Metody pracy z rodzinami z problemami przystosowawczymi
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | PC-5S-MPP |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z rodzinami z problemami przystosowawczymi |
| Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
| Grupy: |
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Pełny opis: |
- Współpraca z rodziną w kontekście przemian społecznych. - Pierwszy kontakt z rodziną, diagnoza sytuacji w rodzinie, wybrane metody diagnozy. - Budowanie planu pracy z rodziną. - Podstawowe metody pracy z rodziną: dialog motywujący, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Wideotrening Komunikacji, podejście feministyczne, Konferencja Grupy Rodzinnej, genogram, ekogram, kulturogram, interwencja kryzysowa, metoda indywidualnego przypadku, socjoterapia, Arteterapia. - Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy z rodziną z problemami. - Praca z rodziną w multikulturowym kontekście. |
| Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ładyżyński A. (2023) W trosce o integralność rodziny. Warszawa: Wyd. Impuls Szurowska B. (2019) Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Część 2. Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls. Krasiejko I., Ciszkowska-Giedziun M. red.nauk. (2016) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji: analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa : Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K. red. nauk. (2015) Rodzina w pracy socjalnej : aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Literatura uzupełniająca: Lasota A. (2022) Nastolatek w kryzysie. Karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: Diffin. Lasota A. (2021) Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy. Warszawa: Diffin Harwas – Napierała, B. (2003). Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. W: B. Harwas – Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s.11–25). Poznań: Wyd. Wydawnictwo Naukowe UAM. Harwas-Napierała, B. (2010). Rodzina w kontekście współczesnych zagrożeń. W: T.Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego (s.11–21). Warszawa: Wyd. Difin |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna metody diagnozowania sytuacji rodzinnych. Zna i rozumie koncepcje socjalizacji, wychowania, terapii i resocjalizacji odnoszące się do pracy z rodziną. Umiejętności Potrafi dokonać pogłębionej diagnozy sytuacji rodzinnej. Potrafi projektować i prowadzić oddziaływania wobec rodziny z problemami przystosowawczymi. Potrafi komunikować się i współpracować z innymi specjalistami na rzecz pracy z rodziną z problemami. Kompetencje społeczne Jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. Jest gotów do komunikowania się i pracy z osobami z różnych środowisk, z różnymi problemami, pochodzącymi z różnych kultur i posiadającymi odmienne poglądy i system wartości. Jest gotów do refleksyjnej oceny własnego podejścia do pracy, swojej etyki pracy oraz profesjonalizmu. Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i podejmuje współpracę na rzecz dobra wychowanków i ich środowiska. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywny udział w zajęciach Kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywny udział w zajęciach Kolokwium |
|
| Pełny opis: |
1. Założenia stanowiące podstawę pracy z rodziną 2. Teoretyczne podstawy modelu funkcjonalnej rodziny oraz dysfunkcje wpływające na problemy w przystosowaniu się. 3. Przyczyny i objawy dysfunkcji w rodzinie 4. Proces komunikowania: znaczenie komunikacji dla budowania zdrowej i funkcjonalnej rodziny, techniki prawidłowej komunikacji 5. Współpraca z rodziną w kontekście przemian społecznych. 6. Pierwszy kontakt z rodziną, diagnoza sytuacji w rodzinie, wybrane metody diagnozy. 7. Budowanie planu pracy z rodziną. 8. Podstawowe metody pracy z rodziną: dialog motywujący, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Wideotrening Komunikacji, podejście feministyczne, Konferencja Grupy Rodzinnej, genogram, ekogram, kulturogram, interwencja kryzysowa, metoda indywidualnego przypadku, socjoterapia, Arteterapia. 9. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy z rodziną z problemami. 10. Praca z rodziną w multikulturowym kontekście. |
|
| Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ładyżyński A. (2023) W trosce o integralność rodziny. Warszawa: Wyd. Impuls Szurowska B. (2019) Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Część 2. Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls. Krasiejko I., Ciszkowska-Giedziun M. red.nauk. (2016) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji: analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa : Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K. red. nauk. (2015) Rodzina w pracy socjalnej : aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Literatura uzupełniająca: Lasota A. (2022) Nastolatek w kryzysie. Karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: Diffin. Lasota A. (2021) Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy. Warszawa: Diffin Harwas – Napierała, B. (2003). Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. W: B. Harwas – Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s.11–25). Poznań: Wyd. Wydawnictwo Naukowe UAM. Harwas-Napierała, B. (2010). Rodzina w kontekście współczesnych zagrożeń. W: T.Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego (s.11–21). Warszawa: Wyd. Difin |
|
| Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi, analiza indywidualnych przypadków Godziny kontaktowe: 30 przygotowanie do zajęć: 5 przygotowanie prezentacji: 10 zapoznanie się z literaturą: 5 Punkty ECTS: 2 |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
| Prowadzący grup: | Joanna Szostak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywny udział w zajęciach Kolokwium |
|
| Pełny opis: |
1. Założenia stanowiące podstawę pracy z rodziną 2. Teoretyczne podstawy modelu funkcjonalnej rodziny oraz dysfunkcje wpływające na problemy w przystosowaniu się. 3. Przyczyny i objawy dysfunkcji w rodzinie 4. Proces komunikowania: znaczenie komunikacji dla budowania zdrowej i funkcjonalnej rodziny, techniki prawidłowej komunikacji 5. Współpraca z rodziną w kontekście przemian społecznych. 6. Pierwszy kontakt z rodziną, diagnoza sytuacji w rodzinie, wybrane metody diagnozy. 7. Budowanie planu pracy z rodziną. 8. Podstawowe metody pracy z rodziną: dialog motywujący, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Wideotrening Komunikacji, podejście feministyczne, Konferencja Grupy Rodzinnej, genogram, ekogram, kulturogram, interwencja kryzysowa, metoda indywidualnego przypadku, socjoterapia, Arteterapia. 9. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy z rodziną z problemami. 10. Praca z rodziną w multikulturowym kontekście. |
|
| Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ładyżyński A. (2023) W trosce o integralność rodziny. Warszawa: Wyd. Impuls Szurowska B. (2019) Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Część 2. Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls. Krasiejko I., Ciszkowska-Giedziun M. red.nauk. (2016) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji: analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa : Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K. red. nauk. (2015) Rodzina w pracy socjalnej : aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Literatura uzupełniająca: Lasota A. (2022) Nastolatek w kryzysie. Karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: Diffin. Lasota A. (2021) Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy. Warszawa: Diffin Harwas – Napierała, B. (2003). Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. W: B. Harwas – Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s.11–25). Poznań: Wyd. Wydawnictwo Naukowe UAM. Harwas-Napierała, B. (2010). Rodzina w kontekście współczesnych zagrożeń. W: T.Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego (s.11–21). Warszawa: Wyd. Difin |
|
| Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi, analiza indywidualnych przypadków Godziny kontaktowe: 30 przygotowanie do zajęć: 5 przygotowanie prezentacji: 10 zapoznanie się z literaturą: 5 Punkty ECTS: 2 |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Kubacka-Pawlak | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Kubacka-Pawlak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do diagnozy i pracy z rodziną w kryzysie oraz z rodzinami z problemami przystosowawczymi. Omawiane są podstawy teoretyczne socjalizacji i funkcjonowania rodziny, narzędzia diagnozy (genogram, wywiad, obserwacja, analiza dokumentów) oraz metody pracy – interwencja kryzysowa, mediacje, terapia rodzinna i planowanie pomocy. Zajęcia obejmują studium przypadku, projektowanie planów wsparcia, współpracę ze specjalistami i refleksję etyczną nad rolą pedagoga. Rozwijane są kompetencje diagnostyczne, komunikacyjne i społeczne niezbędne w pracy z rodziną. |
