Teorie wykluczenia społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-TWS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie wykluczenia społecznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Na wykładzie zostaną omówione problemy dotyczące uprzedzeń społecznych, wyznaczniki procesu wykluczenia społecznego, zostaną scharakteryzowane grupy największego ryzyka wykluczenia, uwarunkowania, w tym: wybrane teorie wykluczenia,( m.in. Teoria stygmatyzacji, Teoria kozła ofiarnego, Teoria usprawiedliwiania systemu) psychospołeczne skutki, oraz możliwości przeciwdziałania zjawisku wykluczenia społecznego. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Zjawisko wykluczenia społecznego – definicje, podstawowe pojęcia. - Wybrane teorie wykluczenia społecznego. - Obszary i symptomy wykluczenia społecznego. - Podstawy procesu wykluczenia. - Grupy defaworyzowane – charakterystyka. - Przyczyny zagrożenia wykluczeniem społecznym. - Konsekwencje wykluczenia edukacyjnego i społecznego. - Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w Polsce i na świecie. |
Literatura: |
I. Pospiszyl (2021) " Patologie społeczne i problemy społeczne", Warszawa , wyd. Scholar I. Pospiszyl (2003) Ofiary chroniczne, przypadek czy konieczność" , Warszawa, wyd. APS Heatherton T.F., Kleck R.E., Herbl M.R., Hull J.G. (2008) "Psychologia piętna", Warszawa, PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię związaną ze zjawiskiem wykluczenia społecznego (postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym). Zna podstawy i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem. Zna polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Umiejętności Potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać ich przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych. Potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi. Kompetencje społeczne Wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych społecznie. Świadomie podejmuje zobowiązania społeczne związane z funkcją pedagoga specjalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny- test jednego wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Pospiszyl | |
Prowadzący grup: | Irena Pospiszyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność Egzamin pisemny- test |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji 3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego 4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne 5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej 6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy 7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE 8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych 9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą 10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia |
|
Literatura: |
Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017 Jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008 Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017 Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017 Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006 Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006 Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie do zajęć 5 Przygotowanie do egzaminu 10 Punkty ECTS-1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Pospiszyl | |
Prowadzący grup: | Irena Pospiszyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność Egzamin pisemny- test |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji 3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego 4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne 5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej 6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy 7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE 8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych 9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą 10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia |
|
Literatura: |
Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017 Jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008 Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017 Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017 Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006 Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006 Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: prezentacja, wykład, dyskusja, praca w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie do zajęć 15 Przygotowanie do egzaminu 20 Punkty ECTS-2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność Egzamin pisemny- test |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji 3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego 4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne 5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej 6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy 7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE 8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych 9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą 10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia |
|
Literatura: |
Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017 Jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008 Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017 Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017 Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006 Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006 Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: prezentacja, wykład, dyskusja, praca w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 12 Przygotowanie do zajęć 15 Przygotowanie do egzaminu 20 Punkty ECTS-2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Pospiszyl | |
Prowadzący grup: | Irena Pospiszyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu przekazanie studentom wiedzy o mechanizmach kształtowania się uprzedzeń społecznych, czynnikach wysokiego ryzyka i skutkach naj częściej występujących czynnikach wykluczenia społecznego |
|
Pełny opis: |
2. Wybrane przejawy uprzedzeń społecznych - Uprzedzenia narodowościowe - Seksizm - Homonegatywizm 3. Teoria stygmatyzacji i jej znaczenie w rozumieniu strukturalnych mechanizmów kształtowania się uprzedzeń 4. Kreowanie kozła ofiarnego 5. Redukowanie i przeciwdziałanie kształtowaniu i utrwalaniu uprzedzeń społecznych. |
|
Literatura: |
I. Pospiszyl (2021) " Patologie społeczne i problemy społeczne", Warszawa , wyd. Scholar I. Pospiszyl (2003) Ofiary chroniczne, przypadek czy konieczność" , Warszawa, wyd. APS Heatherton T.F., Kleck R.E., Herbl M.R., Hull J.G. (2008) "Psychologia piętna", Warszawa, PWN |
|
Uwagi: |
Metody pracy: prezentacja, wykład, Przygotowanie do zajęć 15 Przygotowanie do egzaminu 20 Punkty ECTS-2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Osowska-Rembecka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywność Egzamin pisemny- test |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji 3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego 4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne 5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej 6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy 7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE 8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych 9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą 10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia |
|
Literatura: |
Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017 Jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008 Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017 Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017 Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006 Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006 Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: prezentacja, wykład, dyskusja, praca w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 12 Przygotowanie do zajęć 15 Przygotowanie do egzaminu 20 Punkty ECTS-2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.