Podstawy języka polskiego dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PJW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy języka polskiego dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu ma służyć opanowaniu przez studentów podstawowej wiedzy merytorycznej z zakresu wiedzy o języku, takiej która umożliwi im sprawne komunikowanie się z przyszłymi uczniami, a także wskazaniu tych zagadnień, które niezbędne będą do realizacji treści edukacji polonistycznej przewidzianej w podstawie programowej klas młodszych (I -III). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu teorii literatury i kultury. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych, odpowiednich dla dziecka w młodszym wieku szkolnym. Umiejętność stworzenia wypowiedzi ustnej oraz pisemnej na zadany temat, poprawnej pod względem gramatycznym i stylistycznym. Treści przedmiotu: Historia językoznawstwa. Działy lingwistyki. Budowa i funkcje narządów mowy. Głoska a litera. Podział i klasyfikacja głosek. Sylaba. Akcent wyrazowy i zdaniowy. Podział wyrazów na części mowy. Fleksja. Rozbiór gramatyczny zdania. Słowotwórstwo. Rodziny wyrazów. Wyrazy podstawowe i pochodne. Składnia. Części zdania. Rodzaje zdań. Rozbiór logiczny zdania. Zasady polskiej ortografii. Język - zmiany w polszczyźnie. Gatunki wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej. Podstawowe zagadnienia z zakresu wiedzy o literaturze i poetyki. Ministerialna lista rekomendacji lektur w klasach 1-3. |
Literatura: |
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S.,Tekstologia, Warszawa 2009. Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. Klemensiewicz Z., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, wyd. 4, Warszawa 1962 i nast. wyd. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem) , wyd. 4, Warszawa 2000. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Kraków 1990 i nast. wyd. Podracki J., Składnia polska. Książka dla nauczycieli, studentów i uczniów, Warszawa 1997. Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980. Wiśniewski M., Zadania z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka funkcjonalnie posługuje się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku, ze szczególnym uwzględnieniem treści edukacji wczesnoszkolnej. Zna i rozumie podstawy i zakres doboru treści nauczania uczniów w zakresie języka polskiego; pojęcia z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku polskim; ma orientację w klasycznej i współczesnej literaturze dla uczniów oraz w kulturze dla odbiorcy w młodszym wieku szkolnym. Umiejętności Student/-ka potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku, mając na uwadze potrzeby ucznia w wieku wczesnoszkolnym. Potrafi dokonać analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Potrafi wyróżniać wśród różnych zjawisk językowych kategorie prymarne i sekundarne odpowiednie dla dziecka w młodszym wieku szkolnym. Potrafi wypowiadać się w mowie i w piśmie w sposób klarowny, spójny i precyzyjny, konstruując rozbudowane ustne i pisemne uzasadnienia na zadane tematy. Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji polonistycznej w klasach I–III. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania uczniów w zakresie rozwoju języka polskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pogadanka, zajęcia warsztatowe, ćwiczenia z tekstem, dyskusja, m. problemowe, prezentacje multimedialne, konsultacje. Ocenie podlega: 1. Obecność na zajęciach, poprawne i terminowe wykonanie zadań na zaliczenie ćwiczeń, aktywność na zajęciach i w SKN Animatorów Lektury APS BUKA. 2. Egzamin obejmujący wiadomości i umiejętności z zajęć oraz opracowanych samodzielnie na bazie obowiązkowej literatury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest utrwalenie wiedzy i umiejętności przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z zakresu teorii literatury i wiedzy o języku ojczystym oraz poznanie klasycznej i współczesnej literatury dla odbiorcy w młodszym wieku szkolnym. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie: bieżących prac pisemnych na zajęciach (m.in. zapowiedziane, pisemne kolokwia) i w domu (m.in. lekturownik i esej rekonstruujący wiedzę o charakterze erudycyjno-problemowym oraz sprawność językową uczestników) oraz końcowego egzaminu pisemnego - testu wiedzy teoretycznej w zakresie przedstawionym na zajęciach i w literaturze obowiązkowej. Warunkiem podejścia do egzaminu końcowego są pozytywne oceny z bieżących zadań. UWAGA! W związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia przedmiotu, lecz forma dostarczania zadań zaliczeniowych - zostaną one przesłane w domenie APS lub/i udostępniane w grupie zajęciowej w aplikacji TEAMS w zakładce PLIKI/ ZADANIA. |
|
Pełny opis: |
