Psychologia nieprzystosowania społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia nieprzystosowania społecznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Kryteria diagnostyczne nieprzystosowania społecznego. Procesy adaptacyjne i dezadaptacyjne. Uwarunkowania niedostosowania społecznego. Psychologiczne koncepcje osobowości a nieprzystosowanie społeczne. Koncepcje nieprzystosowania społecznego. Psychologiczne determinanty nieprzystosowania społecznego. Metody psychokorekcji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu psychologii nieprzystosowania społecznego. W pogłębionym stopniu zna psychologiczne koncepcje nieprzystosowania społecznego i jego uwarunkowania. Umiejętności Potrafi identyfikować trudności i problemy w grupie osób nieprzystosowanych społecznie. Potrafi planować i realizować wybrane formy oddziaływań i pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie. Kompetencje społeczne Docenia wkład psychologii w opis i analizę mechanizmów prowadzących do rozwoju nieprzystosowania społecznego, jest gotowy do budowania warsztatu pracy pedagoga poprzez gromadzenie wiedzy naukowej. Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny końcowej: przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć analiza tekstu i jego prezentacja zaliczenie testu końcowego |
|
Pełny opis: |
Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii. - Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego. - Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego. - Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości). - Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego. - Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego. - Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie. - Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie. - Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie. - Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie. |
|
Literatura: |
Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978 Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000 Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981 Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
Link do grupy na teams: Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Pospiszyl | |
Prowadzący grup: | Paulina Kamińska-Diduszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny końcowej: przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć analiza tekstu i jego prezentacja zaliczenie testu końcowego |
|
Pełny opis: |
Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii. - Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego. - Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego. - Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości). - Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego. - Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego. - Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie. - Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie. - Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie. - Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie. |
|
Literatura: |
Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978 Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000 Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981 Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
Link do grupy na teams: Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Urszula Grodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Wykład: - test końcowy Ćwiczenia: - frekwencja - aktywny udział w zajęciach - przygotowanie krótkiego wystąpienia na wskazany temat Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez egzamin końcowy, umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań oraz na egzaminie pisemnym, nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
1. Nieprzystosowanie społeczne i psychologia resocjalizacyjna – porządkowanie terminologii 2. Niedostosowanie społeczne w ujęciu wybranych koncepcji psychologicznych a. Podejście psychoanalityczne b. Podejście behawiorystyczne c. Podejście humanistyczne d. Podejście poznawcze 3. Rozwój moralny oraz system norm i wartości niedostosowanych społecznie 4. Znaczenie środowiska rodzinnego, szkolnego i rówieśniczego dla rozwoju zachowań dewiacyjnych i przestępczych 5. Psychologiczne aspekty resocjalizacji nieletnich oraz dorosłych w warunkach środowiska otwartego i zamkniętego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Literatura uzupełniająca: Kendall, P.C. (2023). Zaburzenia okres dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk: GWP. Pospiszyl, K. i Żabczyńska, E. (1981). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ. Majchrzyk, Z. (2012). Psychologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Stanik, J.M. (2013). Psychologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Woźniakowska-Fajst, D. (2010). Nieletnie. Niebezpieczne, niegrzeczne, niegroźne? Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 przygotowanie się do zajęć, lektury -20 przygotowanie się do zaliczenia - 10 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna, Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: - frekwencja - aktywny udział w zajęciach - test końcowy Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez egzamin końcowy, umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań oraz na egzaminie końcowym, nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
1. Nieprzystosowanie społeczne i psychologia resocjalizacyjna – porządkowanie terminologii 2. Niedostosowanie społeczne w ujęciu wybranych koncepcji psychologicznych a. Podejście psychoanalityczne b. Podejście behawiorystyczne c. Podejście humanistyczne d. Podejście poznawcze 3. Rozwój moralny oraz system norm i wartości niedostosowanych społecznie 4. Znaczenie środowiska rodzinnego, szkolnego i rówieśniczego dla rozwoju zachowań dewiacyjnych i przestępczych 5. Psychologiczne aspekty resocjalizacji nieletnich oraz dorosłych w warunkach środowiska otwartego i zamkniętego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Literatura uzupełniająca: Kendall, P.C. (2023). Zaburzenia okres dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk: GWP. Pospiszyl, K. i Żabczyńska, E. (1981). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ. Majchrzyk, Z. (2012). Psychologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Stanik, J.M. (2013). Psychologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Woźniakowska-Fajst, D. (2010). Nieletnie. Niebezpieczne, niegrzeczne, niegroźne? Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 przygotowanie się do zaliczenia - 10 Liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.