Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WRR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia Na ocenę końcową składają się: -aktywność w trakcie zajęć, - przygotowanie do zajęć, - znajomość literatury, -ocena pracy pisemnej (scenariusze rozmowy/spotkania/zajęć z rodzicami) -ocena z kolokwium - podczas realizowania zajęć w formie zdalnej on-line (22.03., 25.04., 26.04. 2020r.) osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych (wypełnienie i analiza wyników kwestionariusza m.Ziemskiej, scenariusz rozmowy z rodzicem reprezentującym negatywną postawę, "szkielet" kwestionariusza diagnozy środowiska rodzinnego, scenariusz spotkania z rodzicami) oraz obecności na zajęciach (poprzez aplikację Teams). |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny. 2. Cykl życia rodziny i różnice w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością. Tematy 1 i 2 zrealizowano podczas zajęć 07.03.2020r. 3. Wymiary współpracy z rodziną (diagnoza, opracowywanie IPET i realizacja zaleceń IPET, ewaluacja, rozwijanie kompetencji rodzicielskich) 4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i inne. 5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia. Tematy 3, 4, 5 zrealizowano 08.03.2020r. 6. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Sposób realizacji - zdalna realizacja zajęć (on-line) - materiały w dokumencie PDF do analizy własnej przesłano 19.03.2020r. na grupowy adres mailowy, przewodnicząca grupy potwierdziła otrzymanie wiadomości - materiały: Ustawa o systemie oświaty, Konstytucja RP, Konwencja o prawach dziecka, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, Ustawa o karcie dużej rodziny, Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o świadczeniach zdrowotnych. Praca własna studenta Opracowanie w podziale na grupy tabeli uwzględniającej miejsce rodziny/rodzica w polskim prawie (poszczególnych aktach prawnych). Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną. 7. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie Sposób realizacji - zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom 25.04.2020r. prezentacja multimedialna z komentarzami prowadzącego (Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Topic: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny Time: Apr 25, 2020 10:00 AM Warsaw Join Zoom Meeting https://us04web.zoom.us/j/74959267184?pwd=Y0VaNG5PVk9reDZYOXppdldjVlRndz09 Meeting ID: 749 5926 7184 Password: 7UMifS) - Kwestionariusz dla Rodziców do Badania Postaw Rodzicielskich: zapoznanie z narzędziem i ze sposobem wypełnienia Praca własna studenta - wypełnienie Kwestionariusza M.Ziemskiej i analiza wyników w formie pisemnej Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną. 7. Metody diagnozy środowiska rodzinnego Sposób realizacji - zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom 26.04.2020r. (Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Topic: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny Time: Apr 26, 2020 10:00 AM Warsaw Join Zoom Meeting https://us04web.zoom.us/j/78525878840?pwd=Ni9neEVIRTBoN3VQdU8xR3ZIemd5UT09 Meeting ID: 785 2587 8840 Password: 020292) - Prezentacja multimedialna: omówienie elementów budowy Kwestionariusza Diagnozy Środowiska Rodzinnego (KDŚR) Praca własna studenta - praca pisemna dotycząca kluczowych pytań, które powinien zawierać KDŚR Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną. Sposób realizacji kolejnych tematów będzie zależny od decyzji MEN. 8. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy terapeuty. 9. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy. 10. Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością 11. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców. |
Literatura: |
• Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ. • Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. • Danielewicz D, Pisula E. (2011) Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII) • Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX • Jakoniuk-Diallo A, Kubiak H. (red.) (2010) O co pytają rodzice dzieci niepełnosprawnych. Warszawa:Difin. • Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” • Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP • Kwaśniewska G. (red.) (2007) Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. • Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” • Parchomiuk M. (2007) Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. • Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. • Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa • Zasępa E., Wołowicz A (2010) Jakość życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo APS • Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością Zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących negatywne postawy rodzicielskie: unikającą, nadmiernie wymagającą Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących pozytywne postawy rodzicielskie: akceptacja, uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, współdziałanie z dzieckiem, rozumna swoboda Zna „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” autorstwa Marii Ziemskiej Umiejętności Wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie Umie skonstruować informację zwrotną z diagnozy informującą o zaburzeniach w rozwoju dziecka Umie napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie Umie zastosować w praktyce „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” autorstwa Marii Ziemskiej Potrafi: zainicjować i przeprowadzić rozmowę z rodzicami dziecka Kompetencje społeczne Przestrzega zasad tyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: -aktywność w trakcie zajęć, - przygotowanie do zajęć, - znajomość literatury, -ocena pracy pisemnej (scenariusze rozmowy/spotkania/zajęć z rodzicami) -ocena z kolokwium - podczas realizowania zajęć w formie zdalnej on-line (22.03., 25.04., 26.04. 2020r.) osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych (wypełnienie i analiza wyników kwestionariusza m.Ziemskiej, scenariusz rozmowy z rodzicem reprezentującym negatywną postawę, "szkielet" kwestionariusza diagnozy środowiska rodzinnego, scenariusz spotkania z rodzicami) oraz obecności na zajęciach (poprzez aplikację Teams). |
Praktyki zawodowe: |
Nie uwzględniono |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.