Logopedyczno-pedagogiczne badania przesiewowe
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | LO-3F-LPB |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Logopedyczno-pedagogiczne badania przesiewowe |
| Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
| Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
Badania przesiewowe i ich znaczenie dla oceny rozwoju dziecka i planowania oddziaływań specjalistycznych. Logopedyczne badanie przesiewowe a całościowe badanie logopedyczne. Narzędzia do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych. Zasady ich zastosowania. Warunki współpracy logopedy z rodzicami dziecka oraz z innymi specjalistami. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego. |
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rola badań przesiewowych w ocenie rozwoju dziecka i planowaniu oddziaływań specjalistycznych. Wiek życia, wiek skorygowany, normy rozwojowe w kontekście organizacji badań przesiewowych. Logopedyczne badanie przesiewowe a całościowe badanie logopedyczne. Narzędzia do przeprowadzania logopedycznych i pedagogicznych badań przesiewowych. Prezentacja narzędzi i zasady ich zastosowania. Warunki współpracy logopedy z rodzicami dziecka oraz z innymi specjalistami. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 2. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 3. Walencik- Topiłko A., Banaszkiewicz A, Profilaktyka logopedyczna [w] Kaczorowska-Bray K., Milewski S. 2020, Wczesna interwencja logopedyczna, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 712-727. 4. Kaczorowska – Bray K. Diagnoza we wczesnej interwencji logopedycznej [w:] Diagnoza Logopedyczna. Podręcznik Akademicki. Ewa Czaplewska, Stanisław Milewski (red.). Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012: 223-258. 5. Rządzka M., 2020.Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja, Kraków, Impuls, 6. Hellbruge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T., Beinroth I., Bonisch-Warner H., Bar M., 1994, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Kraków, Wydawnictwo Antykwa, 7. Wojciechowska J.2014, Rozwój mowy dziecka od urodzenia do 6. roku życia [w:] Wspieranie rozwoju małego dziecka. Skibska J. (red.). Bielsko-Biała, Wydawnictwo ATH, s.37-48. 8. Cieszyńska J., Korendo M., 2012, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia dziecka. Kraków, Wydawnictwo Edukacyjne 9. Kielar-Turska M., 2012, Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych [w:] Diagnoza Logopedyczna. Podręcznik Akademicki. Czaplewska E., Milewski S. (red.). Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 15-38. 10. Cytowska B. 2016, Idea wczesnej interwencji rozwoju małego dziecka [w:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Cytowska B., Winczura B. (red.). Kraków, Oficyna Impuls, s. 5-26. 11. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. Narzędzia diagnostyczne - literatura uzupełniająca 1. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 4. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 5. Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 6. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. 7. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 8. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 9. Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 10.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 11.Smoczyńska G. i wspł. 2015, Inwentarz rozwoju mowy i komunikacji "Słowa i Gesty", Słowa i Zdania" ORE, Warszawa. 12.Lampart-Busse M., Frydecka M.,2019 „Czy mówię poprawnie? Zestaw prób diagnostycznych do wstępnej diagnozy logopedycznej dzieci w wieku przedszkolnym” |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna metodykę postępowania logopedycznego w przypadku logopedycznych badań przesiewowych Zna narzędzia do wykonywania logopedycznych badań przesiewowych Umiejętności Potrafi przeprowadzić logopedyczne badanie przesiewowe w grupach zróżnicowanych ze względu na wiek Potrafi określić objawy prawidłowego i nieprawidłowego stanu mowy w różnych zakresach oraz dokonać ich oceny w ramach badań przesiewowych Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z innymi specjalistami Potrafi wyjaśnić rodzicom konieczność podjęcia terapii logopedycznej oraz wykonania dodatkowych konsultacji specjalistycznych |
| Metody i kryteria oceniania: |
wiedza: 1. test zadań zamkniętych -50 pkt umiejętności: 1. obserwacja prowadzonych badań przesiewowych, wnioski z obserwacji -10 pkt. 2. przeprowadzenie badania przesiewowego (uzasadnienie wyboru narzędzia, zaplanowanie i wykonane badania, wydanie zaleceń po diagnozie) 30 pkt. kompetencje społeczne współpraca (min. z nauczycielem, logopedą) przy organizacji i prowadzeniu badania przesiewowego - 10 pkt. Kryteria ocen: 95-100 pkt. 5.0 (bardzo dobry) 85-94 pkt 4,5 (dobry plus) 75-84 pkt 4.0 (dobry) 65-74 pkt 3,5 (dostateczny plus) 51-64 pkt 3.0 (dostateczny) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
WYK
LAB
LAB
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
| Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1.Zaliczenie na ocenę 2.Ocena wiedzy z zakresu normatywnego rozwoju mowy dziecka i narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych 3. Ocena udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci 4. Ocena umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi 5. Ocena wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych |
|
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe) 4. Zasady kontaktów z rodzicami 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego |
|
| Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 7. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 8. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 9. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 10.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 11.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 12. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
|
| Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład - prezentacja i analiza testów; ćwiczenia w sali - analiza prezentowanych nagrań DVD dokonana wspólnie ze studentami; ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywających się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., laboratorium/warsztaty 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Winkler, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1.Zaliczenie na ocenę 2.Ocena wiedzy z zakresu normatywnego rozwoju mowy dziecka i narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych 3. Ocena udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci 4. Ocena umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi 5. Ocena wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych |
|
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe) 4. Zasady kontaktów z rodzicami 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego |
|
| Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 7. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 8. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 9. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 10.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 11.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 12. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