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna. Istota, cele i treści kształcenia językowego w Podstawie Programowej edukacji wczesnoszkolnej a zadania nauczyciela. Podręczniki jako narzędzie rozwoju językowego ucznia. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu składni, słowotwórstwa, fleksji. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Cechy polszczyzny. Zasady ortografii i interpunkcji. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, czytanie ze zrozumieniem. Specyficzne trudności – diagnoza nauczycielska. Analiza a interpretacja tekstu językowego. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury (epika, liryka, dramat, fikcja, fantastyka, realizm, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy) i poetyki (np. wers, rym, rytm, fraza). Rozwijanie kompetencji i zainteresowań czytelniczych współczesnego dziecka – refleksja nad listą lektur w podstawie programowej. Uczeń edukacji wczesnoszkolnej jako odbiorca tekstów kultury. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Sztuka kaligrafii. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci. Cechy gatunkowe wypowiedzi pisemnych kształconych na pierwszym etapie edukacji. Warsztat pisarski ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Rodzaje błędów w wypowiedziach pisemnych. Specyficzne trudności – diagnoza nauczycielska. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. Typy słowników. PRACA ZDALNA - w związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści nie ulegają zmianie - materiały ćwiczeniowe są przesyłane drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl; konsultacje w aplikacji TEAMS - linki do grup podane mailowo. Weryfikacja zakładanych efektów uczenia się za pomocą zadań zwrotnych (przesyłanych pocztą elektroniczną lub/i w aplikacji TEAMS); dyskusji (zamieszczanie postów) i teście wiadomości w aplikacji FORMS. W czasie edukacji zdalnej wyznaczono studentkom następujące zadania: 1. obowiązkowe przygotowanie i obecność na testach z PODSTAWOWYCH ZAGADNIEŃ GRAMATYCZNYCH - link do formularza w aplikacji FORMS przesyłany mailowo (w systemie USOS) wg wcześniejszych instrukcji. Wyniki sprawdzianów publikowane indywidualnie lub/i na grupach w aplikacji TEAMS. - TEST Z FLEKSJI 2.04.2020 godz.13.15-13.30. - TEST ZE SŁOWOTWÓRSTWA 9.04.2020 godz.13.15-13.30. - TEST Z upodobnień i uproszczeń 16.04.2020 godz.13.15-13.30. - TEST ZE SKŁADNI 30.04.2020 godz.13.15-13.30. 2. z dn. 5.05.2020 zajęcia zdalne w terminie zajęć stacjonarnych w formie audio/video/czatu. Obowiązkowe - przygotowanie do zajęć na podstawie przesłanych mailowo materiałów; usprawiedliwianie nieobecności; terminowe rozliczanie zadań zwrotnych (prace pisemne (list), lekturownik, ćwiczenia kaligrafii). UWAGA! Egzamin końcowy /w terminie 24.06.2020. w godzinach ustalonych z grupami/ odbędzie się w formie zdalnej w aplikacji FORMS - test pytań zamkniętych w formule OPEN BOOK. |
|
Literatura: |
1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. 2. Dubisz S. (2001), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa/ lub Przybylska R. (2003) Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 3. Kuszak K,. Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki [Linguistic Competences of a Young Child – an Outline]. Studia Edukacyjne nr 33, 2014, Poznań 2014, pp. 45-67. 4. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Dziecko w świecie języka, (2004), red. B. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec, Kraków. 2. Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 3. Awramiuk E.,Korolczuk M., Z problematyki kształcenia językowego, Białystok 2016 (wskazane rozdziały) 4. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015. 5. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. (wybrane rozdziały) UWAGA! POWYŻSZY ZAKRES LITERATURY OBOWIĄZUJĄCEJ NA ZAJĘCIA I EGZAMIN KOŃCOWY NIE ULEGŁY ZMIANIE W OKRESIE ZDALNEGO KSZTAŁCENIA. Poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: https://libra.ibuk.pl/ |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 15 godz. Przygotowanie do kolokwium: 10 godz. ZALECENIA METODYCZNO-ORGANIZACYJNE PODCZAS CZASU PRACY ZDALNEJ: kontakt mailowy w domenie aps, załączanie plików: prezentacji, pdf oraz linków do źródeł internetowych książek /wg wykazu/ i opcjonalnie - filmów w kanale youtube. UWAGA! Z dn.27.03.2020 do 30.04.2020 możliwość CODZIENNYCH konsultacji materiału ćwiczeniowego z gramatyki w aplikacji TEAMS - GR.1 godz.10-11; GR.2 godz.11-12; GR.3 godz.17-18; GR.4 godz. 18-19. Godziny zaakceptowane przez grupy. UWAGA! Z dn. 5.05.2020 realizacja zajęć odbywa się za w terminach stacjonarnych zajęć w grupach w aplikacji TEAMS. Materiały z ćwiczeń są udostępniane drogą mailową lub/i w aplikacji TEAMS w zakładce PLIKI lub ZADANIA. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest utrwalenie wiedzy i umiejętności przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z zakresu teorii literatury i wiedzy o języku ojczystym oraz poznanie klasycznej i współczesnej literatury dla odbiorcy w młodszym wieku szkolnym. |
|
Pełny opis: |
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna. Istota, cele i treści kształcenia językowego w Podstawie Programowej edukacji wczesnoszkolnej a zadania nauczyciela. Podręczniki jako narzędzie rozwoju językowego ucznia. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu składni, słowotwórstwa, fleksji. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Cechy polszczyzny. Zasady ortografii i interpunkcji. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, czytanie ze zrozumieniem. Specyficzne trudności – diagnoza nauczycielska. Analiza a interpretacja tekstu językowego. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury (epika, liryka, dramat, fikcja, fantastyka, realizm, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy) i poetyki (np. wers, rym, rytm, fraza). Rozwijanie kompetencji i zainteresowań czytelniczych współczesnego dziecka – refleksja nad listą lektur w podstawie programowej. Uczeń edukacji wczesnoszkolnej jako odbiorca tekstów kultury. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Sztuka kaligrafii. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci. Cechy gatunkowe wypowiedzi pisemnych kształconych na pierwszym etapie edukacji. Warsztat pisarski ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Rodzaje błędów w wypowiedziach pisemnych. Specyficzne trudności – diagnoza nauczycielska. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. Typy słowników. |
