Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne koncepcje zachowań dewiacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-TKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne koncepcje zachowań dewiacyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, profilaktyka społeczna z resoc. sądową, (2-l) niestac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Norma i patologia w życiu człowieka. Pojęcie normy wg L. Pytki i patologii wg A. Podgóreckiego, J. Wodza, J. Jasińskiego

- Dewiacja pozytywna i negatywna

- Zachowania agresywne, psychopatia, socjopatia, charakteropatia

- Teoretyczne koncepcje wyjaśniające zachowania dewiacyjne:

• Teorie biologiczne i genetyczne

• Koncepcje psychodynamiczne (teorie Eysencka, W. Reclessa, Rottera, Freuda)

• Nurt społeczno – kulturowy - Koncepcje socjologiczne: teoria zróżnicowanych powiązań, Teoria kontroli społecznej T. Hirchi, Teoria napięcia R. Agnew, Teoria społecznego naznaczania E. Lemert; teorie podkultur, Koncepcje feministyczne (F. Adler, R. Simon), Pozycja społeczna kobiet a problem przestępczości

• Teorie wieloczynnikowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna na poziomie rozszerzonym wybrane teorie kryminologiczne, zna ich uwarunkowania

Ma wiedzę na temat przestępczości i ich sprawców

Potrafi scharakteryzować wybrane kategorie przestępstw

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Boryszewski
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Boryszewski
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Aktywność podczas zajęć

Obecność

Egzamin pisemny- test

Pełny opis:

1. Norma i patologia w życiu człowieka

- Różne definicje normy (np. wg L. Pytki) i patologii (np. wg A. Podgóreckiego, J. Wodza, J. Jasińskiego)

- Dewiacja pozytywna i negatywna

2. Zachowania agresywne, psychopatia, socjopatia, charakteropatia

3. Teoretyczne koncepcje wyjaśniające zachowania dewiacyjne:

a. Teorie biologiczne i genetyczne

b. Koncepcje psychodynamiczne (teorie Eysencka, W. Reclessa, Rottera, Freuda)

c. Nurt społeczno – kulturowy

- Koncepcje socjologiczne: teoria zróżnicowanych powiązań, Teoria kontroli społecznej T. Hirchi, Teoria napięcia R. Agnew, Teoria społecznego naznaczania E. Lemert; teorie podkultur

- Koncepcje feministyczne

- Pozycja społeczna kobiet a problem przestępczości

d. Teorie wieloczynnikowe

Literatura:

- Błachut J., Gaberle A., Krajewski K. (2006). Kryminologia. Gdańsk: Wyd. Arche,

- Gierowski J. K. (2005). Psychologiczne wyznaczniki przestępczości. W: Strelau J. (red.) Psychologia. Podręcznik Akademicki. T.3. Gdańsk: Wyd. GWP,

- Hołyst B. (1999). Kryminologia. Warszawa: PWN,

- Siemaszko A (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN

- Gierowski J. K. (2009). Relacje pomiędzy płcią psychologiczną a agresywnością na tle czynników ryzyka przemocy u nieletnich dziewcząt i chłopców. W: Gula B., Wysocka–Pleczyk M. (red.) Przestępczość nieletnich. Dziecko jako ofiara i sprawca przemocy. Kraków: Wyd. UJ,

- Pospiszyl I. Patologie społeczne, Wyd. PWN, Warszawa 2008

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe- 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć - 50 godzin

Analiza literatury 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu- 30 godzin

Punkty ECTS- 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)