Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowoczesne technologie w edukacji dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-NTD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowoczesne technologie w edukacji dorosłych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

Komputer, tablica interaktywna (i inne) jako współczesny środek dydaktyczny. WebQuesty - nauka poprzez projekty w sieci. I- Lab jako metoda wspierająca działania zawodowe. TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) – ich znaczenie i wykorzystanie w pracy. Internet, platforma e-learningowa – wykorzystanie w celach rozwijania komeptencji i podczas działań zawodowych. Transmisja na żywo jako forma kształcenia na

odległość.Podstawowe aplikacje biurowe. Audioprzewodniki i ich konstrukcja. Prawo autorskie i licencje Creative Commons.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;

- Ma uszczegółowiona wiedzę na temat roli nauczyciela osób dorosłych w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w cyberprzestrzeni;

- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk działalności edukacyjnej z

wykorzystaniem nowoczesnych technologii;

- Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego (szczególnie w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii i mediów);

Umiejętności

- Potrafi projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia na odległość;

- Potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody, treści i sposoby oceniania do potrzeb osób dorosłych uczących się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;

- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności

pedagogicznej – w tym również metod wykorzystujących nowoczesne technologie i media; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;

- Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla efektywności procesu kształcenia i wychowania;

Kompetencje społeczne

- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności prowadzenia procesu nauczania osób dorosłych na odległość, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie komunikacji via Internet i wirtualne platformy edukacyjne;

- Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności komunikacyjne, wymieniając się doświadczeniami z ekspertami w zakresie nauczania osób dorosłych na odległość;

- Jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku

problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii;

- Ma przekonanie o wadze estetycznego i precyzyjnego wypowiadania się na piśmie oraz wykazuje dbałość o kulturę języka pisanego;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas ćwiczeń

- ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Działalność pedagogiczna z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Nauczyciel osób dorosłych w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w cyberprzestrzeni.

2. Komputer, tablica interaktywna (i inne) jako współczesny środek dydaktyczny. TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) – ich znaczenie i wykorzystanie w pracy.

3. Podstawowe aplikacje biurowe. Przewodniki mulitimedialne i ich konstrukcja.

4. Metodyka wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki działalności edukacyjnej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Indywidualizacja zadań i dostosowywanie metod, treści i sposoby oceniania do potrzeb osób dorosłych uczących się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. I- Lab jako metoda wspierająca działania zawodowe.

5. Internet, platforma e-learningowa – wykorzystanie w celach rozwijania kompetencji i podczas działań zawodowych. Transmisja na żywo jako forma kształcenia na odległość. WebQuesty - nauka poprzez projekty w sieci.

6. Prawo autorskie i licencje Creative Commons.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1 Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

2. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 21012.

3. Kruszewski K., Sztuka nauczania, (t.1) K. Konarzewski K., (t.2) Warszawa 1992.

4. Wedeł-Domaradzka A., Raczyńska A., Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej? Poradnik. Warszawa 2013 (http://www.koweziu.edu.pl/images/pliki/Poradnik_Jak_prowadzic.pdf)

5. Michałowski R., Myka W., Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po korku, Warszawa 2014 (http://www.koweziu.edu.pl/images/jak_wdra%C5%BCa%C4%87_kno_-_poprawione.pdf)

6. Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Materiały edukacyjne z zakresu kształcenia na odległość: http://www.koweziu.edu.pl/component/k2/item/626

2. Materiały z zakresu oceniania kształtującego: https://ceo.org.pl/publikacje/ocenianie-ksztaltujace

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- objaśnienie,

- dyskusja dydaktyczna,

- praca w zespołach

- metoda projektów

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny "kontaktowe" (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 13 godz.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 12 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Mikołajewska
Prowadzący grup: Izabela Mikołajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział zarówno w dyskusjach panelowych, jak i w realizacji zadań przewidzianych przez wykładowcę, a także frekwencja na zajęciach.

1. Ocena poziomu aktywności na zajęciach (udział w dyskusji, burzy mózgów)

2. Ocena wykonywanych prac (prezentacja wyników pracy indywidualnej i grupowej)

3. Frekwencja na zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Działalność pedagogiczna z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Nauczyciel osób dorosłych w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w cyberprzestrzeni.

2. Komputer, tablica interaktywna (i inne) jako współczesny środek dydaktyczny. TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) – ich znaczenie i wykorzystanie w pracy.

3. Podstawowe aplikacje biurowe. Przewodniki mulitimedialne i ich konstrukcja.

4. Metodyka wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki działalności edukacyjnej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Indywidualizacja zadań i dostosowywanie metod, treści i sposoby oceniania do potrzeb osób dorosłych uczących się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. I- Lab jako metoda wspierająca działania zawodowe.

5. Internet, platforma e-learningowa – wykorzystanie w celach rozwijania kompetencji i podczas działań zawodowych. Transmisja na żywo jako forma kształcenia na odległość. WebQuesty - nauka poprzez projekty w sieci.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Mayer, R., E. (ed.). (2001). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning [2 nd edit]. Cambridge University Press.

2. Goban Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012.

4. Wedeł-Domaradzka A., Raczyńska A., Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej? Poradnik. Warszawa 2013 (http://www.koweziu.edu.pl/images/pliki/Poradnik_Jak_prowadzic.pdf)

5. Michałowski R., Myka W., Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po korku, Warszawa 2014 (http://www.koweziu.edu.pl/images/jak_wdra%C5%BCa%C4%87_kno_-_poprawione.pdf)

6. Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Materiały edukacyjne z zakresu kształcenia na odległość: http://www.koweziu.edu.pl/component/k2/item/626

2. Materiały z zakresu oceniania kształtującego: https://ceo.org.pl/publikacje/ocenianie-ksztaltujace

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- objaśnienie,

- dyskusja dydaktyczna,

- praca w zespołach

- metoda projektów

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny "kontaktowe" (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 13 godz.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 12 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)