Prawne podstawy interwencji kryzysowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-2F-PPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne podstawy interwencji kryzysowej |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Interwencja kryzysowa – definicja. Interwencja kryzysowa w świetle ustawy o pomocy społecznej. Osoby i rodziny obejmowane interwencją kryzysową. Uprawnieni do świadczeń w formie interwencji kryzysowej. Podmioty i instytucje podejmujące działania w postaci interwencji kryzysowej. Ośrodek interwencji kryzysowej. Interwencja kryzysowa w instytucjach pomocy społecznej. Interwencja kryzysowa w sytuacji zaistnienia przemocy w świetle ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Definicja przemocy w rodzinie. Praca zespołów interdyscyplinarnych i grup roboczych z osobami, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą domową oraz osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc. Procedura „Niebieskiej Karty”. Izolacja sprawcy od osoby doświadczającej przemocy. Interwencja kryzysowa w sytuacji zagrożenia życia. Udzielanie schronienia i wsparcia uprawnionym osobom w domach dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży w ramach interwencji kryzysowej. Leczenie uzależnienia na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Przymusowe leczenie odwykowe. Leczenie uzależnień osób skazanych za przestępstwa. Interwencja kryzysowa w sytuacjach kataklizmów oraz katastrof. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady działania instytucji i organizacji sektora pomocy społecznej oraz integracji społecznej i ich wzajemne relacje w procesie konstruowania systemu pomocy i wsparcia; zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady organizujące procesy instytucjonalizacji indywidualnych i grupowych działań pomocowych i samopomocowych; zna w pogłębionym stopniu zastosowanie zasad etycznych i etyki zawodowej pracowników socjalnych; Umiejętności potrafi zastosować innowacyjne rozwiązania metodyczne na rzecz osób, grup, społeczności lokalnych wymagających zindywidualizowanych form wsparcia społecznego, w tym mediację i interwencję kryzysową; potrafi posługiwać się normami i zasadami prawnymi i etycznymi w celu rozwiązywania problemów i projektowania rozwiązań konstruujących system usług społecznych wspierających potrzeby jednostek, grup i społeczności lokalnych; potrafi samodzielnie, w trafny sposób wybrać i zaproponować strategie rozwiązania różnych problemów społecznych, konfliktów lub kryzysów; inicjować nowe formy pomocy; przewidywać wielokierunkowe skutki działalności; przedstawić merytoryczną argumentację dla projektowanych działań; potrafi uczyć się nowych treści i doskonalić umiejętności poprzez samokształcenie, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz wspierać i motywować innych do podejmowania działań w tym zakresie; Kompetencje społeczne jest gotów/owa do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie pracy socjalnej; jest gotów/owa do komunikowania się, konsultowania lub zasięgania opinii ekspertów przy rozwiązywaniu problemów; uwzględnianiapoglądów i opinii współpracowników, budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu pomocy, opieki i wsparcia; jest gotów/owa do krytycznej oceny poziomu wiedzy teoretycznej oraz umiejętności metodycznych; aktualizowania i pogłębiania kompetencji zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków; jest gotów/owa do odpowiedzialnego zaangażowania w projektowanie i realizację różnych form działań pomocowych i innych form współpracy z różnymi instytucjami i organizacjami na rzecz realizacji działań pomocowych; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Czarkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.