Szkoła jako środowisko wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-SSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szkoła jako środowisko wychowawcze |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Szkoła jako instytucja wychowawcza. - Cechy środowiska kształcenia i wychowania. - Środowisko społeczne klasy i szkoły, zasady życia społecznego, relacje społeczne i pozycja społeczna ucznia w szkole i klasie. - Klasa jako grupa psychologicznie zróżnicowana. Konflikty w klasie. - Poznawanie uczniów. Techniki poznawania uczniów. Kwestie etyczne poznawania ucznia. - Praca z grupą rówieśniczą - zasady i metody pracy wychowawczej w szkole i ich skuteczność. - Kształtowanie i zmiana postaw uczniów. - Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. - Współpraca środowisk wychowawczych w procesie wychowania. - Dylematy związane z procesem wychowania w szkole - autokratyzm i demokracja w szkole, wychowanie a manipulacja. - Kryzys szkoły. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania. Zna miejsce przedszkola i szkoły jak instytucji wychowawczej. Zna pojęcie stylów i postaw wychowawczych w przedszkolu i szkole, postaw nauczycieli, dzieci i uczniów. Zna cechy środowiska kształcenia i wychowania. Zna zasady życia społecznego i wychowania. Umiejętności Rozpoznaje relacje społeczne w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej. Diagnozuje potrzeby, oczekiwania i zasoby podmiotów życia przedszkolnego i szkolnego. Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanej grupy dzieci i uczniów. Kompetencje społeczne Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej. Angażuje się w życie szkoły i klasy. Jest gotów do działania na rzecz poprawy jakości edukacji przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Mirosław Szymański | |
Strona przedmiotu: | http://3844-48ae-bef2-b371f974a14c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na wykładzie szkoła zostanie przedstawiona jako instytucja społeczna i wychowawcza. Szkoła zostanie ukazana w trzech perspektywach: strukturalno-funkcjonalnej; jako narzędzie opresji i dominacji oraz miejsce spotkań i działań ludzi. |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładów: - Wokół problematyki edukacji, wychowania i socjalizacji - Szkoła jako instytucja wychowawcza. Różne podejścia do szkoły - Szkoła i wykształcenie a ruchliwość społeczna - Cechy środowiska kształcenia i wychowania - Społeczne uwarunkowania kształcenia |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: P. Miikiewicz, Socjologia edukacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie do wyboru: forma pisemna lub ustna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na wykładzie szkoła zostanie przedstawiona jako instytucja społeczna i wychowawcza. Szkoła zostanie ukazana w trzech perspektywach: strukturalno-funkcjonalnej; jako narzędzie opresji i dominacji oraz miejsce spotkań i działań ludzi. |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładów: - Wokół problematyki edukacji, wychowania i socjalizacji - Szkoła jako instytucja wychowawcza. Różne podejścia do szkoły - Szkoła i wykształcenie a ruchliwość społeczna - Cechy środowiska kształcenia i wychowania - Społeczne uwarunkowania kształcenia |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: P. Mikiewicz, Socjologia edukacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie w formie pisemnej pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ: WIEDZA W ZAKRESIE: • Znajomości miejsca i roli szkoły jako instytucji wychowawczej, jako środowiska kształcenia i wychowania, • Znajomości stylów i postaw wychowawczych w szkole, postaw nauczycieli, uczniów i ich rodziców • Znajomości form pomocy psychologiczno-pedagogicznej możliwych do zrealizowania w szkole • Znajomości form współpracy szkoły z innymi środowiskami wychowawczymi • Znajomości zasad i metod pracy wychowawczej w szkole, w tym sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych • Znajomości cech środowiska szkoły jako mikrospołeczności i instytucji edukacyjnej UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE: • Rozpoznawania relacji społecznych w szkole i klasie szkolnej • Rozpoznawania potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego • Trafnego rozpoznawania źródeł i następstw aktualnych problemów z obszaru dydaktyki i wychowania realizowanych w środowisku szkoły • Projektowania zajęć dla zróżnicowanej grupy uczniów KOMPETENCJE SPOŁECZNE W ZAKRESIE: • Gotowości do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w klasie szkolnej • Gotowości do angażowania się w życie społeczności szkolnej • Gotowości do podejmowania działań na rzecz poprawy jakości edukacji przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena uzyskana z pisemnego sprawdzianu w formie testu składającego się z 6 pytań (2 otwartych i 4 zamkniętych) |
|
Pełny opis: |
TRESCI PROGRAMOWE: - Szkoła jako instytucja edukacyjna Cechy środowiska kształcenia i wychowania. - Środowisko społeczne klasy i szkoły; zasady funkcjonowania w uwarunkowaniach życia społeczności szkolnej, relacje społeczne i pozycja społeczna ucznia w szkole i klasie. - Klasa szkolna jako grupa psychologicznie zróżnicowana. Konflikty w klasie szkolnej. Strategie i sposoby rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej. Metody pracy wychowawczej w szkole i ich skuteczność. - Agresja i przemoc w szkole. Szkoła wobec problemów ucznia w sytuacji kryzysowej. Wybrane aspekty problematyki. - Zasady i metody pracy wychowawczej w szkole. Techniki poznawania uczniów i ich aspekty etyczne. Badanie klimatu psychospołecznego szkoły. -Zasady i metody pracy wychowawczej w szkole oraz ich skuteczność. Kształtowanie i zmiana postaw uczniów. Współpraca szkoły z innymi środowiskami wychowawczymi. - Dylematy związane z procesem wychowania w szkole - autokratyzm i demokracja w szkole, wychowanie a manipulacja. Kryzys(?) szkoły. |
|
Literatura: |
