Logopedyczno-pedagogiczne badania przesiewowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LO-3F-LPB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logopedyczno-pedagogiczne badania przesiewowe |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Logopedyczne badanie przesiewowe a całościowe badanie logopedyczne. Narzędzia do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych. Zasady ich zastosowania. Warunki współpracy logopedy z rodzicami dziecka oraz z innymi specjalistami. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna metodykę postępowania logopedycznego w przypadku logopedycznych badań przesiewowych Zna narzędzia do wykonywania logopedycznych badań przesiewowych Umiejętności Potrafi przeprowadzić logopedyczne badanie przesiewowe w grupach zróżnicowanych ze względu na wiek Potrafi określić objawy prawidłowego i nieprawidłowego stanu mowy w różnych zakresach oraz dokonać ich oceny w ramach badań przesiewowych Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z innymi specjalistami Potrafi wyjaśnić rodzicom konieczność podjęcia terapii logopedycznej oraz wykonania dodatkowych konsultacji specjalistycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
WYK
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Agata Mężyk, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1.Zaliczenie na ocenę 2.Ocena wiedzy z zakresu normatywnego rozwoju mowy dziecka i narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych 3. Ocena udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci 4. Ocena umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi 5. Ocena wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe) 4. Zasady kontaktów z rodzicami 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 7. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 8. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 9. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 10.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 11.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 12. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład - prezentacja i analiza testów; ćwiczenia w sali - analiza prezentowanych nagrań DVD dokonana wspólnie ze studentami; ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywających się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., laboratorium/warsztaty 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Mężyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Winkler, Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1.Zaliczenie na ocenę 2.Ocena wiedzy z zakresu normatywnego rozwoju mowy dziecka i narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych 3. Ocena udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci 4. Ocena umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi 5. Ocena wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć 3.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe) 4. Zasady kontaktów z rodzicami 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 7. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 8. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 9. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 10.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 11.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 12. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład - prezentacja i analiza testów; ćwiczenia w sali - analiza prezentowanych nagrań DVD dokonana wspólnie ze studentami; ćwiczenia w formie zajęć praktycznych (w podgrupach), odbywających się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: wykład 9 godz., laboratorium/warsztaty 6 godz. Inne formy aktywności: studiowanie literatury i przygotowanie pomocy dydaktycznych do zajęć praktycznych 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec, Agata Mężyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez zaliczenie pisemne na ocenę (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi). Kryteria oceny: 50-60% dst 61-70% dst+ 71-80% db 81-90% db+ 91-100% bdb Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci; 2. umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi; 3. wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów. Aktywność na warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym. (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi. 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych. WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach. 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. 3. Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe). 4. Zasady kontaktów z rodzicami. 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P. (2004). Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo APS. 2. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T. (2007). Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym. Lublin: UMCS. 3. Jeżewska-Krasnodębska, E. (2008). O potrzebie ujednolicenia logopedycznych badań przesiewowych (prowadzonych w przedszkolach i szkołach podstawowych). W: J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii (s. 173-182). Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 4. LogoTest. Podręczny i interaktywny kwestionariusz do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku 3-6 lat (2018) A. Grzegory, M. Szurek, M. Zielińska-Miętkiewicz 5. Mężyk A., (2019). Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce. Strefa Logopedy, nr 6. Wiedza i Praktyka, Warszawa. 6. Michalak-Widera I., Węsierska K. (2012). Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice: Wyd. Unikat2. 7. Moćko, N. (20121). Przesiewowe badania logopedyczne w przedszkolu i szkole. W: U. Mirecka, A. Domagała (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, T. 2 (s. 59-–75). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 8. Tarkowski Z. (2002). Przesiewowy Test Logopedyczny. Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M. (2008). Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Kraków: Wyd. Edukacyjne. 2. Domagała, A., Mirecka, U. (red.) (2021). Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. T. 1: Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 3. Emiluta – Rozya D. (2006). Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: CMPP-P. 4. Emiluta-Rozya D. (2015). Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa. W: E. Wolańska, M. Kurowska (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Warszawa: ELIPSA. 5. Emiluta-Rozya, D., Lipiec, D., Więcek-Poborczyk, I. (2020). Zaburzenia komunikacji niewerbalnej i werbalnej u dzieci z ASD – porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji społecznej. W: J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) (s. 51–88). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 6. Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie. 7. Porayski-Pomsta, J. (2011). Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 20, 173–198. 8. Porayski-Pomsta, J. (2015). O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. 9. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 10. Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. Katowice: Wydawnictwo UŚ. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty - oglądanie i analiza filmów z nagraniami logopedycznych badań przesiewowych, dyskusja w grupie; zajęcia praktyczne (w podgrupach), odbywające się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godz., laboratorium/warsztaty 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 6 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec, Agata Mężyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez zaliczenie pisemne na ocenę (test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi). Kryteria oceny: 50-60% dst 61-70% dst+ 71-80% db 81-90% db+ 91-100% bdb Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. udziału/wypowiedzi studenta w dyskusji nt. prezentowanych podczas hospitacji dzieci; 2. umiejętności przeprowadzenia badania przesiewowego podczas ćwiczeń praktycznych z dziećmi; 3. wypełnionego przez studenta arkusza badań przesiewowych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów. Aktywność na warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. 2. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym. (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi. 3. Prezentacja i omówienie narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych. WARSZTATY: 1. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na wykładach narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach. 2. Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć. 3. Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe). 4. Zasady kontaktów z rodzicami. 5. Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P. (2004). Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo APS. 2. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T. (2007). Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym. Lublin: UMCS. 3. Jeżewska-Krasnodębska, E. (2008). O potrzebie ujednolicenia logopedycznych badań przesiewowych (prowadzonych w przedszkolach i szkołach podstawowych). W: J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii (s. 173-182). Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 4. LogoTest. Podręczny i interaktywny kwestionariusz do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku 3-6 lat (2018) A. Grzegory, M. Szurek, M. Zielińska-Miętkiewicz 5. Mężyk A., (2019). Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce. Strefa Logopedy, nr 6. Wiedza i Praktyka, Warszawa. 6. Michalak-Widera I., Węsierska K. (2012). Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice: Wyd. Unikat2. 7. Moćko, N. (20121). Przesiewowe badania logopedyczne w przedszkolu i szkole. W: U. Mirecka, A. Domagała (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, T. 2 (s. 59-–75). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 8. Tarkowski Z. (2002). Przesiewowy Test Logopedyczny. Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M. (2008). Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Kraków: Wyd. Edukacyjne. 2. Domagała, A., Mirecka, U. (red.) (2021). Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. T. 1: Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 3. Emiluta – Rozya D. (2006). Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: CMPP-P. 4. Emiluta-Rozya D. (2015). Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa. W: E. Wolańska, M. Kurowska (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Warszawa: ELIPSA. 5. Emiluta-Rozya, D., Lipiec, D., Więcek-Poborczyk, I. (2020). Zaburzenia komunikacji niewerbalnej i werbalnej u dzieci z ASD – porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji społecznej. W: J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) (s. 51–88). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 6. Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie. 7. Porayski-Pomsta, J. (2011). Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 20, 173–198. 8. Porayski-Pomsta, J. (2015). O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. 9. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 10. Węsierska, K. (2012). Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. Katowice: Wydawnictwo UŚ. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy. Warsztaty - zajęcia praktyczne (w podgrupach), odbywające się w gabinecie logopedycznym w przedszkolu (hospitowanie przesiewowych badań logopedycznych prowadzonych przez logopedę, samodzielne prowadzenie przez studentów badań przesiewowych). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 9 godz., laboratorium/warsztaty 6 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, lektury: 10 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.