Współpraca międzysektorowa i wolontariat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-WMW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca międzysektorowa i wolontariat |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Współpraca międzysektorowa w kontekście rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. Wolontariat - próby definicji, ogólna charakterystyka i skala zjawiska. Wolontariusze w perspektywie regulacji prawnych (Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie). Programy i projekty wolontariackie – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym. Wolontariat studencki, wolontariat pracowniczy (koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, inicjatywa Global Impact), wolontariat akcyjny. Wolontariat międzynarodowy (wolontariat w ramach programów: MSZ Polska Pomoc, programy Unii Europejskiej, wolontariat misyjny). Rola wolontariuszy w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego. Wolontariusze w działaniu - job shadowing. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna specyfikę funkcjonowania sektora administracyjnego, pozarządowego i biznesowego w społeczeństwie obywatelskim. - Ma wiedzę na temat form współpracy międzysektorowej – szczególności w odniesieniu do działań edukacyjnych i promujących kulturę. - Ma podstawową wiedzę z zakresu rozwiązań i uregulowań, dotyczących działalności animacyjnej, realizującej funkcje edukacyjne, kulturalne, rekreacyjne, charytatywne i wolontaryjne. Umiejętności - Umie wskazać płaszczyzny wzajemnej współpracy instytucji i pod¬miotów reprezentujących różne środowiska działań. - Umie poprawnie konstruować dokumentację (plany, raporty) inicjatyw międzysektorowych. Kompetencje społeczne - Rzetelnie przygotowuje się do swojej pracy i rzetelnie realizuje powierzone zadania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Konrad Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie na podstawie wypowiedzi ustnej podczas prowadzonych zajęć (do zadanych tekstów naukowych) oraz na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć oraz pisemnej pracy zaliczeniowej. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w zajęciach opartych o metodę dyskusji. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w zagadnienia przedmiotowe. Omówienie organizacji zajęć oraz warunków zaliczenia. 2. Współpraca międzysektorowa w kontekście rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego: - społeczeństwo polskie w recepcji studentów: "burza mózgów" i próba charakterystyki obserwacji naocznej. - społeczeństwo polskie a idea społeczeństwa obywatelskiego: omówienie tekstów naukowych, analiz. 3. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe. - ogólna charakterystyka organizacji pozarządowych (NGO) w Polsce; - prezentacja wybranej organizacji pozarządowej przez studentów. 4. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne: - Ustawa Prawo o stowarzyszeniach; - Ustawa Prawo o fundacjach; - Ustawa Prawo o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. 5. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. 6. Wolontariat - próby definicji, ogólna charakterystyka i skala zjawiska. 7. Wolontariusze w perspektywie regulacji prawnych (Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie). 8. Programy i projekty wolontariackie – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym. 9. Wolontariat studencki, wolontariat pracowniczy (koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, inicjatywa Global Impact), wolontariat akcyjny. 10. Wolontariat międzynarodowy (wolontariat w ramach programów: MSZ Polska Pomoc, programy Unii Europejskiej, wolontariat misyjny). 11. Rola wolontariuszy w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego. 12. Wolontariusze w działaniu - job shadowing. 13. Altruizm i egoizm jako ważne kategorie etyczne w kontekście wolontariatu - Analiza pojęć - Poglądy Ayn Rand na kwestię altruizmu oraz egoizmu - Dyskusja nad możliwością istnienia altruizmu 14. Prezentacja i omówienie prac zaliczeniowych |
|
Literatura: |
LITERATURA 1. Sasinowski H., Społeczeństwo obywatelskie i jego rola w budowie demokracji, Economy and Management, 1/2012, s. 30-47. 2. Podemski K., Społeczeństwo obywatelskie w Polsce 25 lat po wielkiej zmianie, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXXVI, 2, 2014, s. 89-109. 3. Kroczak H., Lajstet J., Krajowy Diagram Międzysektorowej Współpracy oraz Międzysektorowa Gotowość do Współpracy na Rzecz Reintegracji, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. 4. Waszak Ł., Wejcman Z., 4. Współpraca międzysektorowa w ramach Centrum Usług Społecznych, Kancelaria Prezydenta RP, Warszawa 2020. 5. Górecki M., Wolontariat - idea, organizacja, doświadczenia, Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, 1/2013, s. 81-110. 6. Wygnański J., Skuteczne animowanie kultury współpracy - czynniki sukcesu w procesie budowy partnerstw, w: Partnerstwo - współpraca międzysektorowa w realizacji celów społecznych, A. Handzlik, J. Głowackie (red.), Kraków 2012, s. 8-19. 7. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. 8. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. 9. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. 