Metody pomocy psychologicznej - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-MP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pomocy psychologicznej - 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć realizowanych w ramach przedmiotu Metody pomocy psychologicznej -1 jest zapoznanie studentów z zasadami pracy z osobami, które doświadczyły różnego rodzaju sytuacji trudnych. Sytuacje trudne niosą za sobą ryzyko cierpienia, porażki w zmaganiu się z nimi, ogólnie rozumianego kryzysu psychicznego. Jednak sytuacja trudna może stać się także początkiem korzystnych przemian, w tym rozwoju osobistego. Tym samym przedmiotem zajęć będzie omówienie możliwości takiego działania psychologicznego, które umożliwi nie tylko zapobieżeniu negatywnym konsekwencjom kryzysu ale także wykorzystaniu go do budowania własnego dobrostanu. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody pomocy psychologicznej - założenia ogólne. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody pomocy wspierające rozwój po trudnych doświadczeniach. 4. Metody pomocy wspierające zachowanie zdrowia psychicznego - promocja zdrowia w cyklu życia człowieka. Ćwiczenia: Ćwiczenia mają na celu pokazanie jak można pomagać ludziom zdrowym psychicznie w sytuacjach trudnych, których doświadczają jako wynik typowego cyklu życia (żałoba) lub jako wynik udziału w sytuacji wyjątkowej (gwałt, aborcja, kryzys wynikający z poszukiwania tożsamości, samobójstwa). |
Literatura: |
1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019. 2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP. 3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS. 4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna obszary zmian wymaganych w różnych formach pomocy chorym psychicznie oraz wsparcia pacjenta i jego rodziny. Ma pogłębioną wiedzę na temat różnego rodzaju pomocy udzielanej przez psychologa klinicznego. Rozumie działanie mechanizmów pomocowych potrzebnych do zainicjowania pożądanej zmiany w życiu pacjenta i jego rodziny. Ma uporządkowaną wiedzę na temat oferty pomocowej w przypadku różnego rodzaju problemów ze zdrowiem psychicznym. Umiejętności Student/-ka potrafi zaproponować wskaźniki do ewaluacji skuteczności zajęć terapeutycznych. Potrafi przygotować plan zajęć terapeutycznych dostosowanych do potrzeb pacjenta. Potrafi zaproponować adekwatną do sytuacji rodzinnej pacjenta psychoedukację. Potrafi posłużyć się wybranymi programami psychoprofilaktycznymi. Kompetencje społeczne Student/-ka dba o poprawną komunikację interpersonalną. |
Metody i kryteria oceniania: |
esej napisany na jeden z zaproponowanych tematów. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą metod pomagania osobom będącym w kryzysie psychicznym - wynikającym z naturalnego cyklu rozwojowego każdego człowieka oraz takim, które występują w sytuacjach wyjątkowych. |
|
Pełny opis: |
1. Pomoc psychologiczna - definicja. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody pomocy stosowane w przypadku chorób psychicznych. 4. Psychoterapia i metody stosowane w wybranych szkołach terapeutycznych. 5. Budowanie relacji terapeutycznej jako niespecyficznej formy pomagania i leczenia. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą metod pomagania osobom będącym w kryzysie psychicznym - wynikającym z naturalnego cyklu rozwojowego każdego człowieka oraz takim, które występują w sytuacjach wyjątkowych. |
|
Pełny opis: |
1. Pomoc psychologiczna - definicja. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody pomocy stosowane w przypadku chorób psychicznych. 4. Psychoterapia i metody stosowane w wybranych szkołach terapeutycznych. 5. Budowanie relacji terapeutycznej jako niespecyficznej formy pomagania i leczenia. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych, Maryla Malewicz-Sawicka, Aleksandra Zadrożna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą metod pomagania osobom będącym w kryzysie psychicznym - wynikającym z naturalnego cyklu rozwojowego każdego człowieka oraz takim, które występują w sytuacjach wyjątkowych. Stosowane metody pomiaru efektów uczenia się: esej (wykład ) napisany na wybrany jeden z trzech tematów. Ocenie będą podlegać takie elementy eseju jak odniesienie do założeń teoretycznych, zastosowanie we wnioskowaniu posiadanej wiedzy psychologicznej, oryginalność podejścia do tematu. |
|
Pełny opis: |
1. Pomoc psychologiczna - definicja. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody pomocy stosowane w sytuacji gdy celem jest rozwój potraumatyczny. 4. Zapobieganie zaburzeniom psychicznym i budowanie dobrostanu. 5. Budowanie relacji terapeutycznej jako niespecyficznej formy pomagania i leczenia. |
|
Literatura: |
