Podstawowe zagadnienia sztuki plastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-ZAP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe zagadnienia sztuki plastycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Kulturotwórcze znaczenie sztuki, dziedziny sztuk plastycznych. 2. Charakterystyka rozwoju rysunkowego dziecka; formy ekspresji plastycznej w twórczości dziecka. 3. Rola twórcy i odbiorcy dzieła sztuki, zagadnienia twórczości i odtwórczości. 4. Inspirujące style, kierunki i konwencje w sztuce. 5. Kontakt z dziełem sztuki, współczesne formy rejestracji i ewaluacji. 6. Sztuka konceptualna, sztuka społeczna, zagadnienia treści i formy. 7. Warsztat plastyczny, techniki plastyczne – klasyfikacja. 8. Współpraca z ośrodkiem kultury, społecznością lokalną, organizacja wydarzeń artystycznych. 9. Realizacje praktyczne i ndywidualne i zespołowe, analiza wykonanych prac plastycznych. |
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, APS, Warszawa 2010. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, WSH, Łódź 2009. Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Wyd. PK INSEA, Warszawa 1995. Karolak W., Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, WSHE, Łódź 2005. Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, Arkady, Warszawa 1989 Limont W., Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK. Toruń 1994. Lowenfeld V, Brittain W., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977. Monkiewicz W., Rzeźnik G, Wojdam., Zarządzanie cyklem projektu. Polski Instytut Demokracji Lokalnej, Warszawa 2009. Necka E., Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1998. Popek S. „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP. Warszawa 1985. Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wyd. Ossolineum. Wrocław 1988 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie różnych obszarów sztuki, pozwalającą na rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk w jej obszarze. Umiejętności Dostrzega nowe zjawiska w obszarze sztuki i interpretuje je, wykorzystując posiadaną wiedzę kulturową. Potrafi animować aktywność i twórczość uczniów, wykorzystując różne obszary pracy z i nad sztuką. Kompetencje społeczne Rozumie znaczenie i ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wykorzystania różnych obszarów sztuki w działalności pedagogicznej i społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe. Godziny kontaktowe, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Kryteria oceny Ćwiczenia - realizacje praktyczne, ocena prezentacji technik i wytworów plastycznych. Ocen pracy pisemnej, koncepcji działania twórczego w przestrzeni otwartej lub zamkniętej. Oceny: 5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze podstawowych zagadnień sztuki plastycznej, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury, 4 – znajomość zagadnień związanych z tematem, 3 – podstawowa znajomość zagadnień Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia na TEAMSie. Prace twórcze oraz prace pisemną powstałe w ramach ćwiczeń proszę o zamieszczenie w formie elektronicznej na TEAMSie w katalogu Zaliczenie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sadlej | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sadlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Kulturotwórcze znaczenie sztuki, dziedziny sztuk plastycznych. Charakterystyka rozwoju rysunkowego dziecka; formy ekspresji plastycznej w twórczości dziecka. Rola twórcy i odbiorcy dzieła sztuki, zagadnienia twórczości i odtwórczości. Inspirujące style, kierunki i konwencje w sztuce. Kontakt z dziełem sztuki, współczesne formy rejestracji i ewaluacji. Sztuka konceptualna, sztuka społeczna, zagadnienia treści i formy. Warsztat plastyczny, techniki plastyczne - klasyfikacja. Współpraca z ośrodkiem kultury, społecznością lokalną, organizacja wydarzeń artystycznych. Opracowanie informacji wizualnej, projektu artystyczno-edukacyjnego, koncepcji wystawy. Realizacje praktyczne indywidualne i zespołowe, analiza wykonanych prac plastycznych. |
|
Uwagi: |
Wiedza - Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie różnych obszarów sztuki, pozwalającą na rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk w jej obszarze. Umiejętności - Dostrzega nowe zjawiska w obszarze sztuki i interpretuje je wykorzystując posiadaną wiedzę kulturową. - Potrafi wykreować aktywność i twórczość uczniów wykorzystując różne obszary pracy z i nad sztuką. Kompetencje społeczne - Rozumie znaczenie i ma przekonanie co do wykorzystania różnych obszarów sztuki w działalności pedagogicznej i społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Ewa Detko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Kulturotwórcze znaczenie sztuki, dziedziny sztuk plastycznych. 2. Charakterystyka rozwoju rysunkowego dziecka; formy ekspresji plastycznej w twórczości dziecka. 3. Rola twórcy i odbiorcy dzieła sztuki, zagadnienia twórczości i odtwórczości. 4. Inspirujące style, kierunki i konwencje w sztuce. 5. Kontakt z dziełem sztuki, współczesne formy rejestracji i ewaluacji. 6. Sztuka konceptualna, sztuka społeczna, zagadnienia treści i formy. 7. Warsztat plastyczny, techniki plastyczne – klasyfikacja. 8.Współpraca z ośrodkiem kultury, społecznością lokalną, organizacja wydarzeń artystycznych. 9. Realizacje praktyczne i ndywidualne i zespołowe, analiza wykonanych prac plastycznych. |
|
Literatura: |
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, APS, Warszawa 2010. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, WSH, Łódź 2009. Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Wyd. PK INSEA, Warszawa 1995. Karolak W., Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, WSHE, Łódź 2005. Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, Arkady, Warszawa 1989 Limont W., Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK. Toruń 1994. Lowenfeld V, Brittain W., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977. Monkiewicz W., Rzeźnik G, Wojdam., Zarządzanie cyklem projektu. Polski Instytut Demokracji Lokalnej, Warszawa 2009. Necka E., Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1998. Popek S. „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP. Warszawa 1985. Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wyd. Ossolineum. Wrocław 1988 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.