Diagnoza w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-DWR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza w resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Założenia teoretyczne procesu diagnozowania. - Metodologia procesu diagnostycznego. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. - Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie - Narzędzia diagnozy pedagogicznej - Narzędzia diagnozy pedagogicznej - Narzędzia diagnozy psychologicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje nieprzystosowania społecznego, w szczególności uwarunkowania tego procesu. Zna wybrane koncepcje diagnozy resocjalizacyjnej. Ma wiedzę dotycząca prawnych aspektów prowadzenia diagnozy resocjalizacyjnej i innych form diagnozy wykorzystywanej w procesie resocjalizacji. Ma poszerzoną wiedzę na temat diagnozowania różnych środowisk wychowawczych, w szczególności o środowisku rodzinnym, rówieśniczym i szkolnym. Umiejętności Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji osób i zjawisk społecznych, a także potrafi sporządzić dokumentację z jej przebiegu. Potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz przeprowadzić za jego pomocą badanie, jak również wyciągnąć wnioski i wskazać dalsze kierunki badań. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą odbywały się na platformie teams zgodnie z planem zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0d6f35ed4caa46e3ae0b433fa246ee6b%40thread.tacv2/conversations?groupId=e7464611-003a-4e2d-95a7-2d95ac248132&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Warunki zaliczenia: Frekwencja podczas zajęć Aktywność (także online) Napisanie kolokwium (możliwe także w wersji online) |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do zajęć. Wyjaśnienie pojęć. Kryteria diagnostyczne niedostosowania w różnych koncepcjach - studia przypadków Założenia teoretyczne dotyczące diagnozy. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Założenia metodologiczne procesu diagnostycznego. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka strategii, metod i technik stosowanych w diagnozie Narzędzia w diagnozie niedostosowania pedagogicznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Do przeczytania w zdalnej edukacji: E. Wysocka, Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego - obszary, modele, zasady i sposoby rozpoznawania zjawiska http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Chowanna/Chowanna-r2006-t2/Chowanna-r2006-t2-s7-37/Chowanna-r2006-t2-s7-37.pdf M. Karwowska, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/2499/Malgorzata%20Karwowska%20Wartosc%20diagnozy%20genetycznej%20w%20ustalaniu%20niedostosowania%20spolecznego.pdf?sequence=1 lub publikacja Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak Wysocka E., Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego - obszary, modele, zasady i sposoby rozpoznawania zjawiska http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Chowanna/Chowanna-r2006-t2/Chowanna-r2006-t2-s7-37/Chowanna-r2006-t2-s7-37.pdf |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 18 przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 przygotowanie się do zaliczenia - 20 przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 Liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: Frekwencja podczas zajęć Aktywność Napisanie kolokwium |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do zajęć. Wyjaśnienie pojęć. Kryteria diagnostyczne niedostosowania w różnych koncepcjach - studia przypadków Założenia teoretyczne dotyczące diagnozy. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Założenia metodologiczne procesu diagnostycznego. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka strategii, metod i technik stosowanych w diagnozie Narzędzia w diagnozie niedostosowania pedagogicznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Do przeczytania w zdalnej edukacji: E. Wysocka, Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego - obszary, modele, zasady i sposoby rozpoznawania zjawiska http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Chowanna/Chowanna-r2006-t2/Chowanna-r2006-t2-s7-37/Chowanna-r2006-t2-s7-37.pdf M. Karwowska, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/2499/Malgorzata%20Karwowska%20Wartosc%20diagnozy%20genetycznej%20w%20ustalaniu%20niedostosowania%20spolecznego.pdf?sequence=1 lub publikacja Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak Wysocka E., Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego - obszary, modele, zasady i sposoby rozpoznawania zjawiska http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Chowanna/Chowanna-r2006-t2/Chowanna-r2006-t2-s7-37/Chowanna-r2006-t2-s7-37.pdf |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 18 przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 przygotowanie się do zaliczenia - 20 przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 Liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.