1. Psychologia Kliniczna. Cierpiałkowska L., Sęk H. 2016, PWN. 2. Kaczmarek Ł. Pozytywne interwencje psychologiczne. 2016, Zyski Ska. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia Szacowany nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych - 5; liczba godzin potrzebnych do przygotowywania się do zajęć - 10: liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia - 10. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka, Emilia Migała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą metod pomagania osobom będącym w kryzysie psychicznym - wynikającym z naturalnego cyklu rozwojowego każdego człowieka oraz takim, które występują w sytuacjach wyjątkowych. sposób pomiaru - weryfikacji efektów kształcenia - wykład: kolokwium z otwartymi pytaniami. Punktowaniu podlegają takie elementy odpowiedzi jak: odnoszenie się do treści poruszanych na wykładzie (teoria), zastosowanie wiedzy psychologicznej, oryginalność ujęcia tematu. |
|
Pełny opis: |
1. Pomoc psychologiczna - definicja. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody wspierające rozwój potraumatyczny. 4. Zapobieganie kryzysom. 5. Budowanie relacji terapeutycznej jako niespecyficznej formy pomagania i leczenia. |
|
Literatura: |
1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019. 2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP. 3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS. 4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora. |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 5; przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin; przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 10 godzin. W sumie 25 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka, Agnieszka Żochowska-Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć realizowanych w ramach przedmiotu Metody pomocy psychologicznej -1 jest zapoznanie studentów z zasadami pracy z osobami, które doświadczyły różnego rodzaju sytuacji trudnych. Sytuacje trudne niosą za sobą ryzyko cierpienia, porażki w zmaganiu się z nimi, ogólnie rozumianego kryzysu psychicznego. Jednak sytuacja trudna może stać się także początkiem korzystnych przemian, w tym rozwoju osobistego. Tym samym przedmiotem zajęć będzie omówienie możliwości takiego działania psychologicznego, które umożliwi nie tylko zapobieżeniu negatywnym konsekwencjom kryzysu ale także wykorzystaniu go do budowania własnego dobrostanu. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody pomocy psychologicznej - założenia ogólne. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody pomocy wspierające rozwój po trudnych doświadczeniach. 4. Metody pomocy wspierające zachowanie zdrowia psychicznego - promocja zdrowia w cyklu życia człowieka. Ćwiczenia: Ćwiczenia mają na celu pokazanie jak można pomagać ludziom zdrowym psychicznie w sytuacjach trudnych, których doświadczają jako wynik typowego cyklu życia (żałoba) lub jako wynik udziału w sytuacji wyjątkowej (gwałt, aborcja, kryzys wynikający z poszukiwania tożsamości, samobójstwa). |
|
Literatura: |
1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019. 2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP. 3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS. 4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora. |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 5; przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin; przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 10 godzin. W sumie 25 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka, Agnieszka Żochowska-Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć realizowanych w ramach przedmiotu Metody pomocy psychologicznej -1 jest zapoznanie studentów z zasadami pracy z osobami, które doświadczyły różnego rodzaju sytuacji trudnych. Sytuacje trudne niosą za sobą ryzyko cierpienia, porażki w zmaganiu się z nimi, ogólnie rozumianego kryzysu psychicznego. Jednak sytuacja trudna może stać się także początkiem korzystnych przemian, w tym rozwoju osobistego. Tym samym przedmiotem zajęć będzie omówienie możliwości takiego działania psychologicznego, które umożliwi nie tylko zapobieżeniu negatywnym konsekwencjom kryzysu ale także wykorzystaniu go do budowania własnego dobrostanu. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody pomocy psychologicznej - założenia ogólne. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody pomocy wspierające rozwój po trudnych doświadczeniach. 4. Metody pomocy wspierające zachowanie zdrowia psychicznego - promocja zdrowia w cyklu życia człowieka. Ćwiczenia: Ćwiczenia mają na celu pokazanie jak można pomagać ludziom zdrowym psychicznie w sytuacjach trudnych, których doświadczają jako wynik typowego cyklu życia (żałoba) lub jako wynik udziału w sytuacji wyjątkowej (gwałt, aborcja, kryzys wynikający z poszukiwania tożsamości, samobójstwa). |
