Poradnictwo rodzinne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3S-ROD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo rodzinne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PS, moduł: praca socjalna z rodziną, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 4 sem. PS, moduł: praca socjalna z rodziną, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Definicja poradnictwa rodzinnego dla rodziny z dziećmi. Typy poradnictwa rodzinnego dla rodziny z dziećmi. Formy realizacji usługi w postaci poradnictwa rodzinnego. Czynności poradnicze - struktura etapów procesu pomagania. Narzędzia stosowane w poradnictwie rodzinnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna psychologiczne i socjologiczne koncepcje funkcjonowania człowieka w rodzinie; posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur rodzinnych; ma wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej; potrafi scharakteryzować proces poradnictwa rodzinnego; Umiejętności potrafi rozpoznawać i diagnozować problemy rodzinny; potrafi zaplanowanie badania diagnostycznego dla celów udzielania porady; potrafi komunikować się i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami; potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu udzielania pomocy; Kompetencje społeczne rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji; dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy; przestrzega zasad etyki zawodowej; prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej; dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk, Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
posób pomiaru efektów uczenia się: Ocena wiedzy na podstawie: - udziału w dyskusji - ocena z egzaminy Ocena umiejętności na podstawie: - udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć, Ocena kompetencji społecznych na podstawie: - udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć (np. dyskusji) |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Definicje poradnictwa rodzinnego. Regulacje prawne 2. Rodzaje poradnictwa rodzinnego 3. Poradnictwo rodzinne w pomocy społecznej, a inne rodzaje poradnictwo. Poradnictwo rodzinne w praktyce 4. Etapy procesu poradnictwa. 5. Zasady udzielania poradnictwa rodzinnego 6. Poradnictwo rodzinne w sytuacji żałoby 7. Poradnictwo rodzinne w sytuacji niepełnosprawności dziecka. 8. Poradnictwo rodzinne w sytuacji rozwodu/ rozstania |
|
Literatura: |
L. Szymczyk Poradnictwo rodzinne jako forma wsparcia małżeństwa i rodziny. "Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne" (2016), z. 1, s. 183-197. A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 37-57, s. 152-187. A. Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, s. 11-43. M. Jasnoch, Specjalistyczne poradnictwo rodzinne w Polsce. https://wrzos.org.pl/projekt1.18/download/Ekspertyza%20ZE%20RzD.pdf M. Piotrowska, Kilka słów o potrzebie prowadzenia poradnictwa w sytuacji rozwodu w rodzinie. Komunikat z badań, „Wychowanie w Rodzinie” t. XVI (2/2017) J. William Worden, Poradnictwo i terapia w żałobie, PWN, Warszawa 2012, s. 137-192. J. Jarmużek, Wsparcie informacyjne rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Perspektywa salutogenetyczna, Zeszyty Naukowe WSG, t. 35 seria: Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, nr 4 (2019), s. 245-262. G. Całek, H. Łuszczak, H. Jankowska, Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera. Mam dziecko z zespołem Aspergera. Poradnik dla rodziców.11-37. D. Ławniczak, M. Marszałkowska, B. Mierzejewska, D. Polczyk, L. Zeller, Standard specjalistycznego poradnictwa rodzinnego, dla rodziny z dziećmi, https://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/poradnictwoRzD2601.pdf Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców. Poradnik dla rodziców i profesjonalistów. A. Zaborowska, A Zadroga, Koncepcja zintegrowanego poradnictwa specjalistycznego, w: J. Auleytner, Krajowe i międzynarodowe konteksty polityki społecznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2016, s. 467-478. M. Kulesza, Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej, Warszawa Difin, 2017 D. Zielińska-Pękał, red., Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra Oficyna Wydawnicza Uniwersytet, 2009 M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka, Rodzina - młodzież - dziecko: szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej, |Poznań Wydawnictwo Naukowe Uniwersyte, 2013 E. Czerka-Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska, red., Zasoby rodziny: wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016 |
|
Uwagi: |
metody dydaktyczne - wykład wzbogacony prezentacją multimedialną, dyskusja Nakład pracy studenta 30 godzin- obecność na wykładach i ćwiczeniach 20 godzin - czytanie lektur 20 godzin - przygotowanie do egzaminu 10 godzin- przygotowanie planu pomocy rodzinie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.