Dziennikarstwo specjalistyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-DSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dziennikarstwo specjalistyczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem PE, edukacyjny content design, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Specyfika i technika pracy dziennikarskiej. Niezbędne umiejętności reportera oraz ich doskonalenie. Sposoby nawiązywania kontaktów i zarządzanie własnym czasem. Skuteczny przekaz informacji zwrotnej – asertywność, kreatywność. Dziennikarstwo edukacyjne, sportowe, podróżnicze, informacyjne, influencing jako narzędzie edukacji i wychowania. |
Literatura: |
Literatura polecana Adams S., (2007). Wywiad dziennikarski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Chyliński M., Russ-Mohl S., (2008). Dziennikarstwo, Warszawa: PolskaPresse. Niczyperowicz A., (2001). Dziennikarstwo od kuchni, Poznań: Wydawnictwo TS. Silvester Ch., (2005). Wywiady wszechczasów, Warszawa: Iskry. Wojtak M., (2008). Analiza gatunków prasowych, Lublin: UMCS. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o różnych typach dziennikarstwa oraz ich użyteczności dla potrzeb pedagogicznych; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie dziennikarstwa oraz pedagogiki. Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej z wykorzystaniem narzędzi dziennikarskich. Umiejętności Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej rodzaj dziennikarstwa specjalistycznego, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z odbiorcami, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Kompetencje społeczne Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne, w tym pedagogiczne, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki i pomocy. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA dyskusja dydaktyczna, analiz przypadków NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe, ćwiczenia 15 Przygotowanie zaproponowanej pracy, felietonu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Siwicki | |
Prowadzący grup: | Marek Siwicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Specyfika i technika pracy dziennikarskiej. Niezbędne umiejętności reportera oraz ich doskonalenie. Sposoby nawiązywania kontaktów i zarządzanie własnym czasem. Skuteczny przekaz informacji zwrotnej – asertywność, kreatywność. Dziennikarstwo edukacyjne, sportowe, podróżnicze, informacyjne, influencing jako narzędzie edukacji i wychowania. |
|
Pełny opis: |
Wiedza Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o różnych typach dziennikarstwa oraz ich użyteczności dla potrzeb pedagogicznych; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie dziennikarstwa oraz pedagogiki. Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej z wykorzystaniem narzędzi dziennikarskich. Umiejętności Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej rodzaj dziennikarstwa specjalistycznego, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z odbiorcami, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Kompetencje społeczne Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne, w tym pedagogiczne, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki i pomocy. |
|
Literatura: |
Literatura polecana Adams S., (2007). Wywiad dziennikarski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Chyliński M., Russ-Mohl S., (2008). Dziennikarstwo, Warszawa: PolskaPresse. Niczyperowicz A., (2001). Dziennikarstwo od kuchni, Poznań: Wydawnictwo TS. Silvester Ch., (2005). Wywiady wszechczasów, Warszawa: Iskry. Wojtak M., (2008). Analiza gatunków prasowych, Lublin: UMCS. Skwosz A. (2010). Biblia dziennikarska. Kraków: Wydawnictwo ZNAK |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA dyskusja dydaktyczna, analiz przypadków NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe, ćwiczenia 15 Przygotowanie zaproponowanej pracy, felietonu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Siwicki | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pietruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia Omówienie - ocena opisowa prowadzącego oraz współuczestników zajęć oraz wystawie oceny w skali szkolnej za przygotowany felieton na wybrany temat - z zakresu dziennikarstwa specjalistycznego |
|
Pełny opis: |
Treści programowe Specyfika i technika pracy dziennikarskiej. Niezbędne umiejętności reportera oraz ich doskonalenie. Sposoby nawiązywania kontaktów i zarządzanie własnym czasem. Skuteczny przekaz informacji zwrotnej – asertywność, kreatywność. Dziennikarstwo edukacyjne, sportowe, podróżnicze, informacyjne, influencing jako narzędzie edukacji i wychowania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Adams S., (2007). Wywiad dziennikarski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Chyliński M., Russ-Mohl S., (2008). Dziennikarstwo, Warszawa: PolskaPresse. Niczyperowicz A., (2001). Dziennikarstwo od kuchni, Poznań: Wydawnictwo TS. Literatura uzupełniająca Silvester Ch., (2005). Wywiady wszechczasów, Warszawa: Iskry. Wojtak M., (2008). Analiza gatunków prasowych, Lublin: UMCS. Skwosz A. (2010). Biblia dziennikarska. Kraków: Wydawnictwo ZNAK |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA dyskusja dydaktyczna, analiz przypadków NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe, ćwiczenia 15 Opracowanie i zaprezentowanie zadanego tematu 25 Przygotowanie felietonu 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.