|
Literatura: |
1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019. 2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP. 3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS. 4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora. |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 5; przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin; przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 10 godzin. W sumie 25 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
WYK
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka, Agnieszka Żochowska-Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć realizowanych w ramach przedmiotu Metody pomocy psychologicznej -1 jest zapoznanie studentów z zasadami pracy z osobami, które doświadczyły różnego rodzaju sytuacji trudnych. Sytuacje trudne niosą za sobą ryzyko cierpienia, porażki w zmaganiu się z nimi, ogólnie rozumianego kryzysu psychicznego. Jednak sytuacja trudna może stać się także początkiem korzystnych przemian, w tym rozwoju osobistego. Tym samym przedmiotem zajęć będzie omówienie możliwości takiego działania psychologicznego, które umożliwi nie tylko zapobieżeniu negatywnym konsekwencjom kryzysu ale także wykorzystaniu go do budowania własnego dobrostanu. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody pomocy psychologicznej - założenia ogólne. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody pomocy wspierające rozwój po trudnych doświadczeniach. 4. Metody pomocy wspierające zachowanie zdrowia psychicznego - promocja zdrowia w cyklu życia człowieka. Ćwiczenia: Ćwiczenia mają na celu pokazanie jak można pomagać ludziom zdrowym psychicznie w sytuacjach trudnych, których doświadczają jako wynik typowego cyklu życia (żałoba) lub jako wynik udziału w sytuacji wyjątkowej (gwałt, aborcja, kryzys wynikający z poszukiwania tożsamości, samobójstwa). |
|
Literatura: |
1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019. 2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP. 3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS. 4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora. |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 5; przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin; przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 10 godzin. W sumie 25 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Malewicz-Sawicka | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka, Agnieszka Żochowska-Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć realizowanych w ramach przedmiotu Metody pomocy psychologicznej -1 jest zapoznanie studentów z zasadami pracy z osobami, które doświadczyły różnego rodzaju sytuacji trudnych. Sytuacje trudne niosą za sobą ryzyko cierpienia, porażki w zmaganiu się z nimi, ogólnie rozumianego kryzysu psychicznego. Jednak sytuacja trudna może stać się także początkiem korzystnych przemian, w tym rozwoju osobistego. Tym samym przedmiotem zajęć będzie omówienie możliwości takiego działania psychologicznego, które umożliwi nie tylko zapobieżeniu negatywnym konsekwencjom kryzysu ale także wykorzystaniu go do budowania własnego dobrostanu. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody pomocy psychologicznej - założenia ogólne. 2. Osoby zdrowe i metody pomagania w wybranych sytuacjach kryzysowych typowych dla cyklu życia i w sytuacjach wyjątkowych. 3. Metody pomocy wspierające rozwój po trudnych doświadczeniach. 4. Metody pomocy wspierające zachowanie zdrowia psychicznego - promocja zdrowia w cyklu życia człowieka. Ćwiczenia: Ćwiczenia mają na celu pokazanie jak można pomagać ludziom zdrowym psychicznie w sytuacjach trudnych, których doświadczają jako wynik typowego cyklu życia (żałoba) lub jako wynik udziału w sytuacji wyjątkowej (gwałt, aborcja, kryzys wynikający z poszukiwania tożsamości, samobójstwa). |
|
Literatura: |
1. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gajda P. Skuteczne działanie w stresie. GWP, Sopot 2019. 2. Foa E.B, Hembree,E. A., Olasov Rothbaum,B. (2014) Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP. 3. Gawrych, M. (2022) (red) Natura i zdrowie psychiczne. Wydawnictwo APS. 4. Sęk, H., Pasikowski, T. (2001) Zdrowie - stres - zasoby. Wydawnictwo Humaniora. |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia: wykład, ćwiczenia nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 5; przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin; przygotowanie się do zaliczenia wykładu - 10 godzin. W sumie 25 godzin. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.