Etyka zawodu pedagoga specjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-EZS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu pedagoga specjalnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: - Deontologia, Konsekwencjalizm, Etyka cnót, Etyka praktyczna, Podstawowe zasady etyki zawodowej, Wybrane problemy etyki zawodowej - Etyka zawodowa, Kodeksy i standardy etyczne, Kodeksy a wartości, Współczesne kodeksy etyki zawodowej, Rola i funkcje kodeksów - etyki zawodowej, Etyki zawodowe jako role społeczne, Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego, Etos pedagoga specjalnego a pedeutologia - Aksjologiczne i prawne podstawy stosunku do osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność w kontekście Praw Człowieka: - Działania ONZ, Działania UE, Ochrona w polskim systemie prawnym, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Filozoficzne kontrowersje dotyczące praw człowieka: Punkty sporne, Pojęcie godności - Niepełnosprawność, Dyskusje wokół pojęcia niepełnosprawności: Rys historyczny, Wpływ rozumienia (definicji) niepełnosprawności na praktykę, Teoretyczne modele rozumienia niepełnosprawności: Model moralny, Model medyczny, Model społeczny, [Model funkcjonalny], - Model bio-psycho-społeczny, Etyczne konsekwencje modeli niepełnosprawności - Niepełnosprawność, poradnictwo genetyczne, dyskryminacja, Stanowisko medyczne: Zasady prowadzenia poradnictwa genetycznego, - Diagnostyka prenatalna i preimplementacyjna, Stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych: „Nowa eugenika”?, Poradnictwo genetyczne a dyskryminacja: Testy presymptomatyczne, Etyka decyzji prokreacyjnych, Selekcja zarodków, Dyskryminacja w kontekście sporów o diagnostykę prenatalną - Etyka rehabilitacji a pojęcie autonomii, Zasada autonomii: Świadoma zgoda, Konflikt między zasadą działania na rzecz dobra pacjenta a szacunkiem dla autonomii, Zastrzeżenia wobec nadrzędności zasady autonomii w etyce rehabilitacji, Etyka rehabilitacji jako etyka troski - Etyka resocjalizacji, Moralność a legalność czynu, Pedagogika resocjalizacyjna (Aspekty aksjologiczne), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (założenia etyczne), Zasady resocjalizacji a etyka, Etapy resocjalizacji a etyka, Kodeks etyki zawodu kuratora sądowego: Wartości kodeksu, Wybrane etyczne problemy procesu resocjalizacji: Zaburzenia w funkcjonowaniu skazanych w instytucji zamkniętej, Nasilenie agresji i przemocy u skazanych, Trudności w wypełnieniu ról zawodowych przez personel. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna istotę etyki zawodowej i etyki zawodu pedagoga specjalnego oraz ich funkcję w pracy zawodowej. Potrafi wskazać i opisać etyczne aspekty współczesnych działań pedagogicznych. Zna przykłady dylematów etycznych pojawiających się w pracy pedagoga specjalnego. Umiejętności Ocenia sytuację problemową z perspektywy etycznej i dostrzega jej realne konsekwencje. Potrafi zilustrować przykładami dylematy etyczne pojawiające się w pracy pedagoga specjalnego. Kompetencje społeczne Wykazuje wrażliwość na problemy osób marginalizowanych. prezentuje humanistyczną postawę – otwartość, dialog, współpracę wobec osób i środowisk marginalizowanych. Jest świadomy zobowiązań etycznych pedagoga specjalnego i stosuje je w trakcie praktyk, na etapie badań do pracy dyplomowej, jak i dalszych etapach pracy zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rąb | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska, Łukasz Rąb, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie ćwiczeń: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań. |
|
Pełny opis: |
1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: Deontologia, Konsekwencjalizm, Etyka cnót, Etyka praktyczna, Podstawowe zasady etyki zawodowej, Wybrane problemy etyki zawodowej 2. Etyka zawodowa, Kodeksy i standardy etyczne, Kodeksy a wartości, Współczesne kodeksy etyki zawodowej, Rola i funkcje kodeksów etyki zawodowej, Etyki zawodowe jako role społeczne, Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego, Etos pedagoga specjalnego a pedeutologia 3. Aksjologiczne i prawne podstawy stosunku do osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność w kontekście Praw Człowieka: Działania ONZ, Działania UE, Ochrona w polskim systemie prawnym, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Filozoficzne kontrowersje dotyczące praw człowieka: Punkty sporne, Pojęcie godności 4. Niepełnosprawność, Dyskusje wokół pojęcia niepełnosprawności: Rys historyczny, Wpływ rozumienia (definicji) niepełnosprawności na praktykę, Teoretyczne modele rozumienia niepełnosprawności: Model moralny, Model medyczny, Model społeczny, [Model funkcjonalny], Model bio-psycho-społeczny, Etyczne konsekwencje modeli niepełnosprawności 5. Niepełnosprawność, poradnictwo genetyczne, dyskryminacja, Stanowisko medyczne: Zasady prowadzenia poradnictwa genetycznego, Diagnostyka prenatalna i preimplementacyjna, Stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych: „Nowa eugenika”?, Poradnictwo genetyczne a dyskryminacja: Testy presymptomatyczne, Etyka decyzji prokreacyjnych, Selekcja zarodków, Dyskryminacja w kontekście sporów o diagnostykę prenatalną |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP 19. B. i E. Hajduk, O rodzajach pomocy, Impuls, Kraków 2006. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Łukasz Rąb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie ćwiczeń: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań. |
