Współczesne problemy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-WSO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy socjologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Strukturę wykładu wyznacza struktura problemów podejmowanych przez współczesnych socjologów polskich rekonstruowana na podstawie tematyki XVII Zjazdu Socjologicznego w 2019 r. (Ja. My. Oni? Podmiotowość, tożsamość, przynależność). Wgląd w te zagadnienia poprzedza próba odpowiedzi na pytanie o uniwersalizm i partykularyzm praktyki badawczej we współczesnej socjologii oraz rozmaite podejścia do zagadnienia opisywanego jako 'micro - macro link' i siłę strukturalnych determiizmów wyznaczających indywidualne zachowania. W tym, wprowadzającym, wątku wykładu przywoływana jest koncepcja C.W. Millsa wyłożona w pracy 'Wyobraźnia socjologiczna. |
Pełny opis: |
Przedmiot wykładu to a) kwestia przedmiotu i metody socjologii rozumianej jako nauka empiryczna oraz zagadnienie poziomu ogólności jej twierdzeń (nauka nomotetyczna czy nauka idiograficzna; problem tzw. 'micro - macro link'; uniwersalizm vs partykularyzm;) b) bieżące praktyki badawcze polskich socjologów rekonstruowane na podstawie tematyki zjazdów socjologicznych oraz przeglądu tematyki grantów promowanych przez NCN; c) w szczególności idzie tu o praktyki badawcze obejmujące zagadnienie tzw. 'human agency' czyli pytanie o ludzką podmiotowość i sprawczość, na które odpowiada się m.in. poprzez wgląd w mechanizmy wertykalnej mobilności społecznej a także wyniki badań empirycznych dotyczących uczestnictwa ludzi w ich rolach obywatelskich w systemie politycznym i zmiennych niezależnych, które to uczestnictwo kształtują; d) kolejne zagadnienie omawiane w toku wykładu wiąże się z poruszanym wcześniej problemem siły strukturalnych determinizmów ludzkiego zachowania. Pytanie rozpoczynające tę część wykładu do pytanie o biologiczne i kulturowe determinizmy ludzkiego zachowania i ich wzajemne powiązania; Po przypomnieniu klasycznych koncepcji struktury klasowej (Marks, Weber) przechodzi się do współczesnych koncepcji struktury społecznej rozumianej jako układ 'wspólnot aksjologicznych'. W tym kontekście omawiana jest koncepcja konfliktu pokoleniowego oraz związanych z nim przemian demograficznych i sposobach ich przekładania się na orientacje o charakterze politycznym; e) osobna część wykładu jest poświęcona zjawisku 'kryzysu' społecznego rozpoznawanego w wielu dziedzinach życia zbiorowego i pytaniu o wyłaniające się z tego 'kryzysu' nowe formy porządku społecznego. W tym wątku stawia się pytanie o związek wolności gospodarczych i wolności obywatelskich, (w tym także o granice państwowego interwencjonizmu). Osobne zagadnienie - nowe w stosunku do tematyki tego samego kursu w latach wcześniejszych to społeczna problematyka samotności, sposoby jej przeżywania i społeczne konsekwencje - takie, na przykład, jak atrofia więzi społecznych, zjawisko anomii, (w oryginalnej wersji Durkheima), etc. |
Literatura: |
1. C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007; 2. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997; 3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013; 4. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018 5. A. Mrozowicki, J. Czarzasty, (red.): Oswajanie niepewności, Scholar 2020 6. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społeczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020 7. P. Domeracki, W. Tyburski, (red.) Zrozumieć Samotność Toruń 2006 8. T. Stawiszyński: Ucieczka od bezradności, Znak 2021; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Posiada wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych (m.in. rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, politycznych) i o rządzących nimi prawidłowościach - Posiada wiedzę o przemianach struktur i instytucji społecz-nych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian Umiejętności - Posiada pogłębione umiejętności w zakresie obserwacji, ana-lizy i interpretacji różnorodnych zjawisk i procesów społecz-nych - Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie wybranych współczesnych problemów socjologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł. Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, do-strzega potrzebę jego podnoszenia w kontekście własnej roli zawodowej - Wyraża przekonanie o odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej, dostrzega rolę jaką spełnia w tej pracy wiedza socjologiczna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę studenta składają się cztery elementy, tj. a/aktywność w toku wykładu - 10 % b/ obecności - 10 % c/ zaliczenie testów cząstkowych organizowanych po zakończeniu poszczególnych tematów wykładu: 10 % za każdy zaliczony test (zalicza min. 60 % poprawnych odpowiedzi); d/ zaliczenie testu końcowego: 50 %, (zalicza min. 60 % poprawnych odpowiedzi); Uwaga: w uzasadnionych przypadkach każdy z testów może być zaliczany ustnie: np. poprzez rozmowę o wybranej lekturze ze wskazanej wyżej listy lub uzgodnionej z wykładowcą'; Testy mają charakter testów jednokrotnego wyboru i są prowadzone w MS Forms Nakład pracy: Usilnie proszę o pamiętanie o tym, że prezentacje towarzyszące wykładowi mają tylko charakter pomocniczy; liczy się przede wszystkim wiedza przekazywana w toku wykładu!!! |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Frieske | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Frieske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia jest dokonywany poprzez a) ocenę aktywnego udziału studentów w wykładzie budowaną na ich uczestnictwie rejestrowanym w Teams'ach (20% oceny końcowej); b) wyniki uzyskiwane przez studentów w krótkich testach jednokrotnego wyboru po zakończeniu poszczególnych wątków wykładu (aplikacja 'Forms', max. 5 testów, 30% oceny końcowej); c) test końcowy z całości wykładu, ok. 20 pytań jednokrotnego wyboru prowadzony w takiej formie, jaką wyznaczy dynamika epidemii i zalecenia władz Uczelni (50% oceny końcowej); Uwaga 1: Test końcowy będzie zawierał blok pytań, z których student może wybrać jedno, odnoszące się do wybranej lektury; Listę tych lektur można znaleźć w spisie pn. Literatura Uwaga 2: istnieje - po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą - możliwość ustnego zalicznia kursu w formie wyznaczonej przez sytuację epidemiczną, preferencje studenta/tki, etc. |
|
Pełny opis: |
Strukturę wykładu wyznacza struktura problemów podejmowanych przez współczesnych socjologów polskich rekonstruowana na podstawie tematyki XVII Zjazdu Socjologicznego w 2019 r. (Ja. My. Oni? Podmiotowość, tożsamość, przynależność). Wgląd w te zagadnienia poprzedza próba odpowiedzi na pytanie o uniwersalizm i partykularyzm praktyki badawczej we współczesnej socjologii oraz rozmaite podejścia do zagadnienia opisywanego jako 'micro - macro link' i siłę strukturalnych determiizmów wyznaczających indywidualne zachowania. W tym, wprowadzającym, wątku wykładu przywoływana jest koncepcja C.W. Millsa wyłożona w pracy 'Wyobraźnia socjologiczna'. 1. Zagadnienie podmiotowości jednostki i pytanie o jej indywidualną sprawczość, (human agency), jest analizowane w kontekście procesów wertykalnej mobilności społecznej i dostępne wyniki badań potwierdzające/kontestujące bariery ograniczające tę dynamikę, jest to zatem pytanie o to, w jakim stopniu we współczesnych społeczeństwach realizowany jest tzw. 'American Dream'. Osobną część tego wątku wykładu jest wgląd w dane empiryczne opisujące poglądy w kwestii indywidualnej partycypacji w systemie politycznym i zmiennośc tych poglądów. 