|
Literatura: |
1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. dostępna na stronie: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3950/6/El%C5%BCbieta%20Awramiuk%2C%20Lingw.pdf 2. Dubisz S. (2001), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa/ lub Przybylska R. (2003) Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 3. Kuszak K,. Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki [Linguistic Competences of a Young Child – an Outline]. Studia Edukacyjne nr 33, 2014, Poznań 2014, pp. 45-67. dostępny na stronie http://cse.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2018/06/33.pdf 4. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. podręcznik dostępny ze strony Biblioteki APS w zakładkach IBUK Libra 5. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. książka dostępna na stronie: http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=843 Uzupełniająca: 1. Dziecko w świecie języka, (2004), red. B. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec, Kraków. 2. Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 3. Awramiuk E.,Korolczuk M., Z problematyki kształcenia językowego, Białystok 2016 (wskazane rozdziały) 4. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015. 5. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. (wybrane rozdziały) Czasopismo dostepne na stronie: https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/20.pdf 6. Odmiany polszczyzny w szkole : teoria i praktyka, pod red. Heleny Synowiec ; przy współudz. Marty Kubarek. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. podręcznik dostępny w IBUK Libra APS |
|
Uwagi: |
Od 20 marca 2020 Kontakt ze studentami będzie odbywał się: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl ZALECENIA METODYCZNO-ORGANIZACYJNE PODCZAS CZASU PRACY ZDALNEJ: kontakt mailowy w systemie usos, załączanie plików: prezentacji, pdf oraz linków do źródeł internetowych książek, czasopism i filmów. Egzamin w formie testu online na ostatnich zajęciach w czasie rzeczywistym 27 czerwca godz. 12.00 Kryteria oceniania 30 pkt. bdb 29-28 pkt. db plus 27-26 pkt. db 25-24 pkt. dst plus 23-21 pkt. dst 20-0 pkt. ndst |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest usystematyzowanie podstawowej wiedzy o języku jako systemie; usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu teorii literatury i poetyki; rozwijanie umiejętności prawidłowego budowania wypowiedzi pisemnej oraz lektura literatury dla dzieci i próby jej interpretacji. Ocenie podlega: - obowiązkowa obecność; - aktywność: wypowiadanie się na forum grupy, uczestnictwo w dodatkowych aktywnościach m.in. w ramach STUDENCKIEGO LABORATORIUM PERFORMATYWNEGO; - PRACE na zajęciach i DOMOWE – ćwiczenia gramatyczne, opracowanie lektur, ćwiczenia redakcyjne, wypowiedzi ustne, kaligrafia, recenzje, sprawozdanie lubi rekomendacje wydarzeń kulturalnych dla dzieci, opinie o książkach, czasopismach dla dzieci; - KOLOKWIUM Z WIEDZY O JĘZYKU (w maju); - EGZAMIN ustny z lektur obowiązkowych i wiedzy z zajęć (prezentacje); UWAGA! Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z zadań ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE: Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu fonetyki, fleksji, składni, słowotwórstwa. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. |
|
Literatura: |
LEKTURA OBOWIĄZKOWA 1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. 2. Bettelheim, B. (1980). Cudowne i pożyteczne – znaczenie i doniosłość baśni. W: Teksty, teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 1(49), s.173-186. 3. Czabanowska-Wróbel, A. (2016) Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi. Polonistyka. Innowacje nr 32016, s.83-88. 4. Dubisz, S. (2002). Język, historia, kultura. Warszawa. Rozdz.3 Początki państwowości polskiej a język. 5. Kuszak K,. Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki [Linguistic Competences of a Young Child – an Outline]. Studia Edukacyjne nr 33, 2014, Poznań 2014, pp. 45-67. 6. Leszczyński G. (2013) Zestaw lektur. Fabryka analfabetów. W: Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy, red. A.Pilch, M.Trysińska, Kraków, s.101-119. 7. Leszczyński G. (2015). Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań. 8. Markowski, A. (2018). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: PWN. 9. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: PWN. 10. Tychmanowicz, A. (2018). Dawno, dawno temu… O roli baśni w wychowaniu i edukacji. W: Annales Univeristatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin-Polonia, vol.XXXI, 3, s.102-111. 11. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. LEKTURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Dziecko w świecie języka, (2004), red. B. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec, Kraków. 2. Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 3. Awramiuk E., Korolczuk M., Z problematyki kształcenia językowego, Białystok 2016 (wskazane rozdziały) 4. