Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat badacza w środowisku cyfrowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-WBC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat badacza w środowisku cyfrowym
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) niestacjonarne I stop.
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Interdyscyplinarność badań w Internecie a warsztat badawczy pedagoga. Przedmiot i cel badań pedagogicznych z wykorzystaniem mediów. Formułowanie problemów badawczych i hipotez roboczych. Metody i techniki badań ilościowych w Internecie. Metody i techniki badań jakościowych w Internecie. Konstruowanie narzędzi badawczych. Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy wyników badań ilościowych. Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy wyników badań jakościowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą warsztatu badawczego niezbędnego w sytuacji realizacji badań pedagogicznych w środowisku cyfrowym.

Umiejętności

Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie i prowadzenie badań pedagogicznych w Internecie; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.

Potrafi planować i organizować indywidualną oraz zespołową pracę badawczą w środowisku cyfrowym.

Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole, pełniąc różne role ramach badań prowadzonych w środowisku cyfrowym.

Kompetencje społeczne

Jest świadomy/a wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki badań naukowych oraz kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka.

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Izabela Mikołajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący

- dyskusja dydaktyczna

- praca indywidualna i grupowa

- analiza przypadków

Pełny opis:

1. Istota i charakterystyka warsztatu badacza w środowisku cyfrowym – definiowanie pojęć kluczowych (badanie naukowe; środowisko cyfrowe; konwergencja mediów, a sieciowa organizacja mediów).

2. Funkcje i zadania warsztatu badacza. Organizacja warsztatu badacza i jego doskonalenie – obiektywizm i rzetelność w realizacji badań naukowych.

3. Interdyscyplinarność wiedzy badacza w środowisku cyfrowym – rola kompleksowego podejścia do problemu badawczego.

4. Rola mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych tworzących środowisko cyfrowe - epistemologia ignorancji szansa czy zagrożenie?

5. Otwarte zasoby edukacyjne i netnografia w badaniu naukowym- komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym.

6. Specyfika badań naukowych w świecie realnym i wirtualnym. Zagadnienia metodologiczne związane z realizacją badań ilościowych i jakościowych.

7. Przygotowanie badań naukowych w środowisku cyfrowym. Zagadnienia metodologiczne związane z zasadami prowadzenia badań naukowych.

8. Prowadzenie badań naukowych w środowisku cyfrowym -organizacja i przebieg badań naukowych.

9. Opracowanie wyników badań. Prezentacja wyników badań- standardy/wymogi edytorskie, techniczne i estetyczne (APA).

Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008.

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006.

M. Łobocki – „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Warszawa 2000.

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2021) Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- ocena poziomu aktywności na zajęciach

- ocena wykonywanych prac/ćwiczeń/ prezentacji

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie zadań przewidzianych w programie zajęć: 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Tanaś
Prowadzący grup: Maciej Tanaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Tanaś
Prowadzący grup: Maciej Tanaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Tanaś
Prowadzący grup: Maciej Tanaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący

- dyskusja dydaktyczna

- praca indywidualna i grupowa

- analiza przypadków

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

Istota i charakterystyka warsztatu badacza w środowisku cyfrowym – definiowanie pojęć kluczowych (badanie naukowe; środowisko cyfrowe; konwergencja mediów, a sieciowa organizacja mediów). Funkcje i zadania warsztatu badacza. Organizacja warsztatu badacza i jego doskonalenie – obiektywizm i rzetelność w realizacji badań naukowych. Interdyscyplinarność wiedzy badacza w środowisku cyfrowym – rola kompleksowego podejścia do problemu badawczego. Rola mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych tworzących środowisko cyfrowe - epistemologia ignorancji szansa czy zagrożenie? Otwarte zasoby edukacyjne i netografia w badaniu naukowym - komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Specyfika badań naukowych w świecie realnym i wirtualnym. Zagadnienia metodologiczne związane z realizacją badań ilościowych i jakościowych. Przygotowanie badań naukowych w środowisku cyfrowym. Zagadnienia metodologiczne związane z zasadami prowadzenia badań naukowych. Prowadzenie badań naukowych w środowisku cyfrowym -organizacja i przebieg badań naukowych. Opracowanie wyników badań. Prezentacja wyników badań- standardy/wymogi edytorskie, techniczne i estetyczne (APA).

Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008.

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006.

M. Łobocki – „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Warszawa 2000.

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2021) Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- ocena poziomu aktywności na zajęciach

- ocena wykonywanych prac/ćwiczeń/ prezentacji

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie zadań przewidzianych w programie zajęć: 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Tanaś
Prowadzący grup: Maciej Tanaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)