2. Zagadnienie podmiotowości jest w toku wykładu analizowane również jako koncepcja 'podmiotowości zbiorowej', tj. podmiotowości wyrażającej się w rozmaitych formach 'społeczeństwa obywatelskiego' oraz rozmaitych zbiorowych formach społecznej partycypacji -od 'ruchów społecznych' do 'organizacji pozarządowych'. W tym kontekście analizowana jest też idea rozmaitych form 'dialogu społecznego' i i ich instytucjonalnego zakorzenienia. Osobne zagadnienie podejmowane w ramach tego nurtu wykładu to opozycja 'elity vs masy', omawiana m.in. na podstawie pracy C. Lascha 'Bunt elit'. 3. Pokoleniowy wymar struktury społecznej: wykład rozpoczyna się od przypomnienia klasycznych koncepcji struktury społeczne Marks, Weber)j i ich współczesnych kontestacji - np. w postaci tzw. 'wspólnot aksjologicznych' (M. Marody). Na tym tle omawiana jest koncepcja 'konfliktu pokoleniowego' i charakterystyka prób socjologicznego opisu współczesnej młodzieży i jej położenia w strukturze społecznej. W tym wątku wykładu wskazuje się na podstawowe tendencje zmian demograficznych i formułuje się tezę o powrocie gerontokracji. 4. Zjazdowe hasło 'przynależność' jest interpretowane m.in. w kategoriach problematyki społecznych nierówności - dochodowych i majątkowych. Ta część wykładu jest poświęcona tej kwestii, poszukiwaniu mechanizmów społecznych uruchamiających we współczesnych społeczeństwach procesy narastania społecznych nierówności i próby ich 'usprawiedliwiania' - m.in. w ramach koncepcji 'społeczeństwa merytokratycznego. Jako jeden z wymiarów tej problematyki omawia się zagadnienie 'niepewności' rozumianej jako korelat przemian na rynku pracy i procesu jego 'prekaryzacji' (Mrozowicki, Czarzasty, 2020). 5. Kolejny wątek wykładu to zagadnienie 'kryzysu' rozumianego jako załamywanie się zastanego porządku społecznego wynikającego z tego, że zarówno neoliberalna gospodarka rynkowa, jak też i systemy polityczne budowane na ideologii liberalnej demokracji przynoszą takie konsekwencje, które są sprzeczne z ich pierwotnymi założeniami, prowadząc - na przykład - do głębokiej społecznej polaryzacji. Inny przykład omawiany w toku wykładu to teza, wedle której złudzeniem okazuje się myśl mówiąca, że 'wolności gospodarcze' i 'wolności polityczne' są komplementarne i nawzajem się warunkują, (badanie Impact of Political Freedom, Economic Freedom and Political Stability on Economic Growth, 2014) 6. Ostatnia część wykładu ma charakter otwarty i składają się na nią bieżące dane i narastająca literatura poświęcona źródłom i hipotetycznym społecznym konsekwencjom pandemii coronawirusa oraz pytaniu o to czy, i w jakim stopniu te konsekwencje przełożą się na zmiany zastanego porządku społecznego organizującego życie współczesnych społeczeństw |
|
Literatura: |
1. C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007; 2. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997; 3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013; 4. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018 5. A. Mrozowicki, J. Czarzasty, (red.): Oswajanie niepewności, Scholar 2020 6. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społecczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020 |
|
Uwagi: |
1. Wykład ma charakter 'zdalny' i 'synchroniczny'. 2. Prowadzący nie ma nic przeciwko nagrywaniu wykładu - z zastrzeżeniami prawnymi dotyczącymi jego wykorzystania dla celów innych aniżeli dydaktyka w APS. 3. Poza komunikacją w Teams'ach wykładowca jest dostępny poprzez pocztę APS - wyłącznie! I - oczywiście - w czasie dyżurów: tu w grę wchodzą Teams'y lub Skype (48 606 358 442) oraz pod wskazanym numerem telefonu - w granicach przyzwoitości i/lub w nagłych sytuacjach 4. Studenci mają dostęp do 'zespołu' i mogą się w nim rejestrować posługując się następującym kodem: zy5umx6 1. Wykład ma charakter 'zdalny' i 'synchroniczny'. 