Mediacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-MED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag. Obowiązkowe dla V r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Podstawowe zasady i składniki postępowania mediacyjnego. 1.1. Przebieg postępowania mediacyjnego. 1.2. Zasady mediacji (dobrowolność, bezstronność, neutralność, poufność). 1.3. Rola mediatora, jej specyfika, prawa i obowiązki mediatora, cechy dobrego mediatora. 1.4. Zastosowanie mediacji, wskazania i przeciwwskazania. 1.5. Zagadnienia etyki zawodowej mediatorów. 1.6. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora. 2. Rodzaje mediacji. 2.1. Mediacje rówieśnicze. 2.2. Mediacje rodzinne. 3. Psychologiczne aspekty mediacji. 4. Psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów. 5. Procedury rozwiązywania konfliktów (negocjacje, mediacje, arbitraż, sąd) – podobieństwa i różnice. 6. Elementy teorii negocjacji, podstawowe pojęcia negocjacyjne (kwestie, pozycje, interesy, BATNA). Ćwiczenia: 1. Trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji. 1.1. Umiejętność prowadzenia wstępnych spotkań ze stronami: wypowiedzi otwierające mediację, zawieranie kontraktu mediacyjnego. 1.2. Umiejętność prowadzenia sesji mediacyjnych: zasady, techniki mediacyjne. 1.3. Umiejętność komunikowania się: aktywne słuchanie, zadawanie pytań, używanie neutralnego języka. 1.4. Umiejętność dokonania analizy i diagnozy konfliktu objętego mediacją: ocena zasadności stosowania mediacji w danej sprawie, identyfikacja pozycji i potrzeb stron w konflikcie, wyodrębnianie pozycji, potrzeb i interesów, przejście z pozycji do interesów. 1.5. Umiejętność wspierania stron w pracy nad rozwiązaniami: kreatywne poszukiwanie opcji, identyfikacja zasad i kryteriów podejmowania decyzji. 1.6. Umiejętność sporządzania porozumienia końcowego. 2. Rodzina w mediacji. 2.1. Rozwód, separacja. 2.2. Dziecko w sytuacji rozwodu lub separacji rodziców. 2.3. Rodzina dysfunkcyjna. 3. Przebieg mediacji. 4. Rodzaje pytań w mediacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną wiedze o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów mediacyjnych. Umiejętności Student/-ka ma umiejętności potrzebne do przeprowadzenia procesu mediacyjnego. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy do podejmowania wyzwań osobistych i zawodowych oraz bierze odpowiedzialność za współpracę z innymi osobami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak, Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.