Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening myślenia krytycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-TMK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening myślenia krytycznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Myślenie krytyczne – definicje, podstawowe pojęcia, kluczowe umiejętności i postawy. Sztuka zadawania pytań. Implikatury konwersacyjne, myślenie szybkie i wolne oraz rola ukrytych założeń w sposobach myślenia. Przeszkody w myśleniu krytycznym, rola języka w formułowaniu problemów badawczych i uzasadnianiu własnego stanowiska. Myślenie krytyczne wobec przekazów medialnych. Myślenie krytyczne wobec pseudonauki. Myślenie krytyczne w pracy pedagogicznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o źródłach, tradycji myślenia krytycznego w kręgu kultury europejskiej i jej interdyscyplinarnym charakterze.

Umiejętności

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych związanych z jakością myślenia; analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną.

Potrafi ocenić przydatność typowych metod, narzędzi i procedur stosowanych w obszarze myślenia krytycznego dla realizacji zadań związanych z działalnością pedagogiczną; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów w tym zakresie.

Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, dyskutować o nich oraz czynnie uczestniczyć w debacie.

Kompetencje społeczne

Ma krytyczny stosunek do posiadanych umiejętności w obszarze krytycznego myślenia, rozumie potrzebę ich doskonalenia z uwagi na rozwój zawodowy i osobisty.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rosół
Prowadzący grup: Mateusz Kucz, Piotr Rosół
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody pomiaru efektów kształcenia: prace pisemne; aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zajęcia prowadzone metodą warsztatową.

1. Wprowadzenie: cel zajęć, oczekiwania studentów, sposób wystawiania oceny, podstawowe pojęcia.

2. Jak zadawać pytania? Rodzaje pytań. Teoria, teza, hipoteza itp. Formułowanie problemów badawczych.

3. Pułapki dyskusji (m. in. implikatura konwersacyjna; ukryte założenia; rola emocji)

4. Różne rejestry języka, style pisania, nieformalny, formalny, akademicki, słowniki, synonimy, pola semantyczne. Znaczenie języka w komunikacji międzyludzkiej. Podstawowe różnice między sposobami prowadzenia dyskusji.

5. Krytyczne myślenie w dobie inflacji informacji.

6. Nauka, pseudonauka, plagiat, creative commons, open source, przypisy, wyszukiwanie informacji.

7. Mylą się wszyscy tylko nie ja, racjonalizacje, samousprawiedliwienia, trudności w przyznaniu się do błędu. Rola myślenia krytycznego w pracy pedagogicznej.

8. Podsumowanie.

Literatura:

K. Bąkowicz, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, Studia Medioznawcze 2019, tom 20, nr 3 (78), s. 280-289

D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym

I. Lakatos, Nauka a pseudonauka, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce IX/1987, s. 2-11.

M. Nussbaum, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów

B. Sajduk, Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej; Pedagogika Szkoły Wyższej 2/2016, s. 115-124.

A. Schopenhauer, Sztuka prowadzenia sporów

K. Schutz, Być w błędzie. Przygody w krainie pomyłek

C. Tavris, E. Aronson, Błądzą wszyscy (ale nie ja). Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania

M. Witek, Myślenie wolne, myślenie szybkie i implikatury konwersacyjne. O zaletach podejścia interdyscplinarnego

Uwagi:

Metody kształcenia:

- dyskusja moderowana

- edukacja sokratyczna poprzez zadawanie pytań

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- obecność 15 h

- lektura tekstów 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Kucz
Prowadzący grup: Mateusz Kucz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody pomiaru efektów kształcenia: prace pisemne; aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zajęcia prowadzone metodą warsztatową.

1. Wprowadzenie: cel zajęć, oczekiwania studentów, sposób wystawiania oceny, podstawowe pojęcia.

2. Jak zadawać pytania? Rodzaje pytań. Teoria, teza, hipoteza itp. Formułowanie problemów badawczych.

3. Pułapki dyskusji (m. in. implikatura konwersacyjna; ukryte założenia; rola emocji)

4. Różne rejestry języka, style pisania, nieformalny, formalny, akademicki, słowniki, synonimy, pola semantyczne. Znaczenie języka w komunikacji międzyludzkiej. Podstawowe różnice między sposobami prowadzenia dyskusji.

5. Krytyczne myślenie w dobie inflacji informacji.

6. Nauka, pseudonauka, plagiat, creative commons, open source, przypisy, wyszukiwanie informacji.

7. Mylą się wszyscy tylko nie ja, racjonalizacje, samousprawiedliwienia, trudności w przyznaniu się do błędu. Rola myślenia krytycznego w pracy pedagogicznej.

8. Podsumowanie.

Literatura:

K. Bąkowicz, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, Studia Medioznawcze 2019, tom 20, nr 3 (78), s. 280-289

D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym

I. Lakatos, Nauka a pseudonauka, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce IX/1987, s. 2-11.

M. Nussbaum, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów

B. Sajduk, Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej; Pedagogika Szkoły Wyższej 2/2016, s. 115-124.

A. Schopenhauer, Sztuka prowadzenia sporów

K. Schutz, Być w błędzie. Przygody w krainie pomyłek

C. Tavris, E. Aronson, Błądzą wszyscy (ale nie ja). Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania

M. Witek, Myślenie wolne, myślenie szybkie i implikatury konwersacyjne. O zaletach podejścia interdyscplinarnego

Uwagi:

Metody kształcenia:

- dyskusja moderowana

- edukacja sokratyczna poprzez zadawanie pytań

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- obecność 15 h

- lektura tekstów 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)