Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Social learning - wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-SLE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Social learning - wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie kształcenia
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Media społecznościowe jako kanał nie tylko komunikacyjny i zjawisko kulturowe. Charakterystyka mediów społecznościowych. Nadawcy i odbiorcy mediów społecznościowych.

Zasada tryptyku w wykorzystaniu mediów społecznościowych jako środowiska kształcenia.

Media społecznościowe, sposób budowania komunikatów pełniących wybrane zadania w procesie edukacyjnym. Dynamika mediów społecznościowych w procesie edukacyjnym. Kontrola i ocena efektów uczenia się realizowana za pomocą mediów społecznościowych.

Grafika, podcasty, w mediach społecznościowych.

Synergia mediów społecznościowych z innymi narzędziami i kanałami komunikacyjnym.

Trwałość działań edukacyjnych na portalach społecznościowych.

Klonowanie działań edukacyjnych z portali społecznościowych do innych przestrzeni Internetu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych w procesie kształcenia

Umiejętności

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu wykorzystania mediów społecznościowych w procesie kształcenia

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji na temat procesów zachodzą-cych w mediach społecznościowych oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych

Kompetencje społeczne

odznacza się rozwagą i dojrzałością przy wykorzystaniu me-diów społecznościowych w procesie kształcenia

odznacza się odpowiedzialnością za umiejętność prawidłowego wykorzystania social mediów w procesie edukacyjnym podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Beata Balcerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Media społecznościowe to nie tylko kanał komunikacyjny ale również przestrzeń edukacyjna i kulturowa. Przedmiot ma na celu przedstawienie studentom edukacyjnej strony mediów społecznościowych, pokazanie możliwości wykorzystania ich w procesie kształcenia oraz zapoznanie z narzędziami pozwalającymi tworzyć treści edukacyjne.

Social learning i media społecznościowe – teoria społecznego uczenia się i jej zastosowanie w mediach społecznościowych, media społecznościowe jako kanał komunikacyjny i zjawisko kulturowe.

Nadawcy i odbiorcy mediów społecznościowych, charakterystyka mediów społecznościowych, dynamika mediów społecznościowych.

Język mediów społecznościowych i treści dydaktycznych, budowanie wartościowych komunikatów medialnych pełniących wybrane zadania w procesie edukacyjnym, teorie i modele komunikacji.

Multimedialne komunikaty w mediach społecznościowych, narzędzia i metody ich tworzenia (grafiki, infografiki, podcasty, wideo, animacje i inne), kształcenie multimedialne, potrzeby odbiorców w kontekście języka i ich możliwości poznawcze oraz technologiczne.

Kontrola efektów kształcenia w mediach społecznościowych, narzędzia i sposoby kontroli efektów kształcenia, trwałość działań edukacyjnych w mediach społecznościowych

Media społecznościowe jako przestrzeń edukacyjna, media społecznościowe jako środowisko kształcenia (również w czasie pandemii).

Metody kształcenia stosowane na zajęciach:

Wykład aktywizujący, dyskusja, praca w grupach, metoda projektów

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. A. Bandura, Teoria społecznego uczenia się, PWN, Warszawa 2007 (rozdział 1 i 2 – s. 21-62)

2. A. Roguski - Zrozumieć social media, Helion, 2020

3. A. Borkowska, M. Witkowska - Media społecznościowe w szkole, https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf

4. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta, Edukacja medialna, Adam Marszałek, Toruń 2002 (rozdział 2)

5. J. Bednarek, Media w nauczaniu, PWN, 2006 (s. 85-96)

6. E. Lubina, Ewolucja języka edukacji medialnej, E-mentor, nr 4 (11) / 2005

7. J. Dirksen, Projektowanie metod dydaktycznych, 2017

Literatura i materiały uzupełniające

1. A. Bandura i eksperyment z lalką Bobo https://youtu.be/J50755HDfsk

2. S.Deaton - Social learning theory in the age of social media: Implications for educational practitioners; i-manager’s Journal of Educational Technology, vol. 12, no. 1, April – June 2015

3. N. Dabbagh, A. Kitsantas – Personal Learning Enviroments, social media, and self-regulated learning; A natural formula for connecting formal and informal learning; Internet and Higher Education 15 (2012) 3-8.

4. T. Globan-Klas, Media i komunikowanie masowe, PWN 2005 (s. 54 –77)

5. M.Spławska-Murmyło, A. Wawryszuk, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w komunikacji międzyludzkiej http://www.bc.ore.edu.pl/Content/963/INF_9_1.pdf

6. A. Ogonowska, Stop! Siecioholizm, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej

7. A. Klej – Wykorzystanie potencjału interaktywnych technologii w procesie dydaktycznym w oparciu o audiowizualną metodę uczenia się Edgara Dale’a, E-mentor, nr 4 (51) / 2013

8. A. Molga, Nauczanie multimedialne, Dydaktyka Informatyki, 8/2013

9. J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Adam Marszałek, Toruń, 1996 (rozdział 13)

10. M. Słomczyński, D. Sidor – Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor, nr 5 (47) 2012

11. B. Cyrek, Media społecznościowe – nowa przestrzeń nauki, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2/2016

12. J. Morbitzer, O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie, Labor et Educatio, 2015/3

13. Z. Osiński, Internet jako efektywna przestrzeń edukacyjna, E-mentor, nr 5 (52)/2013

Uwagi:

Kod do zespołu na Teamsach: rqnqsqp

Warunki uzyskania zaliczenia:

1. Ocena projektu zaliczeniowego (jakość i terminowość). Zadaniem studentów będzie stworzenie i przedstawienie profilu w social mediach o tematyce edukacyjnej zawierającego posty o określonych cechach i treściach (medium społecznościowe zostanie wybrane przez studentów)

2. Czynne uczestnictwo w zajęciach – udział w dyskusjach oraz przedstawianie rozwiązań zadań

3. Ocena jakości zadań rozwiązywanych na zajęciach oraz terminowe przesyłanie ich

Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności):

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5

Przygotowanie projektu: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Markowska
Prowadzący grup: Klaudia Markowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody i formy pracy ze studentem:

praca w grupach

dyskusja

wykład aktywizujący

ćwiczenia praktyczne

materiałów źródłowych

Pełny opis:
Literatura:

- Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012

- Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek 2006

- Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012

- Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

- Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, PWN, Warszawa 2007

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

- ćwiczenia, godziny kontaktowe 15

- przygotowanie do zajęć 10

- lektura 10

- przygotowanie prezentacji 20

- inne formy 15

Forma zaliczenia:

Obecność na zajęciach

Aktywność na zajęciach (prezentacja)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Mikołajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)