Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia nieprzystosowania społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PNS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia nieprzystosowania społecznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Kryteria diagnostyczne nieprzystosowania społecznego. Procesy adaptacyjne i dezadaptacyjne. Uwarunkowania niedostosowania społecznego. Psychologiczne koncepcje osobowości a nieprzystosowanie społeczne. Koncepcje nieprzystosowania społecznego. Psychologiczne determinanty nieprzystosowania społecznego. Metody psychokorekcji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu psychologii nieprzystosowania społecznego.

W pogłębionym stopniu zna psychologiczne koncepcje nieprzystosowania społecznego i jego uwarunkowania.

Umiejętności

Potrafi identyfikować trudności i problemy w grupie osób nieprzystosowanych społecznie.

Potrafi planować i realizować wybrane formy oddziaływań i pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie.

Kompetencje społeczne

Docenia wkład psychologii w opis i analizę mechanizmów prowadzących do rozwoju nieprzystosowania społecznego, jest gotowy do budowania warsztatu pracy pedagoga poprzez gromadzenie wiedzy naukowej.

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kryteria oceny końcowej:

przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć

analiza tekstu i jego prezentacja

zaliczenie testu końcowego

Pełny opis:

Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii.

- Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego.

- Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego.

- Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości).

- Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego.

- Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego.

- Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie.

- Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie.

- Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie.

- Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie.

Literatura:

Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000

Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Uwagi:

Link do grupy na teams:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 5

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irena Pospiszyl
Prowadzący grup: Paulina Kamińska-Diduszko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kryteria oceny końcowej:

przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć

analiza tekstu i jego prezentacja

zaliczenie testu końcowego

Pełny opis:

Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii.

- Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego.

- Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego.

- Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości).

- Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego.

- Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego.

- Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie.

- Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie.

- Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie.

- Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie.

Literatura:

Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000

Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Uwagi:

Link do grupy na teams:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 5

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Urszula Grodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Milena Miałkowska-Kozaryna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

Wykład:

- test końcowy

Ćwiczenia:

- frekwencja

- aktywny udział w zajęciach

- przygotowanie krótkiego wystąpienia na wskazany temat

Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez egzamin końcowy, umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań oraz na egzaminie pisemnym, nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach.

Pełny opis:

1. Nieprzystosowanie społeczne i psychologia resocjalizacyjna – porządkowanie terminologii

2. Niedostosowanie społeczne w ujęciu wybranych koncepcji psychologicznych

a. Podejście psychoanalityczne

b. Podejście behawiorystyczne

c. Podejście humanistyczne

d. Podejście poznawcze

3. Rozwój moralny oraz system norm i wartości niedostosowanych społecznie

4. Znaczenie środowiska rodzinnego, szkolnego i rówieśniczego dla rozwoju zachowań dewiacyjnych i przestępczych

5. Psychologiczne aspekty resocjalizacji nieletnich oraz dorosłych w warunkach środowiska otwartego i zamkniętego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Literatura uzupełniająca:

Kendall, P.C. (2023). Zaburzenia okres dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk: GWP.

Pospiszyl, K. i Żabczyńska, E. (1981). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN.

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Majchrzyk, Z. (2012). Psychologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Stanik, J.M. (2013). Psychologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Woźniakowska-Fajst, D. (2010). Nieletnie. Niebezpieczne, niegrzeczne, niegroźne? Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30

przygotowanie się do zajęć, lektury -20

przygotowanie się do zaliczenia - 10

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Miałkowska-Kozaryna
Prowadzący grup: Milena Miałkowska-Kozaryna, Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

- frekwencja

- aktywny udział w zajęciach

- test końcowy

Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez egzamin końcowy, umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań oraz na egzaminie końcowym, nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach.

Pełny opis:

1. Nieprzystosowanie społeczne i psychologia resocjalizacyjna – porządkowanie terminologii

2. Niedostosowanie społeczne w ujęciu wybranych koncepcji psychologicznych

a. Podejście psychoanalityczne

b. Podejście behawiorystyczne

c. Podejście humanistyczne

d. Podejście poznawcze

3. Rozwój moralny oraz system norm i wartości niedostosowanych społecznie

4. Znaczenie środowiska rodzinnego, szkolnego i rówieśniczego dla rozwoju zachowań dewiacyjnych i przestępczych

5. Psychologiczne aspekty resocjalizacji nieletnich oraz dorosłych w warunkach środowiska otwartego i zamkniętego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Literatura uzupełniająca:

Kendall, P.C. (2023). Zaburzenia okres dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk: GWP.

Pospiszyl, K. i Żabczyńska, E. (1981). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN.

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Majchrzyk, Z. (2012). Psychologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Stanik, J.M. (2013). Psychologia sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Woźniakowska-Fajst, D. (2010). Nieletnie. Niebezpieczne, niegrzeczne, niegroźne? Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15

przygotowanie się do zajęć, lektury - 5

przygotowanie się do zaliczenia - 10

Liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)