Metody badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-MBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań pedagogicznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem tego przedmiotu jest przygotowanie studentów do zaplanowania i przeprowadzenia badań potrzebnych do pracy dyplomowej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa i procedura jakościowa. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej (formułowanie problemów i hipotez badawczych, definiowanie i operacjonalizacja zmiennych, dobór strategii badań, dobór metod badań, zaplanowanie użycia poszczególnych metod, sprawdzenie wartości metodologicznej zaplanowanych metod (obiektywność; rzetelność; trafność), przeprowadzanie badań, sporządzanie protokołu, zaplanowanie sposobu opracowania wyników. Metoda obserwacji bezpośredniej. Pomiar w badaniach pedagogicznych. Wywiad. Ankieta. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych. Testy osiągnięć szkolnych (testy pedagogiczne) jako narzędzie pomiaru wiedzy. Eksperyment w pedagogice. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna zasady formułowania problemów badawczych, ich dekompo¬zycji do problemów szczegółowych, a także zasady formułowania hipotez i operacjonalizacji zmiennych. - Zna podstawowe metody badań pedagogicznych w paradygmacie badań ustrukturalizowanych (ilościowych): obserwację standaryzo-waną, skale szacunkowe, ankietę, wywiad skategoryzowany, socjo-metrię, testy osiągnięć szkolnych, eksperyment pedagogiczny, oraz w paradygmacie badań nieustrukturalizowanych (jakościowych): obserwację niestandaryzowaną, wywiad nieskategoryzowany, ankiety i testy złożone z pytań otwartych. Umiejętności - Potrafi prawidłowo zaprojektować procedurę postępowania badawczego. Kompetencje społeczne - Na podstawie informacji zwrotnych i ocen udostępnianych przez prowadzącego zajęcia, ma świadomość stopnia poprawności wykony¬wanych ćwiczeń i prac pisemnych oraz rozumie konieczność doskona¬lenia swoich umiejętności w przyszłej pracy badawczej. - Ma świadomość zmian paradygmatycznych w metodologii badań społecznych i rozumie konieczność ich śledzenia w przyszłej pracy badawczej. - Jest przekonany o znaczeniu wiedzy z zakresu metodologii w kon-struowaniu postępowania badawczego i prowadzeniu badań, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów - zwraca się do eksper-tów i zasięga ich opinii. - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości albo prace domowe na zaliczenie poszczególnych metod i technik badawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Zapiór | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena ćwiczeń z planowania metod wykonywanych podczas zajęć, ocena wykonanych w domu prac domowych i/lub ocena złożonych projektów badań i/lub przygotowanej indywidualnej lub grupowej prezentacji. Ocena ustnej prezentacji i/lub wyniku testu wiadomości na koniec zajęć ( pisanego, jeśli będzie taka możliwość , stacjonarnie w murach uczelni) i/lub projektu badań wykonanego indywidualnie lub zespołowo |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA; 1. Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa (ustrukturyzowana) i procedura jakościowa (nieustrukturyzowana). 2. Etapy badań w procedurze badawczej: - formułowanie problemów i hipotez badawczych, - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór strategii badań - dobór metod badań - zaplanowanie użycia poszczególnych metod - sprawdzenie wartości metodologicznej zaplanowanych metod (obiektywność; rzetelność; trafność) - przeprowadzanie badań - sporządzanie protokołu - zaplanowanie sposobu opracowania wyników 3. Metoda obserwacji bezpośredniej: definicja, techniki, planowanie użycia metody i opracowania wyników; sprawdzanie poprawności metodologicznej. 4. Pomiar w badaniach pedagogicznych: skale szacunkowe jako typ skali porządkowej: definicja i określenie metody; zalety i problemy pomiaru; rodzaje skal szacunkowych; sprawdzanie skali w badaniach próbnych; błędy szacowania; opracowanie wyników obserwacji ze skalą, 5. Wywiad: definicja metody; kontakt badacz - respondent i jego rola w wywiadzie; rodzaje wywiadu i ich specyfika; problem wiarygodności wywiadu; planowanie i opracowanie wywiadu 6. Ankieta: definicja metody; elementy techniki ankietowej; konstruowanie formularza; wiarygodność ankiety; rodzaje ankiet i pytań ankietowych; błędy w konstrukcji pytań; 7. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych: definicja, przeznaczenie metody, rodzaje kryteriów socjometrycznych, sposoby opracowania wyników, 8. Testy osiągnięć szkolnych (testy pedagogiczne) jako narzędzie pomiaru wiedzy: rodzaje testów, cechy testów, konstruowanie zadań testowych, rodzaje zadań testowych, cechy zadań testowych, opracowanie wyników testów. 9. Eksperyment w pedagogice: istota eksperymentu; różne rodzaje zmiennych w eksperymencie; rodzaje planów eksperymentalnych; planowanie eksperymentu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Creswell J., Projektowanie badań naukowych, Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013 2. Góralski A. (red) - Metody badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa 2009 3. Goriszowski W. – Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych; Warszawa 2006. 