Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-PSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka aktywizacji społeczno-zawodowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium zaliczeniowe; W ramach kształcenia zdalnego w roku akademickim 2020/21 na aplikacji Forms. W roku akademickim 2021/22 przewiduje się zaliczenie stacjonarne w formie 3 pytań opisowych. Decyduje liczba punktów uzyskanych przez osoby studiujące. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza aktywizacji społeczno - zawodowej. 2. Aktywizacja społeczna, pokonywanie problemów społecznych związanych z marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym. 3. Polityka państwa na rzecz aktywności zawodowej obywateli. Instrumenty publiczne i prywatne. 4. Znaczenie organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczno – zawodowej obywateli. 5. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Instrumenty aktywizacji społeczno – zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami. Czynniki hamujące oraz sprzyjające aktywności społeczno - zawodowej niepełnosprawnych. 6. Aktywność społeczno - zawodowa osadzonych i byłych więźniów w systemie penitencjarnym i postpenitencjarnym. 7. Aktywność społeczno - zawodowa seniorów. 8. Polityka społeczno - zawodowa państwa jako część polityki aktywizacji społeczno – zawodowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015. 2. Kawczyńska – Butrym Zofia: Wybrane aspekty funkcjonowania pomocy społecznej na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie. [w:] „Auxilium Sociale” 2002, nr ¾, s. 9-24. 3. Rolnik – Sadowska Ewa: Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Difin, Warszawa 2010. 4. Dąbrowski Paweł: Praca przymusowa cudzoziemców w Polsce: analiza zjawiska w wybranych grupach imigranckich. Wydawnictwa UW, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009. 2. Majewski Tadeusz: Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Skrypt dla studentów. Kolegium Andragogiki Specjalnej, Warszawa 1999. 3. Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną? Poradnik dla pracodawcy z otwartego rynku pracy. Fundacja Instytut Spraw Publicznych, ZUS, Warszawa 2009. 4. Kobus – Ostrowska Dorota: Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością: aspekty ekonomiczne i społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018. 5. Paplińska Małgorzata, Walkiewicz – Krutak Małgorzata (red. nauk.): Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. 6. Majewski Tadeusz: Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie osób niewidomych i słabo widzących. Krajowa Izba Gospodarczo – Rehabilitacyjna, Warszawa 2004. Biblioteka miesięcznika „ Zakłady Pracy Chronionej”. 7. Ornowska Alicja: Resocjalizacja penitencjarna: zarys problematyki. Wydawnictwo Kujawsko – Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2014. 8. Kryńska Elżbieta (red. nauk.): Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a aktywność zawodowa osób starszych. IPi SS, Warszawa 2013. Źródła: statystyczne GUS, w tym Rocznik Statystyczny za 2020, 2021 rok, dane z Narodowego Spisu Powszechnego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu aktywizacji społecznej oraz zawodowej grup podlegających marginalizacji społecznej, szczególnie osób z niepełnosprawnościami, byłych więźniów, seniorów i innych klientów pomocy społecznej, a także posiada wiedzę z zakresu zawodów i specjalności zawodowych. Umiejętności Student/-ka dostrzega i dokonuje interpretacji wybranych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Potrafi powiązać wiedzę z zakresu sytuacji na rynku pracy, działań pomocy społecznej aktywizacji zawodowej klientów pracy socjalnej. Potrafi pracować w grupach zadaniowych. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę pozyskiwania wiedzy i umiejętności związanych z aktywizacją społeczno-zawodową klienta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby i kryteria oceniania: • Sprawdzanie obecności na ćwiczeniach; • Kolokwium zaliczeniowe; Warunki zaliczenia: 1. Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność); 2. Zaliczenie kolokwium (minimum 50% punktów, czyli 15 punktów możliwych do uzyskania); |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium zaliczeniowe; W ramach kształcenia zdalnego w roku akademickim 2020/21 na aplikacji Forms, chyba, że Zarządzenie Rektora określi inaczej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza aktywizacji społeczno - zawodowej. 2. Aktywizacja społeczna, pokonywanie problemów społecznych związanych z marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym. 3. Polityka państwa na rzecz aktywności zawodowej obywateli. Instrumenty publiczne i prywatne. 4. Znaczenie organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczno – zawodowej obywateli. 5. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Instrumenty aktywizacji społeczno – zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami. Czynniki hamujące oraz sprzyjające aktywności społeczno - zawodowej niepełnosprawnych. 6. Aktywność społeczno - zawodowa osadzonych i byłych więźniów w systemie penitencjarnym i postpenitencjarnym. 7. Aktywność społeczno - zawodowa seniorów. 8. Polityka społeczno - zawodowa państwa jako część polityki aktywizacji społeczno – zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015. 2. Kawczyńska – Butrym Zofia: Wybrane aspekty funkcjonowania pomocy społecznej na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie. [w:] „Auxilium Sociale” 2002, nr ¾, s. 9-24. 3. Rolnik – Sadowska Ewa: Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Difin, Warszawa 2010. 4. Dąbrowski Paweł: Praca przymusowa cudzoziemców w Polsce: analiza zjawiska w wybranych grupach imigranckich. Wydawnictwa UW, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009. 2. Majewski Tadeusz: Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Skrypt dla studentów. Kolegium Andragogiki Specjalnej, Warszawa 1999. 3. Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną? Poradnik dla pracodawcy z otwartego rynku pracy. Fundacja Instytut Spraw Publicznych, ZUS, Warszawa 2009. 4. Kobus – Ostrowska Dorota: Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością: aspekty ekonomiczne i społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018. 5. Paplińska Małgorzata, Walkiewicz – Krutak Małgorzata (red. nauk.): Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. 6. Majewski Tadeusz: Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie osób niewidomych i słabo widzących. Krajowa Izba Gospodarczo – Rehabilitacyjna, Warszawa 2004. Biblioteka miesięcznika „ Zakłady Pracy Chronionej”. 7. Ornowska Alicja: Resocjalizacja penitencjarna: zarys problematyki. Wydawnictwo Kujawsko – Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2014. 8. Kryńska Elżbieta (red. nauk.): Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a aktywność zawodowa osób starszych. IPi SS, Warszawa 2013. W ramach kształcenia zdalnego student może korzystać z zasobów netograficznych. |
|
Uwagi: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Sprawdzanie obecności na ćwiczeniach; • Kolokwium zaliczeniowe; • Monitoring pracy indywidualnej i zespołowej studentów (studentek) oraz stopnia przygotowania na poszczególne tematy zajęć; Warunki zaliczenia: 1. Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność); 2. Zaliczenie kolokwium (minimum 50% punktów na ocenę dostateczną); 1 ECTS, nakład pracy osoby studiującej: 30 godzin, w tym zajęcia kontaktowe 15 godzin. nakład pracy 15 godzin na przygotowanie się do zajęć, lektury, przygotowanie do zaliczenia. Link do aplikacji w Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a10f9bc63ac0e41bc8096a6b29969a850%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=835ffcbf-662f-4815-85ba-6673e3751ac8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody poszukujące. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Kolokwium zaliczeniowe w formie stacjonarnej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Instruktaż przedmiotowy. Pojęcie, geneza aktywizacji społeczno - zawodowej. Polityka na rzecz rynku pracy jako standard działań aktywizacyjnych ze strony państwa. 2. Aktywizacja społeczna, pokonywanie problemów społecznych związanych z marginalizacją oraz wykluczeniem społecznym. 3. Polityka państwa na rzecz aktywności zawodowej obywateli. Instrumenty publiczne i prywatne. Statystyka aktywności zawodowej na tle danych demograficznych GUS. 4. Znaczenie organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczno – zawodowej obywateli. 5. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Instrumenty aktywizacji społeczno - zawodowej osób z różnymi niepełnosprawnościami. Czynniki hamujące oraz sprzyjające aktywności społeczno - zawodowej osób z niepełnosprawnościami. 6. Aktywność społeczno - zawodowa osadzonych i byłych więźniów w systemie penitencjarnym i postpenitencjarnym. 7. Aktywność społeczno - zawodowa seniorów. 8. Aktywność kobiet na rynku pracy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Firlit – Fesnak Grażyna: Bieda i płeć: sfery podziału kreujące ubóstwo kobiet w krajach Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2015. 2. Kawczyńska – Butrym Zofia: Wybrane aspekty funkcjonowania pomocy społecznej na rzecz osób niepełnosprawnych intelektualnie. [w:] „Auxilium Sociale” 2002, nr ¾, s. 9-24. 3. Rolnik – Sadowska Ewa: Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Difin, Warszawa 2010. 4. Dąbrowski Paweł: Praca przymusowa cudzoziemców w Polsce: analiza zjawiska w wybranych grupach imigranckich. Wydawnictwa UW, Warszawa 2014. Źródła obowiązkowe: Rocznik statystyczny GUS za 2021 rok, dane z Narodowego Spisu Powszechnego z 2021 roku. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowicz Maria A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009. 2. Majewski Tadeusz: Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Skrypt dla studentów. Kolegium Andragogiki Specjalnej, Warszawa 1999. 3. Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną? Poradnik dla pracodawcy z otwartego rynku pracy. Fundacja Instytut Spraw Publicznych, ZUS, Warszawa 2009. 4. Kobus – Ostrowska Dorota: Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością: aspekty ekonomiczne i społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018. 5. Paplińska Małgorzata, Walkiewicz – Krutak Małgorzata (red. nauk.): Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. 6. Majewski Tadeusz: Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie osób niewidomych i słabo widzących. Krajowa Izba Gospodarczo – Rehabilitacyjna, Warszawa 2004. Biblioteka miesięcznika „ Zakłady Pracy Chronionej”. 7. Ornowska Alicja: Resocjalizacja penitencjarna: zarys problematyki. Wydawnictwo Kujawsko – Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2014. 8. Kryńska Elżbieta (red. nauk.): Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a aktywność zawodowa osób starszych. IP i SS, Warszawa 2013. Osoby studiujące mogą korzystać z zasobów netograficznych. Źródła: statystyczne GUS, w tym Rocznik Statystyczny za 2020, 2021 rok, dane z Narodowego Spisu Powszechnego. Wybrane akty prawne (sygnalizowane na zajęciach): Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy. Dz. U. 2020, poz. 667. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz. U. 2019 r., poz. 1172. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 marca 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Dz. U. 2022, poz. 690. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 stycznia 2021 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności. Dz. U. 2021, poz. 179. |
|
Uwagi: |
1 ECTS, nakład pracy osoby studiującej: 30 godzin, w tym zajęcia kontaktowe 15 godzin. nakład pracy 15 godzin na przygotowanie się do zajęć, lektury, zaliczenie przedmiotu. Metody kształcenia: wykład, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna; |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.