Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-KJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka polskiego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdzian

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. Język w przestrzeni publicznej. Formy wypowiedzi - sztuka monologu, dialogu, debaty. Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania, retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Praktyka wystąpień publicznych, etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga. Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza.

Literatura:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

· Analizy językowe tekstów głoszonych i pisanych w przestrzeni publicznej

· Przegląd wybranych metod dydaktycznych kształtujących wrażliwość dziecka na język

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Efekty uczenia się:

Wiedza - Zna podstawowe pojęcia związane z wiedzą o kulturze języka i rozumie ich sensy w kontekście nauk humanistycznych i społecznych.

- Rozumie teoretyczne i praktyczne znaczenia językowych i komunikacyjnych kompetencji współczesnego użytkownika języka i postrzega je w kontekście kultury bycia, pedagoga w szczególności.

- Zna i rozumie Ustawę o Języku Polskim i jej konsekwencje jurydyczne.

- Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kulturą języka: norma językowa, kryteria poprawności językowej, rodzaje błędów językowych itp.

- Zna znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela; problematy-kę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego; metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów.

-Rozumie praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej.

- Zna i rozumie europejskie i światowe kierunki edukacji doskonalącej poziom kompetencji językowych i komunikacyjnych.

Umiejętności - Potrafi dostrzegać i rozumieć zmiany zachodzące we współczesnej polszczyźnie.

- Potrafi wyodrębniać i poddawać krytycznej analizie rolę słowa w przestrzeni publicznej, tradycyjnej i nowoczesnej dydaktyce, terapii słowem, pedagogicznych narracjach itp.

- Rozumie rolę retoryki praktycznej w pracy współczesnego pedagoga i potrafi doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne; poprawnie posługuje się językiem polskim.

Kompetencje społeczne - Jest świadomy roli języka w swojej przyszłej pracy i w życiu codziennym i chce korygować swoje błędy językowe.

- Jest świadom znaczenia języka jako instrumentu pedagogicznego oddziaływania w pracy wychowawczej i jego roli w interakcjach społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

· Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdziany

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

· Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2018.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdziany

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

· Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne

. red. naukowa Lewandowska- Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwerski B., Pedagogika ,,homo amanus" , Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdzian

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

· Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne

. red. naukowa Lewandowska- Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwerski B., Pedagogika ,,homo amanus" , Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdzian

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

· Analizy językowe tekstów głoszonych i pisanych w przestrzeni publicznej

· Przegląd wybranych metod dydaktycznych kształtujących wrażliwość dziecka na język

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

· Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2018.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne

. red. naukowa Lewandowska- Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwerski B., Pedagogika ,,homo amanus" , Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdzian

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

· Analizy językowe tekstów głoszonych i pisanych w przestrzeni publicznej

· Przegląd wybranych metod dydaktycznych kształtujących wrażliwość dziecka na język

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2018.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne

. red. naukowa Lewandowska- Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwerski B., Pedagogika ,,homo amanus" , Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdzian

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)