Teorie wykluczenia społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-TWS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie wykluczenia społecznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Zjawisko wykluczenia społecznego – definicje, podstawowe pojęcia. - Wybrane teorie wykluczenia społecznego. - Obszary i symptomy wykluczenia społecznego. - Podstawy procesu wykluczenia. - Grupy defaworyzowane – charakterystyka. - Przyczyny zagrożenia wykluczeniem społecznym. - Konsekwencje wykluczenia edukacyjnego i społecznego. - Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w Polsce. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna terminologię związaną ze zjawiskiem wykluczenia społecznego (pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne, postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym). Zna wybrane teorie wykluczenia społecznego. Zna przyczyny i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem. Umiejętności Potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać ich przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych. Potrafi dokonać charakterystyki grup defaworyzowanych w kontekście aktualnej wiedzy w zakresie pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych. Potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi. Kompetencje społeczne Wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych społecznie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski, Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Kieszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach. Posiadanie dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem Dyskusja sprawdzająca znajomość zadanych lektur Przygotowanie 3 prac zaliczeniowych |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji 3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego 4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne 5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej 6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy 7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE 8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych 9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą 10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia |
|
Literatura: |
Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017 jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008 Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017 Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017 Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006 Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006 Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Kod zespołu: 0747tcj |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Kieszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach. Posiadanie dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem Dyskusja sprawdzająca znajomość zadanych lektur Przygotowanie 3 prac zaliczeniowych |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji 3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego 4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne 5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej 6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy 7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE 8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych 9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą 10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia |
|
Literatura: |
Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017 jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008 Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017 Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017 Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006 Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006 Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Kod zespołu: h0csnsu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć dotyczy zagadnień związanych z marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Szczególny nacisk zostanie położony na różnorodnie zjawiska w obszarze edukacji. |
|
Pełny opis: |
Zakres zagadnień: 1. Wykluczenie społeczne i marginalizacja - przegląd pojęć i definicji 2. Obszary i przejawy wykluczenia społecznego 3. Uprzedzenia, dyskryminacja i stereotypy 4. Wygrani i przegrani. Zróżnicowania we współczesnym społeczeństwie polskim 5. Nierówności w edukacji: ubóstwo edukacyjne, odpad szkolny 6. Teorie wyjaśniające nierówności w edukacji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mazur J., Kuć M., Marginalizacja. Ujęcie wielowymiarowe. Przejawy, skutki, przeciwdziałanie. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2019. 2. Jarosz M., Kozak M.W. (red.). Eksplozja nierówności? ISP PAN, Oficyna Naukowa, Warszawa 2015. Literatura fakultatywna: 1. Standing G., Prekariat Nowa niebezpieczna klasa. PWN, Warszawa 2014. 2. Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa 2006 3. Wilkinson R., Pickett K., Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011. 4. Bauman Z., Życie na przemiał, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004. 5. Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006 6. Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013. 7. Jarosz M. (red.). Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa 2008. 8. Kwieciński Z., Bezbronni. Odpad szkolny na wsi, Wyd. Edytor, Toruń 2002. 9. Kwieciński Z., Wykluczanie, Wyd. UMK, Toruń 2002. 10. Kwiecińska-Zdrenka M. Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości. Wyd. UMK, Toruń 2004 |
|
Uwagi: |
kod zespołu: dbqx5th |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć dotyczy zagadnień związanych z marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Szczególny nacisk zostanie położony na różnorodnie zjawiska w obszarze edukacji. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Wykluczenie społeczne i marginalizacja - przegląd pojęć i definicji 2. Obszary i przejawy wykluczenia społecznego 3. Uprzedzenia, dyskryminacja i stereotypy 4. Wygrani i przegrani. Zróżnicowania we współczesnym społeczeństwie polskim 5. Nierówności w edukacji: ubóstwo edukacyjne, odpad szkolny |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mazur J., Kuć M., Marginalizacja. Ujęcie wielowymiarowe. Przejawy, skutki, przeciwdziałanie. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2019. 2. Jarosz M., Kozak M.W. (red.). Eksplozja nierówności? ISP PAN, Oficyna Naukowa, Warszawa 2015. Literatura fakultatywna: 1. Standing G., Prekariat Nowa niebezpieczna klasa. PWN, Warszawa 2014. 2. Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa 2006 3. Wilkinson R., Pickett K., Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011. 4. Bauman Z., Życie na przemiał, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004. 5. Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006 6. Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013. 7. Jarosz M. (red.). Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa 2008. 8. Kwieciński Z., Bezbronni. Odpad szkolny na wsi, Wyd. Edytor, Toruń 2002. 9. Kwieciński Z., Wykluczanie, Wyd. UMK, Toruń 2002. 10. Kwiecińska-Zdrenka M. Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości. Wyd. UMK, Toruń 2004 |
|
Uwagi: |
kod zespołu: fmagybj |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.