Facylitacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-FAC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Facylitacja |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów. 2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej. 3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. 4. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facyliatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów. 5. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe metody pracy facylitatora. Zna i stosuje terminologię używaną w pracy facylitatora. Zna uwarunkowania procesu facylitacji i jego wpływ na tworzenie się grupy, efektywność pracy grupy, spójność grupy i generowanie twórczych rozwiązań. Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych w grupie i rządzących nimi prawidłowościach. Umiejętności Student/-ka potrafi wspierać i facylitować podstawowe procesy grupowe. Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii grupowej. Potrafi sprawnie porozumiewać się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z wykorzystaniem naukowej terminologii oraz różnych kanałów i technik komunikacyjnych, jak również prowadzić debatę na tematy specjalistyczne. Posiada umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze w przeprowadzaniu konsultacji społecznych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań w obrębie zrozumienia potrzeb danej społeczności. Kompetencje społeczne Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii grupowej. Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (1) aktywne uczestnictwo zajęciach, (2) praca indywidualna, (3) praca w grupach, (4) wykonywanie zadań punktowanych – na podstawie wyników których zostanie wystawiona ocena końcowa zgodnie z punktacją 5p. – ocena bdb 4,5 p – ocena db + 4p – ocena db 3,5 p – ocena dst + 3 p – ocena dst |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć • Definicje i zakres facylitacji • Cele facylitacji • Etapy formowania się kultury małej grupy wg Edgara H. Scheina • Rola i postawa facylitatora • Zakres podstawowych umiejętności facylitatora • Techniki facylitacyjne • Metody facylitacji • Cechy facylitatora • Wymiary facylitacji • Techniki pytań zadawane w procesie facylitacji • Proces facylitacji grupowej • Analiza problemów grupy w praktyce • Facylitacja w praktyce |
|
Literatura: |
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS) Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (1) aktywne uczestnictwo zajęciach, (2) praca indywidualna, (3) praca w grupach, (4) wykonywanie zadań punktowanych – na podstawie wyników których zostanie wystawiona ocena końcowa zgodnie z punktacją 5p. – ocena bdb 4,5 p – ocena db + 4p – ocena db 3,5 p – ocena dst + 3 p – ocena dst |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć • Definicje i zakres facylitacji • Cele facylitacji • Etapy formowania się kultury małej grupy wg Edgara H. Scheina • Rola i postawa facylitatora • Zakres podstawowych umiejętności facylitatora • Techniki facylitacyjne • Metody facylitacji • Cechy facylitatora • Wymiary facylitacji • Techniki pytań zadawane w procesie facylitacji • Proces facylitacji grupowej • Analiza problemów grupy w praktyce • Facylitacja w praktyce |
|
Literatura: |
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS) Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ziembowicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Ziembowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Wiedza (prace domowe, opracowanie projektu w przestrzeni miejskiej), umiejętności (odegranie ról facylitatorów/ek) kompetencji (np. aktywne uczestnictwo na zajęciach, opracowanie i przeprowadzenie planu interwencji psychologicznej) (1) aktywne uczestnictwo zajęciach, praca indywidualna i grupowa (25%) (2) Poza zajęciami, w podgrupach: opracowanie projektu w przestrzeni miejskiej, którego elementem będzie przeprowadzenie procesu zbierania potrzeb oraz trening design thinking (50%) (3) Na zajęciach, w parach: poprowadzenie w roli facylitatorów/ek ćwiczenia wspierającego wybrany proces grupowy (25%) |
|
Pełny opis: |
Numer zajęć - tematyka: 1. Prowadzenie spotkania grupowego w roli facylitatora 2. Rola facylitatora w procesie konsultacji społecznych i partycypacji społecznej. 3. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie. Praca z Personami i lego serious play 4. Rola facylitatora w procesie twórczego generowania pomysłów w grupie - przykłady ćwiczeń rozwijających twórczość 5. Rola facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów 6. Przygotowanie do prowadzenia procesu mediacji - etapy i zasady prowadzenia mediacji 7. Przygotowanie do prowadzenia procesu mediacji - komunikacja na różnych etapach mediacji, ćwiczenia symulacyjne 8. Projektowanie oddziaływań społecznych mających na celu udział facylitatora w rozwiązywaniu konfliktów, w konsultacjach partycypacyjnych oraz w twórczym generowaniu pomysłów (konsultacje). Zajęcia 9-15 Poprowadzenie w roli facylitatorów/ek ćwiczenia wspierającego wybrany proces grupowy. Zebranie informacji zwrotnej od grupy |
|
Literatura: |
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, elementy trening design thinking, analiza przypadków, projektowanie i analiza potrzeb Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS) Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 30 h Prace domowe i literatura: 15 h Liczba godzin potrzebnych do stworzenia projektu w przestrzeni miejskiej: 30 godzin Przygotowanie ćwiczenia wspierającego wybrany proces grupowy: 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (1) aktywne uczestnictwo zajęciach, (2) praca indywidualna, (3) praca w grupach, (4) wykonywanie zadań punktowanych – na podstawie wyników których zostanie wystawiona ocena końcowa zgodnie z punktacją 5p. – ocena bdb 4,5 p – ocena db + 4p – ocena db 3,5 p – ocena dst + 3 p – ocena dst |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć • Definicje i zakres facylitacji • Cele facylitacji • Etapy formowania się kultury małej grupy wg Edgara H. Scheina • Rola i postawa facylitatora • Zakres podstawowych umiejętności facylitatora • Techniki facylitacyjne • Metody facylitacji • Cechy facylitatora • Wymiary facylitacji • Techniki pytań zadawane w procesie facylitacji • Proces facylitacji grupowej • Analiza problemów grupy w praktyce • Facylitacja w praktyce |
|
Literatura: |
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator–trzy role doradcy zawodowego. Edukacja dorosłych, (1 (62)), 78-89. Miodyńska, A., & Wacięga, S. (2018). Facylitacja zespołowego diagnozowania i planowania strategicznego w lokalnych organizacjach kultury. Culture Management/Zarządzanie w Kulturze, 19(4). Świątek, W. (2007). Menedżer jako facylitator. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, (5), 47-57. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS) Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.