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. (wybrane rozdziały) 5. Czabanowska-Wróbel, A. [Ta dziwna]instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci z perspektywy kulturowej. W: Szkice, s.13-24 6. Pelczar, W. (2012). Błędy językowo-stylistyczne w pisemnych wypowiedziach studentów dziennikarstwa. S. 129-140. W: B. Niesporek-Szamburska, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów. Wydawnictwo UŚ: Katowice. 7. Podstolec, A. (2012). Wiedza o języku a dążenie do piśmienności – o konstruowaniu przez uczniów wypowiedzi pisemnych, s. 141-150. W: B. Niesporek-Szamburska, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów. Wydawnictwo UŚ: Katowice. 8. Gąsiorek, K. (2012). Umiejętności językowe uczniów klas wczesnoszkolnych w zakresie różnych form wypowiedzi, s. 329-344. W: B. Niesporek-Szamburska, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów. Wydawnictwo UŚ: Katowice. 9. Bula, D. (2012). Wiedza o języku w działaniach twórczych, s. 357-364. W: B. Niesporek-Szamburska, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów. Wydawnictwo UŚ: Katowice. 10. Wolan, M. (2012). Recytacja w kształceniu sprawności językowej ucznia, s. 391-400. W: B. Niesporek-Szamburska, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów. Wydawnictwo UŚ: Katowice. 11. Dubisz S. (2001), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa/ lub Przybylska R. (2003) Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków. |
|
Uwagi: |
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Zajęcia prowadzone zdalnie w aplikacji Teams przy wykorzystaniu dostępnych w sieci narzędzi cyfrowych. Link do zespołu przekazany drogą mailową. Materiały ćwiczeniowe i prace zaliczeniowe udostępniane w zakładce PLIKI w folderach z datą poszczególnych zajęć w kanale ogólnym lubi kanałach grup. Konsultacje materiału ćwiczeniowego z wiedzy o języku w ramach przygotowania do kolokwium podczas dyżurów w poniedziałki 12.30-13.30. i w czwartki 18.00-19.00. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Studentstudentka podczas zajęć: - usystematyzuje podstawową wiedzę o języku jako systemie; - usystematyzuje podstawową wiedzę z zakresu teorii literatury i poetyki; - -pozna zasady prawidłowego budowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej; - pozna rekomendowaną w podstawie programowej listę lektur i podejmie próby jej interpretacji. |
|
Pełny opis: |
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu fonetyki, fleksji, składni, słowotwórstwa. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Cechy polszczyzny. Podstawowe zasady ortografii i interpunkcji. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, czytanie ze zrozumieniem. Analiza a interpretacja tekstu językowego. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Próby głosowej interpretacji poezji dla dzieci. Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury (epika, liryka, dramat, fikcja, fantastyka, realizm, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy) i poetyki (np. wers, rym, rytm, fraza). Interpretacja literatury jako szczyt kompetencji czytelniczych. Próby interpretacyjne wybranych pozycji literatury rekomendowanej w pp edukacji wczesnoszkolnej. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Sztuka kaligrafii. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci. Cechy gatunkowe wypowiedzi pisemnych kształconych na pierwszym etapie edukacji. Warsztat pisarski ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. Typy słowników. |
|
Literatura: |
1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. 2. Bettelheim, B. (1980). Cudowne i pożyteczne – znaczenie i doniosłość baśni. W: Teksty, teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 1(49), s.173-186. 3. Czabanowska-Wróbel, A. (2016) Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi. Polonistyka. Innowacje nr 32016, s.83-88. 4. Dubisz, S. (2002). Język, historia, kultura. Warszawa. Rozdz.3 Początki państwowości polskiej a język. 5. Kuszak K,. Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki [Linguistic Competences of a Young Child – an Outline]. Studia Edukacyjne nr 33, 2014, Poznań 2014, pp. 45-67. 6. Leszczyński G. (2013) Zestaw lektur. Fabryka analfabetów. W: Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy, red. A.Pilch, M.Trysińska, Kraków, s.101-119. 7. Leszczyński G. (2015). Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań. 8. Markowski, A. (2018). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: PWN. 9. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: PWN. 10. Tychmanowicz, A. (2018). Dawno, dawno temu… O roli baśni w wychowaniu i edukacji. W: Annales Univeristatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin-Polonia, vol.XXXI, 3, s.102-111. 11. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z zadań ćwiczeniowych. Godziny kontaktowe: 15h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie bieżących prac domowych: 6h Godziny na przygotowanie do egzaminu: 15h Nakład pracy osoby studiującej: 1 punkt ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student podczas zajęć: - usystematyzuje podstawową wiedzę o języku jako systemie; - usystematyzuje podstawową wiedzę z zakresu teorii literatury i poetyki; -pozna zasady prawidłowego budowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej; - pozna rekomendowaną w podstawie programowej listę lektur i podejmie próby ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu fonetyki, fleksji, składni, słowotwórstwa. