Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompetencje pedagoga specjalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-KPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompetencje pedagoga specjalnego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności.

Pełny opis:

- Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

- Cechy osobowości pedagoga specjalnego.

- Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym.

- Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

- Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

- Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy.

Literatura:

Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej.

Zna zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Umiejętności

Potrafi wskazać i scharakteryzować obszary kompetencji nauczyciela włączającego.

Potrafi wymienić zadania i określić rolę pedagoga specjalnego w systemie edukacji włączającej.

Potrafi samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego a także inspirować uczestników procesów pedagogicznych do planowania i realizowania własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie.

Kompetencje społeczne

Wykazuje gotowość do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego.

Wykazuje gotowość okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy oraz profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie wychowanków.

Dostrzega potrzeby ciągłego poszerzania swojej wiedzy merytorycznej, rozwijania i uczenia się przez całe życie.

Potrafi współpracować z innymi nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, samodzielne wypowiedzi, zgłaszane pomysły, sprawdzian pisemny.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Justyna Gasik-Daszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności.

Pełny opis:

Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

- Cechy osobowości pedagoga specjalnego.

- Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym.

- Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

- Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

- Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy

Literatura:

Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 15 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Justyna Gasik-Daszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności.

Pełny opis:

Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

- Cechy osobowości pedagoga specjalnego.

- Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym.

- Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

- Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

- Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy

Literatura:

Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 9 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 9 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 9 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności.

Pełny opis:

Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

- Cechy osobowości pedagoga specjalnego.

- Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym.

- Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

- Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

- Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy

Literatura:

Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 15 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności.

Pełny opis:

Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

- Cechy osobowości pedagoga specjalnego.

- Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym.

- Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

- Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

- Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy

Literatura:

Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Uwagi:

Tematyka zajęć może być modyfikowane

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 15 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności.

Pełny opis:

- Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

- Cechy osobowości pedagoga specjalnego.

- Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym.

- Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

- Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

- Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy.

Literatura:

Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 15 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu uwzględnia orientację w problematyce kompetencji w ujęciu literaturowym i praktycznym, ze szczególnym odniesieniem do działalności pedagoga specjalnego. Brane są pod uwagę ujęcia interpretacyjne, podział kompetencji, kompetencje przyszłości oraz wskazywanie dróg ich kształtowania. Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmuje pytanie o pedagoga specjalnego dziś i w przyszłości oraz o wybór modeli działalności.

Pełny opis:

- Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

- Cechy osobowości pedagoga specjalnego.

- Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym.

- Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

- Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

- Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy.

Literatura:

Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ;

- zapoznanie się z literaturą – 15 godz.;

- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)