Kompetencje pedagoga specjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-KPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje pedagoga specjalnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności. |
Pełny opis: |
- Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. - Cechy osobowości pedagoga specjalnego. - Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym. - Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego. - Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli. - Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej. Zna zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Umiejętności Potrafi wskazać i scharakteryzować obszary kompetencji nauczyciela włączającego. Potrafi wymienić zadania i określić rolę pedagoga specjalnego w systemie edukacji włączającej. Potrafi samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego a także inspirować uczestników procesów pedagogicznych do planowania i realizowania własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie. Kompetencje społeczne Wykazuje gotowość do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Wykazuje gotowość okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy oraz profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie wychowanków. Dostrzega potrzeby ciągłego poszerzania swojej wiedzy merytorycznej, rozwijania i uczenia się przez całe życie. Potrafi współpracować z innymi nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, samodzielne wypowiedzi, zgłaszane pomysły, sprawdzian pisemny. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności. |
|
Pełny opis: |
Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. - Cechy osobowości pedagoga specjalnego. - Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym. - Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego. - Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli. - Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności. |
|
Pełny opis: |
Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. - Cechy osobowości pedagoga specjalnego. - Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym. - Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego. - Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli. - Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 9 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 9 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 9 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności. |
|
Pełny opis: |
Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. - Cechy osobowości pedagoga specjalnego. - Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym. - Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego. - Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli. - Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności. |
|
Pełny opis: |
Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. - Cechy osobowości pedagoga specjalnego. - Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym. - Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego. - Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli. - Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Tematyka zajęć może być modyfikowane Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności. |
|
Pełny opis: |
- Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. - Cechy osobowości pedagoga specjalnego. - Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym. - Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego. - Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli. - Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności. |
|
Pełny opis: |
- Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. - Cechy osobowości pedagoga specjalnego. - Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym. - Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego. - Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli. - Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.