Podstawy surdologopedii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-PSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy surdologopedii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wprowadzenie do terminologii surdologopedycznej, zadania surdologopedii. Kryteria wyróżniające osoby niedosłyszące i niesłyszące. Czynniki warunkujące rozwój komunikacji językowej. Różne stany mowy dzieci niesłyszących. Charakterystyka zaburzeń mowy u dzieci (u osób) z zaburzonym słuchem. Terapia surdologopedyczna dzieci – podstawowe zasady. Metody komunikacji osób z wadą słuchu. Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. Metodyka ogólna terapii surdologopedycznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna terminologię stosowaną w subdyscyplinie pedagogiki jaką jest surdologopedia; zna klasyfikacje uszkodzeń narządu słuchu oraz miejsce surdologopedii w naukach pedagogicznych. Zna i określa biologiczne podstawy mowy i myślenia; normatywny i zaburzony rozwój funkcji słuchowych oraz jego wpływ na rozwój mowy. Wyjaśnia anatomię i fizjologię narządu słuchu. Wykorzystuje podstawy audiofonologii pedagogicznej, zna metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech); podstawy języka migowego, logorytmiki. Zna ogólne zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób niedosłyszących oraz podstawy metodyki postępowania surdologopedycznego. Rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów niedosłyszących i ich uwarunkowania, konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Umiejętności Potrafi analizować medyczne podstawy logopedii, wyjaśniać anatomię i fizjologię narządu słuchu, analizować i stosować podstawy audiologii. Umie wykorzystywać podstawy audiofonologii pedagogicznej oraz potrafi wskazać odbiorców języka migowego w terapii logopedycznej. Potrafi zaplanować i dobierać metody oddziaływań surdologopedycznych: metody wychowania słuchowego i językowego; planować i realizować metodykę rewalidacji indywidualnej. Kompetencje społeczne Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do prowadzenia zajęć z zakresu wychowania słuchowego oraz logorytmiki. Poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do doświadczonych terapeutów, zasięgając ich opinii i współdziałając z nimi. Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej, ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania pedagogiczno-logopedyczne tj. postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne, kierowanie podopiecznego do innych specjalistów, tworzenia ustnych i pisemnych opinii dotyczących podopiecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Kinga Chudzik-Kwiecień, Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia w ramach całego przedmiotu: egzamin ustny Ćwiczenia, laboratoria: opracowanie programu usprawniania surdologopedycznego dla wybranej osoby, opracowanie konspektu zajęć z dzieckiem z wadą słuchu |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1.Wprowadzenie do terminologii surdologopedycznej, zadania surdologopedii. Kryteria wyróżniające osoby niedosłyszące i niesłyszące 2.Czynniki warunkujące rozwój komunikacji językowej, 3.Różne stany mowy dzieci niesłyszących 4. Metodyka pracy surdologopedycznej z dziećmi w zależności od stanu mowy i wieku. 5. Metodyka pracy z osobami z US w wieku senioralnym. ĆWICZENIA: 1.Metody komunikacji osób z wadą słuchu 2.Wychowanie słuchowe a trening słuchowy 3.Metodyka ogólna terapii surdologopedycznej 4. Badanie surdologopedyczne (różne metody i narzędzia diagnozowania surdologopedycznego) 4. Konstruowanie programów terapii surdologopedycznej. 5. Szczegółowa metodyka postępowania surdologopedycznego (na podstawie oglądanych filmów) 4. Hospitowanie zajęć surdologopedycznych z omówieniem jednostki metodycznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bieńkowska K.I. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno. Cieszyńska J. (2001).Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego Kraków: wyd. AP. Emiluta-Rozya D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie. W: Kurowska M., Zawadka J. (red.). Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. Emiluta-Rozya D. (2016). Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. W: E. Lewandowska-Tarasiuk (red.). Terapia słowem. Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska. Gunia G. (2006). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków: Impuls Krakowiak K. (2012). Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Krakowiak K. (2012) „Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu”. Lublin: UMCS. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Lublin: UMCS. Kurkowski Z.M. (2013) Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2012). Charakterystyka fonetyczna mowy osób niesłyszących. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2015). Programowanie rozwoju fonologicznego dzieci z zaburzeniami słuchu. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wyd. UMCS. Muzyka- Furtak E. (red.) (2015). Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Schmid – Giovannimi S. (1996) „Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem” WSiP, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Borkowska–Geartig D. (1982). System słuchowy a zaburzenia mowy u dzieci. W: J. Szumska (red.). Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa: PZWL. Csanyi Y. (1995). Słuchowo – werbalne – wychowanie dzieci z uszkodzonym narzadem słuchu. Warszawa: WSiP. Emiluta – Rozya D. (1994). Wymowa dzieci niedosłyszących. W: S. Grabias(red.) Głuchota a język. UMCS, (tylko z erattą). Jastrzębowska G., Kukuła M. (2003). Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych. W: T.Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole: UO. Kobosko J. (red.). (1999). Moje dziecko nie słyszy, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa. Kobosko J. (red.), (2001) Bliżej życia, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa,. Krakowiak K., (2015). Postępowanie logopedyczne z zastosowaniem metody fonogestów. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Wydawnictwo Lublin: UMCS. Krawiec M. (2003). Próby do badania kompetencji językowej dzieci 6-8 letnich z uszkodzeniami słuchu, Radom: PZG. Kurkowski Z. M. (2015). Usprawnianie percepcji słuchowej. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Muzyka-Furtak E., (2012) Zaburzenia mowy dzieci niesłyszących – propozycja typologii [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin Muzyka-Furtak E., (2015) Postępowanie logopedyczne w głuchocie i niedosłuchu. Programowanie języka [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak „Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego”. Wydawnictwo UMCS, Lublin Obrębowski A. i współautorzy (2011) Problemy kliniczne w neuropatii słuchowej [w:] Gałkowski T., Radziszewska-Konopka M. (red.) Wspomaganie rozwoju małego dziecka z wadą słuchu, Ratyńska J. (2004) Neuropatia słuchowa, AUDIOFONOLOGIA, tom 26 Rodak H., Nawrocka D. (1995). Od obrazka do słowa, WSiP, Warszawa Sound Foundation for babies. Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław, 2015. Senderski A. (2014) Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzanie słuchowego u dzieci. OTOLARYNGOLOGIA, NR 13. Zalewska M. (1998). Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Warszawa: Wyd. Santorski strony internetowe w celu uzupełnienia wiedzy: 1. https://cirdus.atavist.com/poradnik-dla-rodzicw-dzieci-z-niedosuchem 2.. whc.ifps.org.pl 3. razemdlasluchu.pl 4. www.medel.com 5. advancedbionics.com 6. https://www.hear-it.org |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład ćwiczenia: dyskusje w grupie, hospitowanie zajęć surdologopedycznych, laboratoria - analiza nagrań video, zajęcia warsztatowe. liczba godzin kontaktowych (wykłady 30 godzin, ćwiczenia 5 godzin, laboratoria 10 godzin), Przygotowanie do zajęć, lektury 10 Przygotowanie do egzaminu 15 Przygotowanie programu terapii surdologopedycznej i konspektu zajęć i pomocy logopedycznych - 10 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - hospitacje - 8 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia w ramach całego przedmiotu: Sposób pomiaru wiedzy: egzamin pisemny-test wielokrotnego wyboru, zalicza 50% Ćwiczenia, laboratoria: kolokwium wstępne - podstawy audiologii - zalicza 50%, sposób sprawdzania umiejętności efektów kształcenia: opracowanie programu usprawniania surdologopedycznego dla wybranej osoby, opracowanie konspektu zajęć z dzieckiem z wadą słuchu Kryteria oceny egzaminu/kolokwium 50% dst 60%- dst+ 70% db 80% db+ powyżej 90% bdb Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i laboratoriów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
