Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kształcenia specjalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-HKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia kształcenia specjalnego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnych.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i młodzieży z dysfunkcją ruchu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna najważniejsze tradycje i współczesne nurty pedagogiki specjalnej.

Umiejętności

Dokonuje krytycznej analizy historycznych nurtów w pedagogice specjalnej.

Analizuje tendencje rozwojowe w pedagogice specjalnej.

Kompetencje społeczne

Rozumie związek tradycji z współczesnymi nurtami w pedagogice specjalnej.

Podtrzymuje etos zawodowy pedagoga specjalnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kulbaka
Prowadzący grup: Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej

historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977.

Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006.

Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998.

Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990.

Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012.

Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51

Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015.

Literatura uzupełniająca:

Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000.

Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997.

Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008.

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia prowadzone asynchronicznie.

Studentom zostały poprzez pocztę uczelnianą wysłane slajdy do poszczególnych tematów.

Informacje o realizacji zajęć oraz instrukcje pracy w formie opisu tekstowego zostały rozesłane studentom poprzez pocztę uczelnianą.

Forma zaliczenia - test w formie elektronicznej w ostatnim tygodniu zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Czarnecka
Prowadzący grup: Iwona Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie odesłanych przez studentów i zaakceptowanych przez prowadzącego zadań, krótkiego referatu dotyczącego wybranej osoby działającej na rzecz dzieci niepełnosprawnych oraz testu, przygotowanego na podstawie przesyłanych materiałów, który będzie przygotowany w formie elektronicznej.Zaliczenie odbędzie się: 28 czerwca.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- Początki opieki i kształcenia dzieci niepełnosprawnych - materiały wysłane 04.04.2020 - wykonanie zadania do 24.04.2020.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej- materiały wysłane 04.04.2020, wykonanie zadania do 24.04.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej - materiały zostaną wysłane 25.04.2020, wykonanie zadania do 15.05.2020.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży umysłowo upośledzonej- materiały zostaną wysłane 25.04.2020, wykonanie zadania do 15.05.2020.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży moralnie zaniedbanej - materiały zostaną wysłane 16.05.2020, wykonanie zadania do 05.06.2020.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej - materiały zostaną wysłane 16.05.2020, wykonanie zadania do 05.06.2020.

- Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej - - materiały zostaną wysłane 16.05.2020, wykonanie zadania do 05.06.2020.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Książki i artykuły dostępne w pdf:

Błęszyński J., Baczała D., Binnebesel J. (red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną - w ujęciu pedagogicznym. Łódź 2008.

Kulbaka J., Z historii niepełnosprawności (XVI-XIX w.), "Biuletyn historii wychowania", 2018, nr 38.

Kulbaka J., Kształcenie specjalne w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce. Twórczynie pedagogiki specjalnej. "Forum Pedagogiczne", 2019, nr 1.

Biblioteki cyfrowe:

https://www.sbc.org.pl/dlibra

https://www.wbc.poznan.pl/dlibra

http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

Raz na trzy tygodnie będą przesyłane drogą mailową (na pocztę APS) prezentacje wraz z komentarzem, skany tekstu do przeczytania, zadanie podsumowujące dany temat oraz zadanie do wykonania, które po zrobieniu trzeba będzie odesłać. Zadania i harmonogram ich realizacji będą również co trzy tygodnie umieszczane w aplikacji MS Teams w zakładce Zadania. Materiały umieszczane będą w zakładce Pliki.

Materiały nr 1 były rozsyłane od 04.04.2020 na pocztę APS oraz umieszczone 17.04.2020 w aplikacji MS Teams - wypełnione zadania powinny zostać odesłane pocztą APS lub poprzez aplikację MS Teams do 24.04.2020

Materiały nr 2 zostały rozesłane 25.04.2020 na pocztę APS oraz umieszczone w aplikacji MS Teams - wypełnione zadania powinny zostać odesłane pocztą APS lub poprzez aplikację MS Teams do 15.05.2020

Materiały nr 3 zostały rozesłane 16.05.2020 na pocztę APS oraz umieszczone w aplikacji MS Teams - wypełnione zadania powinny zostać odesłane pocztą APS lub poprzez aplikację MS Teams do 06.06.2020

Materiały nr 4 zostały rozesłane 06.06.2020 na pocztę APS oraz umieszczone w aplikacji MS Teams - wypełnione zadania powinny zostać odesłane pocztą APS lub poprzez aplikację MS Teams do 20.06.2020 - zadanie nr 6 wysłane zostało jedynie na pocztę APS.