4. Łobocki M. – Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007 5. Łobocki M. – Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007 6. Nowak S. – Metodologia badań społecznych, Wwa 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 2. Babbie E. - Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006 3. Brzeziński J. - Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2004 4. Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A.J. - Leksykon terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012 5. Pilch T., Bauman T. - Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001 6. Pilkiewicz M. – Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań; Graficzna analiza materiału socjometrycznego, w: Materiały do nauczania psychologii pod red. Wołoszynowa L., Seria III, t. 2 ; Wwa 1973 7. Sołoma L. – Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn 2002 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w formie zdalnej synchronicznej za pośrednictwem Microsoft Teams Zajęcia mogą wykorzystywać: 1. Metody podające: wykład konwencjonalny (wprowadzenie, eksplikacja pojęć, opisy stosowania metod...); wykład problemowy (wykładowca przerywa narrację wykładu pytaniami problemowymi kierowanymi do audytorium i czeka na wypowiedzi uczestników); prezentację multimedialną podawanych treści przez wykładowcę; prezentację multimedialną wybranych zagadnień przygotowaną (indywidualnie lub grupowo) przez studentów; referaty tradycyjne. 4. Metody interaktywne: dyskusje studentów na zadany temat, dyskusję typu seminaryjnego (grupy z wykładowcą); warsztaty (grupowe przygotowywanie zadania podczas zajęć, prezentację i ocenę efektów); kontrola i omówienie prac domowych. 5. Ćwiczenia (zadania praktyczne): konstruowanie przykładów przez wykładowcę "na gorąco", wraz ze studentami; samodzielne konstruowanie przez studentów podczas zajęć przykładowych elementów planu metody (np. pytań ankietowych, zadań testowych itp); ćwiczenia grupowe interaktywne (np. przeprowadzanie wywiadu z kolegą/koleżanką podczas zajęć); 6. Metody analityczne: analiza fragmentów tekstów źródłowych; analiza i ocena prac/referatów/projektów kolegów; analiza przykładów zaplanowanych metod podanych przez wykładowcę. Przewidywany nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe - 30 - przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 - przygotowanie się do zaliczenia - 20 - przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 - inne formy- prace domowe, przygotowanie projektów badań - 15 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja podstawowych metod i technik badawczych stosowanych w opracowaniu prac licencjackich i magisterskich. Student ma umieć: sformułować i zanalizować problem badawczy, dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze do postawionego problemu, znać zasady przeprowadzenia badań i opracowania ich wyników |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Procedura badawcza pedagogiki 2. Metody i techniki obserwacji bezpośredniej 3. Metoda obserwacji pośredniej - skale ocen 4. Wywiad i ankieta 5. Socjometria 6. Testy pedagogiczne 7. Eksperyment pedagogiczny |
|
Literatura: |
M. Łobocki - „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 H.H. Kruger – „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 A. Góralski - "Metody badań pedagogicznych w zarysie" Universitas Rediviva Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych PWN warszawa 1996 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym - synchronicznym Kod przedmiotu: 0xqrwjy METODY KSZTAŁCENIA metody podające –wykład; metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (ćwiczenia) 21h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie się do zaliczenia: 10h Przygotowanie referatu,/ prezentacji: 10h Prace domowe: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska, Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena aktywności ustnej na zajęciach, Ocena ćwiczeń z planowania metod wykonywanych podczas zajęć ocena wykonanych w domu prac domowych i/lub ocena złożonych projektów badań i/lub przygotowanego indywidualnie lub grupowo referatu. Ocena ustnej prezentacji i/lub wyniku testu wiadomości na koniec zajęć i/lub projektu badań wykonanego indywidualnie lub zespołowo |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA; 1. Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa (ustruturyzowana) i procedura jakościowa (nieustrukturyzowana). 2. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej: - formułowanie problemów i hipotez badawczych, - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór strategii badań - dobór metod badań - zaplanowanie użycia poszczególnych metod - sprawdzenie wartości metodologicznej zaplanowanych metod (obiektywność; rzetelność; trafność) - przeprowadzanie badań - sporządzanie protokołu - zaplanowanie sposobu opracowania wyników 3. Metoda obserwacji bezpośredniej: definicja, techniki, planowanie użycia metody i opracowania wyników; sprawdzanie poprawności metodologicznej. 