Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie integracyjne i włączające

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-KIW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształcenie integracyjne i włączające
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne.

- Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą.

- Problemy etyczne w procesie integracji.

- Nauczanie integracyjne i włączające a rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację danych procesów.

- Integracja i inkluzja w teorii i praktyce społecznej.

- Rola nauczyciela edukacji integracyjnej i włączającej.

- Wychowanie do integracji i inkluzji. Integracja szkolna i społeczna w Polsce i na świecie.

- Organizacja procesu edukacyjno- wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna założenia i formy organizacji kształcenia integracyjnego i włączającego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

Zna podstawy prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach kształcenia integracyjnego i włączającego

Umiejętności

Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb ucznia

Potrafi współpracować w grupie realizując zadania

Kompetencje społeczne

Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę

- umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych

- kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne

- Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce

- Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce

- Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce

- Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych

- Praktyczne aspekty włączania

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

- Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej

- Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci niepełnościami

- Kształcenie i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami

- Integracja w teorii i praktyce społecznej;

- Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012;

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015;

Literatura uzupełniająca:

Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010

Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6e95e83db1214007acc4a22d6e81e8c9%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec919ec5-d346-4a15-8371-d7e0d6ff7724&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- wiedza: zaliczenie test pisemny jednokrotnego wyboru wyboru obejmującego swym zakresem tematykę ćwiczeń oraz wskazaną literaturę

- aktywność własna studenta na zajęciach

- kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

Zmiana paradygmatyczna w pedagogice i pedagogice specjalnej jako podstawa rozwoju koncepcji kształcenia i włączającego

Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce.

Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne)

Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne)

Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych

Zadania szkoły w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna

Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z niepełnosprawnością w kształceniu włączającym

Szansa na społeczną akceptację

Problematyka wsparcia ucznia z niepełnosprawnością w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami.

Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012;

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015;

Literatura uzupełniająca:

Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010

Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004

Uwagi:

metody podające, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- wiedza: egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę

- umiejętności: zaliczanie prac cząstkowych realizowanych w trakcie zajęć ćwiczeniowych

- kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne

- Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce

- Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce

- Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce

- Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych

- Praktyczne aspekty włączania

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

- Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej

- Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci niepełnościami

- Kształcenie i włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami

- Integracja w teorii i praktyce społecznej;

- Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012;

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015;

Literatura uzupełniająca:

Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010

Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004

Uwagi:

Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- wiedza: zaliczenie test pisemny jednokrotnego wyboru wyboru obejmującego swym zakresem tematykę ćwiczeń oraz wskazaną literaturę

- aktywność własna studenta na zajęciach

- kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć

Pełny opis:

Zmiana paradygmatyczna w pedagogice i pedagogice specjalnej jako podstawa rozwoju koncepcji kształcenia i włączającego

Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce.

Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne)

Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne)

Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych

Zadania szkoły w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna

Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z niepełnosprawnością w kształceniu włączającym

Szansa na społeczną akceptację

Problematyka wsparcia ucznia z niepełnosprawnością w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami.

Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012;

Lejzerowicz, M., Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 2016, 28(1).

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo.

Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015;

Literatura uzupełniająca:

Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010

Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004

Uwagi:

metody podające, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)