Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-DYD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Szkoła (metafory szkoły). Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym (tradycyjny, progresywistyczny). Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wy-branych krajach i polityka oświatowa UE. Proces nauczania-uczenia się w klasie szkolnej. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Treści nauczania. Zasady kształcenia. Plano¬wanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Lekcja i jej budowa. Rodzaje lekcji. Metody kształcenia (klasyczne i problemowe) oraz formy organizacyjne kształcenia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Style kierowania uczeniem się. Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrz szkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne.

Literatura:

II. Lektura

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz (doktor honoris causa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej (kilkanaście wydań)

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Zna usytuowanie dydaktyki jako subdyscypliny pedagogiki; przed¬miot i zadania współczesnej dydaktyki; relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych.

- Zna i rozumie sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk, takich jak psychologia, socjologia, filozofia.

- Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne (nau-czanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształce¬nie).

- Ma uporządkowaną wiedze na temat procesu kształcenia i jego uwarunkowań.

- Zna współczesne koncepcje nauczania; charakteryzuje ich cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania i ich rodzaje; zasady dydaktyki; metody nauczania; treści nauczania; organizację procesu kształcenia i pracy uczniów; porównuje orientację społeczną, indywi-dualistyczną i tzw. trzecią dydaktykę.

- Zna podstawowe zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska eduka-cyjnego; style kierowania klasą; problem ładu i dyscypliny.

-Zna zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej i jej budowę, mo-dele lekcji, sztukę prowadzenia lekcji, style i techniki pracy z uczniami, interakcje w klasie, środki dydaktyczne.

- Rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostoso-wanych do potrzeb i możliwości ucznia.

- Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, oce-nianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrz-szkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania spraw-dzianów i egzaminów zewnętrznych, tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły, edukacyjną wartość dodaną.

- Zna egzemplifikacje stanowisk mieszczących się w poszczególnych nurtach dydaktycznego myślenia na temat związku między kształce-niem i rozwojem.

Umiejętności - Potrafi poddać krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie i stanowiska dydaktyczne.

- Selekcjonuje informacje i umie interpretować czytane teksty dyda-ktyczne.

- Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu dydaktyki i dobierać metody nauczania do treści i organizować prace uczniów oraz zaplanować zajęcia i opracować konspekt lekcji.

- Potrafi wyrazić opinię na temat misji szkoły i współczesnych wyzwań edukacyjnych.

- Umie analizować rozwiązania praktyczne w kontekście orientacji dydaktycznych.

-Potrafi ocenić kompetencje i kwalifikacje nauczycieli z perspektywy zadań szkoły.

- Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji szukając wiedzy na temat edukacji i kształcenia.

Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych.

- Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia się wpisaną w ideę edukacji permanentnej.

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wy-konuje działania pedagogiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Opis egzaminu/zaliczenia

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania dydaktyki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Szkoła jako środowisko edukacyjne. Systemy dydaktyczne. Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wybranych krajach i polityka oświatowa UE. Proces nauczania-uczenia się w klasie szkolnej. Cele i treści kształcenia. Metody nauczania i uczenia się. Środki dydaktyczne. Zasady kształcenia. Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Projektowanie zajęć dydaktycznych. Kierowanie klasą szkolną. Ład i dyscyplina w procesie kształcenia. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce.

R. Arends, Uczymy się nauczać.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Wykład:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9152cca0f3f2446988d95265e8094dd1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6b73b391-fc7a-4e6b-9aa7-e7cfd9aae27f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ćwiczenia:

Grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaee5e812f1d94285bfcfbad1f9ac33d2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2a82b2b5-9ec2-466f-88af-a687fc33984b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad293726d62124a719e3b54c37c536988%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=13fd32c2-34d9-4f2a-b7df-cc417cb6527c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5071b6ded8df4a269257fb9607e0788e%40thread.tacv2/conversations?groupId=be2b6f03-16d0-49a7-b3c2-f644decfb5c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 4

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa5c4688edd7e4be09c1d40f1aa1d5a5a%40thread.tacv2/conversations?groupId=a597e29c-31ff-4384-a61a-119e9c11110e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 5

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3addf2efc53fea4df28d0dbc09eb798269%40thread.tacv2/conversations?groupId=699b2434-1105-4985-8c9e-0713a4e0f4a0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym. Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wybranych krajach i polityka oświatowa UE. Zasady nauczania.

Projektowanie procesu dydaktycznego: cele i treści kształcenia, metody nauczania-uczenia się, środki dydaktyczne, lekcja - typy i budowa. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Ewaluacja wyników kształcenia.

Literatura:

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

R. Arends, Uczymy się nauczać.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MS Teams

Wykład:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afb3c2cb724a845bf96489675ae2933fa%40thread.tacv2/conversations?groupId=77cc8acd-a587-46b4-bef6-480fe0ac8165&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ćwiczenia

Grupa 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a846e9c84b64845d89106f2b722e03e9a%40thread.tacv2/conversations?groupId=8014d6bb-652f-4078-9c35-e3e9f30e62a3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af4cdae2cc4fe48d9a0d3a9c054fc5950%40thread.tacv2/conversations?groupId=6ed9e514-d268-485e-8086-1fdf5770fe01&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia

Wykłady:

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

Ćwiczenia:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Kolokwium (test)

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Treści ćwiczeń:

1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Paradygmaty dydaktyki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne.

2. Szkoła jako środowisko edukacyjne.

3. Cele i treści kształcenia.

4. Metody nauczania i uczenia się.

5. Środki dydaktyczne.

6. Zasady kształcenia.

7. Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Typy lekcji.

8. Projektowanie zajęć dydaktycznych.

9. Kierowanie klasą szkolną. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu.

10. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej.

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia.

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Aleksandra Tłuściak-Deliowska, Monika Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia...czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- gry dydaktyczne

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba godzin kontaktowych: 60h

Praca samodzielna: 20h

Przygotowanie się do kolokwium/egzaminu: 20h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia

Wykład

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

Ćwiczenia

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie konspektu zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Treści ćwiczeń:

1. Cele i treści kształcenia.

2. Metody nauczania i uczenia się.

3. Środki dydaktyczne.

4. Formy organizacji kształcenia.

5. Zasady dydaktyczne.

6. Projektowanie zajęć.

7. Ewaluacja wyników kształcenia: rodzaje oceniania;. dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- gry dydaktyczne

- metody oparte na działaniu praktycznym

Godziny kontaktowe: 27h

Praca samodzielna: 13h

Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu: 10h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)