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Cechy polszczyzny. Podstawowe zasady ortografii i interpunkcji. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, czytanie ze zrozumieniem. Analiza a interpretacja tekstu językowego. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Próby głosowej interpretacji poezji dla dzieci. Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury (epika, liryka, dramat, fikcja, fantastyka, realizm, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy) i poetyki (np. wers, rym, rytm, fraza). Interpretacja literatury jako szczyt kompetencji czytelniczych. Próby interpretacyjne wybranych pozycji literatury rekomendowanej w pp edukacji wczesnoszkolnej. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Sztuka kaligrafii. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci. Cechy gatunkowe wypowiedzi pisemnych kształconych na pierwszym etapie edukacji. Warsztat pisarski ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. Typy słowników. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. 2. Bettelheim, B. (1980). Cudowne i pożyteczne – znaczenie i doniosłość baśni. W: Teksty, teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 1(49), s.173-186. 3. Czabanowska-Wróbel, A. (2016) Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi. Polonistyka. Innowacje nr 3, 2016, s.83-88. 4. Dubisz, S. (2002). Język, historia, kultura. Warszawa. Rozdz.3 Początki państwowości polskiej a język. 5. Leszczyński, G. (2010). Elementarz literacki. Terminy, pojęcia, charakterystyki. Warszawa. 6. Markowski, A. (2018). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: PWN. 7. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: PWN. 8. Tychmanowicz, A. (2018). Dawno, dawno temu… O roli baśni w wychowaniu i edukacji. W: Annales Univeristatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin-Polonia, vol.XXXI, 3, s.102-111. 9. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Dziecko w świecie języka, (2004), red. B. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec, Kraków. 2. Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 3. Awramiuk E.,Korolczuk M., Z problematyki kształcenia językowego, Białystok 2016 (wskazane rozdziały) 4. Leszczyński G. (2013) Zestaw lektur. Fabryka analfabetów. W: Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy, red. A.Pilch, M.Trysińska, Kraków, s.101-119. 5. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. |
|
Uwagi: |
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia bieżących zadań ćwiczeniowych. Godziny kontaktowe: 30h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie bieżących prac domowych: 6h Godziny na przygotowanie do egzaminu: 15h Nakład pracy osoby studiującej: 2 punkty ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Studentstudentka podczas zajęć: - usystematyzuje podstawową wiedzę o języku jako systemie; - usystematyzuje podstawową wiedzę z zakresu teorii literatury i poetyki; -pozna zasady prawidłowego budowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej; - pozna rekomendowaną w podstawie programowej listę lektur. |
|
Pełny opis: |
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu fonetyki, fleksji, składni, słowotwórstwa. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Cechy polszczyzny. Podstawowe zasady ortografii i interpunkcji. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, czytanie ze zrozumieniem. Analiza a interpretacja tekstu językowego. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Próby głosowej interpretacji poezji dla dzieci. Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury (epika, liryka, dramat, fikcja, fantastyka, realizm, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy) i poetyki (np. wers, rym, rytm, fraza). Interpretacja literatury jako szczyt kompetencji czytelniczych. Próby interpretacyjne wybranych pozycji literatury rekomendowanej w pp edukacji wczesnoszkolnej. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Sztuka kaligrafii. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci. Cechy gatunkowe wypowiedzi pisemnych kształconych na pierwszym etapie edukacji. Warsztat pisarski ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. 2. Bettelheim, B. (1980). Cudowne i pożyteczne – znaczenie i doniosłość baśni. W: Teksty, teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 1(49), s.173-186. 3. Czabanowska-Wróbel, A. (2016) Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi. Polonistyka. Innowacje nr 32016, s.83-88. 4. Dubisz, S. (2002). Język, historia, kultura. Warszawa. Rozdz.3 Początki państwowości polskiej a język. 5. Kuszak K,. Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki [Linguistic Competences of a Young Child – an Outline]. Studia Edukacyjne nr 33, 2014, Poznań 2014, pp. 45-67. 6. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015. 8. Markowski, A. (2018). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: PWN. 9. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: PWN. 10. Tychmanowicz, A. (2018). Dawno, dawno temu… O roli baśni w wychowaniu i edukacji. W: Annales Univeristatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin-Polonia, vol.XXXI, 3, s.102-111. 11. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Dziecko w świecie języka, (2004), red. B. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec, Kraków. 2. Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 3. Awramiuk E.,Korolczuk M., Z problematyki kształcenia językowego, Białystok 2016 (wskazane rozdziały) 4. Leszczyński G. (2013) Zestaw lektur. Fabryka analfabetów. W: Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy, red. A.Pilch, M.Trysińska, Kraków, s.101-119. 5. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. |
