Social learning - wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-SLE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Social learning - wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie kształcenia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Media społecznościowe jako kanał nie tylko komunikacyjny i zjawisko kulturowe. Charakterystyka mediów społecznościowych. Nadawcy i odbiorcy mediów społecznościowych. Zasada tryptyku w wykorzystaniu mediów społecznościowych jako środowiska kształcenia. Media społecznościowe, sposób budowania komunikatów pełniących wybrane zadania w procesie edukacyjnym. Dynamika mediów społecznościowych w procesie edukacyjnym. Kontrola i ocena efektów uczenia się realizowana za pomocą mediów społecznościowych. Grafika, podcasty, w mediach społecznościowych. Synergia mediów społecznościowych z innymi narzędziami i kanałami komunikacyjnym. Trwałość działań edukacyjnych na portalach społecznościowych. Klonowanie działań edukacyjnych z portali społecznościowych do innych przestrzeni Internetu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych w procesie kształcenia Umiejętności potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu wykorzystania mediów społecznościowych w procesie kształcenia posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji na temat procesów zachodzą-cych w mediach społecznościowych oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych Kompetencje społeczne odznacza się rozwagą i dojrzałością przy wykorzystaniu me-diów społecznościowych w procesie kształcenia odznacza się odpowiedzialnością za umiejętność prawidłowego wykorzystania social mediów w procesie edukacyjnym podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Beata Balcerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Media społecznościowe to nie tylko kanał komunikacyjny ale również przestrzeń edukacyjna i kulturowa. Przedmiot ma na celu przedstawienie studentom edukacyjnej strony mediów społecznościowych, pokazanie możliwości wykorzystania ich w procesie kształcenia oraz zapoznanie z narzędziami pozwalającymi tworzyć treści edukacyjne. Social learning i media społecznościowe – teoria społecznego uczenia się i jej zastosowanie w mediach społecznościowych, media społecznościowe jako kanał komunikacyjny i zjawisko kulturowe. Nadawcy i odbiorcy mediów społecznościowych, charakterystyka mediów społecznościowych, dynamika mediów społecznościowych. Język mediów społecznościowych i treści dydaktycznych, budowanie wartościowych komunikatów medialnych pełniących wybrane zadania w procesie edukacyjnym, teorie i modele komunikacji. Multimedialne komunikaty w mediach społecznościowych, narzędzia i metody ich tworzenia (grafiki, infografiki, podcasty, wideo, animacje i inne), kształcenie multimedialne, potrzeby odbiorców w kontekście języka i ich możliwości poznawcze oraz technologiczne. Kontrola efektów kształcenia w mediach społecznościowych, narzędzia i sposoby kontroli efektów kształcenia, trwałość działań edukacyjnych w mediach społecznościowych Media społecznościowe jako przestrzeń edukacyjna, media społecznościowe jako środowisko kształcenia (również w czasie pandemii). Metody kształcenia stosowane na zajęciach: Wykład aktywizujący, dyskusja, praca w grupach, metoda projektów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. A. Bandura, Teoria społecznego uczenia się, PWN, Warszawa 2007 (rozdział 1 i 2 – s. 21-62) 2. A. Roguski - Zrozumieć social media, Helion, 2020 3. A. Borkowska, M. Witkowska - Media społecznościowe w szkole, https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf 4. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta, Edukacja medialna, Adam Marszałek, Toruń 2002 (rozdział 2) 5. J. Bednarek, Media w nauczaniu, PWN, 2006 (s. 85-96) 6. E. Lubina, Ewolucja języka edukacji medialnej, E-mentor, nr 4 (11) / 2005 7. J. Dirksen, Projektowanie metod dydaktycznych, 2017 Literatura i materiały uzupełniające 1. A. Bandura i eksperyment z lalką Bobo https://youtu.be/J50755HDfsk 2. S.Deaton - Social learning theory in the age of social media: Implications for educational practitioners; i-manager’s Journal of Educational Technology, vol. 12, no. 1, April – June 2015 3. N. Dabbagh, A. Kitsantas – Personal Learning Enviroments, social media, and self-regulated learning; A natural formula for connecting formal and informal learning; Internet and Higher Education 15 (2012) 3-8. 4. T. Globan-Klas, Media i komunikowanie masowe, PWN 2005 (s. 54 –77) 5. M.Spławska-Murmyło, A. Wawryszuk, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w komunikacji międzyludzkiej http://www.bc.ore.edu.pl/Content/963/INF_9_1.pdf 6. A. Ogonowska, Stop! Siecioholizm, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej 7. A. Klej – Wykorzystanie potencjału interaktywnych technologii w procesie dydaktycznym w oparciu o audiowizualną metodę uczenia się Edgara Dale’a, E-mentor, nr 4 (51) / 2013 8. A. Molga, Nauczanie multimedialne, Dydaktyka Informatyki, 8/2013 9. J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Adam Marszałek, Toruń, 1996 (rozdział 13) 10. M. Słomczyński, D. Sidor – Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor, nr 5 (47) 2012 11. B. Cyrek, Media społecznościowe – nowa przestrzeń nauki, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2/2016 12. J. Morbitzer, O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie, Labor et Educatio, 2015/3 13. Z. Osiński, Internet jako efektywna przestrzeń edukacyjna, E-mentor, nr 5 (52)/2013 |
|
Uwagi: |
Kod do zespołu na Teamsach: rqnqsqp Warunki uzyskania zaliczenia: 1. Ocena projektu zaliczeniowego (jakość i terminowość). Zadaniem studentów będzie stworzenie i przedstawienie profilu w social mediach o tematyce edukacyjnej zawierającego posty o określonych cechach i treściach (medium społecznościowe zostanie wybrane przez studentów) 2. Czynne uczestnictwo w zajęciach – udział w dyskusjach oraz przedstawianie rozwiązań zadań 3. Ocena jakości zadań rozwiązywanych na zajęciach oraz terminowe przesyłanie ich Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności): Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie projektu: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Markowska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Markowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody i formy pracy ze studentem: praca w grupach dyskusja wykład aktywizujący ćwiczenia praktyczne materiałów źródłowych |
|
Pełny opis: | ||
Literatura: |
- Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012 - Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek 2006 - Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012 - Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015. - Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, PWN, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - ćwiczenia, godziny kontaktowe 15 - przygotowanie do zajęć 10 - lektura 10 - przygotowanie prezentacji 20 - inne formy 15 Forma zaliczenia: Obecność na zajęciach Aktywność na zajęciach (prezentacja) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Mikołajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.