Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca międzysektorowa i wolontariat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-WMW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca międzysektorowa i wolontariat
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Współpraca międzysektorowa w kontekście rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej. Wolontariat - próby definicji, ogólna charakterystyka i skala zjawiska. Wolontariusze w perspektywie regulacji prawnych (Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie). Programy i projekty wolontariackie – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym. Wolontariat studencki, wolontariat pracowniczy (koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, inicjatywa Global Impact), wolontariat akcyjny. Wolontariat międzynarodowy (wolontariat w ramach programów: MSZ Polska Pomoc, programy Unii Europejskiej, wolontariat misyjny). Rola wolontariuszy w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego. Wolontariusze w działaniu - job shadowing.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Zna specyfikę funkcjonowania sektora administracyjnego, pozarządowego i biznesowego w społeczeństwie obywatelskim.

- Ma wiedzę na temat form współpracy międzysektorowej – szczególności w odniesieniu do działań edukacyjnych i promujących kulturę.

- Ma podstawową wiedzę z zakresu rozwiązań i uregulowań, dotyczących działalności animacyjnej, realizującej funkcje edukacyjne, kulturalne, rekreacyjne, charytatywne i wolontaryjne.

Umiejętności - Umie wskazać płaszczyzny wzajemnej współpracy instytucji i pod¬miotów reprezentujących różne środowiska działań.

- Umie poprawnie konstruować dokumentację (plany, raporty) inicjatyw międzysektorowych.

Kompetencje społeczne - Rzetelnie przygotowuje się do swojej pracy i rzetelnie realizuje powierzone zadania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Pasikowski
Prowadzący grup: Konrad Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie na podstawie wypowiedzi ustnej podczas prowadzonych zajęć (do zadanych tekstów naukowych) oraz na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć oraz pisemnej pracy zaliczeniowej.

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w zajęciach opartych o metodę dyskusji.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w zagadnienia przedmiotowe. Omówienie organizacji zajęć oraz warunków zaliczenia.

2. Współpraca międzysektorowa w kontekście rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego:

- społeczeństwo polskie w recepcji studentów: "burza mózgów" i próba charakterystyki obserwacji naocznej.

- społeczeństwo polskie a idea społeczeństwa obywatelskiego: omówienie tekstów naukowych, analiz.

3. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe.

- ogólna charakterystyka organizacji pozarządowych (NGO) w Polsce;

- prezentacja wybranej organizacji pozarządowej przez studentów.

4. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne:

- Ustawa Prawo o stowarzyszeniach;

- Ustawa Prawo o fundacjach;

- Ustawa Prawo o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

5. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej.

6. Wolontariat - próby definicji, ogólna charakterystyka i skala zjawiska.

7. Wolontariusze w perspektywie regulacji prawnych (Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie).

8. Programy i projekty wolontariackie – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym.

9. Wolontariat studencki, wolontariat pracowniczy (koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, inicjatywa Global Impact), wolontariat akcyjny.

10. Wolontariat międzynarodowy (wolontariat w ramach programów: MSZ Polska Pomoc, programy Unii Europejskiej, wolontariat misyjny).

11. Rola wolontariuszy w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego.

12. Wolontariusze w działaniu - job shadowing.

13. Altruizm i egoizm jako ważne kategorie etyczne w kontekście wolontariatu

- Analiza pojęć

- Poglądy Ayn Rand na kwestię altruizmu oraz egoizmu

- Dyskusja nad możliwością istnienia altruizmu

14. Prezentacja i omówienie prac zaliczeniowych

Literatura:

LITERATURA

1. Sasinowski H., Społeczeństwo obywatelskie i jego rola

w budowie demokracji, Economy and Management, 1/2012, s. 30-47.

2. Podemski K., Społeczeństwo obywatelskie w Polsce 25 lat po wielkiej zmianie, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXXVI, 2, 2014, s. 89-109.

3. Kroczak H., Lajstet J., Krajowy Diagram Międzysektorowej Współpracy oraz Międzysektorowa Gotowość do Współpracy na Rzecz Reintegracji, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

4. Waszak Ł., Wejcman Z., 4. Współpraca międzysektorowa w ramach Centrum Usług Społecznych, Kancelaria Prezydenta RP, Warszawa 2020.

5. Górecki M., Wolontariat - idea, organizacja, doświadczenia, Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, 1/2013, s. 81-110.

6. Wygnański J., Skuteczne animowanie kultury współpracy - czynniki sukcesu w procesie budowy partnerstw, w: Partnerstwo - współpraca międzysektorowa w realizacji celów społecznych, A. Handzlik, J. Głowackie (red.), Kraków 2012, s. 8-19.

7. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.

8. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

9. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

10. Drelich. S., Krytyka altruizmu w filozofii politycznej Ayn Rand, w: Solidarność w życiu publicznym, W. Zuziak, B. Żmuda-Frydrychowska (red.), Kraków 2021, s. 105-120 (Etyka i Życie Publiczne, 10).

