Szkoła jako środowisko wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-SSW | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szkoła jako środowisko wychowawcze | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. PC, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PC, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PC, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentować będzie szkolę jako instytucję społeczną i wychowawczą. Szkoła przedstawiona będzie w dwu perspektywach: strukturalnej i interakcyjnej. Pierwsze z nich ukaże przenikanie na teren szkoły zewnętrznych zróżnicowań społecznych jako źródła nierówności szans edukacyjnych, konfliktów, przemocy szkolnej. Powoduje to niezgodę części uczniów na to, co się dzieje w szkole, zarówno w jej oficjalnym działaniu, jak i w ukrytym programie szkoły. Druga perspektywa - interakcyjna - ukaże znaczenie relacji między ludźmi - nauczycielami, uczniami, rodzicami oraz interesariuszami w kształtowaniu więzi społecznych, koleżeństwa i przyjaźni, współpracy - najogólniej - klimatu i kultury szkoły. Nakładanie się na siebie tych dwu płaszczyzn ma ogromne znaczenie dla codziennego życia szkoły i jej efektywności. |
||
Pełny opis: |
- Szkoła jako instytucja wychowawcza. - Cechy środowiska kształcenia i wychowania. - Środowisko społeczne klasy i szkoły, zasady życia społecznego, relacje społeczne i pozycja społeczna ucznia w szkole i klasie. - Zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania. - Klasa jako grupa psychologicznie zróżnicowana. Konflikty w klasie. - Trudności i niepowodzenia szkolne. Rozpoznanie sytuacji kryzysowych. Reakcje na zachowania niepożądane. - Poznawanie uczniów. Techniki poznawania uczniów. Kwestie etyczne poznawania ucznia. - Praca z grupą rówieśniczą - zasady i metody pracy wychowawczej w szkole i ich skuteczność. - Kształtowanie i zmiana postaw uczniów. - Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. - Współpraca środowisk wychowawczych w procesie wychowania. - Program wychowawczy szkoły. - Ukryty program szkoły. - Pedagog specjalny – style i postawy wychowawcze, umiejętności, trudności i błędy wychowawcze. - Dylematy związane z procesem wychowania w szkole - autokratyzm i demokracja w szkole, wychowanie a manipulacja. - Kryzys szkoły. |
||
Literatura: |
A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, WSiP, Warszawa 1968. P. Miikiewicz, Socjologia edukacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Charakteryzuje środowisko społeczne szkoły oraz zasady współpracy różnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania dzieci i młodzieży, charakteryzuje cechy środowiska kształcenia i wychowania. Charakteryzuje zadania szkoły jako instytucji wychowawczej. Charakteryzuje zasady konstruowania programu wychowawczego szkoły. Zna zasady i metody wychowawcze wykorzystywane w szkole i ocenia ich skuteczność. Potrafi wyjaśnić pojęcia: klimat wychowawczy szkoły, ukryty program szkoły, kryzysu szkoły, autokratyzm i demokrację w szkole. Rozumie problematykę umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych. Umiejętności Rozpoznaje relacje społeczne w szkole i klasie. Diagnozuje potrzeby, oczekiwania i zasoby podmiotów życia szkolnego. Określa zakres współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi. Określa konsekwencje postaw, stylów i zasad wychowania w szkole. Kompetencje społeczne Inspiruje i organizuje działania środowiska szkolnego na rzecz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest wrażliwy na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian o charakterze jakościowym - esej na temat związany z treścią wykładu oraz literatury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Mirosław Szymański | |
Strona przedmiotu: | http://3844-48ae-bef2-b371f974a14c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na wykładzie szkoła zostanie przedstawiona jako instytucja społeczna i wychowawcza. Szkoła zostanie ukazana w trzech perspektywach: strukturalno-funkcjonalnej; jako narzędzie opresji i dominacji oraz miejsce spotkań i działań ludzi. | |
Pełny opis: |
Problematyka wykładów: - Wokół problematyki edukacji, wychowania i socjalizacji - Szkoła jako instytucja wychowawcza. Różne podejścia do szkoły - Szkoła i wykształcenie a ruchliwość społeczna - Cechy środowiska kształcenia i wychowania - Społeczne uwarunkowania kształcenia | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: P. Miikiewicz, Socjologia edukacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021. | |
Uwagi: |
Zaliczenie do wyboru: forma pisemna lub ustna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na wykładzie szkoła zostanie przedstawiona jako instytucja społeczna i wychowawcza. Szkoła zostanie ukazana w trzech perspektywach: strukturalno-funkcjonalnej; jako narzędzie opresji i dominacji oraz miejsce spotkań i działań ludzi. | |
Pełny opis: |
Problematyka wykładów: - Wokół problematyki edukacji, wychowania i socjalizacji - Szkoła jako instytucja wychowawcza. Różne podejścia do szkoły - Szkoła i wykształcenie a ruchliwość społeczna - Cechy środowiska kształcenia i wychowania - Społeczne uwarunkowania kształcenia | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: P. Mikiewicz, Socjologia edukacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021. | |
Uwagi: |
Zaliczenie w formie pisemnej pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.