Historia kształcenia specjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-HKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kształcenia specjalnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnych. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i młodzieży z dysfunkcją ruchu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna najważniejsze tradycje i współczesne nurty pedagogiki specjalnej. Umiejętności Dokonuje krytycznej analizy historycznych nurtów w pedagogice specjalnej. Analizuje tendencje rozwojowe w pedagogice specjalnej. Kompetencje społeczne Rozumie związek tradycji z współczesnymi nurtami w pedagogice specjalnej. Podtrzymuje etos zawodowy pedagoga specjalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51 Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015. Literatura uzupełniająca: Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000. Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997. Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 Zajęcia prowadzone asynchronicznie. Studentom zostały poprzez pocztę uczelnianą wysłane slajdy do poszczególnych tematów. Informacje o realizacji zajęć oraz instrukcje pracy w formie opisu tekstowego zostały rozesłane studentom poprzez pocztę uczelnianą. Forma zaliczenia - test w formie elektronicznej w ostatnim tygodniu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie odesłanych przez studentów i zaakceptowanych przez prowadzącego zadań, krótkiego referatu dotyczącego wybranej osoby działającej na rzecz dzieci niepełnosprawnych oraz testu, przygotowanego na podstawie przesyłanych materiałów, który będzie przygotowany w formie elektronicznej.Zaliczenie odbędzie się: 28 czerwca. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - Początki opieki i kształcenia dzieci niepełnosprawnych - materiały wysłane 04.04.2020 - wykonanie zadania do 24.04.2020. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej- materiały wysłane 04.04.2020, wykonanie zadania do 24.04. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej - materiały zostaną wysłane 25.04.2020, wykonanie zadania do 15.05.2020. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży umysłowo upośledzonej- materiały zostaną wysłane 25.04.2020, wykonanie zadania do 15.05.2020. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży moralnie zaniedbanej - materiały zostaną wysłane 16.05.2020, wykonanie zadania do 05.06.2020. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej - materiały zostaną wysłane 16.05.2020, wykonanie zadania do 05.06.2020. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej - - materiały zostaną wysłane 16.05.2020, wykonanie zadania do 05.06.2020. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Książki i artykuły dostępne w pdf: Błęszyński J., Baczała D., Binnebesel J. (red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną - w ujęciu pedagogicznym. Łódź 2008. Kulbaka J., Z historii niepełnosprawności (XVI-XIX w.), "Biuletyn historii wychowania", 2018, nr 38. Kulbaka J., Kształcenie specjalne w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce. Twórczynie pedagogiki specjalnej. "Forum Pedagogiczne", 2019, nr 1. Biblioteki cyfrowe: https://www.sbc.org.pl/dlibra https://www.wbc.poznan.pl/dlibra http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Raz na trzy tygodnie będą przesyłane drogą mailową (na pocztę APS) prezentacje wraz z komentarzem, skany tekstu do przeczytania, zadanie podsumowujące dany temat oraz zadanie do wykonania, które po zrobieniu trzeba będzie odesłać. Zadania i harmonogram ich realizacji będą również co trzy tygodnie umieszczane w aplikacji MS Teams w zakładce Zadania. Materiały umieszczane będą w zakładce Pliki. Materiały nr 1 były rozsyłane od 04.04.2020 na pocztę APS oraz umieszczone 17.04.2020 w aplikacji MS Teams - wypełnione zadania powinny zostać odesłane pocztą APS lub poprzez aplikację MS Teams do 24.04.2020 Materiały nr 2 zostały rozesłane 25.04.2020 na pocztę APS oraz umieszczone w aplikacji MS Teams - wypełnione zadania powinny zostać odesłane pocztą APS lub poprzez aplikację MS Teams do 15.05.2020 Materiały nr 3 zostały rozesłane 16.05.2020 na pocztę APS oraz umieszczone w aplikacji MS Teams - wypełnione zadania powinny zostać odesłane pocztą APS lub poprzez aplikację MS Teams do 06.06.2020 Materiały nr 4 zostały rozesłane 06.06.2020 na pocztę APS oraz umieszczone w aplikacji MS Teams - wypełnione zadania powinny zostać odesłane pocztą APS lub poprzez aplikację MS Teams do 20.06.2020 - zadanie nr 6 wysłane zostało jedynie na pocztę APS. Zajęcia prowadzone asynchronicznie, materiały rozsyłane są co trzy tygodnie. Informacje o realizacji zajęć oraz instrukcje pracy w formie opisu tekstowego są rozesłane studentom poprzez pocztę uczelnianą oraz umieszczane w aplikacji MS Teams. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51 Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015. Literatura uzupełniająca: Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000. Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997. Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 Zajęcia prowadzone synchronicznie w czasie zajęć ujętych w planie. Forma zaliczenia - test w formie elektronicznej w aplikacji Ms Temas w ostatnim tygodniu zajęć. Link do grupy 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaf82c7fb82494be18034d46053a1d4eb%40thread.tacv2/conversations?groupId=f39a8bc5-1c62-498c-9110-2ada2848e744&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4fd938895167449bbfb7cda846f51902%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b02cada-910a-4724-bfd4-5fbcf15c13ea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7916231bd944a5188e4a4ee1496d16e%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e29c575-fe1d-4f4d-8238-d4eb972074ef&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 4: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9b06b5af95804348a8015866a30a0980%40thread.tacv2/conversations?groupId=499a3f3f-8ab0-46e9-be59-1066aab1df9e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 5: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a26e342ec28a64e418be1394e1502846c%40thread.tacv2/conversations?groupId=01b56eb4-c48e-4bb6-8705-77b11243c932&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 6: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a59ae3e115d4047f2a36111f8d9d8bd78%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ae8f0e4-27a6-4d77-b596-7f30a3be49bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 7: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b4e0406cf5f47ecabb41fdb8d5cdbfc%40thread.tacv2/conversations?groupId=6edd61d3-4680-4d90-ba36-b0a0a441b76e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 8: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a276f6fffbe6b4801b3021c1ce7eb3d44%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb1ca42e-08cc-407a-b39c-5568c6dc903f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 9: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae86690e197cc48309b0d8e177425a664%40thread.tacv2/conversations?groupId=361ca5d1-d7a5-40b3-813c-9ed29dab5f9c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 10: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a05782d7c758943539cad6de4505ea1d8%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1ce71b3-7cd7-4522-ba35-4a8112262b26&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 11: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3add3bb0efe0df4897a259c2e6cbd9848f%40thread.tacv2/conversations?groupId=45733adc-99ba-4899-97e0-c0a7573e633d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51 Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015. Literatura uzupełniająca: Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000. Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997. Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12 Przygotowanie się do zajęć - 10 Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 Zajęcia prowadzone synchronicznie w czasie zajęć ujętych w planie. Forma zaliczenia - test w formie elektronicznej w aplikacji Ms Temas w ostatnim tygodniu zajęć. Link do grupy 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a847e24ab51d04e5b9973ca9a0cb2ab0e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c9868e1-bf64-4b18-b1c5-35b020aa3017&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abafbea65ac0145219f264a02b47a59e0%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1d903b5-07f8-4592-bb93-e74907111e1a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acba03375707b4e0884a5cab35f298189%40thread.tacv2/conversations?groupId=70f04c90-2a17-4538-95f3-b6ef7fa53464&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51 Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015. Literatura uzupełniająca: Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000. Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997. Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51 Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015. Literatura uzupełniająca: Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000. Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997. Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12 Przygotowanie się do zajęć - 10 Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.