• Bucka B., Wieczorek M., Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczyciela. Drogowskazy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021, s. 51-70. • Drzewiecka-Tymkiewicz K., Rozmowy w kręgu – jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu, Rozmowy w kręgu - jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu (metis.pl) • Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf • Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, s. 857-875. Pozycja dostępna bezpłatnie dla studentów APS na platformie IBUK. • Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Warszawa 2009, rozdziały i części: rozdział 1 (s. 13- 29), IV, V, VI. • Janowski A., Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia, XIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się i egzamin w oczach uczniów Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (ptde.org). • Kapuścińska M.M., Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany -Edukacja, t. IX (2021). • Klimat psychospołeczny wspierający zdrowie psychiczne członków społeczności szkoły. Koncepcja badania. Autorki badania: Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska. • Koc. K., Współczesność „źle obecna” w szkole podstawowej, czyli o kryzysie edukacji humanistycznej, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 2019. • Komendant-Brodowska A., Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. • Konieczna, A., Nasza klasa. Obraz społeczności klas szkolnych: analiza empiryczna wzorów społecznego uczestnictwa jej członków. Wydawnictwo APS, Warszawa 2020, s. 13-27. • Kowolik P., Szkoła jako miejsce edukacji uczniów, Nauczyciel i szkoła 1-2 (18-19) 2003. • Mendel, M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego, w: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 185-223. • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf. • Śliwerski B., Descholersi wobec praw dziecka do wolności uczenia się, Forum oświatowe, N2(66)202. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład wsparty prezentacjami materiałów audiowizualnych, lektura i analiza tekstów źródłowych NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (wykład): 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 10; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ: WIEDZA W ZAKRESIE: • Znajomości miejsca i roli szkoły jako instytucji wychowawczej, jako środowiska kształcenia i wychowania, • Znajomości stylów i postaw wychowawczych w szkole, postaw nauczycieli, uczniów i ich rodziców • Znajomości form pomocy psychologiczno-pedagogicznej możliwych do zrealizowania w szkole • Znajomości form współpracy szkoły z innymi środowiskami wychowawczymi • Znajomości zasad i metod pracy wychowawczej w szkole, w tym sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych • Znajomości cech środowiska szkoły jako mikrospołeczności i instytucji edukacyjnej UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE: • Rozpoznawania relacji społecznych w szkole i klasie szkolnej • Rozpoznawania potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego • Trafnego rozpoznawania źródeł i następstw aktualnych problemów z obszaru dydaktyki i wychowania realizowanych w środowisku szkoły • Projektowania zajęć dla zróżnicowanej grupy uczniów KOMPETENCJE SPOŁECZNE W ZAKRESIE: • Gotowości do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w klasie szkolnej • Gotowości do angażowania się w życie społeczności szkolnej • Gotowości do podejmowania działań na rzecz poprawy jakości edukacji przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena uzyskana z pisemnego sprawdzianu w formie testu składającego się z 6 pytań (2 otwartych i 4 zamkniętych) |
|
Pełny opis: |
TRESCI PROGRAMOWE: - Szkoła jako instytucja edukacyjna Cechy środowiska kształcenia i wychowania. - Środowisko społeczne klasy i szkoły; zasady funkcjonowania w uwarunkowaniach życia społeczności szkolnej, relacje społeczne i pozycja społeczna ucznia w szkole i klasie. - Klasa szkolna jako grupa psychologicznie zróżnicowana. Konflikty w klasie szkolnej. Strategie i sposoby rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej. Metody pracy wychowawczej w szkole i ich skuteczność. - Agresja i przemoc w szkole. Szkoła wobec problemów ucznia w sytuacji kryzysowej. Wybrane aspekty problematyki. - Zasady i metody pracy wychowawczej w szkole. Techniki poznawania uczniów i ich aspekty etyczne. Badanie klimatu psychospołecznego szkoły. -Zasady i metody pracy wychowawczej w szkole oraz ich skuteczność. Kształtowanie i zmiana postaw uczniów. Współpraca szkoły z innymi środowiskami wychowawczymi. - Dylematy związane z procesem wychowania w szkole - autokratyzm i demokracja w szkole, wychowanie a manipulacja. Kryzys(?) szkoły. |
|
Literatura: |
• Bucka B., Wieczorek M., Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczyciela. Drogowskazy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021, s. 51-70. • Drzewiecka-Tymkiewicz K., Rozmowy w kręgu – jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu, Rozmowy w kręgu - jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu (metis.pl) • Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf • Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, s. 857-875. Pozycja dostępna bezpłatnie dla studentów APS na platformie IBUK. • Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Warszawa 2009, rozdziały i części: rozdział 1 (s. 13- 29), IV, V, VI. • Janowski A., Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia, XIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się i egzamin w oczach uczniów Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (ptde.org). • Kapuścińska M.M., Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany -Edukacja, t. IX (2021). • Klimat psychospołeczny wspierający zdrowie psychiczne członków społeczności szkoły. Koncepcja badania. Autorki badania: Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska. • Koc. K., Współczesność „źle obecna” w szkole podstawowej, czyli o kryzysie edukacji humanistycznej, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 2019. • Komendant-Brodowska A., Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. • Konieczna, A., Nasza klasa. Obraz społeczności klas szkolnych: analiza empiryczna wzorów społecznego uczestnictwa jej członków. Wydawnictwo APS, Warszawa 2020, s. 13-27. • Kowolik P., Szkoła jako miejsce edukacji uczniów, Nauczyciel i szkoła 1-2 (18-19) 2003. • Mendel, M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego, w: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 185-223. • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf. • Śliwerski B., Descholersi wobec praw dziecka do wolności uczenia się, Forum oświatowe, N2(66)202. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład wsparty prezentacjami materiałów audiowizualnych, lektura i analiza tekstów źródłowych NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (wykład): 9; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 11; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.