Poradnictwo wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PWY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo wychowawcze |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 10 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 10 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne. - Zasady pedagogiczne, cele i wartości w wychowaniu. - Zasady tworzenia warsztatów. - Specyfika pracy z osobą dorosłą vs z dzieckiem. Metodyka pracy z grupą. - Motywowanie rodziców do współpracy, czyli o konieczności doskonalenia swoich umiejętności wychowawczych. - Warsztaty dotyczące wybranych problemów wychowawczych takich jak.: patologie życia w klasie (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie, ściąganie, podpowiadanie, wagary), tolerancja, savoir vivre w życiu codziennym, patriotyzm, umiejętność mówienia dziecku „nie”, kara/ konsekwencja, nagroda/ pochwała, rola rodziny w wychowaniu, emocje i uczucia, rola mediów w wychowaniu, profilaktyka zachowań ryzykowanych itp. - Proces socjalizacji w teorii i praktyce; dylematy socjalizacyjne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia poradnictwa wychowawczego. Potrafi opisać podstawowe zasady, metody, formy i środki wykorzystywane podczas realizacji warsztatów wychowawczych. Potrafi identyfikować dylematy socjalizacyjne. Umiejętności Rozumie i uzasadnia potrzebę stosowania poradnictwa wychowawczego w pracy z dziećmi i młodzieżą społecznie nieprzystosowaną i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić warsztaty dotyczące wybranych problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą, zastosować podczas zajęć odpowiednie zasady, metody, formy i dobrać środki dydaktyczne. Potrafi rozstrzygać dylematy socjalizacyjne. Kompetencje społeczne Jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działalność wychowawczą a także do współpracy z nauczycielami i pedagogami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w poradnictwie wychowawczym. Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. Jest gotów do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz wychowanków zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Danuta Augustyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
przeprowadzenie przez studentów losowo wybranej metody rozwiązywania konfliktów (np. rozmowy mediacyjnej: mediacja nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń, nauczyciel rodzic), a także obecności oraz aktywności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
- Pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne. - Zasady pedagogiczne, cele i wartości w wychowaniu. - Zasady tworzenia warsztatów. - Specyfika pracy z osobą dorosłą vs z dzieckiem. Metodyka pracy z grupą. - Motywowanie rodziców do współpracy, czyli o konieczności doskonalenia swoich umiejętności wychowawczych. - Warsztaty dotyczące wybranych problemów wychowawczych takich jak.: patologie życia w klasie (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie, ściąganie, podpowiadanie, wagary), tolerancja, savoir vivre w życiu codziennym, patriotyzm, umiejętność mówienia dziecku „nie”, kara/ konsekwencja, nagroda/ pochwała, rola rodziny w wychowaniu, emocje i uczucia, rola mediów w wychowaniu, profilaktyka zachowań ryzykowanych itp. - Proces socjalizacji w teorii i praktyce; dylematy socjalizacyjne Cele pracy wychowawczej. Specyfika planowania pracy wychowawczej z uczniem zdolnym oraz nieprzystosowanym społecznie lub zagrożonym nieprzystosowaniem Wybrane metody konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i nieporozumień bez zwycięzców i pokonanych ( mediacje szkolne, mediacje rówieśnicze, negocjacje) Nabycie umiejętności wychowawczych związanych z budowaniem relacji z dzieckiem wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Ukierunkowanie myślenia na potrzeby i możliwości dzieci – czyli jak wzmocnić w dziecku jego naturalne możliwości i zdolności. |
|
Literatura: |
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z (2002), Psychologia wychowania, PWN Warszawa. Lewicki A. (1957), Jak powstają trudności wychowawcze, Wiedza Powszechna Warszawa. Szmagalski J., (1995) Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe: Warszawa. Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, T Bajkowski, K Sawicki, U Namiotko, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
wykład, dyskusja, ćwiczenie metod rozwiązywania przykładowych konfliktów w placówkach oświatowych ( prezentowanie i omówienie przygotowanych i zaprezentowanych przez studentów scenek rozwiązywania konfliktów) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.