Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-DYD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Szkoła (metafory szkoły). Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym (tradycyjny, progresywistyczny). Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wy-branych krajach i polityka oświatowa UE. Proces nauczania-uczenia się w klasie szkolnej. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Treści nauczania. Zasady kształcenia. Plano¬wanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Lekcja i jej budowa. Rodzaje lekcji. Metody kształcenia (klasyczne i problemowe) oraz formy organizacyjne kształcenia. Autonomia dydaktyczna nauczyciela. Style kierowania uczeniem się. Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrz szkolny system oceniania. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne.

Literatura:

II. Lektura

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz (doktor honoris causa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej (kilkanaście wydań)

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Zna usytuowanie dydaktyki jako subdyscypliny pedagogiki; przed¬miot i zadania współczesnej dydaktyki; relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych.

- Zna i rozumie sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk, takich jak psychologia, socjologia, filozofia.

- Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne (nau-czanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształce¬nie).

- Ma uporządkowaną wiedze na temat procesu kształcenia i jego uwarunkowań.

- Zna współczesne koncepcje nauczania; charakteryzuje ich cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania i ich rodzaje; zasady dydaktyki; metody nauczania; treści nauczania; organizację procesu kształcenia i pracy uczniów; porównuje orientację społeczną, indywi-dualistyczną i tzw. trzecią dydaktykę.

- Zna podstawowe zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska eduka-cyjnego; style kierowania klasą; problem ładu i dyscypliny.

-Zna zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej i jej budowę, mo-dele lekcji, sztukę prowadzenia lekcji, style i techniki pracy z uczniami, interakcje w klasie, środki dydaktyczne.

- Rozumie konieczność projektowania działań edukacyjnych dostoso-wanych do potrzeb i możliwości ucznia.

- Zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, oce-nianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrz-szkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania spraw-dzianów i egzaminów zewnętrznych, tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły, edukacyjną wartość dodaną.

- Zna egzemplifikacje stanowisk mieszczących się w poszczególnych nurtach dydaktycznego myślenia na temat związku między kształce-niem i rozwojem.

Umiejętności - Potrafi poddać krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie i stanowiska dydaktyczne.

- Selekcjonuje informacje i umie interpretować czytane teksty dyda-ktyczne.

- Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu dydaktyki i dobierać metody nauczania do treści i organizować prace uczniów oraz zaplanować zajęcia i opracować konspekt lekcji.

- Potrafi wyrazić opinię na temat misji szkoły i współczesnych wyzwań edukacyjnych.

- Umie analizować rozwiązania praktyczne w kontekście orientacji dydaktycznych.

-Potrafi ocenić kompetencje i kwalifikacje nauczycieli z perspektywy zadań szkoły.

- Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji szukając wiedzy na temat edukacji i kształcenia.

Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych.

- Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia się wpisaną w ideę edukacji permanentnej.

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wy-konuje działania pedagogiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Opis egzaminu/zaliczenia

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Korczak
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

W odniesieniu do egzaminu:

W ustaleniu ze studentami trzy formy zostały dopuszczone: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych

problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej

rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień.

W odniesieniu do ćwiczeń:

Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów).

Kolokwium.

Pełny opis:

Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi

tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu

dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z

niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych.

1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym;

2. Ewolucja teorii dydaktycznych;

3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia.

Opis szczegółowy:

Ad. 1.

a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta;

b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera;

c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego

autorstwa Wincentego Okonia.

Ad. 2.

a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz

dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów;

b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa;

Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych:

a. deskolaryzacja społeczeństwa;

b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku;

c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej.

Program ćwiczeń:

Poruszane zagadnienia podczas ćwiczeń:

• Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki.

• Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie).

• Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

• Szkoła (metafory szkoły).

• Cele kształcenia i ich operacjonalizacja.

• Metody kształcenia (klasyczne i problemowe).

• Formy organizacyjne kształcenia.

• Zasady kształcenia.

• Style kierowania uczeniem się.

• Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie).

• Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć).

• Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej

• Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych ucznia.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo.

2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne

3. R. Arends, Uczymy się nauczać

4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców.

Uwagi:

Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook. Podczas zajęć wykorzystywany jest mail, Teams bądź zoom. Częstotliwość zajęć jest zależna od możliwości czasowych poszczególnych studentów oraz przyjętej formy pracy w zaplanowanych godzinach zajęć, w zależności od potrzeb grupy, incydentalnie przy przekazywaniu materiałów. Studenci są informowani o realizacji zajęć na grupie w Teams bądź Zoom lub za pośrednictwem maila wysyłanego przez USOS lub z adresu służbowego. Materiały oraz instrukcje są wysyłane głównie drogą mailową oraz/bądź w programie Teams i Zoom. Zaliczenie przedmiotu, którym jest napisanie indywidualnego projektu rozplanowania pracy dydaktycznej, przewidziane przed terminem zakończenia zajęć. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, to samo dotyczy godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams bądź Zoom.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Korczak
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

W odniesieniu do egzaminu:

W ustaleniu ze studentami trzy formy zostały dopuszczone: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych

problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej

rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień.

W odniesieniu do ćwiczeń:

Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów).

Kolokwium.

Pełny opis:

Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi

tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu

dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z

niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych.

1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym;

2. Ewolucja teorii dydaktycznych;

3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia.

Opis szczegółowy:

Ad. 1.

a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta;

b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera;

c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego

autorstwa Wincentego Okonia.