|
Uwagi: |
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Warunkiem podejścia do egzaminu jest złożenie w terminie bieżących zadań ćwiczeniowych. Godziny kontaktowe: 15h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie bieżących prac domowych: 6h Godziny na przygotowanie do egzaminu: 15h Nakład pracy osoby studiującej: 1 punkt ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student/studentka podczas zajęć: - zrekonstruuje podstawową wiedzę o języku jako systemie; - usystematyzuje podstawową wiedzę z zakresu teorii literatury i poetyki; -pozna zasady prawidłowego budowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej; - pozna wybraną pozycję listy lektur rekomendowanej w podstawie programowej; - pozna wybraną pozycję literatury dziecięcej po 2020 roku. Na zaliczenie ćwiczeń składa się: frekwencja, aktywność (w tym - uczestnictwo w otwartych spotkaniach koła), terminowe złożenie ćwiczeń (wizualizacja wiersza; zestawienie lektur; kaligrafia; korekta wypracowania). Egzamin w formie ustnej (2 ćwiczenia z zakresu podstawowej wiedzy z fonetyki, fleksji, słowotwórstwa, składni oraz 1 pytanie z listy przedłożonej na pierwszych zajęciach, dotyczące wiedzy z zajęć oraz przeczytanych lektur obowiązkowych). Termin egzaminu: gr.1 i gr.3 - 20.06.2023. od godz.9.00; gr.2 i gr.4 - 21.06.2023. od godz.9.00 (obowiązuje lista zapisów indywidualnych). |
|
Pełny opis: |
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu fonetyki, fleksji, składni, słowotwórstwa. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Cechy polszczyzny. Podstawowe zasady ortografii i interpunkcji. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, czytanie ze zrozumieniem. Analiza a interpretacja tekstu językowego. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Próby głosowej interpretacji poezji dla dzieci. Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury (epika, liryka, dramat, fikcja, fantastyka, realizm, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy) i poetyki (np. wers, rym, rytm, fraza). Interpretacja literatury jako szczyt kompetencji czytelniczych. Próby interpretacyjne wybranych pozycji literatury rekomendowanej w pp edukacji wczesnoszkolnej. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Sztuka kaligrafii. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci. Cechy gatunkowe wypowiedzi pisemnych kształconych na pierwszym etapie edukacji. Warsztat pisarski ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. 2. Czabanowska-Wróbel, A. (2016) Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi. Polonistyka. Innowacje nr 32016, s.83-88. 3. Kiepura-Andrzejewska, A., Lorens, G. (2021). Poczytaj mi... ładnie. Artykulacja i interpretacja tekstów czytanych. Warszawa: Wydawnictwo APS. (rozdz.2) 4. Krasoń, K. (2003). Kinestetyczna konkretyzacja tekstu poetyckiego - szansa na wsparcie dziecka czy zagrożenie. W: Knapik, M., Krasoń, K. (red.). Dziecko i sztuka. Recepcja - edukacja - wsparcie - terapia. Katowice: Wydawnictwo UŚ. 5. Kuszak, K. (2014). Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki [Linguistic Competences of a Young Child – an Outline]. Studia Edukacyjne nr 33, 2014, Poznań, pp. 45-67. 5. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: PWN. 6. Papuzińska, J. (1988). Inicjacje literackie. Warszawa: WSiP. (rozdz.1) 7. Szczepańska, A. (2003). Bajki, które pomagają żyć. W: Knapik, M., Krasoń, K. (red.). Dziecko i sztuka. Recepcja - edukacja - wsparcie - terapia. Katowice: Wydawnictwo UŚ. 8. Tychmanowicz, A. (2018). Dawno, dawno temu… O roli baśni w wychowaniu i edukacji. W: Annales Univeristatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin-Polonia, vol.XXXI, 3, s.102-111. 9. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. (rozdz.1, 4, 5, 6, 8) Literatura uzupełniająca: 1. Dziecko w świecie języka, (2004), red. B. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec, Kraków. 2. Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 3. Awramiuk E.,Korolczuk M., Z problematyki kształcenia językowego, Białystok 2016 (wskazane rozdziały) 4. Leszczyński G. (2013) Zestaw lektur. Fabryka analfabetów. W: Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy, red. A.Pilch, M.Trysińska, Kraków, s.101-119. 5. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. |
|
Uwagi: |