1.Anatomia i fizjologia narządu słuchu, klasyfikacja wad słuchu, interpretacja audiogramów (powtórzenie treści z przedmiotu Podstawy audiologii) 2. Terminologia stosowana w surdologopedii, klasyfikacje uszkodzeń narządu słuchu 3. Biologiczne podstawy mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, normatywny i zaburzony rozwój funkcji słuchowych oraz jego wpływ na rozwój mowy. . 4. podstawy audiofonologii pedagogicznej (fonogesty, podstawy języka migowego, logorytmiki. 5. ogólne zagadnienia z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej osób niedosłyszących oraz podstawy metodyki postępowania surdologopedycznego. 6. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostosowywanie procesu kształcenia 7. Metodyka postępowania surdologopedycznego (na podstawie oglądanych filmów) 4. Hospitowanie zajęć surdologopedycznych z omówieniem jednostki metodycznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bieńkowska K.I. (2011). Słucham, mówię, jestem. Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno. Cieszyńska J. (2001).Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego Kraków: wyd. AP. Emiluta-Rozya D. (2017). Surdologopedia dawniej i obecnie. W: Kurowska M., Zawadka J. (red.). Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. Emiluta-Rozya D. (2016). Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej. W: E. Lewandowska-Tarasiuk (red.). Terapia słowem. Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska. Gunia G. (2006). Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków: Impuls Krakowiak K. (2012). Typologia zaburzeń słuchu i osób nimi dotkniętych. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Krakowiak K. (2012) „Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu”. Lublin: UMCS. Literatura uzupełniająca Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Lublin: UMCS. Kurkowski Z.M. (2013) Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2012). Charakterystyka fonetyczna mowy osób niesłyszących. W: S. Grabias, Kurkowski M. (red.). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wyd. UMCS. Lorenc A. (2015). Programowanie rozwoju fonologicznego dzieci z zaburzeniami słuchu. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wyd. UMCS. Muzyka- Furtak E. (red.) (2015). Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Schmid – Giovannimi S. (1996) „Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem” WSiP, Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Borkowska–Geartig D. (1982). System słuchowy a zaburzenia mowy u dzieci. W: J. Szumska (red.). Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa: PZWL. Csanyi Y. (1995). Słuchowo – werbalne – wychowanie dzieci z uszkodzonym narzadem słuchu. Warszawa: WSiP. Emiluta – Rozya D. (1994). Wymowa dzieci niedosłyszących. W: S. Grabias(red.) Głuchota a język. UMCS, (tylko z erattą). Jastrzębowska G., Kukuła M. (2003). Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych. W: T.Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole: UO. Kobosko J. (red.). (1999). Moje dziecko nie słyszy, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa. Kobosko J. (red.), (2001) Bliżej życia, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa,. Krakowiak K., (2015). Postępowanie logopedyczne z zastosowaniem metody fonogestów. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Wydawnictwo Lublin: UMCS. Krawiec M. (2003). Próby do badania kompetencji językowej dzieci 6-8 letnich z uszkodzeniami słuchu, Radom: PZG. Kurkowski Z. M. (2015). Usprawnianie percepcji słuchowej. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Muzyka-Furtak E., (2012) Zaburzenia mowy dzieci niesłyszących – propozycja typologii [w:] S. Grabias, Kurkowski M. (red.) „Logopedia. Teoria zaburzeń mowy”. UMCS, Lublin Muzyka-Furtak E., (2015) Postępowanie logopedyczne w głuchocie i niedosłuchu. Programowanie języka [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak „Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego”. Wydawnictwo UMCS, Lublin Obrębowski A. i współautorzy (2011) Problemy kliniczne w neuropatii słuchowej [w:] Gałkowski T., Radziszewska-Konopka M. (red.) Wspomaganie rozwoju małego dziecka z wadą słuchu, Ratyńska J. (2004) Neuropatia słuchowa, AUDIOFONOLOGIA, tom 26 Rodak H., Nawrocka D. (1995). Od obrazka do słowa, WSiP, Warszawa Sound Foundation for babies. Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław, 2015. Senderski A. (2014) Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzanie słuchowego u dzieci. OTOLARYNGOLOGIA, NR 13. Zalewska M. (1998). Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Warszawa: Wyd. Santorski strony internetowe w celu uzupełnienia wiedzy: 1. https://cirdus.atavist.com/poradnik-dla-rodzicw-dzieci-z-niedosuchem 2.. whc.ifps.org.pl 3. razemdlasluchu.pl 4. www.medel.com 5. advancedbionics.com 6. https://www.hear-it.org |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład 15 wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna ćwiczenia: 10 godzin - analiza filmów laboratoria 5 godzin hospitowanie zajęć surdologopedycznych, nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych (wykłady 15 godzin, ćwiczenia 10 godzin, laboratoria 5 godzin), Przygotowanie do zajęć - 10 godzin Przygotowanie do egzaminu - 15 godzin Przygotowanie programu terapii surdologopedycznej i konspektu zajęć i pomocy logopedycznych - 15 godzin liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - hospitacje - 5 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte). Kryteria oceny - punktacja: 100 - 90% - bdb (5.0) 89 - 80% +db (4.5) 79 - 70 db (4.0) 69 - 60 +dst (3.5) 59 - 50 dst (3.0) poniżej 50% - ndst (2.0) Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie wykładu i ćwiczeń. 2. oceny pracy studenta w czasie analizy nagranych filmów 3. wykonywania przez studenta ćwiczeń praktycznych Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń (dyskusja na zadane tematy, propozycje ćwiczeń dla osób z uszkodzeniem słuchu) oraz mini - dyskusji w trakcie wykładów. Aktywność w czasie wykładu będzie premiowana, w czasie warsztatów - wymagana. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE : WYKŁAD 1. Wprowadzenie do terminologii surdologopedycznej. 2. Zadania surdologopedii. 3. Anatomia słyszenia. 3. Normatywny i zaburzony rozwój funkcji słuchowych. Wpływ uszkodzenia słuchu na rozwój mowy. 3. Podstawy audiofonologii pedagogicznej (dostęp do akustycznego pola mowy, słyszenie, słuchanie, rozumienie, mówienie, obszary mowy). 4. Kryteria wyróżniające osoby niedosłyszące i niesłyszące. 5. Czynniki warunkujące rozwój komunikacji językowej. 6. Różne stany mowy dzieci niesłyszących. 7. Charakterystyka zaburzeń mowy u dzieci (u osób) z zaburzonym słuchem. 8. Wsparcie rodzin i współpraca z innymi specjalistami. 9. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uszkodzeniem słuchu. ĆWICZENIA 1.Terapia surdologopedyczna dzieci – podstawowe zasady i metody (wychowanie słuchowo - werbalne, trening słuchowy, programowanie mowy, fonogesty, język migowy, logorytmika). |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.K. Bieńkowska „Słucham, mówię, jestem” Program 60 kroków do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Wadą Słuchu, Krosno, 2011. 2. . Muzyka- Furtak E. (red.) – Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk 2015. 3. Sound Foundation for babies. Program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu. Cochlear. Wrocław, 2015. 4. Film ,,Rehabilitacja z implantem ślimakowym" https://www.youtube.com/watch?v=2P76RkQcmYY&t=6s 5. Film ,,Damian - wspomnienia" - https://www.youtube.com/watch?v=_6ajc8nYPHs LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Cieszyńska J. „Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego”, AP, 2001 2. Emiluta-Rozya D. ,,Surdologopedia dawniej i obecnie" [w:] Kurowska M., J.Zawadka (red.) Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, Dom Wydawniczy ELIPSA. 2017 3. Gunia G. - „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy” Impuls, 2006 4. Krakowiak K. – Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin, 2012. .D. Emiluta – Rozya „Wymowa dzieci niedosłyszących” [w:] S. Grabias(red.) „Głuchota a język” UMCS, 1994 5.Kurkowski Z.M – Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin 2013. 6. Grabias S., Kurkowski M. – Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wydawnictwo UMCS. Lublin 2014. – rozdziały dotyczące zaburzeń kompetencji. |
|
Uwagi: |
METODY PRACY: Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza filmów. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 10 godz., warsztaty: 6 g. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 20 godz. 3. Przygotowanie się do egzaminu - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Kinga Chudzik-Kwiecień, Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska, Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.