Dydaktyka specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-DYS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Metody aktywizujące - pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących - Metody wychowawcze: modelowanie, praktyka pozytywna, hiperkorekcja, autokorekcja - Metoda projektów - Techniki C. Freineta - Metoda Baśniowych Spotkań - Eksperyment pedagogiczny Szkoła Super - Gry i zabawy interakcyjne - Gry i zabawy dydaktyczne - Mindmapping - Trening wizualizacji |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawową terminologię stosowaną w dydaktyce specjalnej Zna cele, zasady, warunki stosowania oraz etapy określonych metod wykorzystywanych w dydaktyce specjalnej Umiejętności Wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną dotyczącą metod stosowanych w dydaktyce specjalnej w pracy z uczniami ze specjalnych potrzebach edukacyjnych Kompetencje społeczne Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności dotyczący wybranych metod dydaktyki specjalnej oraz określić potrzeby w zakresie doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: -kolokwia cząstkowe (dwa) z tematyki ćwiczeń -prace zaliczeniowe (Mapa myśli - praca indywidualna; Scenariusz indywidualnych zajęć korekcyjno-usprawniających realizowanych metodą Baśniowych Spotkań -praca grupowa) -aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym, grupowym i w tandemie; zasady i zalecenia dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli;zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykładowe mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę). 2. Metoda Baśniowych Spotkań(cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka; metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody; charakterystyka funkcjonowania psychospołecznego grupy docelowej; zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań; etapy pracy metodą baśniowych spotkań; zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego; przykładowe scenariusze zajęć korekcyjno -usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - analiza w oparciu o literaturę). 3.Techniki C. Freineta (pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta; techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej; organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta - w Polsce i na świecie). 4. Metoda projektów (geneza metody projektów; definicja metody projektów; klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów;etapy realizacji zadania metodą projektów; zadania nauczyciela i ucznia w metodzie projektów;walory dydaktyczne i wychowawcze metody projektów; obszary zastosowania metody projektów;praca metodą projektów – analiza przykładowych projektów edukacyjnych w oparciu o literaturę). 5. Metody aktywizujące (pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa). 6. Szkoła Super(teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod -ćwiczenia praktyczne w oparciu o literaturę). 7. Gry i zabawy interakcyjne (zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej - zasady decydujące o ich skuteczności; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych; etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych). 8. Gry i zabawy dydaktyczne (pojęcia: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa; rodzaje rozrywek umysłowych; rola zabaw dydaktycznych (zagadek) w procesie kształcenia młodszych uczniów; struktura zagadki; proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania zabaw dydaktycznych (zagadek) w nauczaniu początkowym; gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych; zasady wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania zabaw i gier dydaktycznych). 9. Metody wychowawcze: praktyka pozytywna (PP), autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie (zakres pojęciowy, cechy charakterystyczne w/w metod; przykłady zastosowań- analiza w odniesieniu do literatury).(2 zajęcia) 10. Trening wizualizacji (definicja pojęcia "twórcza wizualizacja"; schemat przebiegu treningu wizualizacji; zasady i okoliczności stosowania treningu wizualizacji; zastosowanie treningu wizualizacji -analiza w oparciu o literaturę). |
|
Literatura: |
-Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. -Brudnik, E., Moszyńska A. i Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.(dostępne też w IBUK Libra) -Buzan, T. i Buzan, B. (2014). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Aha!" - Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era” -Day,J.(1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci.Poznań:Wydawnictwo Zysk i S-ka. -Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS. -Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP (fragmenty dostępne również w wersji pdf). -Hall, R. V. i Hall, M. L. (2000). Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. -Haring, N. G. i Schiefelbusch, R. L. (red.). (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN. -Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. - Kubiczek, B. (2007). Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. Opole: Wydawnictwo Nowik. -Semenowicz H.(2009 i wcześniejsze). Freinet w Polsce. Próby realizacji pedagogiki C. Freineta w Polsce. gniezno: Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki C. Freineta -Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: -Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku (IBUK Libra - biblioteka APS) -Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć - w aplikacji Ms Teams Osoba prowadząca zajęcia: dr Elżbieta Paradowska kontakt e-mail: eparadowska@aps.edu.pl Grupy/ ZESPOŁY w Ms Teams + LINKI: Gr_1. