Readaptacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-RSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Readaptacja społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 4 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych i polskich – kodeks karny wykonawczy, Europejskie Reguły Więzienne, Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności; reguły minimum postępowania z więźniami. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne – rys historyczny. Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego. Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej. Organizacja pomocy postpenitencjarnej. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych. Rodzina w procesie readaptacji społecznej. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię związaną z readaptacją społeczną i pomocą postpenitencjarną. Zna koncepcje dotyczące readaptacji społecznej oraz jej uwarunkowania, zna wynikające z nich metodyczne założenia prowadzenia działań związanych z powrotem do społeczeństwa. Ma wiedzę na temat diagnozowania potrzeb osób przygotowujących się do opuszczenia jednostek penitencjarnych. Zna zróżnicowane potrzeby osób osadzonych, w szczególności potrzeby związane z ich readaptacją społeczną. Zna środki oddziaływań penitencjarnych. Zna standardy prawa polskiego i międzynarodowego w zakresie readaptacji społecznej. Umiejętności Potrafi dokonywać oceny potrzeb osadzonych. Potrafi przeprowadzić diagnozę potrzeb readaptacyjnych osadzonych. Potrafi dobierać metody i środki adekwatne do potrzeb osób osadzonych. Potrafi samodzielnie zaprojektować program resocjalizacyjny i readaptacyjny. Kompetencje społeczne Jest uwrażliwiony/a na potrzeby osób nieprzystosowanych społecznie, jest gotów do podejmowania działań związanych z readaptacją społeczną i resocjalizacją. W swoich działaniach kieruje się etyka zawodową. Prezentuje odpowiednie postawy wobec podopiecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Danuta Augustyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność Test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych 4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej 5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary 6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: - młodociani - niebezpieczni - seniorzy - osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi - skazani na kary długoterminowe - skazane kobiety |
|
Literatura: |
Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53 Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa Kodeks Karny Wykonawczy |
|
Uwagi: |
Uwagi: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca w grupach, praca samodzielna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność Test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych 4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej 5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary 6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: - młodociani - niebezpieczni - seniorzy - osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi - skazani na kary długoterminowe - skazane kobiety |
|
Literatura: |
Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53 Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa Kodeks Karny Wykonawczy |
|
Uwagi: |
Uwagi: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Metody pracy: wykład, praca w grupach, dyskusja, praca samodzielna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Osowska-Rembecka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Tracz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.