2. Prowadzący nie ma nic przeciwko nagrywaniu wykładu - z zastrzeżeniami prawnymi dotyczącymi jego wykorzystania dla celów innych aniżeli dydaktyka w APS. 3. Poza komunikacją w Teams'ach wykładowca jest dostępny poprzez pocztę APS - wyłącznie! I - oczywiście - w czasie dyżurów: tu w grę wchodzą Teams'y lub Skype (48 606 358 442) oraz pod wskazanym numerem telefonu - w granicach przyzwoitości i/lub w nagłych sytuacjach 4. Studenci mają dostęp 'zespołu' w Teams'ach posługując się następującym kodem: ou8zsol Nakład pracy studenta: 1. zajęcia 30 godz. 2. repetycje (przygotowanie się do cząstkowych testów) (5 x 4 godz.) 20 godz. 3. bieżące lektury uzupełniające wykład 20 godz. 4. przygotowanie do zaliczenia (w tym jedna z lektur do wyboru) 20 godz. Razem 90 godz./ 3 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia jest dokonywany poprzez a) ocenę aktywnego udziału studentów w wykładzie budowaną na ich uczestnictwie rejestrowanym w Teams'ach (20% oceny końcowej); b) wyniki uzyskiwane przez studentów w krótkich testach jednokrotnego wyboru po zakończeniu poszczególnych wątków wykładu (aplikacja 'Forms', max. 5 testów, 30% oceny końcowej); c) test końcowy z całości wykładu, ok. 20 pytań jednokrotnego wyboru prowadzony w takiej formie, jaką wyznaczy dynamika epidemii i zalecenia władz Uczelni (50% oceny końcowej); Uwaga 1: Test końcowy będzie zawierał blok pytań, z których student może wybrać jedno, odnoszące się do wybranej lektury; Listę tych lektur można znaleźć w spisie pn. Literatura Uwaga 2: istnieje - po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą - możliwość ustnego zalicznia kursu w formie wyznaczonej przez sytuację epidemiczną, preferencje studenta/tki, etc. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów psychologii we współczesną problematykę socjologii. W ramach poszczególnych spotkań zostaną zaprezentowane różne obszary życia społecznego, które pozwolą na ukazanie genealogii i różnorodności zagadnień wpisanych w obecny dyskurs nauk socjologicznych. Wychodząc od przykładu społeczeństwa dobrobytu i społeczeństwa konsumpcyjnego uczestnicy zajęć zetkną się z takimi problemami jak kwestia przemian tożsamościowych współczesnych jednostek i społeczeństw, wielowymiarowość zjawisk takich jak nowoczesność czy kultura współczesna po zagłębienie się w obszary dedykowane procesom modelującym działania prowadzące do inkluzji bądź izolacji społecznej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykład, dyskusja Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 45 Łączna liczba godzin aktywności: 75 Liczba ECTS: 3 link do pierwszych zajęć 11.10: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NmMyZGY5YTItNTgzZC00ZDMxLThhMzgtZDY2ZTQ0NTIyNGI5%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22665c3cd7-63c1-4bb3-96c5-207689af5fcb%22%7d Z uwagi na nieregularny tryb godzin wykładowych zaproszenie na kolejne wykłady będzie wysyłane mailem do grupy przez usosa z tygodniowym wyprzedzeniem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Frieske | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Frieske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia jest dokonywany poprzez a) ocenę aktywnego udziału studentów w wykładzie budowaną na ich uczestnictwie rejestrowanym w Teams'ach (20% oceny końcowej); b) wyniki uzyskiwane przez studentów w krótkich testach jednokrotnego wyboru po zakończeniu poszczególnych wątków wykładu (aplikacja 'Forms', max. 5 testów, 30% oceny końcowej); c) test końcowy z całości wykładu, ok. 20 pytań jednokrotnego wyboru prowadzony w takiej formie, jaką wyznaczy dynamika epidemii i zalecenia władz Uczelni (50% oceny końcowej); Uwaga: istnieje - po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą - możliwość ustnego zaliczania kursu w formie wyznaczonej przez sytuację epidemiczną, preferencje studenta/tki, etc. |
