Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MWF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Demonstrowanie ćwiczeń ruchowych. Zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci (uczniów), w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych w sali sportowej, na boisku szkolnym i w terenie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem oraz oceny wysiłku i osiągnięć dzieci (uczniów). Strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych na zajęciach ruchowych w przedszkolu i klasach I-III. Zna i rozumie zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci lub uczniów, w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych w sali sportowej, na boisku szkolnym i w terenie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Zna i rozumie metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem oraz oceny wysiłku i osiągnięć dzieci lub uczniów. Zna i rozumie strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Umiejętności Student/-ka potrafi poprawnie zademonstrować ćwiczenie ruchowe dzieciom w przedszkolu i uczniom klas I-III. Potrafi zaplanować atrakcyjną aktywność fizyczną dzieci lub uczniów. Potrafi czuwać nad bezpieczeństwem dzieci i uczniów podczas ćwiczeń. Potrafi diagnozować zdolności motoryczne dzieci i uczniów. Potrafi dostosować zadania ruchowe do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci i uczniów. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną wśród dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel, Jolanta Parzęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Cele edukacji fizycznej. Rodzaje zajęć ruchowych. 2. Organizacja zajęć w-f w szkole – formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji. 3. Bezpieczeństwo i higiena uczniów ćwiczących. 4. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów okresowo zwolnionych z zajęć. 5. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej. 6. Projektowanie scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls 3.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz 4.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls 2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 3. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa |
|
Uwagi: |
Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w formie prowadzonych elementów zajęć według przygotowanego i omówionego scenariusza. Zaliczenie na ocena na podstawie przygotowania oraz przeprowadzenia lekcji grupa ćwiczeniowa dla IV DMPW - 1 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30h Przygotowanie do zajęć - 4h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marek Siwicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Cele edukacji fizycznej. Rodzaje zajęć ruchowych. 2. Organizacja zajęć w-f w szkole – formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji. 3. Bezpieczeństwo i higiena uczniów ćwiczących. 4. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów okresowo zwolnionych z zajęć. 5. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej. 6. Projektowanie scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls 3.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz 4.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls 2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 3. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa |
|
Uwagi: |
Wykład oraz ćwiczenia praktyczne w formie prowadzonych elementów zajęć według przygotowanego i omówionego scenariusza. Zaliczenie na ocena na podstawie przygotowania oraz przeprowadzenia lekcji grupa ćwiczeniowa dla IV DMPW - 1 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30h Przygotowanie do zajęć - 4h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kuśmierz, Jolanta Parzęcka, Marek Siwicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci. Ocenie podlega: - aktywność podczas zajęć - opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych; |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z wychowaniem zdrowotnym i fizycznym. 2. Podstawy wiedzy z anatomii człowieka. 3. Podstawy wiedzy dotyczące postaw ciała, wad postawy oraz korekcji postaw ciała na różnych etapach rozwoju dziecka. 4. Relaksacja z elementami jogi dla dzieci – trening uważności. 5. Funkcje aktywności ruchowej. 6. Wpływ wychowania fizycznego i zdrowotnego na jakość życia ruchowej. 7. Zabawa jako forma aktywności ruchowej. 8. Metody oraz formy stosowane w wychowaniu fizycznym. 9. Zasady nauczania (dydaktyczno-wychowawczo). 10. Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci. 11. Metodyka prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego i zdrowotnego na różnych etapach rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 2. Gniewkowski W., Wlaźnik K., Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991 3. Strzyżewski S., Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 4. Romanowska A., Konspekty zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, Wyd. Korepetytor, Płock 2000 5. Kołodziej J., Kołodziej K., Momola I., Postawa ciała, jej wady i korekcja, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2004 6. Kutzner-Kozińska M., Proces korygowania wad postawy. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego, AWF, Warszawa 2004 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014 8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu, Bliżej Przedszkola, Kraków 2012 9. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki, Bliżej Przedszkola, Kraków 2016 10. Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 200 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 2. Snel E., Uważność i spokój żabki, wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2010 3. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla dzieci. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, wyd. KOS, Katowice 2009 4. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla całej rodziny, wyd. Vivante, Białystok 2015 5. Zawitkowski P., Mamo Tato co ty na to? I nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka, wyd. Marceli Szpak, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - mini wykład - dyskusja dydaktyczna - praca w zespołach - praca indywidualna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe -15h Przygotowanie do zajęć - 5h Przygotowanie do zaliczania - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Aleksandrowska, Elżbieta Kuśmierz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci. Ocenie podlega: - aktywność podczas zajęć - opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych; |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z wychowaniem zdrowotnym i fizycznym. 2. Podstawy wiedzy z anatomii człowieka. 3. Podstawy wiedzy dotyczące postaw ciała, wad postawy oraz korekcji postaw ciała na różnych etapach rozwoju dziecka. 4. Relaksacja z elementami jogi dla dzieci – trening uważności. 5. Funkcje aktywności ruchowej. 6. Wpływ wychowania fizycznego i zdrowotnego na jakość życia ruchowej. 7. Zabawa jako forma aktywności ruchowej. 8. Metody oraz formy stosowane w wychowaniu fizycznym. 9. Zasady nauczania (dydaktyczno-wychowawczo). 10. Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci. 11. Metodyka prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego i zdrowotnego na różnych etapach rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 2. Gniewkowski W., Wlaźnik K., Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991 3. Strzyżewski S., Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 4. Romanowska A., Konspekty zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, Wyd. Korepetytor, Płock 2000 5. Kołodziej J., Kołodziej K., Momola I., Postawa ciała, jej wady i korekcja, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2004 6. Kutzner-Kozińska M., Proces korygowania wad postawy. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego, AWF, Warszawa 2004 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014 8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu, Bliżej Przedszkola, Kraków 2012 9. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki, Bliżej Przedszkola, Kraków 2016 10. Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 200 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 2. Snel E., Uważność i spokój żabki, wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2010 3. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla dzieci. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, wyd. KOS, Katowice 2009 4. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla całej rodziny, wyd. Vivante, Białystok 2015 5. Zawitkowski P., Mamo Tato co ty na to? I nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka, wyd. Marceli Szpak, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - mini wykład - dyskusja dydaktyczna - praca w zespołach - praca indywidualna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe -15h Przygotowanie do zajęć - 5h Przygotowanie do zaliczania - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Michał Knittel, Jolanta Parzęcka, Marek Siwicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Aleksandrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.