Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziennikarstwo specjalistyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-DSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dziennikarstwo specjalistyczne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem PE, edukacyjny content design, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Specyfika i technika pracy dziennikarskiej. Niezbędne umiejętności reportera oraz ich doskonalenie. Sposoby nawiązywania kontaktów i zarządzanie własnym czasem. Skuteczny przekaz informacji zwrotnej – asertywność, kreatywność. Dziennikarstwo edukacyjne, sportowe, podróżnicze, informacyjne, influencing jako narzędzie edukacji i wychowania.

Literatura:

Literatura polecana

Adams S., (2007). Wywiad dziennikarski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Chyliński M., Russ-Mohl S., (2008). Dziennikarstwo, Warszawa: PolskaPresse.

Niczyperowicz A., (2001). Dziennikarstwo od kuchni, Poznań: Wydawnictwo TS.

Silvester Ch., (2005). Wywiady wszechczasów, Warszawa: Iskry.

Wojtak M., (2008). Analiza gatunków prasowych, Lublin: UMCS.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o różnych typach dziennikarstwa oraz ich użyteczności dla potrzeb pedagogicznych; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie dziennikarstwa oraz pedagogiki.

Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej z wykorzystaniem narzędzi dziennikarskich.

Umiejętności

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej rodzaj dziennikarstwa specjalistycznego, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z odbiorcami, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Kompetencje społeczne

Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne, w tym pedagogiczne, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki i pomocy.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA

dyskusja dydaktyczna,

analiz przypadków

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe, ćwiczenia 15

Przygotowanie zaproponowanej pracy, felietonu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Siwicki
Prowadzący grup: Marek Siwicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Specyfika i technika pracy dziennikarskiej. Niezbędne umiejętności reportera oraz ich doskonalenie. Sposoby nawiązywania kontaktów i zarządzanie własnym czasem. Skuteczny przekaz informacji zwrotnej – asertywność, kreatywność. Dziennikarstwo edukacyjne, sportowe, podróżnicze, informacyjne, influencing jako narzędzie edukacji i wychowania.

Pełny opis:

Wiedza

Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o różnych typach dziennikarstwa oraz ich użyteczności dla potrzeb pedagogicznych; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie dziennikarstwa oraz pedagogiki.

Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej z wykorzystaniem narzędzi dziennikarskich.

Umiejętności

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej rodzaj dziennikarstwa specjalistycznego, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z odbiorcami, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Kompetencje społeczne

Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne, w tym pedagogiczne, gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki i pomocy.

Literatura:

Literatura polecana

Adams S., (2007). Wywiad dziennikarski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Chyliński M., Russ-Mohl S., (2008). Dziennikarstwo, Warszawa: PolskaPresse.

Niczyperowicz A., (2001). Dziennikarstwo od kuchni, Poznań: Wydawnictwo TS.

Silvester Ch., (2005). Wywiady wszechczasów, Warszawa: Iskry.

Wojtak M., (2008). Analiza gatunków prasowych, Lublin: UMCS.

Skwosz A. (2010). Biblia dziennikarska. Kraków: Wydawnictwo ZNAK

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

dyskusja dydaktyczna,

analiz przypadków

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe, ćwiczenia 15

Przygotowanie zaproponowanej pracy, felietonu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Siwicki
Prowadzący grup: Agnieszka Pietruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia

Omówienie - ocena opisowa prowadzącego oraz współuczestników zajęć oraz wystawie oceny w skali szkolnej za przygotowany felieton na wybrany temat - z zakresu dziennikarstwa specjalistycznego

Pełny opis:

Treści programowe

Specyfika i technika pracy dziennikarskiej.

Niezbędne umiejętności reportera oraz ich doskonalenie.

Sposoby nawiązywania kontaktów i zarządzanie własnym czasem.

Skuteczny przekaz informacji zwrotnej – asertywność, kreatywność. Dziennikarstwo edukacyjne, sportowe, podróżnicze, informacyjne, influencing jako narzędzie edukacji i wychowania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Adams S., (2007). Wywiad dziennikarski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Chyliński M., Russ-Mohl S., (2008). Dziennikarstwo, Warszawa: PolskaPresse.

Niczyperowicz A., (2001). Dziennikarstwo od kuchni, Poznań: Wydawnictwo TS.

Literatura uzupełniająca

Silvester Ch., (2005). Wywiady wszechczasów, Warszawa: Iskry.

Wojtak M., (2008). Analiza gatunków prasowych, Lublin: UMCS.

Skwosz A. (2010). Biblia dziennikarska. Kraków: Wydawnictwo ZNAK

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

dyskusja dydaktyczna,

analiz przypadków

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe, ćwiczenia 15

Opracowanie i zaprezentowanie zadanego tematu 25

Przygotowanie felietonu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)