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Dydaktyka specjalna_ćw_gr_1_pt_8:00 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a53df90b77a104369ad1620209537684f%40thread.tacv2/conversations?groupId=9711ed2d-9d83-4dcc-aa08-7ab7117c6ff2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr_2. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Dydaktyka specjalna_ćw_gr_2_pt_9:50 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6c59d1728c6e4b68ad0aec24baf7a31c%40thread.tacv2/conversations?groupId=0ae0b640-3283-4394-a3a9-89bc7a5d433d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody pracy: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe, prezentacja multimedialna osoby prowadzącej ćwiczenia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe(ćwiczenia)- 30 godz; przygotowanie się do zajęć, lektury - 35 godz.; przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz.; przygotowanie prac zaliczeniowych - 20 godz.. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Marcin Lerka, Mariusz Maciątek, Edyta Nieduziak, Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywna obecność podczas wszystkich zajęć, - zaliczenie wymaganych prac |
|
Pełny opis: |
- Metody aktywizujące - pojęcia, metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne; walory edukacyjne technik aktywizujących - Metody wychowawcze: modelowanie, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja - Metoda projektów - Techniki C. Freineta - Metoda Baśniowych Spotkań - Eksperyment pedagogiczny "Szkoła Super" - Gry i zabawy interakcyjne - Gry i zabawy dydaktyczne - Trening wizualizacji - Mindmapping |
|
Literatura: |
Uwaga: prowadzący zastrzegają możliwość zmiany literatury z uwagi na edukację zdalną. O kolejności tematów decydują osoby prowadzące ćwiczenia. Literatura do ćwiczeń: 1. Metody aktywizujące - Kubiczek B.(2007). Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. Opole: Wydawnictwo Nowik. - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce: Wydawnictwo Jedność. 2. Metody wychowawcze - Azrin N.H, Besalel V. A (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym - Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym 3. Metoda projektów - Chałas K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era. 4. Techniki C. Freineta - Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. - Kłosińska T. (2000). Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków: Wydawnictwo Impuls. 5. Metoda Baśniowych Spotkań - Głodkowska J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS. 6. Eksperyment pedagogiczny Szkoła Super - Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), (1982). Nauczanie specjalne. Rozdział 10: Podsumowanie: Szkoła Super. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 7. Gry i zabawy interakcyjne - Vopel K.W. (2000, 2019) Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce: Wydawnictwo Jedność, cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 8. Gry i zabawy dydaktyczne - Goźlińska E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. - Kapica G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 9. Trening wizualizacji - Day J. (1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 10. Mindmapping - Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo RAVI |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams Kontakt do koordynatora: btrochimiak@aps.edu.pl -------------------------------------------------------------------------------------------- mgr Mariusz Maciątek, e-mail: mmaciatek@aps.edu.pl GR. 1. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Dydaktyka specjalna – moduł kształcenia kierunkowego gr. 1 Link/kod do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0f2be9134e9c49c88aad43df76a9df1d%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c0a5e8c-f98c-486e-a3ac-2ead9e9fe6c2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 2. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Dydaktyka specjalna – moduł kształcenia kierunkowego gr. 2 Link/kod do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae30fd237900d4d71ae1cf826bd93266e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=38a613ae-d71e-4fcc-816f-4f7a3e912f8b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 --------------------------------------------------------------------------------------------- mgr Marcin Lerka, e-mail: ml43077@aps.edu.pl GR. 3. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Dydaktyka specjalna ćwiczenia grupa 3 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acd0d665d67c9489b994761c0755f83bb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a2acfa99-7a03-4bf9-a991-904ad5913cbc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 4. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Dydaktyka specjalna ćwiczenia grupa 4 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2bfa479f1c04cadb0fab084ef04acb4%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=800e8113-ae09-466b-bf4b-654a6103b49a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 --------------------------------------------------------------------------------------------- dr Edyta Nieduziak, e-mail: enieduziak@aps.edu.pl GR. 5. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: dydaktyka specjalna gr 5 - niestacjonarne Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33aa3adcf78242c28cdba5add6e2b089%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b3e43e6-ab16-44c3-82c9-4fbee78f0766&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 6. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: dydaktyka specjalna gr 6 - niestacjonarne Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a735377e8dc6343fa93d7b7ef13a40b75%40thread.tacv2/conversations?groupId=46870ea8-8145-47f3-9620-b6b0eec8807c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 --------------------------------------------------------------------------------------------- dr Anna Nowicka-Skóra, e-mail: anowicka@aps.edu.pl GR. 7. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6e96a17cb00244a09be0e309113caabe%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=506fbb65-4bfc-41c3-9979-abcf722e7441&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 --------------------------------------------------------------------------------------------- Metody pracy: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 18 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 82 godz.; Szczegółowe wymagania podają osoby prowadzące ćwiczenia. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
-kolokwia cząstkowe (dwa) z tematyki ćwiczeń -prace zaliczeniowe (Mapa myśli - praca grupowa; Scenariusz indywidualnych zajęć korekcyjno-usprawniających realizowanych metodą Baśniowych Spotkań -praca grupowa; opis i przedstawienie wylosowanej metody aktywizującej -praca grupowa) -aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1.Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym, grupowym i w tandemie; zasady i zalecenia dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli;zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykładowe mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę). 2. Metoda Baśniowych Spotkań(cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka; metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody; charakterystyka funkcjonowania psychospołecznego grupy docelowej; zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań; etapy pracy metodą baśniowych spotkań; zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego; przykładowe scenariusze zajęć korekcyjno -usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - analiza w oparciu o literaturę). 3.Techniki C. Freineta (pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta; techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej; organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta - w Polsce i na świecie). 4. Metoda projektów (geneza metody projektów; definicja metody projektów; klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów;etapy realizacji zadania metodą projektów; zadania nauczyciela i ucznia w metodzie projektów;walory dydaktyczne i wychowawcze metody projektów; obszary zastosowania metody projektów;praca metodą projektów – analiza przykładowych projektów edukacyjnych w oparciu o literaturę). 5. Metody aktywizujące (pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa). 6. Szkoła Super(teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod -ćwiczenia praktyczne w oparciu o literaturę). 7. Gry i zabawy interakcyjne (zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej - zasady decydujące o ich skuteczności; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych; etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych). 8. Gry i zabawy dydaktyczne (pojęcia: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa; rodzaje rozrywek umysłowych; rola zabaw dydaktycznych (zagadek) w procesie kształcenia młodszych uczniów; struktura zagadki; proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania zabaw dydaktycznych (zagadek) w nauczaniu początkowym; gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych; zasady wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania zabaw i gier dydaktycznych). 9. Metody wychowawcze: praktyka pozytywna (PP), autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie (zakres pojęciowy, cechy charakterystyczne w/w metod; przykłady zastosowań- analiza w odniesieniu do literatury).(2 zajęcia) 10. Trening wizualizacji (definicja pojęcia "twórcza wizualizacja"; schemat przebiegu treningu wizualizacji; zasady i okoliczności stosowania treningu wizualizacji; zastosowanie treningu wizualizacji -analiza w oparciu o literaturę). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: -Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. -Brudnik, E., Moszyńska A. i Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.(dostępne też w IBUK Libra). -Buzan, T. i Buzan, B. (2014). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Aha!". - Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”. -Day,J.(1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci.Poznań:Wydawnictwo Zysk i S-ka. -Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS. -Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP -Hall, R. V. i Hall, M. L. (2000). Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. -Haring, N. G. i Schiefelbusch, R. L. (red.). (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN. -Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. - Kubiczek, B. (2007). Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. Opole: Wydawnictwo Nowik. - Semenowicz, H. (1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. -Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. -Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. Literatura dodatkowa: -Głodkowska,J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. -Semenowicz H.(2009). Freinet w Polsce. Próby realizacji pedagogiki C. Freineta w Polsce. Gniezno: Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki C. Freineta. -Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. |
|
Uwagi: |
