Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przywództwo i zarządzanie w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PZS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przywództwo i zarządzanie w szkole
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, zarządzanie w oświacie, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Specyfika organizacji o szczególnej roli społecznej (opieka, wychowanie, kształcenie, terapia). Szkoła jako mikrosystem – pojęcie systemu; mapa organizacji (struktura, regulacje formalno-prawne, kluczowe procesy); zmiany systemowe. Szkoła jako obiekt kulturowy – pojęcie kultury organizacyjnej; kluczowe wymiary/obszary; metody analizy; przeobrażanie kultury organizacyjnej szkoły. Kierowanie szkołą – zadania

i kompetencje dyrektora (regulacje prawne). Dyrektor jako przywódca edukacyjny (identyfikowanie kluczowych wartości, wytyczanie celów; budowanie zespołów; współpraca i partycypacja w szkole; relacje z organami szkoły i organem prowadzącym). Dyrektor jako menedżer (ustalanie celów operacyjnych, reguł i norm działania; planowanie, organizowanie, kontrola; zarządzanie personelem i majątkiem szkoły).

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma rozszerzoną wiedzę na temat koncepcji dotyczących zarządzania i przywództwa w instytucjach oświatowych, posługuje się terminologią z tego zakresu

wymienia zadania i kompetencje dyrektora, opisuje wielość ról pełnionych przez niego w szkole/placówce, związane z tym problemy i dylematy

Umiejętności

potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu zarządzania w oświacie w celu analizy konkretnych problemów dotyczących kierowania szkołą

Kompetencje społeczne

odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki w odniesieniu do zadań kierowniczych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Uryga
Prowadzący grup: Anna Skwarka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)