4. Pomiar w badaniach pedagogicznych: skale szacunkowe jako typ skali porządkowej: definicja i określenie metody; zalety i problemy pomiaru; rodzaje skal szacunkowych; sprawdzanie skali w badaniach próbnych; błędy szacowania; opracowanie wyników obserwacji ze skalą, 5. Wywiad: definicja metody; kontakt badacz - respondent i jego rola w wywiadzie; rodzaje wywiadu i ich specyfika; problem wiarygodności wywiadu; planowanie i opracowanie wywiadu 6. Ankieta: definicja metody; elementy techniki ankietowej; konstruowanie formularza; wiarygodność ankiety; rodzaje ankiet i pytań ankietowych; błędy w konstrukcji pytań; 7. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych: definicja, przeznaczenie metody, rodzaje kryteriów socjometrycznych, sposoby opracowania wyników, 8. Testy osiągnięć szkolnych (testy pedagogiczne) jako narzędzie pomiaru wiedzy: rodzaje testów, cechy testów, konstruowanie zadań testowych, rodzaje zadań testowych, cechy zadań testowych, opracowanie wyników testów. 9. Eksperyment w pedagogice: istota eksperymentu; różne rodzaje zmiennych w eksperymencie; rodzaje planów eksperymentalnych; planowanie eksperymentu. |
|
Literatura: |
• Creswell J. W. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013 • Góralski A. (red) - Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 • Łobocki M. – Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007 • Łobocki M. – Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007 • Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 • Babbie E. - Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006 • Brzeziński J. - Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 20042. • Goriszowski W. – Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych; Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, W-wa 2006. • Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A.J. - Leksykon terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012 • Niemierko B. – Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Teoria i zastosowanie; Wwa 1994. • Nowak S. – Metodologia badań społecznych, PWN, Wwa 2008 • Pilch T., Bauman T. - Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001 • Pilkiewicz M. – Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań; Graficzna analiza materiału socjometrycznego, w: Materiały do nauczania psychologii pod red. Wołoszynowa L., Seria III, t. 2 ; Wwa 1973 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: metody podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: 10h Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do prezentacji lub kolokwium 10h Przygotowanie referatu, eseju lub prezentacji 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Szlosek | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowych metod i technik badawczych stosowanych w opracowaniu prac licencjackich i magisterskich. Student winien potrafić sformułować problem badawczy, dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze do postawionego problemu, znać zasady przeprowadzenia badań i opracowania ich wyników |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Procedury badawcze w naukach społecznych i humanistycznych 2.Badania ilościowe i jakościowe 3. Etapy badań : - określenie przedmiotu i celu badań - formułowanie problemu badań i hipotez - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór metod i technik badań - zasady opracowywania typowych narzędzi badań - obiektywność,rzetelność i trafność badań - ogólne zasady opracowywania raportu z badań |
|
Literatura: |
Łobocki M.: „ Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, ,,Impuls".Kraków 2006 Kruger H.H.:,,Metody badań w pedagogice.GWP.Gdańsk 2007 Pilch T., Bauman T.: - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001 Zaczyński W.: ,,Praca badawcza nauczyciela".WSiP.Warszawa 1995 Literatura uzupełniająca Kubinowski D.: ,,Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku".Lublin 2013 Brzeziński J.: ,,Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice". Warszawa 2000 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym Kod przedmiotu: 0xqrwjy wykładkonwersatoryjny, metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Godziny naoczne - 21h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h Przygotowanie się do zaliczenia oraz przygotowanie referatu,/ prezentacji - 12 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska, Rafał Piwowarski, Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena aktywności ustnej na zajęciach, Ocena ćwiczeń z planowania metod wykonywanych podczas zajęć ocena wykonanych w domu prac domowych i/lub ocena złożonych projektów badań i/lub przygotowanego indywidualnie lub grupowo referatu. Ocena ustnej prezentacji i/lub wyniku testu wiadomości na koniec zajęć i/lub projektu badań wykonanego indywidualnie lub zespołowo |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA; 1. Główne typy procedur postępowania badawczego w naukach społecznych i pedagogice: procedura ilościowa (ustruturyzowana) i procedura jakościowa (nieustrukturyzowana). 