Osoba prowadząca zajęcia: dr Elżbieta Paradowska kontakt e-mail: eparadowska@aps.edu.pl Metody pracy: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe, prezentacja multimedialna osoby prowadzącej ćwiczenia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe(ćwiczenia)- 30 godz; przygotowanie się do zajęć, lektury - 35 godz.; przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz.; przygotowanie prac zaliczeniowych - 20 godz.. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. Grupy/ ZESPOŁY w Ms Teams - w razie konieczności realizacji zajęć w trybie zdalnym + LINKI: Gr_1. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: 2022_Dydaktyka spec_ćw_gr_1_śr_8:00 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abopCQxcJVmeKOE-t2vfJxq_OWunJExOEdpL30xS54PA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a9800726-785d-4343-a3a1-8f93934c7496&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr_2. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: 2022_Dydaktyka spec_ćw_gr_2_śr_9:50 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHdyhLJjdLeR4kY0FhCRF9YBrJEBoCctvpVYAKbyCrQo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c9b48d3e-24ec-41fe-a334-3c1867da0dba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Edyta Nieduziak, Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywność na zajęciach, - zaliczenie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
- Metody aktywizujące a metody tradycyjne; walory edukacyjne technik aktywizujących - Metody wychowawcze: modelowanie, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja - Metoda projektów - Techniki C. Freineta - Metoda Baśniowych Spotkań - Eksperyment pedagogiczny "Szkoła Super" - Gry i zabawy interakcyjne - Gry i zabawy dydaktyczne - Trening wizualizacji - Mindmapping |
|
Literatura: |
Uwaga: O kolejności tematów decydują osoby prowadzące ćwiczenia. Literatura do ćwiczeń: 1. Metody aktywizujące - Kubiczek B.(2007). Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. Opole: Wydawnictwo Nowik. - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce: Wydawnictwo Jedność. 2. Metody wychowawcze - Azrin N.H, Besalel V. A (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym - Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym 3. Metoda projektów - Chałas K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era. 4. Techniki C. Freineta - Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. - Kłosińska T. (2000). Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków: Wydawnictwo Impuls. 5. Metoda Baśniowych Spotkań - Głodkowska J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS. 6. Eksperyment pedagogiczny Szkoła Super - Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), (1982). Nauczanie specjalne. Rozdział 10: Podsumowanie: Szkoła Super. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 7. Gry i zabawy interakcyjne - Vopel K.W. (2000, 2019) Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce: Wydawnictwo Jedność, cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 8. Gry i zabawy dydaktyczne - Goźlińska E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. - Kapica G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 9. Trening wizualizacji - Day J. (1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 10. Mindmapping - Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo RAVI |
|
Uwagi: |
Metody pracy: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 18 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 82 godz.; Szczegółowe wymagania podają osoby prowadzące ćwiczenia. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska, Julia Serwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
-kolokwia cząstkowe (dwa) z tematyki ćwiczeń -prace zaliczeniowe (Mapa myśli - praca grupowa; Scenariusz indywidualnych zajęć korekcyjno-usprawniających realizowanych metodą Baśniowych Spotkań - praca grupowa; opis i przeprowadzenie określonej metody aktywizującej - praca grupowa) -aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym, grupowym; zasady i zalecenia dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli; zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykładowe mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę). 2. Metoda Baśniowych Spotkań (cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka; metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody; charakterystyka funkcjonowania psychospołecznego grupy docelowej; zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań; etapy pracy metodą baśniowych spotkań; zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego; przykładowe scenariusze zajęć korekcyjno -usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - analiza w oparciu o literaturę). 3. Techniki C. Freineta (pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta; techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej; organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta - w Polsce i na świecie). 4.Metoda projektów (geneza metody projektów; definicja metody projektów; klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów;etapy realizacji zadania metodą projektów; zadania nauczyciela i ucznia w metodzie projektów;walory dydaktyczne i wychowawcze metody projektów; obszary zastosowania metody projektów;praca metodą projektów – analiza przykładowych projektów edukacyjnych w oparciu o literaturę). 5. Metody aktywizujące (pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; walory edukacyjne technik aktywizujących; stadia w procesie uczenia się; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa). 6.Szkoła Super(teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod -ćwiczenia praktyczne w oparciu o literaturę). 