Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo rodzinne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3S-ROD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo rodzinne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PS, moduł: praca socjalna z rodziną, (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PS, moduł: praca socjalna z rodziną, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Definicja poradnictwa rodzinnego dla rodziny z dziećmi. Typy poradnictwa rodzinnego dla rodziny z dziećmi. Formy realizacji usługi w postaci poradnictwa rodzinnego. Czynności poradnicze - struktura etapów procesu pomagania. Narzędzia stosowane w poradnictwie rodzinnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna psychologiczne i socjologiczne koncepcje funkcjonowania człowieka w rodzinie;

posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur rodzinnych;

ma wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej; potrafi scharakteryzować proces poradnictwa rodzinnego;

Umiejętności

potrafi rozpoznawać i diagnozować problemy rodzinny; potrafi zaplanowanie badania diagnostycznego dla celów udzielania porady;

potrafi komunikować się i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami; potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu udzielania pomocy;

Kompetencje społeczne

rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji; dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy;

przestrzega zasad etyki zawodowej; prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Stankowska
Prowadzący grup: Marta Mikołajczyk, Magdalena Stankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

posób pomiaru efektów uczenia się:

Ocena wiedzy na podstawie:

- udziału w dyskusji

- ocena z egzaminy

Ocena umiejętności na podstawie:

- udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć,

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

- udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć (np. dyskusji)

Pełny opis:

1. Wprowadzenie. Definicje poradnictwa rodzinnego. Regulacje prawne

2. Rodzaje poradnictwa rodzinnego

3. Poradnictwo rodzinne w pomocy społecznej, a inne rodzaje poradnictwo. Poradnictwo rodzinne w praktyce

4. Etapy procesu poradnictwa.

5. Zasady udzielania poradnictwa rodzinnego

6. Poradnictwo rodzinne w sytuacji żałoby

7. Poradnictwo rodzinne w sytuacji niepełnosprawności dziecka.

8. Poradnictwo rodzinne w sytuacji rozwodu/ rozstania

Literatura:

L. Szymczyk Poradnictwo rodzinne jako forma wsparcia małżeństwa i rodziny. "Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne" (2016), z. 1, s. 183-197.

A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 37-57, s. 152-187.

A. Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, s. 11-43.

M. Jasnoch, Specjalistyczne poradnictwo rodzinne w Polsce. https://wrzos.org.pl/projekt1.18/download/Ekspertyza%20ZE%20RzD.pdf

M. Piotrowska, Kilka słów o potrzebie prowadzenia poradnictwa w sytuacji rozwodu w rodzinie. Komunikat z badań, „Wychowanie w Rodzinie” t. XVI (2/2017)

J. William Worden, Poradnictwo i terapia w żałobie, PWN, Warszawa 2012, s. 137-192.

J. Jarmużek, Wsparcie informacyjne rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Perspektywa salutogenetyczna, Zeszyty Naukowe WSG, t. 35 seria: Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, nr 4 (2019), s. 245-262.

G. Całek, H. Łuszczak, H. Jankowska, Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera. Mam dziecko z zespołem Aspergera. Poradnik dla rodziców.11-37.

D. Ławniczak, M. Marszałkowska, B. Mierzejewska, D. Polczyk, L. Zeller, Standard specjalistycznego poradnictwa rodzinnego, dla rodziny z dziećmi, https://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/poradnictwoRzD2601.pdf

Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców. Poradnik dla rodziców i profesjonalistów.

A. Zaborowska, A Zadroga, Koncepcja zintegrowanego poradnictwa specjalistycznego, w: J. Auleytner, Krajowe i międzynarodowe konteksty polityki społecznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2016, s. 467-478.

M. Kulesza, Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej, Warszawa Difin, 2017

D. Zielińska-Pękał, red., Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra Oficyna Wydawnicza Uniwersytet, 2009

M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka, Rodzina - młodzież - dziecko: szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej, |Poznań Wydawnictwo Naukowe Uniwersyte, 2013

E. Czerka-Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska, red., Zasoby rodziny: wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016

Uwagi:

metody dydaktyczne - wykład wzbogacony prezentacją multimedialną, dyskusja

Nakład pracy studenta

30 godzin- obecność na wykładach i ćwiczeniach

20 godzin - czytanie lektur

20 godzin - przygotowanie do egzaminu

10 godzin- przygotowanie planu pomocy rodzinie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)