Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika pracy
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem PE, ped. pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi, (2-l) stacj. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, ped. pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Przedmiot badań pedagogiki pracy. Działy pedagogiki pracy. Pedagogiczne aspekty relacji człowiek – wychowanie – praca. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. Podstawowe kategorie pojęciowe pedagogiki pracy: praca, zawód, kompetencje i kwalifikacje. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy. Edukacja ustawiczna osób dorosłych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych funkcjonowania człowieka w relacji człowiek - zakład pracy.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach w układzie człowiek - zakład pracy.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych zachodzących relacji człowiek - zakład pracy, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych pedagoga pracy.

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie pedagogiki pracy dla rozwoju jednostki, jej przygotowania zawodowego, a także dla postępu społecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Kwiatkowski
Prowadzący grup: Stefan Kwiatkowski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9ea080d07b4a4f46a67d019abbabe388%40thread.tacv2/conversations?groupId=459df787-bdee-492f-8c19-0d4690cc7670&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy): tryb pracy zdalnej

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe): tryb pracy zdalnej

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń): tryb pracy zdalnej

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

ĆWICZENIA

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą

przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu

jednostki i społeczeństwa.

4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności

zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i

pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007

2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015

3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005

4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010

2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010

3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004

4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- praca z tekstem

- objaśnienie

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 60 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 25 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej wykłady i ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: Pedagogika pracy, I PZL, stacjonarne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acfcf0753a9eb40f88816e1a78728ff6e%40thread.tacv2/conversations?groupId=b97a77f5-511c-4bbc-82b9-efdd07a381e8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin ustny (na podstawie eseju erudycyjno-problemowego)

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe)

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń)

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

ĆWICZENIA

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa.

4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007

2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015

3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005

4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010

2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010

3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004

4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych)

- dyskusja dydaktyczna - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 35 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: Pedagogika pracy Szczegóły zajęć w aplikacji MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Kwiatkowski
Prowadzący grup: Stefan Kwiatkowski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3az4JXn6nfUpjchLIaJDPods3PkNtUjHRq8xKM8qLzhg81%40thread.tacv2/conversations?groupId=8c529f68-faf5-4818-a2a4-93767c685207&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy): tryb pracy zdalnej

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe): tryb pracy zdalnej

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń): tryb pracy zdalnej

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

ĆWICZENIA

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą

przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu

jednostki i społeczeństwa.

4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności

zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i

pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007

2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015

3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005

4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010

2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010

3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004

4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- praca z tekstem

- objaśnienie

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 60 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 25 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej wykłady i ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: 2021-22_Pedagogika pracy I PZL stacjonarne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin ustny (na podstawie eseju erudycyjno-problemowego)

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe)

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń)

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

ĆWICZENIA

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa.

4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007

2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015

3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005

4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010

2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010

3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004

4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych)

- dyskusja dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 35 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Kwiatkowski
Prowadzący grup: Stefan Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy)

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe)

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń)

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

ĆWICZENIA

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą

przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu

jednostki i społeczeństwa.

4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności

zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i

pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007

2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015

3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005

4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010

2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010

3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004

4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- praca z tekstem

- objaśnienie

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 60 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 25 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin ustny (na podstawie eseju erudycyjno-problemowego)

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe)

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń)

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

ĆWICZENIA

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa.

4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007

2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015

3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005

4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010

2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010

3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004

4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych)

- dyskusja dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 35 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Kwiatkowski
Prowadzący grup: Stefan Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy)

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe)

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń)

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

ĆWICZENIA

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą

przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu

jednostki i społeczeństwa.

4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności

zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i

pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007

2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015

3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005

4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010

2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010

3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- praca z tekstem

- objaśnienie

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 60 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 25 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin ustny (na podstawie eseju erudycyjno-problemowego)

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe)

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń)

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

ĆWICZENIA

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa.

4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007

2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015

3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005

4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010

2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010

3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004

4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych)

- dyskusja dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 35 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Kwiatkowski
Prowadzący grup: Stefan Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)