Zawodoznawstwo i informacja zawodowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-ZIZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zawodoznawstwo i informacja zawodowa |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, doradztwo zawodowe i personalne, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zawodoznawstwo w strukturze pedagogiki pracy. Pojęcie zawodu. Konstytutywne elementy zawodu jako pojęcia. Podstawowe pojęcia zawodoznawcze i twierdzenia teorii zawodu . Klasyfikacje zawodów i ich zastosowania w poradnictwie zawodowych i doradztwie personalnym. Kwalifikacje wyodrębnione w zawodach szkolnych i kwalifikacyjne kursy zawodowe. Grupowanie zawodów wg przedmiotu pracy. Kategorie informacji zawodowej: informacje o edukacji, informacje o zawodach, informacje o rynku pracy. Model informacji o zawodzie, zawartość merytoryczna poszczególnych zbiorów informacji w przyjętym modeli i ich rola w procesie doradczym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna czynniki społeczne, kulturowe i gospodarcze wpływające na podział pracy i wyodrębnianie zawodów, na powstawanie i zanikanie zawodów oraz zmiany treści pracy w zawodach Ma wiedzę o strukturze klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz zastosowaniu tych klasyfikacji w poradnictwie zawodowym i doradztwie personalnym; zna strukturę modelu informacji o zawodach i zawartość merytoryczną poszczególnych jego elementów oraz ich rolę w procesie doradczym Zna możliwości wykorzystywania informacji o zawodach w instytucjach systemu edukacji, urzędach pracy oraz w praktyce procesów HR w organizacjach Zna i rozumie pedagogiczny kontekst zawodu, podstawowe pojęcia zawodoznawcze i twierdzenia teorii zawodu Ma wiedzę o kwalifikacjach wyodrębnionych w zawodach, kwalifikacyjnych kursach zawodowych i zasadach tworzenia indywidualnych ścieżek edukacyjno-zawodowych Umiejętności Potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu wyszukiwania i wykorzystywania informacji zawodowych w procesie podejmowania decyzji zawodowych Potrafi generować oryginalne rozwiązania w zakresie poszukiwania pracy wykorzystując informacje o zawodach Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu grupowania zawodów wg przedmiotu pracy do interpretowania problemów związanych z efektywnym wykonywaniem zadań zawodowych Kompetencje społeczne Jest świadomy poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania swoich kompetencji i podnoszenia swoich kwalifikacji Rozumie rolę pedagoga w rozwoju zawodoznawstwa Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.