Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3S-PSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Sposób pomiarów efektów kształcenia: zaliczenie materiału w formie pracy pisemnej obejmującej treści z wykładu i ćwiczeń oraz zadaną literaturę w ramach pracy domowej; zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu min.3,1 pkt/6 |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Pojęcie uzależnienia; uzależnienie a używanie szkodliwe. 2. Zagadnienia terminologiczne: uzależnienie od alkoholu, od narkotyków. 3. Przyczyny, objawy, konsekwencje i leczenie wybranych uzależnień substancjalnych (alkoholizm, narkomania, lekomania, dopalacze) oraz niesubstancjalnych (patologiczny hazard, zakupoholizm, uzależnienie od Internetu/ komputera). 4. Funkcjonowanie rodziny z osobą uzależnioną. 5. Zadania pracownika socjalnego w kontakcie z uzależnionym klientem. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada zaawansowaną wiedzę na temat instytucji pomocy społecznej, źródeł i metod pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemu uzależnienia. Zna i rozumie zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin; zna czynniki prowadzące do rozwoju choroby alkoholowej, narkomanii, uzależnień behawioralnych. Umiejętności Student/-ka potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji klientów zagrożonych uzależnieniem, uzależnionych lub współuzależnionych, wykorzystując wiedzę o kolejnych etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej, jak również opracowuje rozwiązania problemów klientów o różnym poziomie złożoności. Obserwuje i uczy się rozwiązywać konflikty na drodze mediacji i negocjacji oraz radzić sobie w sytuacjach stresowych; uczy się komunikować się z klientem tzw. trudnym (agresywnym, nietrzeźwym. Potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu pracy socjalnej z osobami uzależnionymi i ich rodzinami. Kompetencje społeczne Student/-ka prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej zagrożonych uzależnieniem, uzależnionych lub współuzależnionych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska, Maria Żurawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia warsztatów jest otrzymanie co najmniej 50% z pisemnego kolokwium oraz obecność na nich. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Pojęcie uzależnienia; uzależnienie a używanie szkodliwe. Zagadnienia terminologiczne: uzależnienie od alkoholu, od narkotyków. Przyczyny, objawy, konsekwencje i leczenie wybranych uzależnień substancjalnych (alkoholizm, narkomania, lekomania, dopalacze) oraz niesubstancjalnych (patologiczny hazard, zakupoholizm, uzależnienie od Internetu/ komputera). Funkcjonowanie rodziny z osobą uzależnioną. Zadania pracownika socjalnego w kontakcie z uzależnionym klientem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną, wyd. CRZL, Warszawa 2014 M. Rowicka, Uzależnienia behawioralne. Terapia i profilaktyka, wyd. Fundacja Praesterno, Warszawa 2015 J. Rynkiewicz, A. Siudem, I. Siudem, J. Siudem, M. Stradomska, Partyworking. Wybrane zagadnienia. Teoria praktyka, wyd. Towarzystwo Nowa Kuźnia, Lublin 2019 |
|
Uwagi: |
Podczas zajęć wykorzystane zostaną takie metody dydaktyczne jak prezentacja multimedialna, analiza różnego rodzaju tekstów źródłowych z zakresu omawianych treści, dyskusja akademicka, praca indywidualna i w grupach. Nakład pracy studenta: NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): 30 godzin - godziny kontaktowe 15 godzin - przygotowanie do zajęć 25 godzin - lektura 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ WYK
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: wiedza - odpowiedzi podczas zajęć, praca pisemna podczas ostatnich zajęć (6 pytań otwartych, 1pyt/1 pkt, zaliczenie od 3,1 pkt); umiejętności - udział w aktywnościach podczas zajęć, obecność na ćwiczeniach kompetencje społeczne - udział w aktywnościach podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Wykład: przyczyny uzależnień; uzależnienia w świetle prawa, zapobieganie uzależnieniom, uzależnienia w liczbach. Ćwiczenia: podstawowe pojęcia zw. z uzależnieniami (m.in.: definicja uzależnienia, detoksykacja, współuzależnienie); objawy uzależnień; mechanizmy uzależnienia; konsekwencje uzależnień; rodzina z osobą uzależnioną; zadania pracownika socjalnego wobec osoby/rodziny z uzależnieniem. Zapobieganie uzależnieniom. Podczas zajęć omówione będą: narkomania, alkoholizm, wybrane uzależnienia behawioralne. Przewidziane są hospitacje i spotkania z praktykami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Dodziuk von Kooten, E. Spaczyńska, Rodzina alkoholowa, jak ją lepiej rozumieć. Tajniki pracy socjalnej; Difin, 2020 I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, Uzależnienia behawioralne, PWN, 2018 B. Ziółkowska, J. Wycisk, Autodestruktywność dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa 2019 B. Woronowicz, Uzależnienia, Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Parpamedia, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną, wyd. CRZL, Warszawa 2014 M. Rowicka, Uzależnienia behawioralne. Terapia i profilaktyka, wyd. Fundacja Praesterno, Warszawa 2015 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia -prezentacje, scenki, dyskusja, praca w grupie, wykład - prezentacja z elementami dyskusji i aktywnościami angażującymi studentów. Nakład pracy studentów: godziny kontaktowe: 15wykład, 30 ćwiczenia; przygotowanie się do zaliczenia 50, bieżące przygotowanie się do zajęć 15. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.