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Godziny kontaktowe: 30h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie bieżących prac domowych: 6h Godziny na przygotowanie do egzaminu: 15h Nakład pracy osoby studiującej: 2 punkty ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student/studentka podczas zajęć: - zrekonstruuje podstawową wiedzę o języku jako systemie; - usystematyzuje podstawową wiedzę z zakresu teorii literatury i poetyki; -pozna zasady prawidłowego budowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej; - pozna wybraną pozycję listy lektur rekomendowanej w podstawie programowej; - pozna wybraną pozycję literatury dziecięcej po 2020 roku. Na zaliczenie ćwiczeń składa się: frekwencja, aktywność (w tym - uczestnictwo w otwartych spotkaniach koła), terminowe złożenie ćwiczeń (wizualizacja wiersza; zestawienie lektur; kaligrafia; korekta wypracowania). UWAGA! Egzamin w formie ustnej (3 polecenia do wyboru: ćwiczenia z zakresu podstawowej wiedzy z fonetyki, fleksji, słowotwórstwa, składni lubi pytania z listy przedłożonej na pierwszych zajęciach, dotyczące wiedzy z zajęć oraz przeczytanych lektur obowiązkowych). Termin egzaminu: 24.06.2023. od 16.00; 1.07.2023.; 2.07.2023. od godz.9.00. - ustalenia indywidualne (obowiązuje lista zapisów). |
|
Pełny opis: |
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu fonetyki, fleksji, składni, słowotwórstwa. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Cechy polszczyzny. Podstawowe zasady ortografii i interpunkcji. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, czytanie ze zrozumieniem. Analiza a interpretacja tekstu językowego. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Próby głosowej interpretacji poezji dla dzieci. Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury (epika, liryka, dramat, fikcja, fantastyka, realizm, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy) i poetyki (np. wers, rym, rytm, fraza). Interpretacja literatury jako szczyt kompetencji czytelniczych. Próby interpretacyjne wybranych pozycji literatury rekomendowanej w pp edukacji wczesnoszkolnej. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Sztuka kaligrafii. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci. Cechy gatunkowe wypowiedzi pisemnych kształconych na pierwszym etapie edukacji. Warsztat pisarski ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. 2. Czabanowska-Wróbel, A. (2016) Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi. Polonistyka. Innowacje nr 32016, s.83-88. 3. Kiepura-Andrzejewska, A., Lorens, G. (2021). Poczytaj mi... ładnie. Artykulacja i interpretacja tekstów czytanych. Warszawa: Wydawnictwo APS. (rozdz.2) 4. Krasoń, K. (2003). Kinestetyczna konkretyzacja tekstu poetyckiego - szansa na wsparcie dziecka czy zagrożenie. W: Knapik, M., Krasoń, K. (red.). Dziecko i sztuka. Recepcja - edukacja - wsparcie - terapia. Katowice: Wydawnictwo UŚ. 5. Kuszak, K. (2014). Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki [Linguistic Competences of a Young Child – an Outline]. Studia Edukacyjne nr 33, 2014, Poznań, pp. 45-67. 6. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: PWN. 7. Papuzińska, J. (1988). Inicjacje literackie. Warszawa: WSiP. (rozdz.1) 8. Szczepańska, A. (2003). Bajki, które pomagają żyć. W: Knapik, M., Krasoń, K. (red.). Dziecko i sztuka. Recepcja - edukacja - wsparcie - terapia. Katowice: Wydawnictwo UŚ. 9. Tychmanowicz, A. (2018). Dawno, dawno temu… O roli baśni w wychowaniu i edukacji. W: Annales Univeristatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin-Polonia, vol.XXXI, 3, s.102-111. 10. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. (rozdz.1, 4, 5, 6, 8) Literatura uzupełniająca: 1. Dziecko w świecie języka, (2004), red. B. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec, Kraków. 2. Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 3. Awramiuk E.,Korolczuk M., Z problematyki kształcenia językowego, Białystok 2016 (wskazane rozdziały) 4. Leszczyński G. (2013) Zestaw lektur. Fabryka analfabetów. W: Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy, red. A.Pilch, M.Trysińska, Kraków, s.101-119. 5. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. |
|
Uwagi: |
Metody aktywizujące, w tym praca projektowa indywidualna i w grupie. Godziny kontaktowe: 30h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie bieżących prac domowych: 6h Godziny na przygotowanie do egzaminu: 15h Nakład pracy osoby studiującej: 2 punkty ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student/studentka podczas zajęć: - zrekonstruuje podstawową wiedzę o języku jako systemie; - usystematyzuje podstawową wiedzę z zakresu teorii literatury i poetyki; - usystematyzuje zasady prawidłowego budowania wypowiedzi pisemnej w edukacji wczesnoszkolnej; - pozna wybraną pozycję listy lektur rekomendowanej w podstawie programowej; - pozna wybraną pozycję współczesnej literatury dziecięcej (od 2023 roku). Na zaliczenie ćwiczeń składa się: frekwencja (osoba nieobecna na zajęciach wykonuje ćwiczenia i przedkłada do sprawdzenia oraz wykazuje się obecnością na zajęciach dodatkowych), aktywność na zajęciach (w tym - uczestnictwo w otwartych spotkaniach koła), terminowe złożenie ćwiczeń (wizualizacja wiersza; recenzja najnowszej książki dla dzieci; kaligrafia; korekta wypracowania). Do egzaminu przystępują osoby, które uzyskały zaliczenie ćwiczeń. Egzamin w formie ustnej (2 złożone ćwiczenia z zakresu podstawowej wiedzy z fonetyki, fleksji, słowotwórstwa, składni oraz 1 pytanie z listy zagadnień przedłożonych na pierwszych zajęciach, dotyczących wiedzy z zajęć oraz przeczytanych lektur obowiązkowych). Termin ustnego egzaminu: gr.1 i gr.3 - 19.06.2024. (środa) od godz.9.00; gr.2 i gr.4 - 20.06.2024.(czwartek) od godz.9.00 (obowiązuje lista zapisów indywidualnych). Zasady oceniania egzaminu ustnego są przedstawione na pierwszych zajęciach oraz w dniu egzaminu. Ocenę dostateczną gwarantuje prawidłowe rozwiązanie zadań gramatycznych. |
|
