Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-SOE | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. PE, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acc0c8798a3b645bea84619191409d333%40thread.tacv2/conversations?groupId=5919c336-0ad0-46eb-bf4e-799e663fe550&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | ||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot socjologii edukacji. Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej. Socjalizacja w społeczeństwie tradycyjnym, nowoczesnym i ponowoczesnym. Zmiana społeczna a zmiana edukacyjna.Podstawowe instytucje socjalizacyjne. Struktura społeczna. Stratyfikacja a edukacja. Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne - mechanizmy przenoszenia nierównych szans. Rodzina i jej funkcje socjalizacyjne i wychowawcze. Szkoła jako instytucja społeczna. Wartości i wartości edukacyjne. Ideologie edukacyjne. Konstruowanie tożsamości. |
||
Literatura: |
Podstawowa: M.J. Szymański: Socjologia edukacji. Impuls, Kraków 2021. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015. M. J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie.Difin, Warszawa 2021. M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Wolters Kluwer, Warszawa 2019. Uzupełniająca: Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls, Kraków 2013. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. B. Przybylski: Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka a przyszłości kraju. Wyd. APS, Warszawa 2021 (w druku). |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma uporządkowaną wiedzę na temat społecznego wymiaru wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi i młodzieżą. - Ma podstawową wiedzę dotyczącą więzi społecznych w rodzinach, szkołach i grupach rówieśniczych oraz ich znaczenia dla inkulturacji i uspołecznienia. - Ma wiedzę na temat funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, zna procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów. - Ma podstawową wiedzę dotyczącą struktury i funkcji systemu edukacji. Umiejętności - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania wyborów, osiągnięć i dróg edukacyjnych uczniów i studentów, diagnozowania i prognozowania ścieżek edukacyjnych oraz analizowania działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w odniesieniu do systemu oświaty zjawisk i problemów kształcenia i wychowania, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych teoretyków socjologii i wychowania. Kompetencje społeczne - Rozumie konieczność edukacji całożyciowej oraz poszerzania wiedzy i umiejętności w związku z przemianami edukacyjnymi wywoła- nymi zmianami społecznymi i cywilizacyjnymi we współczesnym świecie. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład tradycyjny. Na ćwiczeniach metody aktywizujące studentów. Kryteria oceniania: znajomość problematyki programowej zawartej w treści wykładów, ćwiczeń i lektur, aktywność na ćwiczeniach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - frekwencja, aktywny udział na zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej | |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1.Przedmiot socjologii edukacji. 2.Stratyfikacja a edukacja. 3.Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne. 4.Ideologie edukacyjne. 5.Tożsamość w warunkach gwałtownej zmiany. Tematyka ćwiczeń: 1.Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej. 2.Zmiana społeczna a zmiana edukacyjna. 3.Wartości i wartości edukacyjne. 4.Rodzina - jej funkcje socjalizacyjne i wychowawcze. 5.Szkoła jako instytucja społeczna. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: M.J. Szymański, Socjologia edukacji, Impuls, Kraków 2021. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Dyfin, Warszawa 2021. M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji,Wolters Kluwer, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: M.J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład, - dyskusja, - metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 30 Przygotowanie do egzaminu - 30 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Błażej Przybylski, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.