Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wsparcie psychopedagogiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-WPY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wsparcie psychopedagogiczne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

WIEDZA:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- egzamin pisemny

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ocena aktywności studenta podczas zajęć

- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści

- ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe

Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury

Łączna liczba punktów ECTS: 3

Pełny opis:

Wprowadzenie w podstawy terapii systemowej, terapii poznawczo-behawioralnej, terapii integracyjnej, terapii skoncentrowanej na kliencie, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniu. Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną;

Koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów; Zasady prawidłowej komunikacja osoba-specjalista, w tym: prawidłowa postawa specjalisty, opór klienta i sposoby radzenia sobie z nim, komunikaty werbalne.

Literatura:

Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin.

Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa

Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa.

Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.

Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa

Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów rozwoju biologicznego i fizycznego, poznawczego oraz społecznego i osobowościowego człowieka. Zna kryteria zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Posiada wiedzę dotyczącą poznawczych, fizjologicznych i psychospołecznych konsekwencji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.

Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie wsparcia psychopedagogicznego wybranych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Posiada wiedzę o założeniach, metodach, narzędziach najważniejszych modelów terapeutycznych, takich jak: terapia systemowa, terapia poznawczo-behawioralna, terapia integracyjna, terapia skoncentrowana na kliencie, terapia skoncentrowana na rozwiązaniu.

Umiejętności

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej osoby i zgłaszanych przez nią problemów sposób postępowania pomocowego. Potrafi dobrać odpowiednie techniki terapeutyczne w zależności od indywidualnych potrzeb klienta i jego fizycznego i psychospołecznego funkcjonowania. Potrafi skonstruować strategię pracy z osobą. Potrafi zastosować poznane techniki terapeutyczne w kontakcie indywidualnym i grupowym.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne. Potrafi nawiązać prawidłowy kontakt pomocowy z osobą. Potrafi rozpoznać i radzić sobie z oporem klientem. Posiada umiejętności budowania opartego na szacunku, zrozumieniu, akceptacji i empatii kontaktu pomocowego.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Potrafi dokonać krytycznej analizy własnego postępowania podczas prowadzenia działań pomocowych w ramach pracy z osobą z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz potrafi analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.

Jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z instytucjami realizującymi działania pomocowe na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Oksana Dubinina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

WIEDZA:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- egzamin pisemny

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ocena aktywności studenta podczas zajęć

- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści

- ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

9h - godziny kontaktowe (ćwiczenia/laboratorium)

9h- analiza rekomendowanej literatury

9h - przygotowanie się do egzaminu

Łączna liczba punktów ECTS: 3

Pełny opis:

Wprowadzenie w podstawy terapii systemowej, terapii poznawczo-behawioralnej, terapii integracyjnej, terapii skoncentrowanej na kliencie, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniu. Wybrane metody pracy z dzieckiem i rodziną, koncepcja coachingu rodzinnego, podstawowe założenia coachingu rodzinnego, podstawy teoretyczne tej metody oraz wybrane narzędzia pracy z dzieckiem i rodziną;

Koncepcja zasobów rodzinnych, w tym modele pomocy psychopedagogicznej oparte na wykorzystaniu zasobów; Zasady prawidłowej komunikacja osoba-specjalista, w tym: prawidłowa postawa specjalisty, opór klienta i sposoby radzenia sobie z nim, komunikaty werbalne.

Literatura:

Kulesza M., Surzykiewicz, J. (red.) (2013). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin.

Kulesza Marek, Kulesza Marta (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): M. Ozorowski, A. Najda (red.), Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, Spes,.

Kulesza, M. (2017). "Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej". Difin. Warszawa

Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa.

Prochaska, J.,O., Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza Transteoretyczna. Intytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.

Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa

Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Uwagi:

Cel zrównoważonego rozwoju nr 4

Punkty etcs -3

Wkład pracy studenta:

9h - godziny kontaktowe (ćwiczenia/laboratorium)

9h- analiza rekomendowanej literatury

9h - przygotowanie się do egzaminu

metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)