Kształcenie integracyjne i włączające
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-KIW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie integracyjne i włączające |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne. - Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą. - Problemy etyczne w procesie integracji. - Nauczanie integracyjne i włączające a rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację danych procesów. - Integracja i inkluzja w teorii i praktyce społecznej. - Rola nauczyciela edukacji integracyjnej i włączającej. - Wychowanie do integracji i inkluzji. Integracja szkolna i społeczna w Polsce i na świecie. - Organizacja procesu edukacyjno- wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna założenia i formy organizacji kształcenia integracyjnego i włączającego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Zna podstawy prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach kształcenia integracyjnego i włączającego Umiejętności Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb ucznia Potrafi współpracować w grupie realizując zadania Kompetencje społeczne Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne - Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce - Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce - Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce - Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych - Praktyczne aspekty włączania - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej - Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci niepełnościami - Kształcenie i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami - Integracja w teorii i praktyce społecznej; - Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012; Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015; Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6e95e83db1214007acc4a22d6e81e8c9%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec919ec5-d346-4a15-8371-d7e0d6ff7724&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: zaliczenie test pisemny jednokrotnego wyboru wyboru obejmującego swym zakresem tematykę ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - aktywność własna studenta na zajęciach - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Zmiana paradygmatyczna w pedagogice i pedagogice specjalnej jako podstawa rozwoju koncepcji kształcenia i włączającego Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne) Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne) Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych Zadania szkoły w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego. Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z niepełnosprawnością w kształceniu włączającym Szansa na społeczną akceptację Problematyka wsparcia ucznia z niepełnosprawnością w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami. Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012; Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015; Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
metody podające, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne - Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce - Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce - Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce - Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych - Praktyczne aspekty włączania - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej - Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci niepełnościami - Kształcenie i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami - Integracja w teorii i praktyce społecznej; - Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012; Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015; Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wiedza: zaliczenie test pisemny jednokrotnego wyboru wyboru obejmującego swym zakresem tematykę ćwiczeń oraz wskazaną literaturę - aktywność własna studenta na zajęciach - kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Zmiana paradygmatyczna w pedagogice i pedagogice specjalnej jako podstawa rozwoju koncepcji kształcenia i włączającego Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne) Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne) Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych Zadania szkoły w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego. Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z niepełnosprawnością w kształceniu włączającym Szansa na społeczną akceptację Problematyka wsparcia ucznia z niepełnosprawnością w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami. Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019 Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012; Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1). Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016; Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006 Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010 Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015; Literatura uzupełniająca: Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000 Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011 Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010 Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010 Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004 |
|
Uwagi: |
metody podające, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.