Warsztat badacza w środowisku cyfrowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-WBC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat badacza w środowisku cyfrowym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) niestacjonarne I stop. Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Interdyscyplinarność badań w Internecie a warsztat badawczy pedagoga. Przedmiot i cel badań pedagogicznych z wykorzystaniem mediów. Formułowanie problemów badawczych i hipotez roboczych. Metody i techniki badań ilościowych w Internecie. Metody i techniki badań jakościowych w Internecie. Konstruowanie narzędzi badawczych. Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy wyników badań ilościowych. Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy wyników badań jakościowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą warsztatu badawczego niezbędnego w sytuacji realizacji badań pedagogicznych w środowisku cyfrowym. Umiejętności Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie i prowadzenie badań pedagogicznych w Internecie; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań. Potrafi planować i organizować indywidualną oraz zespołową pracę badawczą w środowisku cyfrowym. Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole, pełniąc różne role ramach badań prowadzonych w środowisku cyfrowym. Kompetencje społeczne Jest świadomy/a wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki badań naukowych oraz kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Izabela Mikołajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący - dyskusja dydaktyczna - praca indywidualna i grupowa - analiza przypadków |
|
Pełny opis: |
1. Istota i charakterystyka warsztatu badacza w środowisku cyfrowym – definiowanie pojęć kluczowych (badanie naukowe; środowisko cyfrowe; konwergencja mediów, a sieciowa organizacja mediów). 2. Funkcje i zadania warsztatu badacza. Organizacja warsztatu badacza i jego doskonalenie – obiektywizm i rzetelność w realizacji badań naukowych. 3. Interdyscyplinarność wiedzy badacza w środowisku cyfrowym – rola kompleksowego podejścia do problemu badawczego. 4. Rola mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych tworzących środowisko cyfrowe - epistemologia ignorancji szansa czy zagrożenie? 5. Otwarte zasoby edukacyjne i netnografia w badaniu naukowym- komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. 6. Specyfika badań naukowych w świecie realnym i wirtualnym. Zagadnienia metodologiczne związane z realizacją badań ilościowych i jakościowych. 7. Przygotowanie badań naukowych w środowisku cyfrowym. Zagadnienia metodologiczne związane z zasadami prowadzenia badań naukowych. 8. Prowadzenie badań naukowych w środowisku cyfrowym -organizacja i przebieg badań naukowych. 9. Opracowanie wyników badań. Prezentacja wyników badań- standardy/wymogi edytorskie, techniczne i estetyczne (APA). |
|
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008. M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006. M. Łobocki – „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Warszawa 2000. T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2021) Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena poziomu aktywności na zajęciach - ocena wykonywanych prac/ćwiczeń/ prezentacji Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie zadań przewidzianych w programie zajęć: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Tanaś | |
Prowadzący grup: | Maciej Tanaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Tanaś | |
Prowadzący grup: | Maciej Tanaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Tanaś | |
Prowadzący grup: | Maciej Tanaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący - dyskusja dydaktyczna - praca indywidualna i grupowa - analiza przypadków |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA: Istota i charakterystyka warsztatu badacza w środowisku cyfrowym – definiowanie pojęć kluczowych (badanie naukowe; środowisko cyfrowe; konwergencja mediów, a sieciowa organizacja mediów). Funkcje i zadania warsztatu badacza. Organizacja warsztatu badacza i jego doskonalenie – obiektywizm i rzetelność w realizacji badań naukowych. Interdyscyplinarność wiedzy badacza w środowisku cyfrowym – rola kompleksowego podejścia do problemu badawczego. Rola mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych tworzących środowisko cyfrowe - epistemologia ignorancji szansa czy zagrożenie? Otwarte zasoby edukacyjne i netografia w badaniu naukowym - komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Specyfika badań naukowych w świecie realnym i wirtualnym. Zagadnienia metodologiczne związane z realizacją badań ilościowych i jakościowych. Przygotowanie badań naukowych w środowisku cyfrowym. Zagadnienia metodologiczne związane z zasadami prowadzenia badań naukowych. Prowadzenie badań naukowych w środowisku cyfrowym -organizacja i przebieg badań naukowych. Opracowanie wyników badań. Prezentacja wyników badań- standardy/wymogi edytorskie, techniczne i estetyczne (APA). |
|
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008. M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006. M. Łobocki – „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Warszawa 2000. T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2021) Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena poziomu aktywności na zajęciach - ocena wykonywanych prac/ćwiczeń/ prezentacji Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie zadań przewidzianych w programie zajęć: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Tanaś | |
Prowadzący grup: | Maciej Tanaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.