7. Gry i zabawy interakcyjne (zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej - zasady decydujące o ich skuteczności; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych; etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych). 8. Gry i zabawy dydaktyczne (pojęcia: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa; rodzaje rozrywek umysłowych; rola zabaw dydaktycznych (zagadek) w procesie kształcenia młodszych uczniów; struktura zagadki; proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania zabaw dydaktycznych (zagadek) w nauczaniu początkowym; gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych; zasady wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania zabaw i gier dydaktycznych) . 9. Metody wychowawcze: praktyka pozytywna (PP), autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie (zakres pojęciowy, cechy charakterystyczne w/w metod; przykłady zastosowań- analiza w odniesieniu do literatury)). 10.Trening wizualizacji (definicja pojęcia "twórcza wizualizacja"; schemat przebiegu treningu wizualizacji; zasady i okoliczności stosowania treningu wizualizacji; zastosowanie treningu wizualizacji -analiza w oparciu o literaturę). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: -Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. -Brudnik, E., Moszyńska A. i Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.(dostępne też w IBUK Libra). -Buzan, T. i Buzan, B. (2014). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo „Aha!". - Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo „Nowa Era”. -Day,J.(1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci.Poznań:Wydawnictwo Zysk i S-ka. -Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS. -Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP -Hall, R. V. i Hall, M. L. (2000). Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. -Haring, N. G. i Schiefelbusch, R. L. (red.). (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN. -Kapica, G. (1990). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. - Kubiczek, B. (2007). Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. Opole: Wydawnictwo Nowik. - Semenowicz, H. (1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. -Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. -Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. 1-4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. Literatura dodatkowa: -Głodkowska,J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. -Semenowicz H.(2009). Freinet w Polsce. Próby realizacji pedagogiki C. Freineta w Polsce. Gniezno: Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki C. Freineta. -Wiśniewska, E.(2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: praca z tekstem, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne - grupowe i indywidualne, prezentacja multimedialna osoby prowadzącej ćwiczenia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe(ćwiczenia)- 30 godz; przygotowanie się do zajęć, lektury - 35 godz.; przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz.; przygotowanie prac zaliczeniowych - 20 godz.. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Przemysław Jeruszka, Mariusz Maciątek, Magdalena Wojewódzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywność na zajęciach, - zaliczenie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
- Metody aktywizujące a metody tradycyjne; walory edukacyjne technik aktywizujących - Metody wychowawcze: modelowanie, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja - Metoda projektów - Techniki C. Freineta - Metoda Baśniowych Spotkań - Eksperyment pedagogiczny "Szkoła Super" - Gry i zabawy interakcyjne - Gry i zabawy dydaktyczne - Trening wizualizacji - Mindmapping |
|
Literatura: |
Uwaga: O kolejności tematów decydują osoby prowadzące ćwiczenia. Literatura do ćwiczeń: 1. Metody aktywizujące - Kubiczek B.(2007). Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. Opole: Wydawnictwo Nowik. - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce: Wydawnictwo Jedność. 2. Metody wychowawcze - Azrin N.H, Besalel V. A (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym - Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym 3. Metoda projektów - Chałas K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era. 4. Techniki C. Freineta - Semenowicz H.(1980). Freinet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. - Kłosińska T. (2000). Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków: Wydawnictwo Impuls. 5. Metoda Baśniowych Spotkań - Głodkowska J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo APS. 6. Eksperyment pedagogiczny Szkoła Super - Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), (1982). Nauczanie specjalne. Rozdział 10: Podsumowanie: Szkoła Super. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 7. Gry i zabawy interakcyjne - Vopel K.W. (2000, 2019) Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce: Wydawnictwo Jedność, cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 8. Gry i zabawy dydaktyczne - Goźlińska E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. - Kapica G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 9. Trening wizualizacji - Day J. (1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 10. Mindmapping - Buzan, T., Buzan, B. (2002). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo RAVI |
|
Uwagi: |
Metody pracy: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 18 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 82 godz.; Szczegółowe wymagania podają osoby prowadzące ćwiczenia. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.