Dydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-DYD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Szkoła (metafory szkoły). Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym (tradycyjny, progresywistyczny). Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wy-branych krajach i polityka oświatowa UE. Proces nauczania-uczenia się w klasie szkolnej. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Treści nauczania. Zasady kształcenia. Plano¬wanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Lekcja i jej budowa. Rodzaje lekcji. Metody kształcenia (klasyczne i problemowe) oraz formy organizacyjne kształcenia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Style kierowania uczeniem się. Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrz szkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. |
Literatura: |
II. Lektura 1. Obowiązkowa: Czesław Kupisiewicz (doktor honoris causa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej (kilkanaście wydań) Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia 2. Uzupełniająca Edouard Claparede, Szkoła na miarę John Dewey, Szkoła a społeczeństwo Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo Ellen Key, Stulecie dziecka Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna usytuowanie dydaktyki jako subdyscypliny pedagogiki; przed¬miot i zadania współczesnej dydaktyki; relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. - Zna i rozumie sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk, takich jak psychologia, socjologia, filozofia. - Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne (nau-czanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształce¬nie). - Ma uporządkowaną wiedze na temat procesu kształcenia i jego uwarunkowań. - Zna współczesne koncepcje nauczania; charakteryzuje ich cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania i ich rodzaje; zasady dydaktyki; metody nauczania; treści nauczania; organizację procesu kształcenia i pracy uczniów; porównuje orientację społeczną, indywi-dualistyczną i tzw. trzecią dydaktykę. - Zna podstawowe zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska eduka-cyjnego; style kierowania klasą; problem ładu i dyscypliny. -Zna zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej i jej budowę, mo-dele lekcji, sztukę prowadzenia lekcji, style i techniki pracy z uczniami, interakcje w klasie, środki dydaktyczne. - Rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostoso-wanych do potrzeb i możliwości ucznia. - Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, oce-nianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrz-szkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania spraw-dzianów i egzaminów zewnętrznych, tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły, edukacyjną wartość dodaną. - Zna egzemplifikacje stanowisk mieszczących się w poszczególnych nurtach dydaktycznego myślenia na temat związku między kształce-niem i rozwojem. Umiejętności - Potrafi poddać krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie i stanowiska dydaktyczne. - Selekcjonuje informacje i umie interpretować czytane teksty dyda-ktyczne. - Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu dydaktyki i dobierać metody nauczania do treści i organizować prace uczniów oraz zaplanować zajęcia i opracować konspekt lekcji. - Potrafi wyrazić opinię na temat misji szkoły i współczesnych wyzwań edukacyjnych. - Umie analizować rozwiązania praktyczne w kontekście orientacji dydaktycznych. -Potrafi ocenić kompetencje i kwalifikacje nauczycieli z perspektywy zadań szkoły. - Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji szukając wiedzy na temat edukacji i kształcenia. Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych. - Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia się wpisaną w ideę edukacji permanentnej. - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wy-konuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis egzaminu/zaliczenia 1. Egzamin ustny (na życzenie studentów) 2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania dydaktyki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Szkoła jako środowisko edukacyjne. Systemy dydaktyczne. Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wybranych krajach i polityka oświatowa UE. Proces nauczania-uczenia się w klasie szkolnej. Cele i treści kształcenia. Metody nauczania i uczenia się. Środki dydaktyczne. Zasady kształcenia. Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Projektowanie zajęć dydaktycznych. Kierowanie klasą szkolną. Ład i dyscyplina w procesie kształcenia. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania. |
|
Literatura: |
K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. R. Arends, Uczymy się nauczać. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9152cca0f3f2446988d95265e8094dd1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6b73b391-fc7a-4e6b-9aa7-e7cfd9aae27f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia: Grupa 1 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaee5e812f1d94285bfcfbad1f9ac33d2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2a82b2b5-9ec2-466f-88af-a687fc33984b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad293726d62124a719e3b54c37c536988%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=13fd32c2-34d9-4f2a-b7df-cc417cb6527c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5071b6ded8df4a269257fb9607e0788e%40thread.tacv2/conversations?groupId=be2b6f03-16d0-49a7-b3c2-f644decfb5c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 4 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa5c4688edd7e4be09c1d40f1aa1d5a5a%40thread.tacv2/conversations?groupId=a597e29c-31ff-4384-a61a-119e9c11110e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 5 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3addf2efc53fea4df28d0dbc09eb798269%40thread.tacv2/conversations?groupId=699b2434-1105-4985-8c9e-0713a4e0f4a0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym. Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wybranych krajach i polityka oświatowa UE. Zasady nauczania. Projektowanie procesu dydaktycznego: cele i treści kształcenia, metody nauczania-uczenia się, środki dydaktyczne, lekcja - typy i budowa. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Ewaluacja wyników kształcenia. |
|
Literatura: |
K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. R. Arends, Uczymy się nauczać. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MS Teams Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afb3c2cb724a845bf96489675ae2933fa%40thread.tacv2/conversations?groupId=77cc8acd-a587-46b4-bef6-480fe0ac8165&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a846e9c84b64845d89106f2b722e03e9a%40thread.tacv2/conversations?groupId=8014d6bb-652f-4078-9c35-e3e9f30e62a3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af4cdae2cc4fe48d9a0d3a9c054fc5950%40thread.tacv2/conversations?groupId=6ed9e514-d268-485e-8086-1fdf5770fe01&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia Wykłady: 1. Egzamin ustny (na życzenie studentów) 2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu. Ćwiczenia: 1. Obecność i aktywność na zajęciach 2. Kolokwium (test) |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: 1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Paradygmaty dydaktyki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. 2. Szkoła jako środowisko edukacyjne. 3. Cele i treści kształcenia. 4. Metody nauczania i uczenia się. 5. Środki dydaktyczne. 6. Zasady kształcenia. 7. Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Typy lekcji. 8. Projektowanie zajęć dydaktycznych. 9. Kierowanie klasą szkolną. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. 10. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania. |
|
Literatura: |
1. Obowiązkowa: Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia. 2. Uzupełniająca Edouard Claparede, Szkoła na miarę John Dewey, Szkoła a społeczeństwo Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo Ellen Key, Stulecie dziecka Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933. Aleksandra Tłuściak-Deliowska, Monika Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia...czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - gry dydaktyczne - metody oparte na działaniu praktycznym Liczba godzin kontaktowych: 60h Praca samodzielna: 20h Przygotowanie się do kolokwium/egzaminu: 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia Wykład 1. Egzamin ustny (na życzenie studentów) 2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu. Ćwiczenia 1. Obecność i aktywność na zajęciach 2. Przygotowanie konspektu zajęć dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia. 2. Metody nauczania i uczenia się. 3. Środki dydaktyczne. 4. Formy organizacji kształcenia. 5. Zasady dydaktyczne. 6. Projektowanie zajęć. 7. Ewaluacja wyników kształcenia: rodzaje oceniania;. dylematy i błędy oceniania. |
|
Literatura: |
1. Obowiązkowa: Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia 2. Uzupełniająca Edouard Claparede, Szkoła na miarę John Dewey, Szkoła a społeczeństwo Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo Ellen Key, Stulecie dziecka Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład - rozmowa kierowana - gry dydaktyczne - metody oparte na działaniu praktycznym Godziny kontaktowe: 27h Praca samodzielna: 13h Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu: 10h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.