Pełny opis: |
Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje językowe dziecka. Podstawy wiedzy o języku jako systemie – wybrane zagadnienia z zakresu fonetyki, fleksji, składni, słowotwórstwa. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Psycholingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Cechy polszczyzny. Podstawowe zasady ortografii i interpunkcji. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, czytanie ze zrozumieniem. Analiza a interpretacja tekstu językowego. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Próby głosowej interpretacji poezji dla dzieci. Podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury (epika, liryka, dramat, fikcja, fantastyka, realizm, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy) i poetyki (np. wers, rym, rytm, fraza). Interpretacja literatury jako szczyt kompetencji czytelniczych. Próby interpretacyjne wybranych pozycji literatury rekomendowanej w pp edukacji wczesnoszkolnej. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Sztuka kaligrafii. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci. Cechy gatunkowe wypowiedzi pisemnych, kształconych na pierwszym etapie edukacji. Warsztat pisarski ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Awramiuk, E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. Bańko, M. (2002). Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa. Bartmiński, J., Niebrzegowska-Bartmińska, S. (2009). Tekstologia, Warszawa. Czabanowska-Wróbel, A. (2016) Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi. Polonistyka. Innowacje nr 32016, s.83-88. Grzegorczykowa R. (1996). Wykłady z polskiej składni, Warszawa. Kiepura-Andrzejewska, A., Lorens, G. (2021). Poczytaj mi... ładnie. Artykulacja i interpretacja tekstów czytanych. Warszawa: Wydawnictwo APS. (rozdz.2) Klemensiewicz Z., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, wyd. 4, Warszawa 1962 i nast. wyd. Leszczyński, G. (2010). Elementarz literacki. Terminy, pojęcia, charakterystyki. Warszawa. Nagórko, A. (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: PWN. Papuzińska, J. (1988). Inicjacje literackie. Warszawa: WSiP. (rozdz.1) Podracki J., Składnia polska. Książka dla nauczycieli, studentów i uczniów, Warszawa 1997. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. (rozdz.1, 4, 5, 6, 8) Literatura uzupełniająca: Awramiuk, E., Korolczuk M. (2016). Z problematyki kształcenia językowego, Białystok. Filipiak, E. (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz. Kupiec, M. (2013). Style uczenia się w praktyce. Zajęcia wyrównawcze (cz. 1). W: Język Polsk.i w Szkole Podstawowej : zeszyty kieleckie, t.XV, nr 2, 48-68. Kupiec, M. (2014). Style uczenia się w praktyce. Zajęcia wyrównawcze (cz. 2). W: Język Polski w Szkole Podstawowej : zeszyty kieleckie, t.XVI, nr 1, 66-87. Kupiec, M. (2023). Klocki Lego jako narzędzie wyzwalania pisarskiej aktywności po lekturze wybranego tekstu literackiego - cykl zajęć edukacji polonistycznej w klasie III z komentarzami. W: Edukacja Wczesnoszkolna : zeszyty kieleckie, nr 1/2023, 111-121. Leszczyński, G. (2013) Zestaw lektur. Fabryka analfabetów. W: Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy, red. A.Pilch, M.Trysińska, Kraków, s.101-119. Ratajek, Z., Zbróg, Z. (red.)(2012). Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. |
|
Uwagi: |
Metody podające i aktywizujące, w tym praca indywidualna i w grupie. Godziny kontaktowe: 30h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie bieżących prac zaliczeniowych: 9h Godziny na przygotowanie do egzaminu: 15h Nakład pracy osoby studiującej: 2 punkty ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu ma służyć opanowaniu przez studentów podstawowej wiedzy merytorycznej z zakresu wiedzy o języku, takiej która umożliwi im sprawne komunikowanie się z przyszłymi uczniami, a także wskazaniu tych zagadnień, które niezbędne będą do realizacji treści edukacji polonistycznej przewidzianej w podstawie programowej klas młodszych (I -III). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu teorii literatury i kultury. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych, odpowiednich dla dziecka w młodszym wieku szkolnym. Umiejętność stworzenia wypowiedzi ustnej oraz pisemnej na zadany temat, poprawnej pod względem gramatycznym i stylistycznym. Treści przedmiotu: Historia językoznawstwa. Działy lingwistyki. Budowa i funkcje narządów mowy. Głoska a litera. Podział i klasyfikacja głosek. Sylaba. Akcent wyrazowy i zdaniowy. Podział wyrazów na części mowy. Fleksja. Rozbiór gramatyczny zdania. Słowotwórstwo. Rodziny wyrazów. Wyrazy podstawowe i pochodne. Składnia. Części zdania. Rodzaje zdań. Rozbiór logiczny zdania. Zasady polskiej ortografii. Język - zmiany w polszczyźnie. |
|
Literatura: |
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S.,Tekstologia, Warszawa 2009. Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. Klemensiewicz Z., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, wyd. 4, Warszawa 1962 i nast. wyd. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem) , wyd. 4, Warszawa 2000. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Kraków 1990 i nast. wyd. Podracki J., Składnia polska. Książka dla nauczycieli, studentów i uczniów, Warszawa 1997. Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980. Wiśniewski M., Zadania z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.