|
Pełny opis: |
1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: Deontologia, Konsekwencjalizm, Etyka cnót, Etyka praktyczna, Podstawowe zasady etyki zawodowej, Wybrane problemy etyki zawodowej 2. Etyka zawodowa, Kodeksy i standardy etyczne, Kodeksy a wartości, Współczesne kodeksy etyki zawodowej, Rola i funkcje kodeksów etyki zawodowej, Etyki zawodowe jako role społeczne, Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego, Etos pedagoga specjalnego a pedeutologia 3. Aksjologiczne i prawne podstawy stosunku do osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność w kontekście Praw Człowieka: Działania ONZ, Działania UE, Ochrona w polskim systemie prawnym, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Filozoficzne kontrowersje dotyczące praw człowieka: Punkty sporne, Pojęcie godności 4. Niepełnosprawność, Dyskusje wokół pojęcia niepełnosprawności: Rys historyczny, Wpływ rozumienia (definicji) niepełnosprawności na praktykę, Teoretyczne modele rozumienia niepełnosprawności: Model moralny, Model medyczny, Model społeczny, [Model funkcjonalny], Model bio-psycho-społeczny, Etyczne konsekwencje modeli niepełnosprawności 5. Niepełnosprawność, poradnictwo genetyczne, dyskryminacja, Stanowisko medyczne: Zasady prowadzenia poradnictwa genetycznego, Diagnostyka prenatalna i preimplementacyjna, Stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych: „Nowa eugenika”?, Poradnictwo genetyczne a dyskryminacja: Testy presymptomatyczne, Etyka decyzji prokreacyjnych, Selekcja zarodków, Dyskryminacja w kontekście sporów o diagnostykę prenatalną |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie ćwiczeń: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań. |
|
Pełny opis: |
1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: Deontologia, Konsekwencjalizm, Etyka cnót, Etyka praktyczna, Podstawowe zasady etyki zawodowej, Wybrane problemy etyki zawodowej 2. Etyka zawodowa, Kodeksy i standardy etyczne, Kodeksy a wartości, Współczesne kodeksy etyki zawodowej, Rola i funkcje kodeksów etyki zawodowej, Etyki zawodowe jako role społeczne, Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego, Etos pedagoga specjalnego a pedeutologia 3. Aksjologiczne i prawne podstawy stosunku do osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność w kontekście Praw Człowieka: Działania ONZ, Działania UE, Ochrona w polskim systemie prawnym, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Filozoficzne kontrowersje dotyczące praw człowieka: Punkty sporne, Pojęcie godności 4. Niepełnosprawność, Dyskusje wokół pojęcia niepełnosprawności: Rys historyczny, Wpływ rozumienia (definicji) niepełnosprawności na praktykę, Teoretyczne modele rozumienia niepełnosprawności: Model moralny, Model medyczny, Model społeczny, [Model funkcjonalny], Model bio-psycho-społeczny, Etyczne konsekwencje modeli niepełnosprawności 5. Niepełnosprawność, poradnictwo genetyczne, dyskryminacja, Stanowisko medyczne: Zasady prowadzenia poradnictwa genetycznego, Diagnostyka prenatalna i preimplementacyjna, Stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych: „Nowa eugenika”?, Poradnictwo genetyczne a dyskryminacja: Testy presymptomatyczne, Etyka decyzji prokreacyjnych, Selekcja zarodków, Dyskryminacja w kontekście sporów o diagnostykę prenatalną |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Piotr Rosół, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: Deontologia, Konsekwencjalizm, Etyka cnót, Etyka praktyczna, Podstawowe zasady etyki zawodowej, Wybrane problemy etyki zawodowej 2. Etyka zawodowa, Kodeksy i standardy etyczne, Kodeksy a wartości, Współczesne kodeksy etyki zawodowej, Rola i funkcje kodeksów etyki zawodowej, Etyki zawodowe jako role społeczne, Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego, Etos pedagoga specjalnego a pedeutologia 3. Aksjologiczne i prawne podstawy stosunku do osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność w kontekście Praw Człowieka: Działania ONZ, Działania UE, Ochrona w polskim systemie prawnym, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Filozoficzne kontrowersje dotyczące praw człowieka: Punkty sporne, Pojęcie godności 4. Niepełnosprawność, Dyskusje wokół pojęcia niepełnosprawności: Rys historyczny, Wpływ rozumienia (definicji) niepełnosprawności na praktykę, Teoretyczne modele rozumienia niepełnosprawności: Model moralny, Model medyczny, Model społeczny, [Model funkcjonalny], Model bio-psycho-społeczny, Etyczne konsekwencje modeli niepełnosprawności 5. Niepełnosprawność, poradnictwo genetyczne, dyskryminacja, Stanowisko medyczne: Zasady prowadzenia poradnictwa genetycznego, Diagnostyka prenatalna i preimplementacyjna, Stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych: „Nowa eugenika”?, Poradnictwo genetyczne a dyskryminacja: Testy presymptomatyczne, Etyka decyzji prokreacyjnych, Selekcja zarodków, Dyskryminacja w kontekście sporów o diagnostykę prenatalną |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych 17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 18. Konstytucja RP |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Rosół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.