LINKI do literatury:

1.http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBD-0001-0003/c/httpwww_zneiz_pb_edu_plkwartalnik120121_3sasinowski.pdf

2.http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_rpeis_2014_76_2_8/c/1763-1733.pdf

3.https://www.gov.pl/attachment/f0d533dc-da25-4357-ad82-09bb36282edd

4.https://www.prezydent.pl/storage/file/core_files/2021/8/5/32abbb878edab47598e62c6e54446bb8/cus_broszura_4_web.pdf

5.http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a89f657e-8624-4ba1-8f26-07787ef46791

6.http://www.lgdkoronasadecka.pl/uploads/menu/12/partnerstwo_wspolpraca_miedzysektorowa.pdf#page=21

7.https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19890200104/U/D19890104Lj.pdf

8.http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19840210097/U/D19840097Lj.pdf

9.https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20030960873/U/D20030873Lj.pdf

10.http://bc.upjp2.edu.pl/Content/5681/107_PDFsam_Ca%C5%82o%C5%9B%C4%87%20ze%20znakiem%20wodnym.pdf

STRONY WWW

1. https://www.ngo.pl/

2. https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/organizacje-pozarzadowe---ngo

3. https://www.parp.gov.pl/csr

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. Metoda problemowa;

2. Analiza tekstów;

3. Dyskusja;

4. "Burza mózgów"

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:

1. Obecności na zajęciach (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione; zaliczenie nieobecności można odbyć podczas konsultacji umówionych indywidualnie bądź poprzez napisanie krótkiej pracy zaliczeniowej z danego tematu - o formie zliczenia każdorazowo decyduje prowadzący).

2. Aktywności podczas zajęć:

a) aktywność na poziomie 75% z liczby zajęć (11 plusów) dopuszcza do wystawienia oceny 5,0;

b) aktywność na poziomie 50% z liczby zajęć (8 plusów) dopuszcza do wystawienia oceny 4,0;

c) aktywność na poziomie 30% z liczby zajęć (5 plusów) jest wymagana do zaliczenia przedmiotu, a więc uzyskania oceny 3,0.

3. Wykonywaniu zadań zleconych do samodzielnego opracowania (w tym czytanie zadanych tekstów).

4. Przedstawienie i omówienie pracy zaliczeniowej pt.: "Czy altruizm jest możliwy?"

a) Max. 2 str. A4 maszynopisu znormalizowanego;

b) Odniesienie do słownikowej definicji altruizmu oraz filozofii Ayn Rand;

c) Przedstawienie własnego poglądu oraz argumentacji.

GRUPA III ASK

LINK do zespołu w aplikacji Microsoft Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aMExiIFHok-g5U-_Wh5EkplB7j9G4qvbrzUSs9tPszcc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b5120eb8-bf6f-4506-8958-93a7001066aa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kod zespołu: 7ypjhc4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie na podstawie wypowiedzi ustnej podczas prowadzonych zajęć (do zadanych tekstów naukowych) oraz na podstawie zabieranych głosów w dyskusjach i debatach

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć oraz wykonywanych ćwiczeniach

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w zajęciach opartych o metodę dyskusji.

Pełny opis:

Tematyka zajęć / główne zagadnienia

• Rola i zadania I, II i III sektora

• Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce

• Podstawowe formy prawne funkcjonowania III sektora

• Kondycja i prognozy odnośnie rozwoju NGO w Polsce

• Główne Programy wspierające rozwój III sektora w Polsce

• Zadania zlecane przez instytucje państwowe podmiotom III sektora (współpraca I i III sektora)

• Projekty społeczne jako przykład współpracy międzyściekowej

• Społeczna odpowiedzialność biznesu (współpraca II i III sektora)

• Wolontariat

Integralną częścią zajęć są

a) wyjścia studyjne:

• Spotkanie w Narodowym Instytucie Wolności/ Komitecie ds. Pożytku Publicznego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nt. Programów wsparcia i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

• W Zamku Królewskim nt. programu wspierania wolontariatu i możliwości bycia wolontariuszem w Zamku Królewskim

• W Fundacji Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym „Hej, Koniku!” nt. realizacji zadań publicznych przez NGO

b) spotkania z praktykami:

• z OPS nt. współpracy instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi wolontariacie

• z KGW nt. współpracy KGW z instytucjami samorządowymi

• z OSP nt. roli OSP w integracji społeczności lokalnych

Literatura:

E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227.

E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492.

M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska

https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF

Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach

pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS)

Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie na podstawie wypowiedzi ustnej podczas prowadzonych zajęć (do zadanych tekstów naukowych) oraz na podstawie zabieranych głosów w dyskusjach i debatach

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć oraz wykonywanych ćwiczeniach

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w zajęciach opartych o metodę dyskusji.

Pełny opis:

Tematyka zajęć / główne zagadnienia

• Rola i zadania I, II i III sektora

• Historia społeczeństwa obywatelskiego w Polsce

• Podstawowe formy prawne funkcjonowania III sektora

• Kondycja i prognozy odnośnie rozwoju NGO w Polsce

• Główne Programy wspierające rozwój III sektora w Polsce

• Zadania zlecane przez instytucje państwowe podmiotom III sektora (współpraca I i III sektora)

• Projekty społeczne jako przykład współpracy międzyściekowej

• Społeczna odpowiedzialność biznesu (współpraca II i III sektora)

• Wolontariat

Integralną częścią zajęć są

a) wyjścia studyjne:

• Spotkanie w Narodowym Instytucie Wolności/ Komitecie ds. Pożytku Publicznego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nt. Programów wsparcia i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

• W Zamku Królewskim nt. programu wspierania wolontariatu i możliwości bycia wolontariuszem w Zamku Królewskim

• W Fundacji Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym „Hej, Koniku!” nt. realizacji zadań publicznych przez NGO

b) spotkania z praktykami:

• z OPS nt. współpracy instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi wolontariacie

• z KGW nt. współpracy KGW z instytucjami samorządowymi

• z OSP nt. roli OSP w integracji społeczności lokalnych

Literatura:

E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227.

E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492.

M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska

https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF

Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach

pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS)

Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)