|
| Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład - prezentacja i analiza testów; ćwiczenia w sali - analiza prezentowanych nagrań DVD dokonana wspólnie ze studentami; ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywających się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 9 godz., laboratorium/warsztaty 6 godz. Inne formy aktywności: studiowanie literatury i przygotowanie pomocy dydaktycznych do zajęć praktycznych 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
| Prowadzący grup: | Dorota Lipiec, Agata Mężyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez zaliczenie pisemne na ocenę (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi). Kryteria oceny: 50-60% dst 61-70% dst+ 71-80% db 81-90% db+ 91-100% bdb Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci; 2. umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi; 3. wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów. Aktywność na warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym. (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi. 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych. WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach. 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. 3. Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe). 4. Zasady kontaktów z rodzicami. 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego. |
|
| Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P. (2004). Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo APS. 2. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T. (2007). Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym. Lublin: UMCS. 3. Jeżewska-Krasnodębska, E. (2008). O potrzebie ujednolicenia logopedycznych badań przesiewowych (prowadzonych w przedszkolach i szkołach podstawowych). W: J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii (s. 173-182). Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 4. LogoTest. Podręczny i interaktywny kwestionariusz do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku 3-6 lat (2018) A. Grzegory, M. Szurek, M. Zielińska-Miętkiewicz 5. Mężyk A., (2019). Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce. Strefa Logopedy, nr 6. Wiedza i Praktyka, Warszawa. 6. Michalak-Widera I., Węsierska K. (2012). Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice: Wyd. Unikat2. 7. Moćko, N. (20121). Przesiewowe badania logopedyczne w przedszkolu i szkole. W: U. Mirecka, A. Domagała (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, T. 2 (s. 59-–75). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 8. Tarkowski Z. (2002). Przesiewowy Test Logopedyczny. Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M. (2008). Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Kraków: Wyd. Edukacyjne. 2. Domagała, A., Mirecka, U. (red.) (2021). Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. T. 1: Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 3. Emiluta – Rozya D. (2006). Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: CMPP-P. 4. Emiluta-Rozya D. (2015). Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa. W: E. Wolańska, M. Kurowska (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Warszawa: ELIPSA. 5. Emiluta-Rozya, D., Lipiec, D., Więcek-Poborczyk, I. (2020). Zaburzenia komunikacji niewerbalnej i werbalnej u dzieci z ASD – porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji społecznej. W: J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) (s. 51–88). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 6. Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie. 7. Porayski-Pomsta, J. (2011). Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 20, 173–198. 8. Porayski-Pomsta, J. (2015). O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. 9. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 10. Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. Katowice: Wydawnictwo UŚ. |
|
| Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty - oglądanie i analiza filmów z nagraniami logopedycznych badań przesiewowych, dyskusja w grupie; zajęcia praktyczne (w podgrupach), odbywające się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., laboratorium/warsztaty 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
| Prowadzący grup: | Dorota Lipiec, Agata Mężyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez zaliczenie pisemne na ocenę (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi). Kryteria oceny: 50-60% dst 61-70% dst+ 71-80% db 81-90% db+ 91-100% bdb Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci; 2. umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi; 3. wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów. Aktywność na warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym. (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi. 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych. WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach. 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. 3. Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe). 4. Zasady kontaktów z rodzicami. 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego. |
|
| Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P. (2004). Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo APS. 2. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T. (2007). Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym. Lublin: UMCS. 3. Jeżewska-Krasnodębska, E. (2008). O potrzebie ujednolicenia logopedycznych badań przesiewowych (prowadzonych w przedszkolach i szkołach podstawowych). W: J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii (s. 173-182). Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 4. LogoTest. Podręczny i interaktywny kwestionariusz do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku 3-6 lat (2018) A. Grzegory, M. Szurek, M. Zielińska-Miętkiewicz 5. Mężyk A., (2019). Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce. Strefa Logopedy, nr 6. Wiedza i Praktyka, Warszawa. 6. Michalak-Widera I., Węsierska K. (2012). Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice: Wyd. Unikat2. 7. Moćko, N. (20121). Przesiewowe badania logopedyczne w przedszkolu i szkole. W: U. Mirecka, A. Domagała (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, T. 2 (s. 59-–75). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 8. Tarkowski Z. (2002). Przesiewowy Test Logopedyczny. Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M. (2008). Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Kraków: Wyd. Edukacyjne. 2. Domagała, A., Mirecka, U. (red.) (2021). Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. T. 1: Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 3. Emiluta – Rozya D. (2006). Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: CMPP-P. 4. Emiluta-Rozya D. (2015). Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa. W: E. Wolańska, M. Kurowska (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Warszawa: ELIPSA. 5. Emiluta-Rozya, D., Lipiec, D., Więcek-Poborczyk, I. (2020). Zaburzenia komunikacji niewerbalnej i werbalnej u dzieci z ASD – porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji społecznej. W: J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) (s. 51–88). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 6. Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie. 7. Porayski-Pomsta, J. (2011). Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 20, 173–198. 8. Porayski-Pomsta, J. (2015). O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. 9. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 10. Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. Katowice: Wydawnictwo UŚ. |