Ad. 2.

a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz

dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów;

b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa;

Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych:

a. deskolaryzacja społeczeństwa;

b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku;

c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej.

Program ćwiczeń:

Poruszane zagadnienia podczas ćwiczeń:

• Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki.

• Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie).

• Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

• Szkoła (metafory szkoły).

• Cele kształcenia i ich operacjonalizacja.

• Metody kształcenia (klasyczne i problemowe).

• Formy organizacyjne kształcenia.

• Zasady kształcenia.

• Style kierowania uczeniem się.

• Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie).

• Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć).

• Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej

• Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych ucznia.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo.

2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne

3. R. Arends, Uczymy się nauczać

4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców.

Uwagi:

Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook. Podczas zajęć wykorzystywany jest mail, Teams bądź zoom. Częstotliwość zajęć jest zależna od możliwości czasowych poszczególnych studentów oraz przyjętej formy pracy w zaplanowanych godzinach zajęć, w zależności od potrzeb grupy, incydentalnie przy przekazywaniu materiałów. Studenci są informowani o realizacji zajęć na grupie w Teams bądź Zoom lub za pośrednictwem maila wysyłanego przez USOS lub z adresu służbowego. Materiały oraz instrukcje są wysyłane głównie drogą mailową oraz/bądź w programie Teams i Zoom. Zaliczenie przedmiotu, którym jest napisanie indywidualnego projektu rozplanowania pracy dydaktycznej, przewidziane przed terminem zakończenia zajęć. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, to samo dotyczy godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams bądź Zoom.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania dydaktyki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Szkoła jako środowisko edukacyjne. Systemy dydaktyczne. Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wybranych krajach i polityka oświatowa UE. Proces nauczania-uczenia się w klasie szkolnej. Cele i treści kształcenia. Metody nauczania i uczenia się. Środki dydaktyczne. Zasady kształcenia. Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Projektowanie zajęć dydaktycznych. Kierowanie klasą szkolną. Ład i dyscyplina w procesie kształcenia. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce.

R. Arends, Uczymy się nauczać.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Wykład:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9152cca0f3f2446988d95265e8094dd1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6b73b391-fc7a-4e6b-9aa7-e7cfd9aae27f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ćwiczenia:

Grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaee5e812f1d94285bfcfbad1f9ac33d2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2a82b2b5-9ec2-466f-88af-a687fc33984b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad293726d62124a719e3b54c37c536988%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=13fd32c2-34d9-4f2a-b7df-cc417cb6527c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5071b6ded8df4a269257fb9607e0788e%40thread.tacv2/conversations?groupId=be2b6f03-16d0-49a7-b3c2-f644decfb5c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 4

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa5c4688edd7e4be09c1d40f1aa1d5a5a%40thread.tacv2/conversations?groupId=a597e29c-31ff-4384-a61a-119e9c11110e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 5

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3addf2efc53fea4df28d0dbc09eb798269%40thread.tacv2/conversations?groupId=699b2434-1105-4985-8c9e-0713a4e0f4a0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym. Ewolucja teorii dydaktycznych. Systemy oświatowe w wybranych krajach i polityka oświatowa UE. Zasady nauczania.

Projektowanie procesu dydaktycznego: cele i treści kształcenia, metody nauczania-uczenia się, środki dydaktyczne, lekcja - typy i budowa. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Ewaluacja wyników kształcenia.

Literatura:

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

R. Arends, Uczymy się nauczać.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji MS Teams

Wykład:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afb3c2cb724a845bf96489675ae2933fa%40thread.tacv2/conversations?groupId=77cc8acd-a587-46b4-bef6-480fe0ac8165&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ćwiczenia

Grupa 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a846e9c84b64845d89106f2b722e03e9a%40thread.tacv2/conversations?groupId=8014d6bb-652f-4078-9c35-e3e9f30e62a3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af4cdae2cc4fe48d9a0d3a9c054fc5950%40thread.tacv2/conversations?groupId=6ed9e514-d268-485e-8086-1fdf5770fe01&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia

Wykłady:

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

Ćwiczenia:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Kolokwium (test)

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Treści ćwiczeń:

1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Paradygmaty dydaktyki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne.

2. Szkoła jako środowisko edukacyjne.

3. Cele i treści kształcenia.

4. Metody nauczania i uczenia się.

5. Środki dydaktyczne.

6. Zasady kształcenia.

7. Formy organizacyjne i ogniwa procesu kształcenia. Typy lekcji.

8. Projektowanie zajęć dydaktycznych.

9. Kierowanie klasą szkolną. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu.

10. Ewaluacja wyników kształcenia: ocenianie sumujące, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące. Dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej.

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia.

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Aleksandra Tłuściak-Deliowska, Monika Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia...czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- gry dydaktyczne

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba godzin kontaktowych: 60h

Praca samodzielna: 20h

Przygotowanie się do kolokwium/egzaminu: 20h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia

Wykład

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

Ćwiczenia

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie konspektu zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Treści ćwiczeń:

1. Cele i treści kształcenia.

2. Metody nauczania i uczenia się.

3. Środki dydaktyczne.

4. Formy organizacji kształcenia.

5. Zasady dydaktyczne.

6. Projektowanie zajęć.

7. Ewaluacja wyników kształcenia: rodzaje oceniania;. dylematy i błędy oceniania.

Literatura:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- gry dydaktyczne

- metody oparte na działaniu praktycznym

Godziny kontaktowe: 27h

Praca samodzielna: 13h

Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu: 10h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)