|
| Pełny opis: |
Blok I – Wprowadzenie i podstawy Wprowadzenie do przedmiotu. Kontrakt dydaktyczny, cele kursu, wstępne refleksje na temat rodziny w kryzysie i problemów przystosowawczych. Rola rodziny w procesie socjalizacji i wychowania. Teorie socjalizacji (systemowa, ekosystemowa, rozwojowa) i ich znaczenie w pracy z rodziną. Blok II – Diagnoza sytuacji rodzinnej 3. Narzędzia diagnozy rodziny – genogram, wywiad, obserwacja, analiza dokumentów. 4. Tworzenie i analiza genogramu. Formułowanie hipotez diagnostycznych. 5. Studium przypadku – diagnoza rodziny w kryzysie. Identyfikacja problemów, zasobów i potrzeb. 6. Komunikacja w rodzinie – diagnoza interakcji i wzorców komunikacyjnych. Blok III – Metody pracy z rodziną 7. Interwencja kryzysowa – etapy, rola specjalisty, przykłady interwencji. 8. Mediacje rodzinne – zasady, przebieg, rola mediatora. 9. Terapia rodzinna w kontekście resocjalizacji – techniki i zastosowanie w pracy z rodziną z problemami przystosowawczymi. 10. Projektowanie planu pracy z rodziną – cele, metody i etapy pomocy. 11. Współpraca ze specjalistami i instytucjami – zespół interdyscyplinarny i komunikacja międzyprofesjonalna. 12. Wsparcie środowiskowe i profilaktyka – projektowanie lokalnych programów wsparcia rodzin. Blok IV – Refleksja, etyka i kompetencje społeczne 13. Etyka pracy z rodziną – dylematy zawodowe i granice roli specjalisty. 14. Praca z rodzinami z różnych kultur i środowisk – różnice wartości i stylów funkcjonowania. 15. Superwizja i autorefleksja – rozwój kompetencji osobistych i zawodowych w pracy z rodziną. |
|
| Literatura: |
1. Ładyżyński A. (2023) W trosce o integralność rodziny. Warszawa: Wyd. Impuls 2. Szurowska B. (2019) Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Część 1 i 2. 3. Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków. Wyd. Impuls. 4. Janicka I., Liberska H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa. PWN 5. Krasiejko I., Ciszkowska-Giedziun M. red.nauk. (2016) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji: analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa : Instytut Rozwoju Służb Społecznych. 6. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K. red. nauk. (2015) Rodzina w pracy socjalnej : aktualne wyzwania i rozwiązania. Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Literatura uzupełniająca: 1. Lasota A. (2022) Nastolatek w kryzysie. Karty terapeutyczne i karty pracy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa: Diffin. 2. Lasota A. (2021) Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy. Warszawa: Diffin 3. Harwas – Napierała, B. (2003). Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. W: B. Harwas – Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s.11–25). Poznań: Wyd. Wydawnictwo Naukowe UAM. 4. Harwas-Napierała, B. (2010). Rodzina w kontekście współczesnych zagrożeń. W: T.Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego (s.11–21). Warszawa: Wyd. Difin |
|
| Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Mini-wykład problemowy – krótkie wprowadzenia teoretyczne do tematów zajęć (definicje, modele pracy, aspekty etyczne). Praca w małych grupach – analiza przypadków, opracowywanie diagnoz i planów pomocy rodzinom. Analiza przypadków (case study) – diagnozowanie sytuacji rodzinnych, rozpoznawanie problemów przystosowawczych, formułowanie hipotez i strategii pracy. Dyskusje różnego typu – moderowane rozmowy, wymiana doświadczeń, refleksja nad postawami i dylematami etycznymi. Scenki i symulacje – ćwiczenie rozmów z rodziną w kryzysie, mediacji i współpracy interdyscyplinarnej. Refleksja indywidualna i grupowa – autorefleksja nad własnymi kompetencjami i postawami w pracy z rodziną. Zaliczenie przedmiotu na postawie: Aktywność na zajęciach (20%) – udział w dyskusjach, scenkach, analizach przypadków, refleksyjność i zaangażowanie; Praca w grupach (20%) – jakość opracowań i diagnoz, współpraca zespołowa, prezentacja wyników; Kolokwium zaliczające (60%) – znajomość pojęć, teorii socjalizacji, metod diagnozy i pracy z rodziną, zasad współpracy interdyscyplinarnej i etyki zawodowej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na minimum 13 z 15 spotkań (dopuszczalne są 2 nieobecności) oraz uzyskanie co najmniej 60% możliwych punktów. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
