Asystent rodzinny - warsztat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystent rodzinny - warsztat |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie przygotowania się studentów do zajęć oraz podczas analizy wypowiedzi studentów w czasie zajęć, kolokwium pisemne. |
Pełny opis: |
1. Przedmiot i problematyka pedagogiki rodziny 2. Przejawy nieprawidłowości w rodzinie. 3. Przeszkody w realizacji podstawowych funkcji rodziny– niewłaściwe postawy rodzicielskie, problemy wychowawcze. 4. System wsparcia rodziny: formy i metody pomocy. 5. Asystent rodziny – kim jest? Kwalifikacje zawodowe asystenta rodziny. 6. Rola asystenta w pracy z rodziną. 7. Zadania i funkcje asystenta rodziny. 8. Formy pracy z rodziną. 9. Metody działania asystenta rodziny. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jankowska J. (2011) Poradnik asystenta rodziny. Kraków: ROPS. Krzesińska -Żach B.(2007.) Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Białystok: Trans Humana Wyd. Uniwersyteckie. USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 697, 1292, 2217, z 2018 r. poz. 107, 416). Literatura uzupełniająca: Żukiewicz A. (2011) (red.), Asystent rodziny - nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków: Wyd. MOPS. Krasiejko I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice Wyd. Śląsk. Szczepkowski J. (2010), Praca socjalna - podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń Wyd. Akapit. De Barbaro B. (1999) (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Wyd. UJ. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadań asystenta rodzinnego i jego usytuowania w strukturach pomocy społecznej. Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji asystenta rodziny. Umiejętności Potrafi dokonać diagnozy rodziny w kontekście prawidłowo realizowanych przez nią funkcji i formalnego postępowania z rodziną. Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy z rodziną i dzieckiem w celu niedopuszczenia do oddzielenia dzieci od rodziny oraz podjęcie działań zmierzających do zażegnania kryzysu w rodzinie. Posiada umiejętność posługiwania się metodami i procedurami w pracy asystenta rodziny (konflikty interpersonalne; konstruktywne rozwiązywanie sporów; negocjacje i mediacje). Kompetencje społeczne Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie pracy z rodziną i dzieckiem zaniedbanym. Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu pracy z rodzina i dzieckiem gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena przygotowania i aktywności studentów podczas zajęć kolokwium pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są prowadzone zdalnie. Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która jest wystawiana na podstawie ich aktywności, realizowania zadań przekazywanych przez osobę prowadzącą oraz prezentowania wypowiedzi na poruszany temat, zgodnie z programem zajęć |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z problematyką asystenta i asystentury rodziny. Podczas zajęć zdefiniowane zostanie pojęcie asystenta rodziny. Omówione zostaną podstawy prawne warunkujące wykonywanie tego zawodu. Zajęcia mają także na celu poznanie warsztatu pracy asystenta rodziny: jego pożądanych cech, wybranych metod pracy z rodziną, sposobu komunikowania się z rodziną, tworzenia planu pracy i jego realizacji. Omówione zostaną potencjalne trudności rodzin objętych asystenturą, przyczyny dysfunkcji w rodzinie i możliwości wsparcia, które oferuje asystent rodziny. 8.10.2020: zajęcia o charakterze wprowadzającym, omówienie programu zajęć, dyskusja o tym, co oznacza asystowanie rodzinie i o cechach osoby, która na co dzień wykonuje zawód asystenta rodziny |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Kornaszewska-Polak M., Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin (w) M. Kornaszewska-Polak (red.) Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016, s.129 -156, 2. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011, s.13-163, 3. Krasiejko I., Metodytka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Śląsk 2012, s. 137-209, 3. Lizut J., Nyckowski A., Kompetencje asystenta rodziny (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s.57-67, 4. Wasilewska-Ostrowska K., Praca asystenta rodziny skoncentrowana na zasobach (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s. 95-104 5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2011.149.887) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, omawianie wybranych zagadnień związanych z tematem przewodnim zajęć, samodzielne lub zespołowe przygotowanie wypowiedzi na wybrany temat, przygotowanie prezentacji Zajęcia są prowadzone zdalnie. Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która jest wystawiana na podstawie ich aktywności, realizowania zadań przekazywanych przez osobę prowadzącą oraz prezentowania wypowiedzi na poruszany temat, zgodnie z programem zajęć Punktacja: 1 punkt ECTS Nakład pracy studenta: 15 godzin - udział w zajęciach prowadzonych zdalnie w czasie rzeczywistym, 10 godzin - przygotowanie materiałów i zadań na zajęcia Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6fe8f6ef955740738bbb61aa3c58d216%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9ba1d178-4173-430f-9e0f-1608e91d4da8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie przygotowania się studentów do zajęć oraz podczas analizy wypowiedzi studentów w czasie zajęć, kolokwium ustne. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot i problematyka pedagogiki rodziny 2. Przejawy nieprawidłowości w rodzinie. 3. Przeszkody w realizacji podstawowych funkcji rodziny– niewłaściwe postawy rodzicielskie, problemy wychowawcze. 4. System wsparcia rodziny: formy i metody pomocy. 5. Asystent rodziny – kim jest? Kwalifikacje zawodowe asystenta rodziny. 6. Rola asystenta w pracy z rodziną. 7. Zadania i funkcje asystenta rodziny. 8. Formy pracy z rodziną. 9. Metody działania asystenta rodziny. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jankowska J. (2011) Poradnik asystenta rodziny. Kraków: ROPS. Krzesińska -Żach B.(2007.) Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Białystok: Trans Humana Wyd. Uniwersyteckie. USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 697, 1292, 2217, z 2018 r. poz. 107, 416). Literatura uzupełniająca: Żukiewicz A. (2011) (red.), Asystent rodziny - nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków: Wyd. MOPS. Krasiejko I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice Wyd. Śląsk. Szczepkowski J. (2010), Praca socjalna - podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń Wyd. Akapit. De Barbaro B. (1999) (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Wyd. UJ. |
|
Uwagi: |
wykład prezentacja ćwiczenia praktyczne nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godzin godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która jest wystawiana na podstawie ich aktywności, realizowania zadań przekazywanych przez osobę prowadzącą oraz prezentowania wypowiedzi na poruszany temat, zgodnie z programem zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy działania asystenta rodziny w Polsce. 2. Zadania asystenta rodziny w pracy z rodziną. 3. Wybrane problemy rodzin objętych asystenturą. 4. Istotę podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy asystenta rodziny. 5. Współpraca asystenta rodziny z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Kornaszewska-Polak M., Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin (w) M. Kornaszewska-Polak (red.) Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016, s.129 -156, 2. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011, s.13-163, 3. Krasiejko I., Metodytka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Śląsk 2012, s. 137-209, 3. Lizut J., Nyckowski A., Kompetencje asystenta rodziny (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s.57-67, 4. Wasilewska-Ostrowska K., Praca asystenta rodziny skoncentrowana na zasobach (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s. 95-104 5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2011.149.887) |
|
Uwagi: |
nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godzin godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.