Diagnoza w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-DWR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza w resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Metodologia procesu diagnostycznego. - Uwarunkowania procesu diagnostycznego. - Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie - Narzędzia diagnozy pedagogicznej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje nieprzystosowania społecznego, w szczególności uwarunkowania tego procesu. Zna wybrane koncepcje diagnozy resocjalizacyjnej. Ma wiedzę dotyczącą prawnych aspektów prowadzenia diagnozy resocjalizacyjnej i innych form diagnozy wykorzystywanej w procesie resocjalizacji. Ma poszerzoną wiedzę na temat diagnozowania różnych środowisk wychowawczych, w szczególności o środowisku rodzinnym, rówieśniczym i szkolnym. Umiejętności Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji osób i zjawisk społecznych, a także potrafi sporządzić dokumentację z jej przebiegu. Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów, potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz przeprowadzić za jego pomocą badanie, jak również wyciągnąć wnioski i wskazać dalsze kierunki badań. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się zgodnie z planem w drugim cyklu na platformie teams. Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a40358f544f714daba84e181dea99fb17%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2adc3669-2da1-499f-9462-c534c8211efd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ocena obejmuje: Obecność na zajęciach, Aktywność studenta i przygotowanie do zajęć Ocenę z kolokwium końcowego. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne. 2. Metodologia procesu diagnostycznego. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. 3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie 4. Narzędzia diagnozy pedagogicznej 5. Narzędzia diagnozy pedagogicznej 6. Kolokwium. Narzędzia diagnozy psychologicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 przygotowanie się do zaliczenia - 20 Liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się na platformie teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7efcdf42d74b469599ce50cca43e488c%40thread.tacv2/conversations?groupId=c91675c9-2613-400c-99ee-4b5c6034bdb8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Na zaliczenie przedmiotu składa się: 1. Kolokwium pisemne 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Frekwencja |
|
Pełny opis: |
1.. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne. 2. Metodologia procesu diagnostycznego. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. 3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie 4. Narzędzia diagnozy pedagogicznej 5. Kolokwium. Narzędzia diagnozy psychologicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20 przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 przygotowanie się do zaliczenia - 20 Liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Link do platformy Teams dla przedmiotu to: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJRTW-DMCqi660JtHS9K1FyM6pEv2hXMtL92x7ldSd2I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=0426941e-c65f-4908-a758-bd93e64f8965&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kryteria oceny: aktywność i odnoszenie się do przeczytanych treści obecność na zajęciach zaliczenie kolokwium końcowego |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne dotyczące nieprzystosowania społecznego i diagnozy. 2. Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego. 3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. 4. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie. 5. Narzędzia diagnozy pedagogicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Uwagi: Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 przygotowanie się do zaliczenia - 20 Liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny: aktywność i odnoszenie się do przeczytanych treści obecność na zajęciach zaliczenie kolokwium końcowego w dniu 13.02.2022 r. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne dotyczące nieprzystosowania społecznego i diagnozy. 2. Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego. 3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. 4. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie. 5. Narzędzia diagnozy pedagogicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Uwagi: Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20 przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 przygotowanie się do zaliczenia - 20 Liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: frekwencja i aktywność na zajęciach kolokwium |
|
Pełny opis: |
1. Prawne uregulowania dotyczące diagnozy w resocjalizacji 2. Modele diagnostyczne; zakres i obszar diagnozy w resocjalizacji 3. Uwarunkowania procesu diagnostycznego 4. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu 5. Ewaluacja procesu resocjalizacji 6. Etyka w praktyce diagnostycznej 7. Metodologia procesu diagnostycznego – podstawowe metody, techniki i narzędzia 8. Wybrane narzędzia diagnozy wykorzystywane w resocjalizacji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Grudziewska, E. 9red.) (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin S.A. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 przygotowanie się do zajęć, lektury -25 przygotowanie się do zaliczenia - 25 Liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny: aktywność i odnoszenie się do przeczytanych treści obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Ogólne założenia teoretyczne dotyczące nieprzystosowania społecznego i diagnozy. 2. Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego. 3. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. 4. Ogólna charakterystyka metod i technik stosowanych w diagnozie. 5. Narzędzia diagnozy pedagogicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS Literatura uzupełniająca: Skałbania, B. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne”. Kraków: Impuls Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Impuls Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” |
|
Uwagi: |
Uwagi: Metody kształcenia: dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20 przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 przygotowanie się do zaliczenia - 20 Liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.