Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystent rodzinny - warsztat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WRO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Asystent rodzinny - warsztat
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia

realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie przygotowania się studentów do zajęć oraz podczas analizy wypowiedzi studentów w czasie zajęć, kolokwium pisemne.

Pełny opis:

1. Przedmiot i problematyka pedagogiki rodziny

2. Przejawy nieprawidłowości w rodzinie.

3. Przeszkody w realizacji podstawowych funkcji rodziny– niewłaściwe postawy rodzicielskie, problemy wychowawcze.

4. System wsparcia rodziny: formy i metody pomocy.

5. Asystent rodziny – kim jest? Kwalifikacje zawodowe asystenta rodziny.

6. Rola asystenta w pracy z rodziną.

7. Zadania i funkcje asystenta rodziny.

8. Formy pracy z rodziną.

9. Metody działania asystenta rodziny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jankowska J. (2011) Poradnik asystenta rodziny. Kraków: ROPS.

Krzesińska -Żach B.(2007.) Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Białystok: Trans Humana Wyd. Uniwersyteckie.

USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 697, 1292, 2217, z 2018 r. poz. 107, 416).

Literatura uzupełniająca:

Żukiewicz A. (2011) (red.), Asystent rodziny - nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków: Wyd. MOPS.

Krasiejko I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice Wyd. Śląsk.

Szczepkowski J. (2010), Praca socjalna - podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń Wyd. Akapit.

De Barbaro B. (1999) (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Wyd. UJ.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadań asystenta rodzinnego i jego usytuowania w strukturach pomocy społecznej.

Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji asystenta rodziny.

Umiejętności

Potrafi dokonać diagnozy rodziny w kontekście prawidłowo realizowanych przez nią funkcji i formalnego postępowania z rodziną.

Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy z rodziną i dzieckiem w celu niedopuszczenia do oddzielenia dzieci od rodziny oraz podjęcie działań zmierzających do zażegnania kryzysu w rodzinie.

Posiada umiejętność posługiwania się metodami i procedurami w pracy asystenta rodziny (konflikty interpersonalne; konstruktywne rozwiązywanie sporów; negocjacje i mediacje).

Kompetencje społeczne

Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie pracy z rodziną i dzieckiem zaniedbanym.

Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu pracy z rodzina i dzieckiem gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

ocena przygotowania i aktywności studentów podczas zajęć

kolokwium pisemne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chmielewska
Prowadzący grup: Anna Chmielewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia są prowadzone zdalnie.

Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która jest wystawiana na podstawie ich aktywności, realizowania zadań przekazywanych przez osobę prowadzącą oraz prezentowania wypowiedzi na poruszany temat, zgodnie z programem zajęć

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z problematyką asystenta i asystentury rodziny.

Podczas zajęć zdefiniowane zostanie pojęcie asystenta rodziny. Omówione zostaną podstawy prawne warunkujące wykonywanie tego zawodu. Zajęcia mają także na celu poznanie warsztatu pracy asystenta rodziny: jego pożądanych cech, wybranych metod pracy z rodziną, sposobu komunikowania się z rodziną, tworzenia planu pracy i jego realizacji. Omówione zostaną potencjalne trudności rodzin objętych asystenturą, przyczyny dysfunkcji w rodzinie i możliwości wsparcia, które oferuje asystent rodziny.

8.10.2020:

zajęcia o charakterze wprowadzającym, omówienie programu zajęć, dyskusja o tym, co oznacza asystowanie rodzinie i o cechach osoby, która na co dzień wykonuje zawód asystenta rodziny

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Kornaszewska-Polak M., Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin (w) M. Kornaszewska-Polak (red.) Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016, s.129 -156,

2. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011, s.13-163,

3. Krasiejko I., Metodytka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Śląsk 2012, s. 137-209,

3. Lizut J., Nyckowski A., Kompetencje asystenta rodziny (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s.57-67,

4. Wasilewska-Ostrowska K., Praca asystenta rodziny skoncentrowana na zasobach (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s. 95-104

5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2011.149.887)

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja dydaktyczna, omawianie wybranych zagadnień związanych z tematem przewodnim zajęć, samodzielne lub zespołowe przygotowanie wypowiedzi na wybrany temat, przygotowanie prezentacji

Zajęcia są prowadzone zdalnie.

Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która jest wystawiana na podstawie ich aktywności, realizowania zadań przekazywanych przez osobę prowadzącą oraz prezentowania wypowiedzi na poruszany temat, zgodnie z programem zajęć

Punktacja:

1 punkt ECTS

Nakład pracy studenta:

15 godzin - udział w zajęciach prowadzonych zdalnie w czasie rzeczywistym,

10 godzin - przygotowanie materiałów i zadań na zajęcia

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6fe8f6ef955740738bbb61aa3c58d216%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9ba1d178-4173-430f-9e0f-1608e91d4da8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia

realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie przygotowania się studentów do zajęć oraz podczas analizy wypowiedzi studentów w czasie zajęć, kolokwium ustne.

Pełny opis:

1. Przedmiot i problematyka pedagogiki rodziny

2. Przejawy nieprawidłowości w rodzinie.

3. Przeszkody w realizacji podstawowych funkcji rodziny– niewłaściwe postawy rodzicielskie, problemy wychowawcze.

4. System wsparcia rodziny: formy i metody pomocy.

5. Asystent rodziny – kim jest? Kwalifikacje zawodowe asystenta rodziny.

6. Rola asystenta w pracy z rodziną.

7. Zadania i funkcje asystenta rodziny.

8. Formy pracy z rodziną.

9. Metody działania asystenta rodziny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jankowska J. (2011) Poradnik asystenta rodziny. Kraków: ROPS.

Krzesińska -Żach B.(2007.) Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Białystok: Trans Humana Wyd. Uniwersyteckie.

USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 697, 1292, 2217, z 2018 r. poz. 107, 416).

Literatura uzupełniająca:

Żukiewicz A. (2011) (red.), Asystent rodziny - nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków: Wyd. MOPS.

Krasiejko I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice Wyd. Śląsk.

Szczepkowski J. (2010), Praca socjalna - podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń Wyd. Akapit.

De Barbaro B. (1999) (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Wyd. UJ.

Uwagi:

wykład

prezentacja

ćwiczenia praktyczne

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godzin

godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Marta Mikołajczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która jest wystawiana na podstawie ich aktywności, realizowania zadań przekazywanych przez osobę prowadzącą oraz prezentowania wypowiedzi na poruszany temat, zgodnie z programem zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawy działania asystenta rodziny w Polsce.

2. Zadania asystenta rodziny w pracy z rodziną.

3. Wybrane problemy rodzin objętych asystenturą.

4. Istotę podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy asystenta rodziny.

5. Współpraca asystenta rodziny z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Kornaszewska-Polak M., Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin (w) M. Kornaszewska-Polak (red.) Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016, s.129 -156,

2. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2011, s.13-163,

3. Krasiejko I., Metodytka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Śląsk 2012, s. 137-209,

3. Lizut J., Nyckowski A., Kompetencje asystenta rodziny (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s.57-67,

4. Wasilewska-Ostrowska K., Praca asystenta rodziny skoncentrowana na zasobach (w) A. Durasiewicz, I. Podobas (red.) Asystentura i mediacje socjalne. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka, Warszawa 2015, s. 95-104

5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2011.149.887)

Uwagi:

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godzin

godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)