Profilaktyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Współczesne tendencje występujące w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży. - Zasady, metody, formy i środki pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. - Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network. - Rodzaje programów profilaktycznych. - Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego. - Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej. - Organizacja właściwych działań profilaktycznych. - Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W02 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej K_W04 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych K_W01 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych Umiejętności K_U02Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych Kompetencje społeczne K_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk pedagogicznych i psychologicznych i potrafi wykorzystywać ten dorobek do projektowania oddziaływań profilaktycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - Wykłady - egzamin testowy - Ćwiczenia - prezentacja multimedialna podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Profilaktyka społeczna - wyjaśnienie pojęcia, poziomy oddziaływań profilaktycznych 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych 3. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce społecznej 4. Koncepcja profilaktyki pozytywnej 5. Związek profilaktyki z wychowaniem 6. System rekomendacji programów profilaktycznych 7. Ewaluacja programów profilaktycznych, bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych. |
|
Literatura: |
- Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. - Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii - Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. - Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii - Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2020/2021 zajęcia realizowane są zdalnie przy użyciu aplikacji Teams w czasie rzeczywistym zgodne z planem zajęć grupy. Kanał, na którym realizowane są wykłady: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad17647041a1d43219a4040f9c67f3353%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=333df545-35c5-474b-ac15-f5f9399f48c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody pracy: wykład, pogadanka, praca z książką, prezentacja multimedialna. Rozliczenie punktów ECTS: 1. Godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 ECTS 2. Przygotowanie do egzaminu 15 g., przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt Łącznie - 2 punkty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - Wykłady - egzamin testowy - Ćwiczenia - prezentacja multimedialna podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Profilaktyka społeczna - wyjaśnienie pojęcia, poziomy oddziaływań profilaktycznych 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych 3. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce społecznej 4. Koncepcja profilaktyki pozytywnej 5. Związek profilaktyki z wychowaniem 6. System rekomendacji programów profilaktycznych 7. Ewaluacja programów profilaktycznych, bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych. Tematyka ćwiczeń: Zajęcia organizacyjne Program profilaktyczny - uzależnienie od narkotyków Program profilaktyczny - uzależnienie od alkoholu Program profilaktyczny - uzależnienie od papierosów Program profilaktyczny- Uzależnienie od Internetu Program profilaktyczny - Uzależnienie od telefonów komórkowych Program profilaktyczny - Agresja i przemoc w szkole Program profilaktyczny - Prostytucja wśród nieletnich |
|
Literatura: |
- Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. - Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii - Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. - Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii - Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: - wykład, - pogadanka, - praca z książką, - prezentacja multimedialna. Rozliczenie punktów ECTS: 1. Godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 ECTS 2. Przygotowanie do egzaminu 15 g., przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt Łącznie - 2 punkty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - aktywny udział na zajęciach, - przygotowanie prezentacji multimedialnej, - egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
Tematyka ćwiczeń: 1. Profilaktyka społeczna – pojęcie, poziomy oddziaływań profilaktycznych. 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych. 3. Cele, zadania i formy działań profilaktycznych, 4. Rodzaje programów profilaktycznych. 5. Ewaluacja programów profilaktycznych. 6. Szkolny program profilaktyczny. 7. Projektowanie zajęć profilaktycznych: - Agresja i przemoc w szkole, - Zjawisko narkomanii wśród młodzieży, - Spożywanie alkoholu przez nieletnich, - Prostytucja wśród nieletnich. |
|
Literatura: |
Literatura: Crone D., Horner R., Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa: Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA. Dąbkowska M., Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela: Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Pufal-Struzik I, red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce: Wydaw. Pedagogiczne ZNP. Jabłoński P. (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa: Departament Wychowania i Promocji Obronności MO. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB. Klimek Z. (2008). Profilaktyka zagrożeń w praktyce. Jelenia Góra. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydaw. Naukowe SC. Śliwa S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. Szpringer M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej. Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20; przygotowanie się do zajęć, lektury - 15; przygotowanie się do egzaminu - 15; przygotowanie prezentacji multimedialnej - 10; punkty ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.