|
| Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty - zajęcia praktyczne (w podgrupach), odbywające się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 9 godz., laboratorium/warsztaty 6 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, lektury: 10 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Natalia Radkowska-Marczak | |
| Prowadzący grup: | Ewa Małachowska, Natalia Radkowska-Marczak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez zaliczenie pisemne na ocenę (test pytań zamkniętych). Kryteria oceny - punktacja/ocena: 95-100 pkt -5.0 (bardzo dobry) 85-94 pkt 4.5 (dobry plus) 75-84 pkt 4.0 (dobry) 65-74 pkt 3.5 (dostateczny plus) 51-64 pkt 3.0 (dostateczny) 0-50 pkt. 2.0 (niedostateczny) Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci; 2. umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi; 3. wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów. Aktywność na warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka etapów rozwoju dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych (pedagogicznych i logopedycznych). 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi. 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych i pedagogicznych badań przesiewowych. WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych. 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe). 4. Zasady kontaktów z rodzicami. 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego. |
|
| Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Kaczorowska-Bray K. Milewski S. 2020, Wczesna interwencja logopedyczna wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk 2. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 3. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 4. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 6. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. Narzędzia do diagnozy: 1. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 2.. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 3. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 4. Michalak-Widera, I. (2009). Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży. Białystok: Wydawnictwo Unikat. 5. Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 6. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 7. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 8. Smoczyńska M i współ. 2015, Inwentarz rozwoju mowy i komuikacji "Słowa i Zdania" oraz "Słowa i Gesty" wyd IBE, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 7. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 8. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 9. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 10.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 11.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 12. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
|
| Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty - oglądanie i analiza filmów z nagraniami logopedycznych badań przesiewowych, dyskusja w grupie; zajęcia praktyczne (w podgrupach), odbywające się w gabinecie logopedycznym w szkole podstawowej (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., laboratorium/warsztaty 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, lektury: 10 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Małachowska | |
| Prowadzący grup: | Ewa Małachowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1.Zaliczenie na ocenę w oparciu o: 1.1 test pytań zamkniętych -50% (efekt kształcenia dotyczący wiedzy) 1.2 .Ocena umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi 20% (efekt kształcenia dotyczący umiejętności) 1.3 Ocena wiedzy z zakresu normatywnego rozwoju mowy dziecka i narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych 20% (efekt kształcenia dotyczący wiedzy) 1.4 Ocena udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci 10% - efekt kształcenia dotyczący kompetencii społecznych Kryteria oceny- punktacja/ocena 95-100 pkt -5.0 (bardzo dobry) 85-94 pkt 4.5 (dobry plus) 75-84 pkt 4.0 (dobry) 65-74 pkt 3.5 (dostateczny plus) 51-64 pkt 3.0 (dostateczny) 0-50 pkt. 2.0 (niedostateczny) |
|
| Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka etapów rozwoju dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych (pedagogicznych i logopedycznych) 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych i pedagogicznych badań przesiewowych WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych. 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe) 4. Zasady kontaktów z rodzicami 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego |
|
| Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Kaczorowska-Bray K. Milewski S. 2020, Wczesna interwencja logopedyczna wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk 2. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 3. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 4. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 6. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. narzędzia do diagnozy: 1. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 2.. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 3. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 4. Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 5. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 6. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 7. Smoczyńska M i współ. 2015, Inwentarz rozwoju mowy i komuikacji "Słowa i Zdania" oraz "Słowa i Gesty" wyd IBE, Warszawa. Literatura uzupełniająca 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 7. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 8. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 9. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 10.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 11.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 12. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
|
| Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład - prezentacja i analiza testów; ćwiczenia w sali - analiza prezentowanych nagrań DVD dokonana wspólnie ze studentami; ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywających się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., laboratorium/warsztaty 15 godz.=30 h Przygotowanie do zajęć/analiza literatury przedmiotu 10 h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
