Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-TWY Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PC, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla I r. PC, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Podstawowe pojęcia pedagogiczne: wychowanie, kształcenie, edukacja, samowychowanie.

- Podstawowe teorie pedagogiczne, teorie, nurty i kierunki pedagogiczne, konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice, pedagogika autorytarna i nieautorytarna.

- Emancypacja i krytyczność w naukach o wychowaniu, antypedagogika.

- Wychowanie a rozwój, funkcje wychowania, proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika.

- Przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne.

- Podmiotowość w wychowaniu.

- Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła.

- Style i postawy wychowawcze.

- Konteksty wychowania - kulturę i współczesne media.

- Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.

- Niewłaściwe style wychowania.

Efekty kształcenia:

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania.

Rozumie społeczne i kulturowe uwarunkowania procesu wychowania oraz relacje odrębności, współzależności i przenikania się socjalizacji, wychowania i inkulturacji.

Zna podstawowe teorie pedagogiczne, w tym nurty i kierunki; konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki; rozumie źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.

Opisuje podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą, szkołę.

Zna funkcje i style wychowania, opisuje proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę.

Rozumie pojęcia: przymus i swoboda w wychowaniu, wychowania jako wspomagania rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne, podmiotowości w wychowaniu.

Zna style i postawy wychowawcze; style wychowania.

Analizuje współczesne konteksty wychowania: kultura i współczesne media.

Umiejętności

Rewiduje stopień szczegółowości lub ogólności formułowanych celów wychowania, w zależności od zmiennych osobowych i środowiskowych różnicujących przebieg oddziaływań pedagogicznych.

Ukazuje różne obszary dysfunkcjonalności strategii wychowania oraz błędy wychowania.

Rozpoznaje i identyfikuje style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy teoretycznej stanowiącej bazę projektowania i realizowania oddziaływań pedagogicznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury 18

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.