Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Facylitacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-FAC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Facylitacja
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów.

2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej.

3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie.

4. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów.

5. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna podstawowe metody pracy facylitatora.

Zna i stosuje terminologię używaną w pracy facylitatora.

Zna uwarunkowania procesu facylitacji i jego wpływ na tworzenie się grupy, efektywność pracy grupy, spójność grupy i generowanie twórczych rozwiązań.

Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych w grupie i rządzących nimi prawidłowościach.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wspierać i facylitować podstawowe procesy grupowe.

Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii grupowej.

Potrafi sprawnie porozumiewać się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z wykorzystaniem naukowej terminologii oraz różnych kanałów i technik komunikacyjnych, jak również prowadzić debatę na tematy specjalistyczne.

Posiada umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą.

Posiada rozwinięte umiejętności badawcze w przeprowadzaniu konsultacji społecznych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań w obrębie zrozumienia potrzeb danej społeczności.

Kompetencje społeczne

Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii grupowej.

Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

(1) aktywne uczestnictwo zajęciach,

(2) praca indywidualna,

(3) praca w grupach,

(4) wykonywanie zadań punktowanych – na podstawie wyników których zostanie wystawiona ocena końcowa zgodnie z punktacją

5p. – ocena bdb

4,5 p – ocena db +

4p – ocena db

3,5 p – ocena dst +

3 p – ocena dst

Pełny opis:

Tematyka zajęć

• Definicje i zakres facylitacji

• Cele facylitacji

• Etapy formowania się kultury małej grupy wg Edgara H. Scheina

• Rola i postawa facylitatora

• Zakres podstawowych umiejętności facylitatora

• Techniki facylitacyjne

• Metody facylitacji

• Cechy facylitatora

• Wymiary facylitacji

• Techniki pytań zadawane w procesie facylitacji

• Proces facylitacji grupowej

• Analiza problemów grupy w praktyce

• Facylitacja w praktyce

Literatura:

Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89.

Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4).

Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57.

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS)

Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

(1) aktywne uczestnictwo zajęciach,

(2) praca indywidualna,

(3) praca w grupach,

(4) wykonywanie zadań punktowanych – na podstawie wyników których zostanie wystawiona ocena końcowa zgodnie z punktacją

5p. – ocena bdb

4,5 p – ocena db +

4p – ocena db

3,5 p – ocena dst +

3 p – ocena dst

Pełny opis:

Tematyka zajęć

• Definicje i zakres facylitacji

• Cele facylitacji

• Etapy formowania się kultury małej grupy wg Edgara H. Scheina

• Rola i postawa facylitatora

• Zakres podstawowych umiejętności facylitatora

• Techniki facylitacyjne

• Metody facylitacji

• Cechy facylitatora

• Wymiary facylitacji

• Techniki pytań zadawane w procesie facylitacji

• Proces facylitacji grupowej

• Analiza problemów grupy w praktyce

• Facylitacja w praktyce

Literatura:

Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89.

Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4).

Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57.

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS)

Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Ziembowicz
Prowadzący grup: Karolina Ziembowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Wiedza (prace domowe, opracowanie projektu w przestrzeni miejskiej),

umiejętności (odegranie ról facylitatorów/ek)

kompetencji (np. aktywne uczestnictwo na zajęciach, opracowanie i przeprowadzenie planu interwencji psychologicznej)

(1) aktywne uczestnictwo zajęciach, praca indywidualna i grupowa (25%)

(2) Poza zajęciami, w podgrupach: opracowanie projektu w przestrzeni miejskiej, którego elementem będzie przeprowadzenie procesu zbierania potrzeb oraz trening design thinking (50%)

(3) Na zajęciach, w parach: poprowadzenie w roli facylitatorów/ek ćwiczenia wspierającego wybrany proces grupowy (25%)

Pełny opis:

Numer zajęć - tematyka:

1. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora

2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej.

3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. Praca z Personami i lego serious play

4. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie - przykłady ćwiczeń rozwijających twórczość

5. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów

6. Przygotowanie do prowadzenia procesu mediacji - etapy i zasady prowadzenia mediacji

7. Przygotowanie do prowadzenia procesu mediacji - komunikacja na różnych etapach mediacji, ćwiczenia symulacyjne

8. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów (konsultacje).

Zajęcia 9-15 Poprowadzenie w roli facylitatorów/ek ćwiczenia wspierającego wybrany proces grupowy. Zebranie informacji zwrotnej od grupy

Literatura:

Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89.

Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4).

Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, elementy trening design thinking, analiza przypadków, projektowanie i analiza potrzeb

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS)

Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS

Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 30 h

Prace domowe i literatura: 15 h

Liczba godzin potrzebnych do stworzenia projektu w przestrzeni miejskiej: 30 godzin

Przygotowanie ćwiczenia wspierającego wybrany proces grupowy: 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

(1) aktywne uczestnictwo zajęciach,

(2) praca indywidualna,

(3) praca w grupach,

(4) wykonywanie zadań punktowanych – na podstawie wyników których zostanie wystawiona ocena końcowa zgodnie z punktacją

5p. – ocena bdb

4,5 p – ocena db +

4p – ocena db

3,5 p – ocena dst +

3 p – ocena dst

Pełny opis:

Tematyka zajęć

• Definicje i zakres facylitacji

• Cele facylitacji

• Etapy formowania się kultury małej grupy wg Edgara H. Scheina

• Rola i postawa facylitatora

• Zakres podstawowych umiejętności facylitatora

• Techniki facylitacyjne

• Metody facylitacji

• Cechy facylitatora

• Wymiary facylitacji

• Techniki pytań zadawane w procesie facylitacji

• Proces facylitacji grupowej

• Analiza problemów grupy w praktyce

• Facylitacja w praktyce

Literatura:

Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89.

Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4).

Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57.

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS)

Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)