2. Etapy badań w procedurze ustrukturyzowanej: - formułowanie problemów i hipotez badawczych, - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór strategii badań - dobór metod badań i ich zaplanowanie 3. Techniki obserwacji bezpośredniej. 4. Pomiar w badaniach pedagogicznych: skale szacunkowe 5. Techniki wywiadu 6. Ankieta: 7. Technika Moreno jako jedna z technik socjometrycznych. 8. Testy osiągnięć szkolnych (testy pedagogiczne) jako narzędzie pomiaru wiedzy: 9. Eksperyment w pedagogice. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Creswell J. W. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013 2. Góralski A. (red) - Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 3. Łobocki M. – Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007 3. Łobocki M. – Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2007 4. Śliwerski B. – Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych; t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 5. Rubacha K. – Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Babbie E. - Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 2. Babbie E. - Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006 3. Brzeziński J. - Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 20042. 4. Goriszowski W. – Podstawy metodologiczne badań pedagogicznych; Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2006. 5. Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A.J. - Leksykon terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012 7. Niemierko B. – Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Teoria i zastosowanie; Wwa 1994. 8. Nowak S. – Metodologia badań społecznych, Wwa 2008 9. Nowak S. – Metodologia badań socjologicznych, Wwa 1970 10. Pilch T., Bauman T. - Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001 14. Sołoma L. – Metody i techniki badań socjologicznych, Olsztyn 2002 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: (opcjonalnie): 1. Metody podające: wykład konwencjonalny; wykład interaktywny; prezentacja multimedialna prowadzącego; prezentacja multimedialna wybranych zagadnień przygotowaną (indywidualnie lub grupowo) przez studentów; referaty tradycyjne. 2. Metody interaktywne: dyskusje studentów na zadany temat, dyskusję typu seminaryjnego (grupy z wykładowcą); warsztaty (grupowe przygotowywanie zadania podczas zajęć, prezentację i ocenę efektów); kontrola i omówienie prac domowych. 3. Ćwiczenia (zadania praktyczne): konstruowanie przykładów przez wykładowcę "na gorąco", wraz ze studentami; samodzielne konstruowanie przez studentów podczas zajęć przykładowych elementów planu metody 4. Metody analityczne: analiza fragmentów tekstów źródłowych; analiza i ocena prac/referatów/projektów kolegów; analiza przykładów zaplanowanych metod podanych przez wykładowcę. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) - godziny kontaktowe – 30 h (opcjonalnie): przygotowanie się do zajęć, lektury – 15 h - przygotowanie się do egzaminu – 20 h - przygotowanie referatu, eseju, prezentacji – 10 h - inne formy- prace domowe, przygotowanie projektów badań – 15 h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS : 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Szlosek | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowych metod i technik badawczych stosowanych w opracowaniu prac licencjackich i magisterskich. Student winien potrafić sformułować problem badawczy, dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze do postawionego problemu, znać zasady przeprowadzenia badań i opracowania ich wyników |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Procedury badawcze w naukach społecznych i humanistycznych 2.Badania ilościowe i jakościowe 3. Etapy badań : - określenie przedmiotu i celu badań - formułowanie problemu badań i hipotez - definiowanie i operacjonalizacja zmiennych - dobór metod i technik badań - zasady opracowywania typowych narzędzi badań - obiektywność,rzetelność i trafność badań - ogólne zasady opracowywania raportu z badań |
|
Literatura: |
Łobocki M.: „ Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, ,,Impuls".Kraków 2006 Kruger H.H.:,,Metody badań w pedagogice.GWP.Gdańsk 2007 Pilch T., Bauman T.: - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001 Zaczyński W.: ,,Praca badawcza nauczyciela".WSiP.Warszawa 1995 Literatura uzupełniająca Kubinowski D.: ,,Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku".Lublin 2013 Brzeziński J.: ,,Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice". Warszawa 2000 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym Kod przedmiotu: 0xqrwjy wykładkonwersatoryjny, metody problemowe, dyskusja, analiza przypadków z interpretacją wyników; praca grupowa; ćwiczenia praktyczne. Godziny naoczne - 21h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 h Przygotowanie się do zaliczenia oraz przygotowanie referatu,/ prezentacji - 12 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.