Zachowania trudne dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-ZTD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania trudne dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych. Wybrane teorie zachowań problemowych. Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych i problemowych. 2. Profilaktyka skierowana do młodzieży. Pojęcie profilaktyki, czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi. 3. Przemoc i agresja (przemoc szkolna, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna, różnice pomiędzy przemocą a agresją, przemoc międzyrówieśnicza). 4. Cyberprzemoc: formy, uwarunkowania, konsekwencje. Hejt, patostreaming, patoinfluenserka (wyjaśnienie pojęć, uwarunkowania, formy, przykłady, skutki). 5. Uzależnienia fizyczne i behawioralne: uzależnienie od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, komputera, telefonu, Internetu. 6. Depresja, zaburzenia nerwicowe, próby samobójcze i samobójstwa dokonane. 7. Przestępczość nieletnich. 8. Wczesna inicjacja seksualna. 9. Problem rasizmu, dyskryminacji i homofobii wśród młodego pokolenia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi zdefiniować pojęcia: zasady życia społecznego, norma i patologia społeczna, zachowania ryzykowne (w tym zachowania ryzykowne online i offline, podkultury młodzieżowe, uzależnienia i zagrożenie uzależnieniem, agresja, przemocy symboliczna, przemoc dorosłych i przemoc rówieśnicza) oraz wskazać i opisać ich przykłady. Zna uwarunkowania agresji i przemocy w szkole oraz uwarunkowania innych zachowań ryzykownych. Zna czynniki (chroniące) ograniczające zachowania ryzykowne. Umiejętności Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu i szkole. Potrafi odróżnić sprawcę od ofiary przemocy. Potrafi przeprowadzić proces diagnozowania zagrożeń i zachowań ryzykownych w szkole (między innymi, agresji, uzależnień, sytuacji konfliktowych w grupie zróżnicowanej. Potrafi zaprojektować działania przeciwdziałające przemocy w szkole. Kompetencje społeczne Potrafi podejmować współpracę z placówkami terapeutycznymi, resocjalizacyjnymi działającymi na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami w zakresie zachowań trudnych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania wskazań terapeutycznych. Potrafi przyjąć odpowiedzialność za podejmowane decyzje i prowadzone działania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Paulina Kamińska-Diduszko, Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywność podczas zajęć Egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.- Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych. Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.- Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.- Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.- Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.- Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.- Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe. -Konflikty w klasie, szkole.- Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.- Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.- Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 Linki do zespołów Teams znajdują się na stronach poszczególnych grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska, Paulina Kamińska-Diduszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym, zdalnie za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams, zgodnie z planem przewidzianym dla studentów studiów niestacjonarnych w semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021. Przedmiot jest zaliczany na ocenę wystawioną w oparciu o obecności na zajęciach, aktywne w nich uczestniczenie oraz przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej. |
|
Pełny opis: |
Problematyka zajęć koncentruje się wokół szeroko definiowanych zachowań trudnych dzieci i młodzieży. Ich poznanie wymaga określenia potencjalnych przyczyn związanych między innymi z funkcjonowaniem środowiska rodzinnego młodych oraz z problemami współczesnej młodzieży mającymi wymiar globalny, będącymi wynikiem zmian cywilizacyjnych dokonujących się w XXI wieku. Podczas zajęć poruszone zostaną zagadnienia przemocy wśród młodzieży, uzależnień, zagrożeń wynikających z funkcjonowania w cyberprzestrzeni, prostytucji oraz zachowań o charakterze aspołecznym i przestępczym prezentowanych przez młodzież. Kontekstem dyskusji na proponowane tematy będą rozważania na temat zmian zachodzących we współczesnej rodzinie oraz problemów w komunikacji wewnątrzrodzinnej. |
|
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Difin 2014 A. Chmielewska, Czy młodzież ma prawo czuć się samotna we współczesnym świecie? Wieloznaczność poczucia osamotnienia współczesnej młodzieży i właściwa diagnoza tego problemu jako punkt wyjścia w jego rozwiązaniu [w] B. Szluz (red) Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 147 - 161, M. Cywińska, Wspieranie dzieci w procesie rozwiązywania problemów w sytuacjach konfliktu [w] M. Cywińska (red) Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty. wydawnictwo UAM, Poznań 2014, s.177 - 193, A.M. Kola, Syndrom DDA jako jeden z problemów pracy socjalnej z rodziną [w] K. Wasilewska - Ostrowska (red) Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014, s. 83 - 97, M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Impuls, Kraków 2015 J. Kurzępa, Młodzież pogranicza - "świnki", czyli o prostytucji nieletnich. Impuls, Kraków 2010, B. Urban, Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań [w] B. Urban, J.M. Stanik (red) Resocjalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 136 - 167, Tom 1, |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, dyskusje akademickie, przygotowanie i realizowanie zadań związanych z omawianą problematyką, analiza wybranych tekstów źródłowych poruszających obszary przedmiotowe zajęć. Punkty ECTS: 1 punkt Nakład pracy studenta: 9 godzin - godziny kontaktowe, 36 godzin - bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie własnych prezentacji, wypowiedzi, stanowisk oraz pisemnej pracy zaliczeniowej Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a9d7ca6dca5ef4720aaeb0c088772569d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ae455b03-54c1-480e-b883-1ca7aca92ba1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywność podczas zajęć Egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.- Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych. Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.- Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.- Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.- Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.- Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.- Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe. -Konflikty w klasie, szkole.- Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.- Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.- Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 Linki do zespołów Teams znajdują się na stronach poszczególnych grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywność podczas zajęć Egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.- Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych. Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.- Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.- Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.- Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.- Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.- Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe. -Konflikty w klasie, szkole.- Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.- Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.- Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski, Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie oraz ocena zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie aktywności studentów podczas zajęć, obecności na nich, oceny przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć oraz oceny przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentkę tematu podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych. Wybrane teorie zachowań problemowych. Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych i problemowych. 2. Profilaktyka skierowana do młodzieży. Pojęcie profilaktyki, czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi. 3. Przemoc i agresja (przemoc szkolna, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna, różnice pomiędzy przemocą a agresją, przemoc międzyrówieśnicza). 4. Cyberprzemoc: formy, uwarunkowania, konsekwencje. Hejt, patostreaming, patoinfluenserka (wyjaśnienie pojęć, uwarunkowania, formy, przykłady, skutki). 5. Uzależnienia fizyczne i behawioralne: uzależnienie od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, komputera, telefonu, Internetu. 6. Depresja, zaburzenia nerwicowe, próby samobójcze i samobójstwa dokonane. 7. Przestępczość nieletnich. 8. Wczesna inicjacja seksualna. 9. Problem rasizmu, dyskryminacji i homofobii wśród młodego pokolenia. |
|
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia podczas zajęć: prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba godzin 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywność podczas zajęć Egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.- Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych. Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.- Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.- Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.- Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.- Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.- Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe. -Konflikty w klasie, szkole.- Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.- Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.- Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.