10. Drelich. S., Krytyka altruizmu w filozofii politycznej Ayn Rand, w: Solidarność w życiu publicznym, W. Zuziak, B. Żmuda-Frydrychowska (red.), Kraków 2021, s. 105-120 (Etyka i Życie Publiczne, 10). LINKI do literatury: 1.http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBD-0001-0003/c/httpwww_zneiz_pb_edu_plkwartalnik120121_3sasinowski.pdf 2.http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_rpeis_2014_76_2_8/c/1763-1733.pdf 3.https://www.gov.pl/attachment/f0d533dc-da25-4357-ad82-09bb36282edd 4.https://www.prezydent.pl/storage/file/core_files/2021/8/5/32abbb878edab47598e62c6e54446bb8/cus_broszura_4_web.pdf 5.http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a89f657e-8624-4ba1-8f26-07787ef46791 6.http://www.lgdkoronasadecka.pl/uploads/menu/12/partnerstwo_wspolpraca_miedzysektorowa.pdf#page=21 7.https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19890200104/U/D19890104Lj.pdf 8.http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19840210097/U/D19840097Lj.pdf 9.https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20030960873/U/D20030873Lj.pdf 10.http://bc.upjp2.edu.pl/Content/5681/107_PDFsam_Ca%C5%82o%C5%9B%C4%87%20ze%20znakiem%20wodnym.pdf STRONY WWW 1. https://www.ngo.pl/ 2. https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/organizacje-pozarzadowe---ngo 3. https://www.parp.gov.pl/csr |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: 1. Metoda problemowa; 2. Analiza tekstów; 3. Dyskusja; 4. "Burza mózgów" Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie: 1. Obecności na zajęciach (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione; zaliczenie nieobecności można odbyć podczas konsultacji umówionych indywidualnie bądź poprzez napisanie krótkiej pracy zaliczeniowej z danego tematu - o formie zliczenia każdorazowo decyduje prowadzący). 2. Aktywności podczas zajęć: a) aktywność na poziomie 75% z liczby zajęć (11 plusów) dopuszcza do wystawienia oceny 5,0; b) aktywność na poziomie 50% z liczby zajęć (8 plusów) dopuszcza do wystawienia oceny 4,0; c) aktywność na poziomie 30% z liczby zajęć (5 plusów) jest wymagana do zaliczenia przedmiotu, a więc uzyskania oceny 3,0. 3. Wykonywaniu zadań zleconych do samodzielnego opracowania (w tym czytanie zadanych tekstów). 4. Przedstawienie i omówienie pracy zaliczeniowej pt.: "Czy altruizm jest możliwy?" a) Max. 2 str. A4 maszynopisu znormalizowanego; b) Odniesienie do słownikowej definicji altruizmu oraz filozofii Ayn Rand; c) Przedstawienie własnego poglądu oraz argumentacji. GRUPA III ASK LINK do zespołu w aplikacji Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aMExiIFHok-g5U-_Wh5EkplB7j9G4qvbrzUSs9tPszcc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b5120eb8-bf6f-4506-8958-93a7001066aa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: 7ypjhc4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie na podstawie wypowiedzi ustnej podczas prowadzonych zajęć (do zadanych tekstów naukowych) oraz na podstawie zabieranych głosów w dyskusjach i debatach Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć oraz wykonywanych ćwiczeniach Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w zajęciach opartych o metodę dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć / główne zagadnienia • Rola i zadania I, II i III sektora • Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce • Podstawowe formy prawne funkcjonowania III sektora • Kondycja i prognozy odnośnie rozwoju NGO w Polsce • Główne Programy wspierające rozwój III sektora w Polsce • Zadania zlecane przez instytucje państwowe podmiotom III sektora (współpraca I i III sektora) • Projekty społeczne jako przykład współpracy międzyściekowej • Społeczna odpowiedzialność biznesu (współpraca II i III sektora) • Wolontariat Integralną częścią zajęć są a) wyjścia studyjne: • Spotkanie w Narodowym Instytucie Wolności/ Komitecie ds. Pożytku Publicznego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nt. Programów wsparcia i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego • W Zamku Królewskim nt. programu wspierania wolontariatu i możliwości bycia wolontariuszem w Zamku Królewskim • W Fundacji Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym „Hej, Koniku!” nt. realizacji zadań publicznych przez NGO b) spotkania z praktykami: • z OPS nt. współpracy instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi wolontariacie • z KGW nt. współpracy KGW z instytucjami samorządowymi • z OSP nt. roli OSP w integracji społeczności lokalnych |
|
Literatura: |
E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227. E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492. M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS) Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie na podstawie wypowiedzi ustnej podczas prowadzonych zajęć (do zadanych tekstów naukowych) oraz na podstawie zabieranych głosów w dyskusjach i debatach Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć oraz wykonywanych ćwiczeniach Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w zajęciach opartych o metodę dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć / główne zagadnienia • Rola i zadania I, II i III sektora • Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce • Podstawowe formy prawne funkcjonowania III sektora • Kondycja i prognozy odnośnie rozwoju NGO w Polsce • Główne Programy wspierające rozwój III sektora w Polsce • Zadania zlecane przez instytucje państwowe podmiotom III sektora (współpraca I i III sektora) • Projekty społeczne jako przykład współpracy międzyściekowej • Społeczna odpowiedzialność biznesu (współpraca II i III sektora) • Wolontariat Integralną częścią zajęć są a) wyjścia studyjne: • Spotkanie w Narodowym Instytucie Wolności/ Komitecie ds. Pożytku Publicznego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nt. Programów wsparcia i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego • W Zamku Królewskim nt. programu wspierania wolontariatu i możliwości bycia wolontariuszem w Zamku Królewskim • W Fundacji Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym „Hej, Koniku!” nt. realizacji zadań publicznych przez NGO b) spotkania z praktykami: • z OPS nt. współpracy instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi wolontariacie • z KGW nt. współpracy KGW z instytucjami samorządowymi • z OSP nt. roli OSP w integracji społeczności lokalnych |
|
Literatura: |
E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227. E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492. M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS) Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.