Psychologia osób społecznie nieprzystosowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PYS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osób społecznie nieprzystosowanych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 5 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii. - Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego. - Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego. - Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości). - Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego. - Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego. - Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie. - Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie. - Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie. - Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna w stopniu pogłębionym psychologiczne koncepcje nieprzystosowania społecznego. Rozumie uwarunkowania procesu nieprzystosowania społecznego i wynikające z niego specjalne potrzeby osób nieprzystosowanych społecznie. Zna w pogłębionym stopniu koncepcje socjalizacji, wychowania, terapii i resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych działań resocjalizacyjnych. Umiejętności Potrafi identyfikować przypadki nieprzystosowania społecznego oraz jego uwarunkowania. Potrafi analizować zachowania, procesy i zjawiska w grupie osób nieprzystosowanych społecznie oraz związane z nimi złożone i nietypowe problemy wychowawcze, terapeutyczne i resocjalizacyjne. Potrafi dokonywać oceny złożonych sytuacji wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych w grupie osób nieprzystosowanych społecznie. Kompetencje społeczne Jest gotów do kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów w pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku pojawiających się trudności wychowawczych. Jest gotów do empatycznego reagowania na problemy osób nieprzystosowanych społecznie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny końcowej: przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć zaliczenie kolokwium zaliczenie testu końcowego w dniu 26.01.2022 r. |
|
Pełny opis: |
Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii. - Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego. - Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego. - Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości). - Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego. - Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego. - Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie. - Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie. - Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie. - Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie. |
|
Literatura: |
Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978 Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000 Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981 Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny końcowej: przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć zaliczenie kolokwium zaliczenie testu końcowego |
|
Pełny opis: |
Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii. - Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego. - Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego. - Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości). - Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego. - Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego. - Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie. - Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie. - Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie. - Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie. |
|
Literatura: |
Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978 Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000 Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981 Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
link do grupy na teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aplMehZXY2mF0XmhFCFZetdNJCeAnh23a7vAUQ2NPH1E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b42f1ca-7c12-44f6-93a6-e73d763fddd1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny końcowej: przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć analiza tekstu i jego prezentacja zaliczenie testu końcowego |
|
Pełny opis: |
Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii. - Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego. - Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego. - Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości). - Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego. - Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego. - Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie. - Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie. - Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie. - Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie. |
|
Literatura: |
Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978 Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000 Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981 Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 |
|
Uwagi: |
link do grupy na teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acsCRNlnAHhmL8GaY9sbmu3XGcoM2oE961tf5DzZgaZM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ba3eac12-1c0b-4039-8657-5e412dc9b7df&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 5 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.