|
Pełny opis: |
Strukturę wykładu wyznacza struktura problemów podejmowanych przez współczesnych socjologów polskich rekonstruowana na podstawie tematyki XVII Zjazdu Socjologicznego w 2019 r. (Ja. My. Oni? Podmiotowość, tożsamość, przynależność). Wgląd w te zagadnienia poprzedza próba odpowiedzi na pytanie o uniwersalizm i partykularyzm praktyki badawczej we współczesnej socjologii oraz rozmaite podejścia do zagadnienia opisywanego jako 'micro - macro link' i siłę strukturalnych determiizmów wyznaczających indywidualne zachowania. W tym, wprowadzającym, wątku wykładu przywoływana jest koncepcja C.W. Millsa wyłożona w pracy 'Wyobraźnia socjologiczna'. 1. Zagadnienie podmiotowości jednostki i pytanie o jej indywidualną sprawczość, (human agency), jest analizowane w kontekście procesów wertykalnej mobilności społecznej i dostępne wyniki badań potwierdzające/kontestujące bariery ograniczające tę dynamikę, jest to zatem pytanie o to, w jakim stopniu we współczesnych społeczeństwach realizowany jest tzw. 'American Dream'. Osobną część tego wątku wykładu jest wgląd w dane empiryczne opisujące poglądy w kwestii indywidualnej partycypacji w systemie politycznym i zmiennośc tych poglądów. 2. Zagadnienie podmiotowości jest w toku wykładu analizowane również jako koncepcja 'podmiotowości zbiorowej', tj. podmiotowości wyrażającej się w rozmaitych formach 'społeczeństwa obywatelskiego' oraz rozmaitych zbiorowych formach społecznej partycypacji -od 'ruchów społecznych' do 'organizacji pozarządowych'. W tym kontekście analizowana jest też idea rozmaitych form 'dialogu społecznego' i i ich instytucjonalnego zakorzenienia. Osobne zagadnienie podejmowane w ramach tego nurtu wykładu to opozycja 'elity vs masy', omawiana m.in. na podstawie pracy C. Lascha 'Bunt elit'. 3. Pokoleniowy wymar struktury społecznej: wykład rozpoczyna się od przypomnienia klasycznych koncepcji struktury społeczne Marks, Weber)j i ich współczesnych kontestacji - np. w postaci tzw. 'wspólnot aksjologicznych' (M. Marody). Na tym tle omawiana jest koncepcja 'konfliktu pokoleniowego' i charakterystyka prób socjologicznego opisu współczesnej młodzieży i jej położenia w strukturze społecznej. W tym wątku wykładu wskazuje się na podstawowe tendencje zmian demograficznych i formułuje się tezę o powrocie gerontokracji. 4. Zjazdowe hasło 'przynależność' jest interpretowane m.in. w kategoriach problematyki społecznych nierówności - dochodowych i majątkowych. Ta część wykładu jest poświęcona tej kwestii, poszukiwaniu mechanizmów społecznych uruchamiających we współczesnych społeczeństwach procesy narastania społecznych nierówności i próby ich 'usprawiedliwiania' - m.in. w ramach koncepcji 'społeczeństwa merytokratycznego. Jako jeden z wymiarów tej problematyki omawia się zagadnienie 'niepewności' rozumianej jako korelat przemian na rynku pracy i procesu jego 'prekaryzacji' (Mrozowicki, Czarzasty, 2020). 5. Kolejny wątek wykładu to zagadnienie 'kryzysu' rozumianego jako załamywanie się zastanego porządku społecznego wynikającego z tego, że zarówno neoliberalna gospodarka rynkowa, jak też i systemy polityczne budowane na ideologii liberalnej demokracji przynoszą takie konsekwencje, które są sprzeczne z ich pierwotnymi założeniami, prowadząc - na przykład - do głębokiej społecznej polaryzacji. Inny przykład omawiany w toku wykładu to teza, wedle której złudzeniem okazuje się myśl mówiąca, że 'wolności gospodarcze' i 'wolności polityczne' są komplementarne i nawzajem się warunkują, (badanie Impact of Political Freedom, Economic Freedom and Political Stability on Economic Growth, 2014) 6. Ostatnia część wykładu ma charakter otwarty i składają się na nią bieżące dane i narastająca literatura poświęcona źródłom i hipotetycznym społecznym konsekwencjom pandemii coronawirusa oraz pytaniu o to czy, i w jakim stopniu te konsekwencje przełożą się na zmiany zastanego porządku społecznego organizującego życie współczesnych społeczeństw |