Zajęcia prowadzone asynchronicznie, materiały rozsyłane są co trzy tygodnie.

Informacje o realizacji zajęć oraz instrukcje pracy w formie opisu tekstowego są rozesłane studentom poprzez pocztę uczelnianą oraz umieszczane w aplikacji MS Teams.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka
Prowadzący grup: Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej

historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977.

Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006.

Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998.

Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990.

Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012.

Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51

Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015.

Literatura uzupełniająca:

Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000.

Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997.

Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008.

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018.

Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia prowadzone synchronicznie w czasie zajęć ujętych w planie.

Forma zaliczenia - test w formie elektronicznej w aplikacji Ms Temas w ostatnim tygodniu zajęć.

Link do grupy 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaf82c7fb82494be18034d46053a1d4eb%40thread.tacv2/conversations?groupId=f39a8bc5-1c62-498c-9110-2ada2848e744&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4fd938895167449bbfb7cda846f51902%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b02cada-910a-4724-bfd4-5fbcf15c13ea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7916231bd944a5188e4a4ee1496d16e%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e29c575-fe1d-4f4d-8238-d4eb972074ef&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 4:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9b06b5af95804348a8015866a30a0980%40thread.tacv2/conversations?groupId=499a3f3f-8ab0-46e9-be59-1066aab1df9e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 5:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a26e342ec28a64e418be1394e1502846c%40thread.tacv2/conversations?groupId=01b56eb4-c48e-4bb6-8705-77b11243c932&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 6:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a59ae3e115d4047f2a36111f8d9d8bd78%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ae8f0e4-27a6-4d77-b596-7f30a3be49bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 7:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b4e0406cf5f47ecabb41fdb8d5cdbfc%40thread.tacv2/conversations?groupId=6edd61d3-4680-4d90-ba36-b0a0a441b76e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 8:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a276f6fffbe6b4801b3021c1ce7eb3d44%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb1ca42e-08cc-407a-b39c-5568c6dc903f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 9:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae86690e197cc48309b0d8e177425a664%40thread.tacv2/conversations?groupId=361ca5d1-d7a5-40b3-813c-9ed29dab5f9c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 10:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a05782d7c758943539cad6de4505ea1d8%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1ce71b3-7cd7-4522-ba35-4a8112262b26&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 11:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3add3bb0efe0df4897a259c2e6cbd9848f%40thread.tacv2/conversations?groupId=45733adc-99ba-4899-97e0-c0a7573e633d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kulbaka
Prowadzący grup: Jacek Kulbaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej

historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977.

Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006.

Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998.

Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990.

Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012.

Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51

Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015.

Literatura uzupełniająca:

Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000.

Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997.

Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008.

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018.

Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12

Przygotowanie się do zajęć - 10

Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia prowadzone synchronicznie w czasie zajęć ujętych w planie.

Forma zaliczenia - test w formie elektronicznej w aplikacji Ms Temas w ostatnim tygodniu zajęć.

Link do grupy 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a847e24ab51d04e5b9973ca9a0cb2ab0e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c9868e1-bf64-4b18-b1c5-35b020aa3017&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abafbea65ac0145219f264a02b47a59e0%40thread.tacv2/conversations?groupId=a1d903b5-07f8-4592-bb93-e74907111e1a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do grupy 3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acba03375707b4e0884a5cab35f298189%40thread.tacv2/conversations?groupId=70f04c90-2a17-4538-95f3-b6ef7fa53464&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kulbaka
Prowadzący grup: Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej

historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977.

Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006.

Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998.

Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990.

Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012.

Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51

Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015.

Literatura uzupełniająca:

Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000.

Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997.

Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008.

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018.

Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kulbaka
Prowadzący grup: Jacek Kulbaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej

Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie

Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej

historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977.

Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006.

Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003.

Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998.

Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990.

Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012.

Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51

Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015.

Literatura uzupełniająca:

Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000.

Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002.

Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997.

Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008.

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018.

Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12

Przygotowanie się do zajęć - 10

Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)