Metody pracy z rodzinami z problemami przystosowawczymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z rodzinami z problemami przystosowawczymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Współpraca z rodziną w kontekście przemian społecznych. - Pierwszy kontakt z rodziną, diagnoza sytuacji w rodzinie, wybrane metody diagnozy. - Budowanie planu pracy z rodziną. - Podstawowe metody pracy z rodziną: dialog motywujący, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Wideotrening Komunikacji, podejście feministyczne, Konferencja Grupy Rodzinnej, genogram, ekogram, kulturogram, interwencja kryzysowa, metoda indywidualnego przypadku, socjoterapia, Arteterapia. - Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy z rodziną z problemami. - Praca z rodziną w multikulturowym kontekście. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ładyżyński A. (2023) W trosce o integralność rodziny. Warszawa: Wyd. Impuls Szurowska B. (2019) Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Część 2. Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls. Krasiejko I., Ciszkowska-Giedziun M. red.nauk. (2016) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji: analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa : Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K. red. nauk. (2015) Rodzina w pracy socjalnej : aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Literatura uzupełniająca: Lasota A. (2022) Nastolatek w kryzysie. Karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: Diffin. Lasota A. (2021) Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy. Warszawa: Diffin Harwas – Napierała, B. (2003). Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. W: B. Harwas – Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s.11–25). Poznań: Wyd. Wydawnictwo Naukowe UAM. Harwas-Napierała, B. (2010). Rodzina w kontekście współczesnych zagrożeń. W: T.Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego (s.11–21). Warszawa: Wyd. Difin |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna metody diagnozowania sytuacji rodzinnych. Zna i rozumie koncepcje socjalizacji, wychowania, terapii i resocjalizacji odnoszące się do pracy z rodziną. Umiejętności Potrafi dokonać pogłębionej diagnozy sytuacji rodzinnej. Potrafi projektować i prowadzić oddziaływania wobec rodziny z problemami przystosowawczymi. Potrafi komunikować się i współpracować z innymi specjalistami na rzecz pracy z rodziną z problemami. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. Jest gotów do komunikowania się i pracy z osobami z różnych środowisk, z różnymi problemami, pochodzącymi z różnych kultur i posiadającymi odmienne poglądy i system wartości. Jest gotów do refleksyjnej oceny własnego podejścia do pracy, swojej etyki pracy oraz profesjonalizmu. Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i podejmuje współpracę na rzecz dobra wychowanków i ich środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywny udział w zajęciach Kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywny udział w zajęciach Kolokwium |
|
Pełny opis: |
1. Założenia stanowiące podstawę pracy z rodziną 2. Teoretyczne podstawy modelu funkcjonalnej rodziny oraz dysfunkcje wpływające na problemy w przystosowaniu się. 3. Przyczyny i objawy dysfunkcji w rodzinie 4. Proces komunikowania: znaczenie komunikacji dla budowania zdrowej i funkcjonalnej rodziny, techniki prawidłowej komunikacji 5. Współpraca z rodziną w kontekście przemian społecznych. 6. Pierwszy kontakt z rodziną, diagnoza sytuacji w rodzinie, wybrane metody diagnozy. 7. Budowanie planu pracy z rodziną. 8. Podstawowe metody pracy z rodziną: dialog motywujący, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Wideotrening Komunikacji, podejście feministyczne, Konferencja Grupy Rodzinnej, genogram, ekogram, kulturogram, interwencja kryzysowa, metoda indywidualnego przypadku, socjoterapia, Arteterapia. 9. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy z rodziną z problemami. 10. Praca z rodziną w multikulturowym kontekście. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ładyżyński A. (2023) W trosce o integralność rodziny. Warszawa: Wyd. Impuls Szurowska B. (2019) Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Część 2. Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls. Krasiejko I., Ciszkowska-Giedziun M. red.nauk. (2016) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji: analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa : Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K. red. nauk. (2015) Rodzina w pracy socjalnej : aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Literatura uzupełniająca: Lasota A. (2022) Nastolatek w kryzysie. Karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: Diffin. Lasota A. (2021) Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy. Warszawa: Diffin Harwas – Napierała, B. (2003). Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. W: B. Harwas – Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s.11–25). Poznań: Wyd. Wydawnictwo Naukowe UAM. Harwas-Napierała, B. (2010). Rodzina w kontekście współczesnych zagrożeń. W: T.Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego (s.11–21). Warszawa: Wyd. Difin |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi, analiza indywidualnych przypadków Godziny kontaktowe: 30 przygotowanie do zajęć: 5 przygotowanie prezentacji: 10 zapoznanie się z literaturą: 5 Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Joanna Szostak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywny udział w zajęciach Kolokwium |
|
Pełny opis: |
1. Założenia stanowiące podstawę pracy z rodziną 2. Teoretyczne podstawy modelu funkcjonalnej rodziny oraz dysfunkcje wpływające na problemy w przystosowaniu się. 3. Przyczyny i objawy dysfunkcji w rodzinie 4. Proces komunikowania: znaczenie komunikacji dla budowania zdrowej i funkcjonalnej rodziny, techniki prawidłowej komunikacji 5. Współpraca z rodziną w kontekście przemian społecznych. 6. Pierwszy kontakt z rodziną, diagnoza sytuacji w rodzinie, wybrane metody diagnozy. 7. Budowanie planu pracy z rodziną. 8. Podstawowe metody pracy z rodziną: dialog motywujący, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Wideotrening Komunikacji, podejście feministyczne, Konferencja Grupy Rodzinnej, genogram, ekogram, kulturogram, interwencja kryzysowa, metoda indywidualnego przypadku, socjoterapia, Arteterapia. 9. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy z rodziną z problemami. 10. Praca z rodziną w multikulturowym kontekście. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ładyżyński A. (2023) W trosce o integralność rodziny. Warszawa: Wyd. Impuls Szurowska B. (2019) Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Część 2. Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls. Krasiejko I., Ciszkowska-Giedziun M. red.nauk. (2016) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji: analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa : Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K. red. nauk. (2015) Rodzina w pracy socjalnej : aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Literatura uzupełniająca: Lasota A. (2022) Nastolatek w kryzysie. Karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: Diffin. Lasota A. (2021) Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy. Warszawa: Diffin Harwas – Napierała, B. (2003). Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. W: B. Harwas – Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s.11–25). Poznań: Wyd. Wydawnictwo Naukowe UAM. Harwas-Napierała, B. (2010). Rodzina w kontekście współczesnych zagrożeń. W: T.Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego (s.11–21). Warszawa: Wyd. Difin |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi, analiza indywidualnych przypadków Godziny kontaktowe: 30 przygotowanie do zajęć: 5 przygotowanie prezentacji: 10 zapoznanie się z literaturą: 5 Punkty ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.