|
Literatura: |
1. C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007; 2. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997; 3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013; 4. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018 5. A. Mrozowicki, J. Czarzasty, (red.): Oswajanie niepewności, Scholar 2020 6. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społecczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020 |
|
Uwagi: |
1. Wykład ma charakter 'zdalny' i 'synchroniczny'. 2. Prowadzący nie ma nic przeciwko nagrywaniu wykładu - z zastrzeżeniami prawnymi dotyczącymi jego wykorzystania dla celów innych aniżeli dydaktyka w APS. 3. Poza komunikacją w Teams'ach wykładowca jest dostępny poprzez pocztę APS - wyłącznie! I - oczywiście - w czasie dyżurów: tu w grę wchodzą Teams'y lub Skype (48 606 358 442) oraz pod wskazanym numerem telefonu - w granicach przyzwoitości i/lub w nagłych sytuacjach 4. Studenci mają dostęp do 'zespołu' i mogą się w nim rejestrować posługując się następującym kodem: zy5umx6 1. Wykład ma charakter 'zdalny' i 'synchroniczny'. 2. Prowadzący nie ma nic przeciwko nagrywaniu wykładu - z zastrzeżeniami prawnymi dotyczącymi jego wykorzystania dla celów innych aniżeli dydaktyka w APS. 3. Poza komunikacją w Teams'ach wykładowca jest dostępny poprzez pocztę APS - wyłącznie! I - oczywiście - w czasie dyżurów: tu w grę wchodzą Teams'y lub Skype (48 606 358 442) oraz pod wskazanym numerem telefonu - w granicach przyzwoitości i/lub w nagłych sytuacjach; Nakład pracy studenta: 1. zajęcia 30 godz. 2. repetycje (przygotowanie się do cząstkowych testów) (5 x 4 godz.) 20 godz. 3. bieżące lektury uzupełniające wykład 20 godz. 4. przygotowanie do zaliczenia (w tym jedna z lektur do wyboru) 20 godz. Razem 90 godz./ 3 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia jest dokonywany poprzez a) ocenę aktywnego udziału studentów w wykładzie budowaną na ich uczestnictwie rejestrowanym w Teams'ach (20% oceny końcowej); b) wyniki uzyskiwane przez studentów w krótkich testach jednokrotnego wyboru po zakończeniu poszczególnych wątków wykładu (aplikacja 'Forms', max. 5 testów, 30% oceny końcowej); c) test końcowy z całości wykładu, ok. 20 pytań jednokrotnego wyboru prowadzony w takiej formie, jaką wyznaczy dynamika epidemii i zalecenia władz Uczelni (50% oceny końcowej); Uwaga 1: Test końcowy będzie zawierał blok pytań, z których student może wybrać jedno, odnoszące się do wybranej lektury; Listę tych lektur można znaleźć w spisie pn. Literatura Uwaga 2: istnieje - po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą - możliwość ustnego zalicznia kursu w formie wyznaczonej przez sytuację epidemiczną, preferencje studenta/tki, etc. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów psychologii we współczesną problematykę socjologii. W ramach poszczególnych spotkań zostaną zaprezentowane różne obszary życia społecznego, które pozwolą na ukazanie genealogii i różnorodności zagadnień wpisanych w obecny dyskurs nauk socjologicznych. Wychodząc od przykładu społeczeństwa dobrobytu i społeczeństwa konsumpcyjnego uczestnicy zajęć zetkną się z takimi problemami jak kwestia przemian tożsamościowych współczesnych jednostek i społeczeństw, wielowymiarowość zjawisk takich jak nowoczesność czy kultura współczesna po zagłębienie się w obszary dedykowane procesom modelującym działania prowadzące do inkluzji bądź izolacji społecznej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykład, dyskusja Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 45 Łączna liczba godzin aktywności: 75 Liczba ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.