Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie komunikacyjne w kształceniu zdalnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-SKZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie komunikacyjne w kształceniu zdalnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zdalne formy komunikacji w dziejach. Teoretyczne podstawy komunikacji. Istota komunikacji społecznej a nauczanie zdalne. Teoria komunikacji, modele komunikacji. Komunikacja interpersonalna. Komunikacja medialna w kontaktach zapośredniczonych. Współczesna komunikacja medialna w edukacji zdalnej – jej język, komunikaty, narzędzia. Komunikacja wizualna. Rola mediów cyfrowych (mobilnych) w komunikacji zdalnej. Nowe technologie – ich możliwości i ograniczenia. Dostosowanie komunikatów do możliwości poznawczych i technologicznych odbiorcy. User experience w nauczaniu zdalnym. Tworzenie i przekaz różnych rodzajów komunikatów medialnych, w tym edukacyjnych. Komunikacja w cyberprzestrzeni a nauczanie na odległość. Skuteczność komunikacji zapośredniczonej w edukacji zdalnej. Kompetencje nadawcy i odbiorcy komunikatów w sieci.

Kod do zespołu na Teamsach: wgxa0li

Literatura:

1. Czarkowski J. J.,E-learning dla dorosłych, Difin, Warszawa, 2012

2. Czarkowski J J., Malinowski M., Strzelec M., Tanaś M.(red.); Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii – wieloautorska monografia naukowa WSKiP; DiG, WSKiP, Warszawa; Cz I Uwarunkowania edukacji zdalnej r.2, 5 i 6 (Galas,Strzelec,Czarkowski)

3. Dobek – Orłowska, Współczesne systemy komunikowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1997 (rozdział 1 i 2)

4. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K.,, Edukacja medialna, Adam Marszałek, Toruń, 2002

5. Leszkowicz M. – Komunikacja wizualna w materiałach dydaktycznych, E-mentor, nr 3 (30)/ 2009

6. Lubina E., Ewolucja języka edukacji medialnej, E-mentor, nr 4 (11) / 2005

7. J. Dirksen, Projektowanie metod dydaktycznych, 2017

8. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa, 2008.

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA:

1. Łaszczyk J., Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa, 1998

2. Michalczyk S. (2019): Teoria komunikowania masowego - Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Wyd. UŚ Katowice.

3. Tanaś M. (2007): Teoretyczno-metodyczne uwarunkowania rozwoju kształcenia na odległość, w: Z. Kramek (red.),Teoretyczno-metodyczne

4. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/

5. Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska

6. Cyfrowa przyszłość. Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych. Fundacja Nowoczesna Polska

7. Siemieniecka D, Siemieniecki B, Teorie kształcenia w świecie cyfrowym, Kraków 2019

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma rozszerzoną wiedzę z zakresu strategii komunikacyjnych stosowanych w kształceniu zdalnym

ma rozszerzoną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej i stosowania w niej odpowiednich strategii komunikacyjnych

Umiejętności

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania wiedzy z zakresu komunikacji medialnej

potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać cele działania oraz potrafi przyjąć fole lidera w zakresie prac związanych z komunikacją medialną

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie komunikacji medialnej

jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób pro-fesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w komunikacji medialnej

Odpowiedzialnie podchodzi o przygotowania się do pracy i działania w zakresie komunikacji medialnej

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia stosowane na zajęciach:

Wykład aktywizujący, dyskusja, praca w grupach, metoda projektów

Warunki uzyskania zaliczenia:

1. Ocena projektu zaliczeniowego (jakość i terminowość). Zadaniem studentów będzie rozpisanie strategii komunikacyjnej w procesie kształcenia zdalnego. Każdy student dostaje inną sytuację do rozwiązania.

2. Czynne uczestnictwo w zajęciach – udział w dyskusjach oraz przedstawianie rozwiązań zadań

3. Ocena jakości zadań rozwiązywanych na zajęciach oraz terminowe przesyłanie ich

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Siwicki
Prowadzący grup: Beata Balcerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zdalne formy komunikacji w dziejach. Teoretyczne podstawy komunikacji. Istota komunikacji społecznej a nauczanie zdalne. Teoria komunikacji, modele komunikacji. Komunikacja interpersonalna. Komunikacja medialna w kontaktach zapośredniczonych. Współczesna komunikacja medialna w edukacji zdalnej – jej język, komunikaty, narzędzia. Komunikacja wizualna. Rola mediów cyfrowych (mobilnych) w komunikacji zdalnej. Nowe technologie – ich możliwości i ograniczenia. Dostosowanie komunikatów do możliwości poznawczych i technologicznych odbiorcy. User experience w nauczaniu zdalnym. Tworzenie i przekaz różnych rodzajów komunikatów medialnych, w tym edukacyjnych. Komunikacja w cyberprzestrzeni a nauczanie na odległość. Skuteczność komunikacji zapośredniczonej w edukacji zdalnej. Kompetencje nadawcy i odbiorcy komunikatów w sieci.

Pełny opis:

Kod do zespołu na Teamsach: wgxa0li

Metody kształcenia stosowane na zajęciach:

Wykład aktyyizujący, dyskusja, praca w grupach, metoda projektów

Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności):

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie projektu: 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Literatura:

1. Czarkowski J. J.,E-learning dla dorosłych, Difin, Warszawa, 2012

2. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa, 2008.

3. Dobek – Orłowska, Współczesne systemy komunikowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1997 (rozdział 1 i 2)

4. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K.,, Edukacja medialna, Adam Marszałek, Toruń, 2002

5. Leszkowicz M. – Komunikacja wizualna w materiałach dydaktycznych, E-mentor, nr 3 (30)/ 2009

6. Lubina E., Ewolucja języka edukacji medialnej, E-mentor, nr 4 (11) / 2005

7. J. Dirksen, Projektowanie metod dydaktycznych, 2017

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA:

1. Łaszczyk J., Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa, 1998

2. Michalczyk S. (2019): Teoria komunikowania masowego - Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Wyd. UŚ Katowice.

3. Tanaś M. (2007): Teoretyczno-metodyczne uwarunkowania rozwoju kształcenia na odległość, w: Z. Kramek (red.),Teoretyczno-metodyczne

4. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/

5. Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska

6. Cyfrowa przyszłość. Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych. Fundacja Nowoczesna Polska

7. Siemieniecka D, Siemieniecki B, Teorie kształcenia w świecie cyfrowym, Kraków 2019

Uwagi:

Warunki uzyskania zaliczenia:

1. Ocena projektu zaliczeniowego (jakość i terminowość). Zadaniem studentów będzie rozpisanie strategii komunikacyjnej w procesie kształcenia zdalnego. Każdy student dostaje inną sytuację do rozwiązania.

2. Czynne uczestnictwo w zajęciach – udział w dyskusjach oraz przedstawianie rozwiązań zadań

3. Ocena jakości zadań rozwiązywanych na zajęciach oraz terminowe przesyłanie ich

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Czarkowski
Prowadzący grup: Jakub Czarkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)