Wsparcie psychopedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-WPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wsparcie psychopedagogiczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - egzamin pisemny - ocena prac wykonywanych podczas zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści - ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury Łączna liczba punktów ECTS: 3 |
Pełny opis: |
Wprowadzenie w podstawy terapii systemowej, terapii poznawczo-behawioralnej, terapii integracyjnej, terapii skoncentrowanej na kliencie, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniu. Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną; Koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów; Zasady prawidłowej komunikacja osoba-specjalista, w tym: prawidłowa postawa specjalisty, opór klienta i sposoby radzenia sobie z nim, komunikaty werbalne. |
Literatura: |
Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin. Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,. Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa. Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa. Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów rozwoju biologicznego i fizycznego, poznawczego oraz społecznego i osobowościowego człowieka. Zna kryteria zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Posiada wiedzę dotyczącą poznawczych, fizjologicznych i psychospołecznych konsekwencji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie wsparcia psychopedagogicznego wybranych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Posiada wiedzę o założeniach, metodach, narzędziach najważniejszych modelów terapeutycznych, takich jak: terapia systemowa, terapia poznawczo-behawioralna, terapia integracyjna, terapia skoncentrowana na kliencie, terapia skoncentrowana na rozwiązaniu. Umiejętności Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej osoby i zgłaszanych przez nią problemów sposób postępowania pomocowego. Potrafi dobrać odpowiednie techniki terapeutyczne w zależności od indywidualnych potrzeb klienta i jego fizycznego i psychospołecznego funkcjonowania. Potrafi skonstruować strategię pracy z osobą. Potrafi zastosować poznane techniki terapeutyczne w kontakcie indywidualnym i grupowym. Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne. Potrafi nawiązać prawidłowy kontakt pomocowy z osobą. Potrafi rozpoznać i radzić sobie z oporem klientem. Posiada umiejętności budowania opartego na szacunku, zrozumieniu, akceptacji i empatii kontaktu pomocowego. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Potrafi dokonać krytycznej analizy własnego postępowania podczas prowadzenia działań pomocowych w ramach pracy z osobą z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz potrafi analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji. Jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z instytucjami realizującymi działania pomocowe na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Oksana Dubinina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - egzamin pisemny - ocena prac wykonywanych podczas zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści - ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej NAKŁAD PRACY STUDENTA: 9h - godziny kontaktowe (ćwiczenia/laboratorium) 9h- analiza rekomendowanej literatury 9h - przygotowanie się do egzaminu Łączna liczba punktów ECTS: 3 |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie w podstawy terapii systemowej, terapii poznawczo-behawioralnej, terapii integracyjnej, terapii skoncentrowanej na kliencie, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniu. Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną; Koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów; Zasady prawidłowej komunikacja osoba-specjalista, w tym: prawidłowa postawa specjalisty, opór klienta i sposoby radzenia sobie z nim, komunikaty werbalne. |
|
Literatura: |
Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin. Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,. Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa. Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa. Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk |
|
Uwagi: |
Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 Punkty etcs -3 Wkład pracy studenta: 9h - godziny kontaktowe (ćwiczenia/laboratorium) 9h- analiza rekomendowanej literatury 9h - przygotowanie się do egzaminu metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.