Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja zdrowotna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2F-EDZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja zdrowotna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin

- Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej

- Zdrowotne aspekty odżywiania

- Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu

- Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych

- Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu

- Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju

- Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania

- Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego

- Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne

Umiejętności

- Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu

Kompetencje społeczne

- Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia

- Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Jaworski
Prowadzący grup: Michał Knittel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Edukacja zdrowotna z wychowaniem fizycznym realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej.

Realizowane tematy wykładów:

1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin

2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej

3. Zdrowotne aspekty odżywiania

4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu

5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych

6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu

7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej.

Pełny opis:

Wiedza

- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju

- Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania

- Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego

- Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne

Umiejętności

- Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu

Kompetencje społeczne

- Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia

- Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym

Literatura:

1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej.

2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa.

3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków.

4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw.

5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa.

6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław

7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań.

8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa.

9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa.

10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa.

12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań.

13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa.

15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska.

16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, e-learningowa

Nakład pracy studenta:

Wykład – 3 godz.

Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz.

Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Knittel
Prowadzący grup: Michał Knittel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Poznanie informacji z zakresu promocji zdrowia, higieny, aktywności fizycznej.

Pełny opis:

Przedmiot Edukacja zdrowotna z wychowaniem fizycznym realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej.

Realizowane tematy wykładów:

1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin

2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej

3. Zdrowotne aspekty odżywiania

4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu

5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych

6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu

7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej.

Literatura:

1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej.

2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa.

3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków.

4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw.

5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa.

6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław

7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań.

8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa.

9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa.

10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa.

12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań.

13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa.

15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska.

16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, e-learningowa

Nakład pracy studenta:

Wykład – 3 godz.

Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz.

Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz.

Link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0c44d74c24824e4c82a34584db97e17c%40thread.tacv2/conversations?groupId=66a08870-81d6-4c68-9eca-11680209c4c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Knittel
Prowadzący grup: Michał Knittel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Edukacja zdrowotna realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej.

Realizowane tematy wykładów:

1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin

2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej

3. Zdrowotne aspekty odżywiania

4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu

5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych

6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu

7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej.

Pełny opis:

Wiedza

- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju

- Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania

- Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego

- Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne

Umiejętności

- Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu

Kompetencje społeczne

- Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia

- Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym

Literatura:

1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej.

2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa.

3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków.

4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw.

5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa.

6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław

7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań.

8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa.

9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa.

10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa.

12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań.

13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa.

15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska.

16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, e-learningowa

Nakład pracy studenta:

Wykład – 3 godz.

Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz.

Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Jaworski
Prowadzący grup: Michał Knittel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Edukacja zdrowotna z wychowaniem fizycznym realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej.

Realizowane tematy wykładów:

1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin

2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej

3. Zdrowotne aspekty odżywiania

4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu

5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych

6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu

7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej.

Pełny opis:

Wiedza

- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju

- Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania

- Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego

- Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne

Umiejętności

- Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu

Kompetencje społeczne

- Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia

- Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym

Literatura:

1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej.

2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa.

3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków.

4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw.

5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa.

6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław

7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań.

8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa.

9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa.

10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa.

12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań.

13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa.

15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska.

16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, e-learningowa

Nakład pracy studenta:

Wykład – 3 godz.

Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz.

Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Knittel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)