Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawne podstawy interwencji kryzysowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-2F-PPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawne podstawy interwencji kryzysowej
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Interwencja kryzysowa – definicja. Interwencja kryzysowa w świetle ustawy o pomocy społecznej. Osoby i rodziny obejmowane interwencją kryzysową. Uprawnieni do świadczeń w formie interwencji kryzysowej. Podmioty i instytucje podejmujące działania w postaci interwencji kryzysowej. Ośrodek interwencji kryzysowej. Interwencja kryzysowa w instytucjach pomocy społecznej. Interwencja kryzysowa w sytuacji zaistnienia przemocy w świetle ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Definicja przemocy w rodzinie. Praca zespołów interdyscyplinarnych i grup roboczych z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą domową oraz osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc. Procedura „Niebieskiej Karty”. Izolacja sprawcy od osoby doświadczającej przemocy. Interwencja kryzysowa w sytuacji zagrożenia życia. Udzielanie schronienia i wsparcia uprawnionym osobom w domach dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży w ramach interwencji kryzysowej. Leczenie uzależnienia na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Przymusowe leczenie odwykowe. Leczenie uzależnień osób skazanych za przestępstwa. Interwencja kryzysowa w sytuacjach kataklizmów oraz katastrof.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady działania instytucji i organizacji sektora pomocy społecznej oraz integracji społecznej i ich wzajemne relacje w procesie konstruowania systemu pomocy i wsparcia;

zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady organizujące procesy instytucjonalizacji indywidualnych i grupowych działań pomocowych i samopomocowych;

zna w pogłębionym stopniu zastosowanie zasad etycznych i etyki zawodowej pracowników socjalnych;

Umiejętności

potrafi zastosować innowacyjne rozwiązania metodyczne na rzecz osób, grup, społeczności lokalnych wymagających zindywidualizowanych form wsparcia społecznego, w tym mediację i interwencję kryzysową;

potrafi posługiwać się normami i zasadami prawnymi i etycznymi w celu rozwiązywania problemów i projektowania rozwiązań konstruujących system usług społecznych wspierających potrzeby jednostek, grup i społeczności lokalnych;

potrafi samodzielnie, w trafny sposób wybrać i zaproponować strategie rozwiązania różnych problemów społecznych, konfliktów lub kryzysów; inicjować nowe formy pomocy; przewidywać wielokierunkowe skutki działalności; przedstawić merytoryczną argumentację dla projektowanych działań;

potrafi uczyć się nowych treści i doskonalić umiejętności poprzez samokształcenie, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz wspierać i motywować innych do podejmowania działań w tym zakresie;

Kompetencje społeczne

jest gotów/owa do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie pracy socjalnej;

jest gotów/owa do komunikowania się, konsultowania lub zasięgania opinii ekspertów przy rozwiązywaniu problemów; uwzględnianiapoglądów i opinii współpracowników, budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu pomocy, opieki i wsparcia;

jest gotów/owa do krytycznej oceny poziomu wiedzy teoretycznej oraz umiejętności metodycznych; aktualizowania i pogłębiania kompetencji zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków;

jest gotów/owa do odpowiedzialnego zaangażowania w projektowanie i realizację różnych form działań pomocowych i innych form współpracy z różnymi instytucjami i organizacjami na rzecz realizacji działań pomocowych;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Czarkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)